Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
essapant
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2006 17:36
Paikkakunta: Nivala

Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Viesti Kirjoittaja essapant »

Mondeossani -01 2,0td, automaatti-ilmastoinnilla varustettuna on sellainen vika, että flekti lähtee pyörimään aika isolla teholla kylmänäkin. Auto kävi mutkan korjaamollakin ja siellä meinattiin, että on normaalia silloin, kun ilmastointi on päällä tai säädetty automaattiasentoon ja ei toimi silloin, kun lämmityslaite on manuaalisäädöillä. Omien havaintojeni mukaan hurisee kyllä silloinkin. Missäkähän vika? Jossakin anturissa?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Onko "vika" ilmestynyt nyt?
Oma fordi tekee ihan samaa, yksi flekti pyötii hetken kun kompura pyörii... se kenno edessä lämpiää muuten melko nopeasti...
Eli ilmastointia käytetään kosteuden poistoon.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pimpelipompeli
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Heinä 2008 11:14
Paikkakunta: Kitee

Re: Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Viesti Kirjoittaja pimpelipompeli »

Oma automaatti-ilmastoinnilla varustettu versio tuntuu hurinasta päätellen lähtevän lentoon, varsinkin jos auto käy tyhjäkäyntiä (ajoviima ei pääse jäähdyttämään) ja ilmastointi on auto asennossa. Mielestäni ihan normaalia.
Ford Mondeo 1.8 vm.-01
Nissan Primera 1.6 vm.-00
essapant
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2006 17:36
Paikkakunta: Nivala

Re: Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Viesti Kirjoittaja essapant »

Kiitoksia vastauksista!

Auto on ollut minulla vasta pari viikkoa, joten en osaa verrata sitä aiempaan.
Jotenkin vain tuntuu, että ei ole normaalia, sillä lähes aina, kun ajan auton parkkiin, flektin hurina kuuluu sammutuksen jälkeen hetken aika kovaäänisenä, kunnes sammuu. Kun kelitkin on tällaisia +1 - +13 asteisia, tuntuisi, että jäähdytystä riittäisi muutenkin. Ymmärsinkö oikein, että automaatti- asennossa ilmastointi on toiminnassa, vaikka kojelaudassa oleva ilm. merkkivalo ei palakkaan ja jäähdytyksen tarvetta ei luonnollisesti ole.
Pidättekö muuten tällaisilla ilmoilla puhallinta automaattiasennolla, vai jollain muulla? Itse olen todennut sen helpoimmaksi ja toimivimmaksi, kun ei tarvitse säädellä sen enempää ja huurut pysyy poissa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Auto asennossa systeemi käyttää jonkin verran kompuraa vaikka "poistaisit" sen a/c napilla... tämä on huurteenpoistoa varten...
Manuaali asennossa tuota se ei tee.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
cessna

Re: Miksi flekti hurisee kylmänä, Mondeo III:ssa

Viesti Kirjoittaja cessna »

Itseänikin on hieman kummastuttanut tämän auton ilmastointipuoli. Meillä on nyt parisen kuukautta ollut -02 Mondo 2.0 Ghia automaatti-ilmastoinnilla.

Kun Auto-asento on päällä, niin a/c-valo ei ikinä syty palamaan, vaikka kompura lähtisikin käyntiin. Onko muilla näin? A/c-nappulaa painamalla valo kyllä syttyy, mutta silloin auto-toiminto tietysti menee pois päältä, ainakin näytön mukaan. Ja jos haluaa pelkkää ulkoilman tuomaa viilennystä, niin joutuu auto-asennosta ensin painamaan a/c-nappia kerran, jotta valo syttyy ja sitten vielä toisen kerran, että se sammuu. Tällöin kompura ei enää ala viilentämään, vaan autoon tulee pelkkä ajoviima.

Toisaalta olen huomannut, että LO-asennossakin saatta välillä tulla ihan lämmintä ilmaa. Tai toisaalta jos esim. näillä ilmoilla laitan käsisäädöllä, ilman auto-toimintoa, lämmön vaikka 21 asteeseen, niin ensin jonkin aikaa puhaltelee lämmintä, mutta sitten saattaa tulla vähän aikaa taas viileämpää ilmaa. Ihan niin kuin tämä olisi koko ajan "puoliautomaattinen".

Joko tässä systeemissä on jotain häikkää tai sitten se on todella epälooginen käyttää. Tai en vaan osaa. :? Meillä muuten alin lämpötila ennen LO-asentoa on 19 astetta. Kuulemma kaverilla on 16 tai 17 astetta, en nyt muista kumpi. Auto on saman ikäinen 1.8 koneella oleva farkku.
Vastaa Viestiin