Fiesta-89 1.6

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Romijussi
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Syys 2006 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Fiesta-89 1.6

Viesti Kirjoittaja Romijussi »

Mikä vikana ? Kone ei käynnisty, voi pikkusen luvata. Kaasarikone, kärjetön sytkä erillispuola. Pumppaa bensaa, vaihdettu sytkä johdot, jakajan kansi, sytkämoduli jakajan kylkeen, puola vaihdettu toisesta samanlaisesta jossa oli toiminnassa, kipinää tulee ainakin kun tulppa on irti sylinteristä. Ei käynnisty vaikka kaataa bensaa kaasariin suoraan.
Olen neuvoton.
Voiko sytytyshetki muuttua kärjettömässä itsestään ?
Kiitos jo etukäteen jos joku pystyy antamaan vikavinkkejä.
tursas
Viestit: 4115
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiesta-89 1.6

Viesti Kirjoittaja tursas »

Romijussi kirjoitti:Mikä vikana ? Kone ei käynnisty, voi pikkusen luvata. Kaasarikone, kärjetön sytkä erillispuola. Pumppaa bensaa, vaihdettu sytkä johdot, jakajan kansi, sytkämoduli jakajan kylkeen, puola vaihdettu toisesta samanlaisesta jossa oli toiminnassa, kipinää tulee ainakin kun tulppa on irti sylinteristä. Ei käynnisty vaikka kaataa bensaa kaasariin suoraan.
Olen neuvoton.
Voiko sytytyshetki muuttua kärjettömässä itsestään ?
Kiitos jo etukäteen jos joku pystyy antamaan vikavinkkejä.
Tuolla käytiin ja käydään Sierran kohdalla aika monta asiaa läpi, ootkos lukenu sen.... viewtopic.php?f=3&t=16471
..mikähän se vikahistoria on, onkos ne viat tullu pikkuhiljaa vai yhtäkkiä ? Sytytyshetki muuttuu ittestään, jos piuhat pistää vahingossa väärään järjestykseen, ei kait oikeen muuten..se lamppu mitä mä mainostin siellä on myös kätevä tarkastaa kaikkien pyttyjen ja puolalta tuleva kipinä nopeesti tulpat kiinni ja pyörijästä näkee suurinpiirtein, mitä nastaa se osoittaa ja minkä pytyn männän pitäis olla silloin ylhäällä... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Romijussi
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Syys 2006 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiesta-89 1.6

Viesti Kirjoittaja Romijussi »

Terve ja kiitos vastauksesta. En ole lukenut noita Sierran juttuja mutta tänään jatkoin omia tutkimuksia ja löytyi seuraavaa. Otin venttiilikopan ja jakopään hihnan kopan irti ja huomasin että nokan hammaspyörä ja kampuran hammaspyärä eivät ole samassa asennossa eli kun nokkaakselin hammaspyörän nuoli on ylöspäin niin kampiakselin hammaspyörän kiila on noin 70 astetta jäljessä yläkuolokohdasta. Samoin kiilahihnapyörä oli myös saman 70 astetta jäljessä.
Miten ihmeessä tämä on mahdollista onko joku edellinen omista ja laittanut hihnaa vaihtaessa jaon ihan sekaisin voi onko hihna nyt hyppelehtinyt vika asentoon. Hihna oli kyllä aika kireällä että en tiedä.
Auto on tähänkin asti kyllä käynyt huonosti kylmänä ja bensankulutuskin on tainnut olla aika suurta.
Mistä muuten sytytys ottaa tiedon sytytyshetkestä, onko jostain vauhtipyörän kehältä vai mistä.
In tää kyllä ihan käsittämätön juttu.
HUomenna täytyy jatkaa tutkimuksia.
Komentoikaa ihmeessä tätäkin.
tursas
Viestit: 4115
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiesta-89 1.6

Viesti Kirjoittaja tursas »

Enpä oo jakohihnoja laitellu, mutta kait sen voi sinne erikohtaan ja asentoon pistää ja sitten samalla pitää sitten vaihtaa sytkäjohtojen järjestystä virranjakajan kannessa myötä tai vastapäivään järjestyksessä kiertäen ja silloin ei johtoja voi pistää sinne siten kun kirjassa kerrotaan vaan sillai kun ne oli aikaisemmin, kun kone toimi.

Jos sulla nyt on OHC-kaasarikone, niin Sierrojen ja Escojen juttuja kannattaa lukea, kun niissä pitäis olla pitkälti samaa tekniikkaa. Täällä puhutaan sytkästä Escoissa http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0686-05b.pdf
Sierrassa sitä sytkän ajankohtaa ohjaa induktioanturi, joka kattelee missä asennossa se virranjakajan akseli milloinkin on, liekö sama kuin Hall-anturi, kuitenkin eri kuin sun vaihtama sytkämoduli, yksinkertaista... :lol: ...Bosch on jakaja muistaakseni mulla merkiltään ja aukee jousilla siitä sivusta. :roll:
Noi huonot kylmäkäynnit ja kulutukset johtuu usein siitä takkuilevasta automaattiryypystä, mikä projeti mullakin on just parhaillaan meneillään ja siitäkin täällä on ollu aikapaljon juttua...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Romijussi
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Syys 2006 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiesta-89 1.6

Viesti Kirjoittaja Romijussi »

No nyt on taas auto ajossa. Elikkä se jakohihna oli jostain ihmeen syystä hypähtänyt muutamia pykäliä niin että kampiakseli oli noin 60 astetta myöhässä yläkuolokohdasta kun nokka-akseli oli jo yläkuolokohdassa. Hihna oli kuitenkin ihan ehjä ja mielestäni ihan kireällä. No nyt sitten tietysti vaihdoin samalla uuden jakohihnan.
Vastaa Viestiin