Korjaan linja-autoja työkseni ja EHKÄ näistä vinkeistä voisi olla apua myös henkilöauto puolella, sillä VEIKKAAN tekniikan olevan hyvin samankaltaista. Hyvin yleiset bussi ABS viat ovat seuraavat:
1. Anturi rikki
2. Anturin liitos hapettunut/huono (löysä) kosketus (pyörän lähellä)
3. Anturi kaukana (abs kehä lian peitossa tai pyöränlaakerissa klappia, jolloin työntää kauaksi)
4. Johto (sisäisesti) poikki (huono johdon tuenta, heilunut miljoona kertaa, päässyt hankaamaan johonkin)
Pyöränanturin johdon ottamalla auki liittimestä voi mitata vastuksen (resistanssin) ja varmaan jostain korjausoppaasta oikean arvon saa Focuksen kohdalla tietää? Jos vastusarvo poikkeaa voimakkaasti (yleensä hurjan suuri vastus) on anturi aika varmasti rikki.
Jos vastusarvo on kunnossa, niin voi laittaa yleismittarin vaihtosähköpuolelle ja kokeilla pyörittää rengasta. Tällöin anturin pitäisi muodostaa vaihtosähköä (pulssia) pyörän nopeuden mukaan. Vertailun vuoksi pitäisi pyörittää akselin toista rengasta suurinpiirtein samalla nopeudella ja tarkkailla onko suuria eroja. Jos pulssia tulee, mutta heikosti, niin voi vielä yrittää varmistaa että anturi on varmasti lähellä (puhdistaa myös ehkä ensin abs kehä) ja uusi yritys jos vaikka paranisi pulssi. Jos anturin pää on hankautunut puhki (lievästi suojakuori) ja vielä toimisikin, niin usein kuukausien(?) kuluessa vesi pääsee anturiin sisään ja tuhoaa sen hiljakseen. Anturin pään on siis oltava ehjä täysin ehjä.
Se että miksi ABS valo syttyy/sammuu voi viitata ehkä siihen että ABS signaali häiriintyy. Siihen voisi olla syynä hieman löysä pyöränlaakeri (etäisyys anturin ja kehän välillä vaihtelee), löysä ABS kehä tai anturi hieman liian kaukana (heikko signaali, toimii rajatapauksena). Joskus vesikeleillä lievästi hapettunut liitos myös häiriintyy helpommin (heikompi signaali) ja kuivana taas toimii paremmin.
Voi olla että jos ABS boxi oli jotenkin "kaatunut", niin sulakkeen pois ottaminen ehkä "buuttasi" systeemin alusta? Joskus busseissa vikakoodien poistaminen sai valon sammumaan normaalisti. Hyvin usein kaikenlaisia vikakoodeja tallentuu aivan liian herkästi muistiin vaikka on kyseessä on ehkä ollut oikeasti vain millisekuntteja kestänyt häiriö. Tai ehkä tallennetut vikakoodit Focuksessa poistuu sähköt katkaisemalla sulakkeen ottamalla pois (johon en kyllä oikein usko)?
Eiköhän nuo katsastusmiehet tiedä tuon lampun pois ottamis kikan, joten ei selittelyt paljoa auta jos on asiansa osaava katsastusmies.
