Doch sierran jakopää
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Loka 2008 00:48
Doch sierran jakopää
Onko jakoketjun kiristin välttämättä vaihdettava uuteen jos on ollut jakopää purettuna? Korjaus oppaassa näin mainittiin mutta itse en ymmärtänyt miksi se pitäisi uusia...
Ja kysyn tässä samassa pitääkö kiertokangen pultit uusia jos on avattu?
Ja kysyn tässä samassa pitääkö kiertokangen pultit uusia jos on avattu?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Doch sierran jakopää
No, onkos sulla joku taktiikka, millä saat sen kiristäjän takaisin kasaan? Jos sulla on jakopää ollut purettuna, niin se kiristäjähän on sitten lauennut. Jotkut väittää saaneensa sen takaisin puristettua, mutta itse en viilapenkissä kasaan puristettuun kiristäjään luottaisi.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Loka 2008 00:48
Re: Doch sierran jakopää
Millainen sen kiristimen toiminta periaate on?Sierra2.3-16v kirjoitti:No, onkos sulla joku taktiikka, millä saat sen kiristäjän takaisin kasaan? Jos sulla on jakopää ollut purettuna, niin se kiristäjähän on sitten lauennut. Jotkut väittää saaneensa sen takaisin puristettua, mutta itse en viilapenkissä kasaan puristettuun kiristäjään luottaisi.
Re: Doch sierran jakopää
sierrast en tiiä mut joskus näin celican kiristintä puristettavansierraman1 kirjoitti: Millainen sen kiristimen toiminta periaate on?



-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Doch sierran jakopää
muistaakseni siinä on jousi, joka painaa kiristimen mäntää ulospäin ja jonkinlainen hammastus tms. joka estää männän liikkeen takaisin sisäänpäin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Loka 2008 00:48
Re: Doch sierran jakopää
Mikä tehtävä sillä lukkorenkaalla on joka on siinä kiristimen päässä. Hiljalleen ku puristi viilapenkissä niin meni kasaan ja samalla sivulla olevasta reijästä tuli öljyä ulos. Pitäskö sen jäädä kasaan? Onko se lukkorengas sitä varten että pitää kiristimen kasassa asennuksen ajan ja sitten kun auton käynnistää öljynpaine vapauttaa kiristimen??
Re: Doch sierran jakopää
kyllä sen saa kasaan itekki yhen painanu, mutta tiä sitte kuinka pitkäikänen on. uus kiristin makso foortilla n.40e ku ostin kesällä että kannattaako vanhan kans takuta.
Re: Doch sierran jakopää
Juu ite kun painoin kiristimen kasaan niin rutina kävi ja jos sen oikeesti vanhan laittaa niin en TODELLAKAAN luottais siihen. Niin ja jos uuden kiristimen laittaa (niinku voisin suositella) niin asentaa silleen varovasti että se ei räpsää auki ennen aikaisesti. Sit kun se on paikallaan niin jollain ruuvvarilla ja vasaralla napauttaa siihen niin varmasti aukee ja öljyn paina hoitaa loput. Miksei sit viel starttais vähän aikaa ilman puolanjohtoa että tulis paineet ennen kännistystä..
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Loka 2008 00:48
Re: Doch sierran jakopää
Mikä siitä voi särkyä jos entisen painaa kasaan?
Re: Doch sierran jakopää
Sen tappi mekanismin sisällä on jokin systeemin mikä murtuu, tarkemmin ei oo tietoo..
Re: Doch sierran jakopää
Se kiristin on siis niin kuin monessa muussakin autossa yksisuuntainen, se ostetaan kasaanpuristettuna ja nokkaketjun venyessä se tulee öljynpaineella hiljalleen ulos, pykälä kerrallaan.sierraman1 kirjoitti:Mikä siitä voi särkyä jos entisen painaa kasaan?
Koko tämän yksisuuntajärjestelyn ideana on se että varmistetaan että ketju on tarpeeksi kireä jo käynnistysvaiheessa ennen kuin moottori on ehtinyt kerätä öljynpainetta tarpeeksi. Ennen kuin kone on kerännyt öljynpainetta ei öljytoiminen ketjunkiristin luonnollisestikaan toimi.
Suht. koht uudella (venymättömällä) nokkaketjulla kylmäkäynnistys ei ole ongelma rikkinäisellä kiristimelläkään mutta vähän venyneellä nokkaketjulla on puhtaasi ajan kysymys ennen kuin ketju hyppää tai menee ruttuun hampaiden väliin nimenomaan käynnistettäessä.
DOHC ikävä puoli tosiaan on se että kiristin ei ole uudelleenladattava kuten monessa muussa merkissä. Kaikissa Haynesin ja muissa kirjoissa muistetaan mainita että se kiristin pitää vaihtaa mutta ei muisteta kertoa miksi. Neuvotaan jopa miten tehdän salpa joka estää sen kiristimen laukeamisen purettaessa mutta ei taaskaan muisteta kertoa miksi se on niin tärkeää.
Tämän seurauksena keskiverto kotiasentaja järkeilee että onpas se uusi kiristin kallis ja tämäkin näyttää ihan hyvältä ja mä sain sen pienellä yrittämisellä takaisin kasaan niin miksi ostaisin uuden.
Saahan sen kasaan A) väkivallalla tai B) ujuttamalla se sisempi lukkorengas väärään kohtaa uraa mutta älä anna tämän pettää. Kiristin näyttää hyvältä ja varmaan alussa (jos ketju ei ole pahasti venynyt) toimiikin mutta ajan myötä tulee se päivä jolloin ketju rusahtaa. Sitten kirotaan fordin huono laatua. Ainoa hyvä puoli on se että se menee rikki käynnistäessä jolloin vauriot eivät yleensä ole hirveän suuria.
Yhden tavan tiedän jolla sen kiristimen saa kasaan: haetaan käsiin kaveri jolla on pieni kaasuhitsauspoltin (kultasepällä on sopiva). Hän hitsaa sen sisemmän lukkorenkaan jälleen päistään kasaan pienellä hopeajuotoksella. Sitten kiristin ujutetaan kasaan ja kun se koko kiristin on pohjaanpainettu niin pienellä terävällä tuurnalla tms. napautetaan se rengas poikki siitä pienestä sivussa olevasta reijästä niin että se lukkorengas jälleen laukeaa auki.
Uskoakseni tällä tavoin se kiristin alunperin kasataankin.
Muut tavat vain pistävät odottamaan sitä päivää kun kuulu se rusahdus.
Omakohtaista kokemusta on.
Oppirahana maksoin yhden uuden venttiilin, uuden nokkaketjun, uuden kampiakselin hammaspyörän, ketjuohjurin sekä jakopään kannen. (plus muut kannenaukaisussa tarvittavat tiivisteet ja osat)
Se oli silloin se kun köyhä opiskelijapoika yritti säästää vähän rahaa väärässa paikassa.
-otto.
Re: Doch sierran jakopää
^^aamen.
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.