p100/ farkun perä sedan sierraan??

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
bexistö
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2008 11:52

p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja bexistö »

Elikäs nyt tarvisin pikkusenjonkun tietävän apua kun olis tollanen tiuhemman perän vaihto tulos..niin käykö bensa p100/bensa farkku sierran perä sedaniin.. ja jos ei käy niin jos joku tietää mistä saa 2.0l efi doch sierraa tiuhemman perän.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

P100:ssa on jäykkä akseli, ei mitenkään yhtenevä sierran erillisjousitetun kanssa. Farkun murikka sopii, tukivarret erilaiset, eli jos otat pelkän murikan, pitäis sopia. Vetreiden boorituksissa voi olla eroja, ja kannattaa varmistaa myös välitys, että varmasti on tiheempi, osassa farkuistakin on meinaan ihan sama välitys kuin sedanissa. Hommaa mieluummin 1,6i cvh:n 3.92 välitys, sopii ihan suoraan normi-dokkilaisen murikan tilalle, vaikka koko akselisto, joko sedanista tai viistoperästä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
bexistö
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2008 11:52

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja bexistö »

Onko sulla tietoa miten tihee peränvälitys nois docheis on sit vakiona kun tossa ukon kanssa mietittiin, että jos siihen vaihtoon ryhtyy niin jotain huomattavaa eroa kiihytykseen on synnyttävä tai sitten jää laittamatta.. :?
siis toisin sanoen miten suuri vaikutus on ja mahdollisesti jos vielä senkin tietäisit että missä hinnoissa noi hyväkuntoset pyörii....... :?:
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No, dokki-sierran vakiovälitys on 3.62, ja kyllä tuo 3.92 vaikuttaa kiihtyvyyteen ihan mukavasti, mutta vastaavasti vaihteitten välityksistä tulee vähän outoja, esim. ykkönen loppuu heti kun on auton saanut liikkeelle, mutta kuitenkaan ei kakkosella jaksa lähteä. Samaten kakkonen on aika lyhyt, mutta kolmosella voi vetää jo tosi pitkälle, samaten nelosella kiihtyy vielä hienosti. Itsellä on paikallaan tuollainen 3.92 lukollinen välitys, mutta oon harkinnut kyllä vaihtoa takaisin 3.62 välitykseen, matka-ajossa on nimittäin hiukan raskas tollanen tihee perä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Itse harkinnut 4.27/T5:n laittoa seuraanaan sierra rakennelmaan,kaiken muun "ohc räärän" jatkoksi ensi vuotta ajatellen.
3700rmp 5:lla 120 km/h
6500rmp 5:lla 215 km/h
Tuolla ei vaan ole tarkoitus ajella mitään pitempiä matkoja. Mitä nyt crsc:n ratapäivät ovat milloinkin.
Muistissa on hyvin Hki->Tre->Hki reissu vuosia sitten 4-lovisen askin kanssa 120km/h 4200rmp yhdellä vaimentajalla.... :roll:
gti golo palloilija
bexistö
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2008 11:52

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja bexistö »

Nii leikä tavallaan siitä tulee ns. diisel omanen noitten vaihteitten osalta.. kuinka paljon huiput kärsii ja tuleeko ajosta jotenkin ongelmallista kun olen vähän kuullut että jotkut eivät tosiaan tykkää siitä että auto ei lähe vetämää ku vasta jossain tietyssä vaiheessa.. :!: :?: :!: :?:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja Aksu »

bexistö kirjoitti:Nii leikä tavallaan siitä tulee ns. diisel omanen noitten vaihteitten osalta.. kuinka paljon huiput kärsii ja tuleeko ajosta jotenkin ongelmallista kun olen vähän kuullut että jotkut eivät tosiaan tykkää siitä että auto ei lähe vetämää ku vasta jossain tietyssä vaiheessa.. :!: :?: :!: :?:
Tuossa laskin välityssuhteille.
Tuo lähteminen on kiinni monesta asiasta. Yksi edellisistä sierroista oli tuolla 3.62 välityksellä ja isoilla takarenkailla(235/45-17") ja se oli 5:lla ajaessa parhaimmillaan vasta 160km/h jälkeen jolloin huomasi että veto vasta alkoi tosissaan. Mutta sitä varten ne muutkin vaihtee ovat siellä :o
Vääntökäyrä oli
3500/280
4000/400
4500/445
6500/400
joten tuosta saa kuvaa koneen luonteesta,4500 oli pyöräteho 245hv rajoittajaan asti nousten.
Huiput "kärii" aina mitä tiheämpi välitys mutta tuolla on helppo laskea millaisen välityksen saa eri vaihtoehdoilla. Jos haluaa tehdä aavikko välityksen niin silloin 3.13 taisi olla harvin löydettävissä oleva mutta siloin kyllä alkaa vaatia koneelta paljon jos tuosta meinaa paikaltaan saada pomppaamaaan. Normaali käyttöä ajatellen tuo 3.62/3.92 ovat kyllä parhaat vaihtoehdot,rengastuksella viellä voi hieman hakea tuota kohdalleen(mutta saattaa ulkoasu kärsiä...). +2cm halkaisija muutos tekee 237Km/h kohdalla +7km/h eron huippuihin mikäli kone vai on viellä jaksaa kasvaneen vastuksen.
gti golo palloilija
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ja riippuu tosi paljon vaihteittenkin välityksistä, kuinka sopii pykälät sen jälkeen. Omassa alkaa hakkaamaan rajottajaan kun mittari näyttää n.200, eli todellinen n. 180..

4x4 dokissa olis pitempi vitonen, koska ne kulkee saman kuin takavetodokki, vaikka perävälitys on tiheämpi.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
bexistö
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2008 11:52

Re: p100/ farkun perä sedan sierraan??

Viesti Kirjoittaja bexistö »

Joo..o tossa olen nyt ettiskelly perää mut ei lahes ole ku mätiä p****ja. :evil:
Vastaa Viestiin