Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
henna.k
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Heinä 2008 21:45

Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja henna.k »

Minulla on vm. -87 mallinen 1.3 Escort. Viime kesänä alkoi nopeusmittari pomppia, ensin vähän, sitten enemmän, ja nykyään ei heilahda enää minnekään. Eli ilmeisesti vaihdelaatikon poskilaakerit on menneet, kun ei vaijerissakaan vika ollut. Onko mitään keinoa varmistaa tätä ennen kuin menee ottamaan laatikkoa irti? Laatikosta ei kuulu ulinaa. Sitten luin jostain, että laakerien välyksen takia laatikon jotkut rattaat kuluvat, jolloin myös rattaita joutuisi uusimaan, onko näin?

Osaisiko joku kertoa paljonko nämä vaihdelaatikon poskilaakerit ja vaihdelaatikkoon vaihdettavat rattaat suunnilleen maksaisivat? Mietin vaan, että kannattaako autoa enää katsastaakkaan, mikäli korjauskustannukset nousevat kovin korkeiksi :roll: Harmi sinänsä, se olisi vielä ihan kelpo peli. Korjaustyöt onnistuisi isältä ja velipojalta, mutta onko se vaivan arvoista, eli miten työlästä poskilaakereiden vaihto on? Ei varmaan mene katsastuksesta läpikään, ellei nopeusmittari toimi? :?
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja watipaa »

taitaa olla halvempi ja helpompi ku hakee ehjän lootan ja laittaa sen siihe. osat maksaa ku niitä joutuu foortin tiskiltä hakeen. sen nopeusmittarin pyörän saa irti purkamatta lootaa, mittarinvaijerin alta löytyy. jos rikki ni vaihtaa siihen ehjän ja koittaa kuin kauan pelaa.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

osta ehjä loota. mulle vaihdettiin 1,6 eskoon askin laakerit ja öljystefat, hintaa saatiin vajaa 700 euroa! :shock: :shock: :shock: tosin ko. korjaamo on muutenkin hintava!:
henna.k
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Heinä 2008 21:45

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja henna.k »

No olipas kallis, kyllä noilla hinnoilla mun ekkeri taitaa siirtyä eläkkeelle :( Mikäs tuon nopeusmittarin pyörän virallinen nimi on? Ja kertoisitko vielä tarkemmin miten ja mistä se vaihdetaan. Silloin kun tutkittiin sitä nopeusmittarin vaijeria, en ainakaan huomannu, että siitä vaihdelaatikosta olis saanu mitään muuta irti. Kiitoksia neuvoista.
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja watipaa »

sieltä nopeusmittarinvaijerin juuresta lootasta törröttää putkisokka, se pitäs nykiä irti. sit saa kiskastua vaijerin "juurineen" irti ja nopeusmittarin pyörä pitäs löytyä sen alta. semmonen muovinen osa.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Käytettyjä laatikoita nyt saa viidelläkympillä, eli vaihda sellanen tilalle..

---
edit: http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=130967 tuolta 80€
Kuga PHEV
henna.k
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Heinä 2008 21:45

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja henna.k »

Vaihdelaatikon vaihtaminen olis kyllä varmaan fiksuin ratkaisu... mistäs sen sitten tietää, että minkälainen loota tuohon käy? Pitääkö auton mallin olla siis ihan sama vai käykö toisenkin mallin laatikko?
Avatar
mohikaani
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2006 18:08
Paikkakunta: janakkala

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja mohikaani »

kaikkien cvh koneiden laatikko käy.
Fiesta -86 1.6 xr3i projekti
Focus -00 1.8 tddi
Ford mondeo-95 2.5 v6 farmari
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja lakari »

Suosittelen että asennat autoosi Sigmasport1200 digitaalimittarin. Nämä on alunperin polkupyöriin tarkoitettu, mutta ovat suosittuja esim. moottoripyöräkäytössä. Ja maksaa muistaakseni alle 20€ Motonetissa. Ainoa vaiva on johdon pidentäminen, jollain metrillä muistaakseni, ja yksinkertaisten asennusosien valmistaminen.

Itse asensin anturin vaihdelaatikon kyljessä olevaan vahvikkeeseen ja pulssia antavan magneetin vetoakselin kuoreen tekemääni halkaistavaan teräsrinkulaan. Ja vot! Mittarissahan on ominaisuuksia vaikka mitä :nopeus, 2 trippiä, huippunopeus, keskinopeus, ajoaika ja muita mitä en muista. ja ohjelmoitavia rengaskokoja siinä on 2, mikä on kätevää jos talvirenkaita käyttää.

Helpompi keino on käyttää kierroslukumittaria, niinkuin itse tein noin vuoden ennen Sigmaa. Katsastukseen sitten laittaa aina uuden kierän puoli kilometriä ennen konttoria. Upouusi kierä kestää paskoillakin laakereilla n. kilometrin, mutta jämät on syytä poistaa käytön jälkeen. Eräs gti-golffi kuulemma imaisi ko. osan rattaisiinsa :arrow: välitykset väheni.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

lakari kirjoitti:Suosittelen että asennat autoosi Sigmasport1200 digitaalimittarin. Nämä on alunperin polkupyöriin tarkoitettu, mutta ovat suosittuja esim. moottoripyöräkäytössä. Ja maksaa muistaakseni alle 20€ Motonetissa. Ainoa vaiva on johdon pidentäminen, jollain metrillä muistaakseni, ja yksinkertaisten asennusosien valmistaminen.

Itse asensin anturin vaihdelaatikon kyljessä olevaan vahvikkeeseen ja pulssia antavan magneetin vetoakselin kuoreen tekemääni halkaistavaan teräsrinkulaan. Ja vot! Mittarissahan on ominaisuuksia vaikka mitä :nopeus, 2 trippiä, huippunopeus, keskinopeus, ajoaika ja muita mitä en muista. ja ohjelmoitavia rengaskokoja siinä on 2, mikä on kätevää jos talvirenkaita käyttää.

Helpompi keino on käyttää kierroslukumittaria, niinkuin itse tein noin vuoden ennen Sigmaa. Katsastukseen sitten laittaa aina uuden kierän puoli kilometriä ennen konttoria. Upouusi kierä kestää paskoillakin laakereilla n. kilometrin, mutta jämät on syytä poistaa käytön jälkeen. Eräs gti-golffi kuulemma imaisi ko. osan rattaisiinsa :arrow: välitykset väheni.
Poskettoman hyviä ideoita! :shock: tostahan saa ajotietokoneen karvalakkimalliinkin!!!! mikäs tuo "halkaistava teräsrinkula" on? siis niinku putkiklemmari vai?

edit: niin ja ,miten se mittari osaa mitata matkan oikein, kun on kytketty akseliin? pitääkö ajaa esim. 100 metriä ja kertoa mittarille, että "nyt on sitten ajettu sata metriä"?
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja lakari »

Poskettomuudesta tiedä, mutta hyvä idea kumminkin. Mieluummin tälläisen laitan kuin ostan vaihdelaatikon jonka kunnosta ei ole takuuta ja ähellän vanhan pihalle ja uuden sijoilleen, kun tiedät mitä kaikkea joudut tieltä purkamaan. Ajotietokonehan se on kun tietää ajon määrästä ja laadusta.

Putkiklemmari ei välttämättä toimi. Niitäkin kai voi joissain digitaalimittareissa käyttää. Sigmassa pulssia antaa (kokoisekseen)hyvin voimakas magneetti, enkä itse edes koittanut pelkällä teräsnappulalla. Itse sorvasin tarkasti vetoakselin kuoren ja vaihdelaatikon kuoren väliin sopivan teräsrenkaan johon ennen halkaisua porasin ruuvinreiät. Puoliskojen erottamisen jälkeen tein toiseen puoleen M6-kierteet ja toiseen puoleen syvennykset ruuvinkantoja varten. Magneettia varten jyrsin renkaan sivuun uran johon magneetti kiinnitetään epoksilla.

Mahdollisimman lähelle teräsrenkaan pintaa sijoitetaan mittarin anturi sopivalla asennustavalla, tämän pähkäilköön kukin itse. Vetoakseli kuitenkin liikkuu hieman ylös-alas myös juurestaan, mikä kannattaa ottaa huomioon. Jotkut laittavat näitä vanteen reunaan, joku taas jarrulevyyn jyrsittyyn poteroon(!). Vaihtoehtoja on monta.

Ajotietokoneelle kerrotaan renkaan pyörähdysmatka. Ja akseli pyörii tietääkseni siinä missä pyöräkin. Autoa liikutetaan eteenpäin vaikkapa 10 renkaanpyörähdystä, tai paljoko nyt tilaa on. Itse sain nopeusnäyttötauluun tasalukemat 3:lla pyörähdyksellä. Kun autoa on liikutettu sopiva matka, mitataan etenemä ja jaetaan se pyörähdysten määrällä. Näin saadaan aika tarkkaan selvitettyä paljonko yksi renkaan pyörähdys autoa liikuttaa. Tämä sitten kerrotaan mittarille, joka puolestaan kertoo aikanaan kuljettajalle kuinka kovaa auto menee.

Ainoa ikävä puute mittarissa on valon puuttuminen. Tämä täytyy hoitaa joko ulkopuolisella valaistuksella tai ,jos rohkeus riittää poraamalla reikä mittarin koteloon ja asettaa tuikku siihen. Näin saa näytön itsensä hohtamaan, omalla vastuulla. Valaistujakin on, mutten ole semmoisia nähnyt. Langattomassa mallissa taisi valo ollakin, mutten luottaisi langattoman signaaliin autossa.

Aiheesta löytää internetistä jonkunverran juttuakin kun etsii googlesta vaikkapa sopivilla sanoilla.

Ai, niin. Auto mihin mittarin laitoin oli 86-escortti. Eli samaa vaivaa muissakin ko. autoissa. Sama juttu oli myös 90-escortissani, ja monella tuttavalla kans.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Hannu
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Marras 2006 16:39

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja Hannu »

No sillälailla :shock: Toiset korjaa vian syyn, toisen näköjään seurauksen... Ihan sellainen tyhmä kysymys, että minkä ihmeen takia pitää käyttää muutama tunti jonkin ylimääräisen mittarin virittelyyn kun senkin ajan voisi käyttää vaihdelaatikon vaihtamiseen?? Eihän se varmaan kuitenkaan (ainakaan neuvojaa) haittaa, että laatikossa on poskilaakerit loppu kunhan on hieno "ajotietokone" ja vieläpä oikein digitaalinen, vau :D Niin kestikö se uusi nopeusmittarin ratas peräti kilometrin?? Olihan tämä juttu vitsi, olihan? :shock:
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Hannu kirjoitti:No sillälailla :shock: Toiset korjaa vian syyn, toisen näköjään seurauksen... Ihan sellainen tyhmä kysymys, että minkä ihmeen takia pitää käyttää muutama tunti jonkin ylimääräisen mittarin virittelyyn kun senkin ajan voisi käyttää vaihdelaatikon vaihtamiseen?? Eihän se varmaan kuitenkaan (ainakaan neuvojaa) haittaa, että laatikossa on poskilaakerit loppu kunhan on hieno "ajotietokone" ja vieläpä oikein digitaalinen, vau :D Niin kestikö se uusi nopeusmittarin ratas peräti kilometrin?? Olihan tämä juttu vitsi, olihan? :shock:
kaikilla ei vaan oo rahkeita saati paikkaa ruveta repimään askia irti autosta! itselläni kesti nykästä moottori ja aski irti noin 3 päivää kun en oo mikään x-pertti! kyllähän se TIETENKIN olis parempi koko aski vaihtaa!!!! jotkut vaan tykkää odottaa kunnes laatikko leviää ennen kun ryhtyy toimeen 8)
meinaan todellakin rukata ko. mittarin jos en autoon niin ainakin ruohonleikkuriin! :D idea sinäänsä on ihan hyvä!
Hannu
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Marras 2006 16:39

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Jutun aloittaja kyllä mainitsi että korjaushommat onnistuu isältä ja velipojalta eli ei taida tässä tapauksessa olla kiinni kuitenkaan paikasta eikä taidoista. En itseänikään minään velhona pidä mutta en ole kyllä laatikon vaihtoon saanut kahta, kolmea tuntia enempää kulumaan eikä taida sellaisen "ajotietokoneen" asennuskaan ihan olohuoneessa onnistua mainitsemasi korjauspaikan puuttuessa...
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Escort -87 Poskilaakerit menneet?

Viesti Kirjoittaja lakari »

No ei se nyt niin tyhmä kysymys ollut. Lisävarusteiden asentamiseen menee usein aikaa, ja tämähän on lisävaruste joka päästi minut ikävästä vaivasta. Tykästyin laitteeseen niin että nykyiseenkin autooni aion sellaisen laittaa, samaten firman autoon. Siinä siitä on oikeasti hyötyäkin kun pääsen laskeskelemaan mitä se autossa viettämäni aika oikeasti maksaa.

Totta on että aikaa meni. Enkä tiedä mitä etuvetoisen vaihdelaatikon vaihtoon menee aikaa, enkä aio sitä selvittää ainakaan perheen käyttöautoon. Escortin aikaan lapsia oli vasta kaksi, joten aikaakin olisi varmaan ollut, mutta autoja vain yksi. Ja sitten oli vielä sekin vaiva, ettei ollut noita escortin vaihdelaatikkoja just sillon hyllyssä (ei o kyllä nytkään), niin kattelin paremmaks käydä citymarketissa ja antaa kassatytölle sen 24€, vai mitä se siellä silloin maksoi. Toisen kun ostin motonetistä, niin maksoin alle 20€. Muuta rahaa on mennyt ehkä 10€ yhteensä?

Vaihtolaatikosta en ollut hiukan hilkkuakaan huolissani. Sekin on toiminut vuosia nopeusmittarin toimimatta, ja pelaa edelleen, jatkuvasti. Mitään ääniä ei ole ja kaikki menee silmään niinkuin pitää, vieläkin. Moni muukin ajelee samaan tapaan, ainoa vaiva useimmille on katsastus, johon mittari täytyy aina saada toimivaksi. Ja 86-vuotisessa autossa on usein muita paljon työläämpiäkin korjauskohteita vuosittain laitettavaksi. Itse tapasin laittaa uuden kierän työpaikan pihassa ennen konttorille menoa, eka kerralla konttorin pihassa. Ja kyllä se kilometrissä yleensä simahti se mittari, kun lautaspyörä sitä muovirullaa nykytti. Lievemmissä tapauksissa toiminta voi jatkua pitkäänkin, kannattaa ensin yrittää pelkkää kierän vaihtoa, se saattaa auttaa jo pelkällään. Maksoi kivitilassa muistaakseni jotain 8€.

Ruohonleikkuriin kannattaa varmaankin käyttää semmoista halvempaa parin euron versiota joita kaupoissa myöskin näkee. Sen asentaminen onnistuu luullakseni olohuoneessakin. On niitä kilometrejä makee näyttää vaimolle kun nalkuttaa ettet mitään tee.

Älkää olko huolissanne ajankäytöstäni tahi autojeni varustetasosta. Kumpikin paranee ajan myötä.

Tuolta muuten löyty jotain englanniks: http://www.strangely.org/owned/bikecomp/index.html

Ei toi ihan ruohonleikkuri ole, mutta tommonen häkkyrä kumminkin.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Vastaa Viestiin