Ford Puman hankinta
Ford Puman hankinta
Olen aikeissa hankkia mielellään 1,7l. moottorilla varustetun Ford Puman motoristin talviautoksi sekä satunnaiseen kesäajeluun. Muutamia asioita olisi kiva saada selville:
-Mitkä ovat kyseisen auton "tyyppivikoja"? Ilmeisesti ainakin takalokasuojan kaaret ovat erityisen ruostealttiita? Kestääkö "pata" ja jakohihna? Onko moottori sellainen että hihnan katketessa on koko motti "valmis"? Mitä kohteita pitäisi erityisesti syynätä ostotilanteessa?
-Mitä muuta eroa on 1,4 ja 1,7 malleissa kuin moottorin teho ja tilavuus?
-Onko automalli kovinkin harvinainen, eli tuleeko varaosien saanti tuottamaan tuskaa myöhemmin tulevaisuudessa? Auttaako Fiestan sukulaisuus tässä asiassa?
-Ilmastointi: onko vikaherkkä? Haittaako hajotessaan muuten kuin että tulee kesällä lämmin?
-Jääkö Pumalla lumien tultua kiinni heti ensimmäiseen penkkaan? Varsin matalalla tuon keula ui.
Yhdellä yksilöllä olen koeajolla käynyt. Ajettavuus, teho sekä ulkomuoto olivat periaatteessa kohdillaan mutta hinta ei. Sekä kotimaan että myös Saksan ja Viron tarjontaa seuraan. Mahtaisiko olla "viisasta" hakea tämän hintaluokan pirssiä itämeren takaa?
Toinen vaihtoehto olisi toisaalta Opel Tigra...
-Mitkä ovat kyseisen auton "tyyppivikoja"? Ilmeisesti ainakin takalokasuojan kaaret ovat erityisen ruostealttiita? Kestääkö "pata" ja jakohihna? Onko moottori sellainen että hihnan katketessa on koko motti "valmis"? Mitä kohteita pitäisi erityisesti syynätä ostotilanteessa?
-Mitä muuta eroa on 1,4 ja 1,7 malleissa kuin moottorin teho ja tilavuus?
-Onko automalli kovinkin harvinainen, eli tuleeko varaosien saanti tuottamaan tuskaa myöhemmin tulevaisuudessa? Auttaako Fiestan sukulaisuus tässä asiassa?
-Ilmastointi: onko vikaherkkä? Haittaako hajotessaan muuten kuin että tulee kesällä lämmin?
-Jääkö Pumalla lumien tultua kiinni heti ensimmäiseen penkkaan? Varsin matalalla tuon keula ui.
Yhdellä yksilöllä olen koeajolla käynyt. Ajettavuus, teho sekä ulkomuoto olivat periaatteessa kohdillaan mutta hinta ei. Sekä kotimaan että myös Saksan ja Viron tarjontaa seuraan. Mahtaisiko olla "viisasta" hakea tämän hintaluokan pirssiä itämeren takaa?
Toinen vaihtoehto olisi toisaalta Opel Tigra...
Re: Ford Puman hankinta
Onko 250 tkm liian suuri kilometrilukema Zetec 1,7 l -koneelle auton hankintaa suunniteltaessa? Minkälaisiin kilometrituloksiin voi olettaa pääsevänsä ilman suurempaa koneremonttia? Siis jos oletetaan että huollot ja jakohihnanvaihdot on suoritettu ajallaan.
Re: Ford Puman hankinta
itsellä ajettu 230 tkm ja huollot tehty juuri ajallaan alusta saakka. tuntuu vain makeammalta koko ajan.
Ajettavuus(vaihdoin toisen takaiskarin kyrvähdettyä sachsin advantage iskarit alle ja huh heijjaa kun tuntuu taas upealta ajaa). Pakko ajaa se tiukempi kurvi aina vähän tiukemmin ja tuntuu kuin puma vaan pyytäisi lisää. Talvella liukkailla huomaa hyvin kuinka tasapainoikseksi puman alusta on onnistuttu rakentamaan. Jos ajat liian kovaa mutkaan, niin puma lähtee kauniiseen nelipyöräluistoon, jollaisesta monet autonvalmistajat vain haaveilevat.
Moottori tuntuu paremmalta mitä enemmän ajaa. Kulutus on keskimäärin noin 6,7 litraa, vaikka kaupungissakin tulee pyörittyä melko paljon. Nopeat kiihdytykset oikein ajoitetuilla vaihdoilla ovat muuten taloudellisia! Sitten kun tulee tarvetta tehoille, vaikka nyt perinteisesti sitä rekkaa ohitettaessa niin pykälä tai kaksi alaspäin ja hanaa. Aina soi. Moottorin ääni tuntuu loistavalta ja veto jatkuu kiristyvänä aina 6300 asti, jolloin nopea vaihto isommalle ja taas mennään. Paikaltaan lähdettäessä pumaa ei voi sanoa nopeaksi vaan ripeäksi. 9 sekkaa ja satanen lasissa ei vielä hirmu aika ole, mutta sitkeysarvot ovat tuolle moottorille mahtavat. Tämän totesi myös tekniikan maailma koeajossaan. Kaiken kaikkiaan loistava moottori kevyeen autoon!
Itselläni puma on käyttöautona tällä hetkellä, mutta tarkoituksena olisi laittaa jokin toinen käyttöautoksi ja jättää puma herkutteluautoksi. Tiivistettynä Puma on auto, jossa lähes kaikki ominaisuudet ovat täydellisesti tasapainossa.
Tulipas kehuttua nyt omaani
Ajettavuus(vaihdoin toisen takaiskarin kyrvähdettyä sachsin advantage iskarit alle ja huh heijjaa kun tuntuu taas upealta ajaa). Pakko ajaa se tiukempi kurvi aina vähän tiukemmin ja tuntuu kuin puma vaan pyytäisi lisää. Talvella liukkailla huomaa hyvin kuinka tasapainoikseksi puman alusta on onnistuttu rakentamaan. Jos ajat liian kovaa mutkaan, niin puma lähtee kauniiseen nelipyöräluistoon, jollaisesta monet autonvalmistajat vain haaveilevat.
Moottori tuntuu paremmalta mitä enemmän ajaa. Kulutus on keskimäärin noin 6,7 litraa, vaikka kaupungissakin tulee pyörittyä melko paljon. Nopeat kiihdytykset oikein ajoitetuilla vaihdoilla ovat muuten taloudellisia! Sitten kun tulee tarvetta tehoille, vaikka nyt perinteisesti sitä rekkaa ohitettaessa niin pykälä tai kaksi alaspäin ja hanaa. Aina soi. Moottorin ääni tuntuu loistavalta ja veto jatkuu kiristyvänä aina 6300 asti, jolloin nopea vaihto isommalle ja taas mennään. Paikaltaan lähdettäessä pumaa ei voi sanoa nopeaksi vaan ripeäksi. 9 sekkaa ja satanen lasissa ei vielä hirmu aika ole, mutta sitkeysarvot ovat tuolle moottorille mahtavat. Tämän totesi myös tekniikan maailma koeajossaan. Kaiken kaikkiaan loistava moottori kevyeen autoon!
Itselläni puma on käyttöautona tällä hetkellä, mutta tarkoituksena olisi laittaa jokin toinen käyttöautoksi ja jättää puma herkutteluautoksi. Tiivistettynä Puma on auto, jossa lähes kaikki ominaisuudet ovat täydellisesti tasapainossa.
Tulipas kehuttua nyt omaani

Re: Ford Puman hankinta
Olen myöskin pääpiirteittäin tyytyväinen tuoreen puoleiseen hankintaani. Erittäin mukava ja ripeän näppärä pikkuauto. Ajettu (myyjän ilmoituksen mukaan) noin 159 tkm. Kaupunkipyörityksessä vie bensaa noin 8,5 l sadalla.
Etupään alatukivarret yms. puslat menevät lähiaikoina uusintaan joten odotan ajo-ominaisuuksien yhä paranevan.
Talvea odotan mielenkiinnolla, ei ole ennen ollut tuommoisia tehoja talviautossani eikä myöskään ABS:ää...Tuli hankittua 14" alupyörät talveksi, saas nähdä miten "toimivat".
En kyllä kadu ainakaan Puman hankintaa sinänsä, yksilöstä tosin ei vielä tiedä 100% varmuudella ennen yhtä talvikautta.
Olisi aiemmin jo pitänyt ostaa moinen peli...
Etupään alatukivarret yms. puslat menevät lähiaikoina uusintaan joten odotan ajo-ominaisuuksien yhä paranevan.
Talvea odotan mielenkiinnolla, ei ole ennen ollut tuommoisia tehoja talviautossani eikä myöskään ABS:ää...Tuli hankittua 14" alupyörät talveksi, saas nähdä miten "toimivat".
En kyllä kadu ainakaan Puman hankintaa sinänsä, yksilöstä tosin ei vielä tiedä 100% varmuudella ennen yhtä talvikautta.
Olisi aiemmin jo pitänyt ostaa moinen peli...
Re: Ford Puman hankinta
Vaimolla on ollut Puma nyt kolmatta vuotta ja hyvin on pelannut. Kaikki kolme katsastusta on putkeen mennyt nyt läpi ilman mitään huomauttamista. Sähköikkunan moottori on jouduttu ainostaan vaihtaa. Malli on 2001 ja kilometrejä on jotain 115tkm ja huoltokirjassa kaikki leimat.
Mikko
Mikko
Re: Ford Puman hankinta
Haaveilin Pumasta siitä lähtien kun se tuli myyntiin. Ostamista ja omistamista ei ole tarvinnut katua. En vaihtaisi Pumaani mihinkään. Tosin voisin vielä hankkia Ford Racing Puman eli tuttavallisemmin FRP:n vasemmanpuoleisella ohjauksella.
Jos englanti on hallussa, niin jokaisen Puman omistajan ehdoton kirjanmerkki kohde on http://www.pumapeople.com Siellä on kaikki mahdollinen tieto liittyen kyseiseen autoon.
Jos englanti on hallussa, niin jokaisen Puman omistajan ehdoton kirjanmerkki kohde on http://www.pumapeople.com Siellä on kaikki mahdollinen tieto liittyen kyseiseen autoon.
Puma -97
Ex: r.F. MK1 Escort Mexico
Ex: r.F. MK1 Escort Mexico
Re: Ford Puman hankinta
Milläköhän tempulla FRP:n voisi saada Suomessa kilpiin? Muuttoautona...?-Jape- kirjoitti:Haaveilin Pumasta siitä lähtien kun se tuli myyntiin. Ostamista ja omistamista ei ole tarvinnut katua. En vaihtaisi Pumaani mihinkään. Tosin voisin vielä hankkia Ford Racing Puman eli tuttavallisemmin FRP:n vasemmanpuoleisella ohjauksella.
Jos englanti on hallussa, niin jokaisen Puman omistajan ehdoton kirjanmerkki kohde on http://www.pumapeople.com Siellä on kaikki mahdollinen tieto liittyen kyseiseen autoon.
Kaikki 500 FRP -Pumaa ovat ymmärtääkseni brittiversioita. Aika hintavaa olisi luultavasti vaihtaa ratin sijaintia ja muutenkin rekisteröintikatsastus voisi olla kenkku kokemus...?
Re: Ford Puman hankinta
Mahdollisesti näin. FRP:ia löytyy muutama Japanista, mutta olen nähnyt kuvia myös ranskan ja saksan rekkareissa olevista FRP:sta. Se olivatko aitoja vai eivät (vaikka aidoilta näyttivät), on vaikea sanoa. Sekin taidettiin mainita jutuissa, mutta on jo unohtunut. Jos olivat, niin tarkoittaisi sitä, että EU:n sisällä olisi tod.näk. eroja maakohtaisissa päätöksissä, tms. Ratin sijainnin vaihdon olettaisin olevan mahdollista (esim. pumaspeed, pumabuild, tms expertti), mutta varmasti hintavaa.deezer kirjoitti:Milläköhän tempulla FRP:n voisi saada Suomessa kilpiin? Muuttoautona...?
Kaikki 500 FRP -Pumaa ovat ymmärtääkseni brittiversioita. Aika hintavaa olisi luultavasti vaihtaa ratin sijaintia ja muutenkin rekisteröintikatsastus voisi olla kenkku kokemus...?
EDIT: Toki ohjauksen puolen vaihto pilaisi auton autenttisuuden. Rekisteröintiin ohjauksen puolella tuskin mitään merkitystä. Käsittääkseni rekisteröintiongelma voi tulla siinä, että FRP on Britteihin luokiteltu auto, eikä sitä pitäisi siten kai voida rekisteröidä muualle.
Viimeksi muokannut -Jape-, 29 Loka 2008 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puma -97
Ex: r.F. MK1 Escort Mexico
Ex: r.F. MK1 Escort Mexico
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Ford Puman hankinta
Miksi se pitäis vaihtaa toiselle puolelle? Eikö siinä häviä osa auton autenttisuutta samalla? Kilpiin saamisessa ei oikean puolen ohjaus pitäis haitata, ennenhän ei saanut kuin muuttoautot oikeanpuoleisella ohjauksella kilpiin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10
Re: Ford Puman hankinta
Onhan postiautoissakin oikenpuoleinen ratti, ja ne postiautot mitkä on poistettu Postin (Itellan
) käytöstä ja myyty yksityisille, on edelleen oikeanpuoleisella ohjauksella. Tiedä sitten sitä, miten tuo vaikuttaa henkilöautoihin suoraan yksityiskäyttöön... 


Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 20 Elo 2010 14:02
Re: Ford Puman hankinta
Kuinka kallista on hoitaa jo ruostuneet takakaaret kuntoon? Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa näistä ruosteista on käytännössä?deezer kirjoitti:...Ilmeisesti ainakin takalokasuojan kaaret ovat erityisen ruostealttiita?...