Focus 2.0i 130hv -99

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
janiz_

Focus 2.0i 130hv -99

Viesti Kirjoittaja janiz_ »

Terve kaikille!

olen ehkä laittamassa tuommoista kyseistä Fordia, onkohan noissa ollu miten paljon vikoja? mitä kannattaa tarkistaa koeajossa? jostain olen kuullut, että noissa paukkuu vetarit aika tiheään?
kyseisessä autossa on reilut 200tkm mittarissa. minkähän verran noille maistuu bensiini?
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Focus 2.0i 130hv -99

Viesti Kirjoittaja msanta »

Kannattaa tarkastaa mm. vaihteiston toiminta, kakkosen synkronointi saattaa olla kulunut (näin on ainakin lankomiehen Focuksessa). Vetoakselit on varmaan jo kertaalleen vaihdettu parempiin, joten niissä ei enää pitäisi olla ongelmia. Koeajolla tämäkin selviää. 2-litraisessa Focuksessa on levyjarrut myös takana, jarruilla on taipumus jumittua ja käsijarru saattaa olla tehoton. Jos on mahdollista valita, kannattaa ottaa Ghia-varusteltu Focus ilmastoinnilla.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
janiz_

Re: Focus 2.0i 130hv -99

Viesti Kirjoittaja janiz_ »

jaahas, pitääpä tutkiskella sitten koeajossa. mulla on jo yks auto katottuna ja se näyttäs olevan ilmastoitu trend wagon. kui tiheeseen noissa ruukaa vetarit mennä rikki? meneekö ne rikki ihan normi ajossa, vaikka ei revittele ratti linkussa, ym?
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Focus 2.0i 130hv -99

Viesti Kirjoittaja msanta »

Vetarit kannattaa tarkastaa myös koeajon lisäksi ajamalla auto nosturille. Jos vetoakselin kumeista on lentänyt rasvaa ulos, tämä on merkkinä mahdollisesta tulevasta vetoakseliviasta. Samalla kannattaa katsoa öljyvuotoja moottorista ja vetoakselien juuressa olevista tiivisteistä. Mahdollinen ohjaustehostimen vuoto näkyy katsomalla lampulla konehuoneen puolelta. Jos ohjaustehostimen akselin juuri ja ympäristö on öljyinen ja tehostimen öljynpinta on alarajassa, täytyy tehostimen tiiviste uusia. (onnistuu ainakin merkkiliikkeessä) Jos auto on tasaisella pinnalla esim. tallissa kannattaa autoa työntää, auton pitäisi liikkua kevyesti, jos ei liiku kevyesti, ovat jarrut todennäköisesti makaamassa päällä. (jarrutiivisteremontti tulossa) Huoltokirja on hyvä olla täytettynä. Ovien ja luukkujen saumat kannattaa vilkaista ruostumisen takia myös, jollei luukkuja ja ovia ole jo aiemmin Fordin koritakuuseen (12 vuotta) uusittu. Kunnossa olevalla alustalla Focus on varsin mainio ajettava,
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus_2.0
Viestit: 739
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2.0i 130hv -99

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Varsin mukava peli tuo ykköskoppainen Focus 2.0 koneella. Kulkee paremminm kuin 1.6 ja matka-ajossa kuluttaa hieman enemmän. Itselläni yhdistetty kulutus on pyörinyt 8,5l /100km tuntumassa. Pelkkää kaupunkipyöritystä niin menee 10l /100km molemmin puolin, maantiellä tasakaasulla pääsee 6l /100km tienoille.

Käytettynä kannattaa hakea mahdollisimman hyvin varusteltua, Ghia hyvä jos tykkää plyyssipenkeistä. Itse pidän enemmän trendin kangaspenkeistä ja lisäksi jämäkämpi alusta.. Ilmastointi tulee olla nykypäivän autoissa (tarkista koska huollettu ja toiminta) ja Focuksessa hyvä olla lämmitettävä tuulilasi, ehdoton varuste.

Vetareita vaihdettiin alussa ennen kun laittoivat kunnon pannat ja liimasivat kumit paikoilleen. Tämän jälkeen itselläni ei ole ollut vuosiin ongelmia. Samalla kannattaa tarkistaa laakerien kunto, varsinkin jos ollut leveämpiä renkaita autossa. Koiranluut kulutustavaraa, ilmenee etupään kolahteluna. Ohjaustehostimen stefan vaihto maksaa Fordilla 150e luokkaa, halvempi kuin uusi pumppu. Jarrut pelaa jos niitä on käyetty. Näkee siitä, missä kunnossa takalevyt on. Itselläni ei ole ollut ongelmia jarrujen jumiutumisen kanssa. Koritakuu on 12v ja niin kauan korjaavat ruostevaurioita. Riippuu liikkeestä miten vaativat täydellsitä huoltokirjaa. Itselläni aina mennyt kittiviat mukisematta koritakuun piikkiin, tosin aina huollettu samassa liikkeessä. Kannattaa myös testata lukituksen toiminta kauko-ohjatun keskuslukon yhteydessä. Mikäli lukitus takkuilee ja ovet menee eri tahtiin kiinni ja auki viittaa tämä salpalaitteen vajaatoimintaan. Laite ohjaa lukitusta ja sijaitsee kuskinovessa. Uusi osa maksaa 120e jos ei puhdistus riitä. Mikrokytkin hajoaa komponentin sisältä. Sähköt on muuten omassa hopassa toiminut tähän saakka. Toisilla ollut ongelmia valojen korkeus-säädön kanssa mutta tämänkin voi estää käyttämällä korkeus-säätöä sillon tällöin. Venttiilikopan tiiviste voi vähän hikoilla mutta muuten ei ole ollut öljyvuotoja.

Niin kuin tuossa mainittiin niin hyväkuntoista Focusta on ilo ajaa vaikka moottorit kuluttavatkin suhteellisen paljon.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Vastaa Viestiin