
deisel vs bensa
Bensalla itse ajelen,kun Bensa kerran on,olisihan se diesel taloudellisempi ja halvempi mut siinä on isot diesel verot verrattuna bensaa,ja se diesel moottori on vähän niinkuin sähkö moottori,Se joko lähtee käyntiin ekalla kerralla,tai sitten ei lähde ollenkaan,ja vääntö dieselissä on parempi.Riippuu missä ajellaan jos pitkiä työ matkoja niin tietysti diesel.
______________________
Ford Escort 1.6Lx
Nissan Cherry 1.5(ex)
______________________
Ford Escort 1.6Lx
Nissan Cherry 1.5(ex)
Dieselillä ajellaan, kun on tullut koko ikä näitten dieseleiden kanssa pelattua. Ajomäärä on n. 20 tkm vuodessa, mutta kun tottuu dieselin mukavuuteen, ei bensakonetta enää kaipaa. n. 13 tkm vuotuisella ajolla kulut menee yksiin bensa-auton kanssa. Sitä paitsi diesel on käytettynä edullisempi hankintahinnaltaan (ajomäärä on yleensä suurempi). Oikein huollettuna tuo Focuksen valurautapata on tosi kestävä. Omallani on ajettu n. 260 tkm ja kone käy kuin kello. Käyntiin lähtee aina, jos pitää lohkolämmittimessa jonkin aikaa. Ja Webasto antaa lämpöä nopeasti kabiiniin. Tankkauksen iloista pääsee harvoin nauttimaan ja tuohon koneen ääneenkin tottuu nopeasti. Sama konehan on isommassa koossa (2,5 l) myös Transitin keulalla.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Aivan....
Sehän on just näin.... 8)kulkuri kirjoitti:Bensa se olla pitää. Mitä sitä miettii paljo kuluttaa ku kaikki menee mitä laitetaan.
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Mietin samaa kuin Focusman tuossa aiemmin.
Omalla focuksella ei kyllä voi vaihtaa ihan niin "ajoissa" kuin TM:ssä kerrottiin.
Tosin eihän niillä ford tainnut siinä testissä autona olla? Jos muistan oikein.
Itsellä vaihtaminen yleensä tapahtuu vaihteista riippuen 2000rpm kahta puolta. Jos tulee kiire niin sitten myöhemmin...
Mutta aiheeseen liityen, pidän enemmän nykyisestä diesel focuksesta, kuin aiemmasta bensa escortista.
Edullisempia kilometrejä ja koneessa enemmän vääntöjä.
Omalla focuksella ei kyllä voi vaihtaa ihan niin "ajoissa" kuin TM:ssä kerrottiin.
Tosin eihän niillä ford tainnut siinä testissä autona olla? Jos muistan oikein.
Itsellä vaihtaminen yleensä tapahtuu vaihteista riippuen 2000rpm kahta puolta. Jos tulee kiire niin sitten myöhemmin...

Mutta aiheeseen liityen, pidän enemmän nykyisestä diesel focuksesta, kuin aiemmasta bensa escortista.
Edullisempia kilometrejä ja koneessa enemmän vääntöjä.
Kauan aikaa olen hehkuttanut siitä että bensalla mennään vaikka mikä olisi ja tänään tuli sitten -96 mallin Td mondeo pihaan
Pidemmän aikaa vain tullut laskettua että paljonko säästää jos ajaa diisselillä työmatkat, kuin taas jos on 8-10litraa satasella vievällä 1.6 litraisella nelivaihteisella sierralla. Kilometriä tulee kuitenkin lähes 100km per arkipäivä, joten diisseliin nyt sitten vaihdoin, saas nähdä kuinka sierramiehen käydään mondeon kanssa. Laiskahan tuo vähän on mutta tasaista matka-ajoahan nuo työmatkat on, sierralla lähdetään sitten jos on kiire 8)

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Dieseliä tankkaan
Dieselilla mennään, kun pelkkiä työajoja 110 päivässä. Itselläni on -97 mallin Escort farmari, jossa jo 325000 mittarissa. Tarkoitus ajaa kyseisellä ajopelillä vielä pitkään.
Kaksi ja puoli kuukautta diisseli mondeota kestin. Nyt kulkee taas onneksi joka auto bensalla, maksoi sitten mitä maksoi 

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
dieseli ehdottomasti.. kyllä ne vaa lähtee käymää.. itellä lähti vanha 100 avantti 2.0 tdml.735 000km -27 pakkasessa ilman tolppaa.. 2 päivää oli seisonu ja kerrasta käymää. naapuri hinkkas bensa mondeotaan käymää, no siinä kävi nii että tunnin päästä käytin sitä kaupassa.. ei lähteny monttu käymää 

Ajan millä pääsen perille. Sierra DOHC 2.0i -90
Dieselillä mennään noin 40000km vuodessa ja nyt kun on kunnossakin niin 5,5l/100km.
Katsastettu PA autoksi, joten verotuskin helpottui, 2 paikkainen sporttifarmari.
1.8TD Mondeo STW ahtoja 1 bar ja perussyöttöä lisätty 1/4 kierrosta.
Ei se tykki ole mutta on noita tolpista tulleita rasitteita jo kaksinkappalein
että kai sillä ylinopeuttakin pääsee
Kivaahan se olisi jos olisi 6syl diesel, manuaali aski ja 4 vetävää pyörää kuten Dodge Ram 8) .
Katsastettu PA autoksi, joten verotuskin helpottui, 2 paikkainen sporttifarmari.

1.8TD Mondeo STW ahtoja 1 bar ja perussyöttöä lisätty 1/4 kierrosta.
Ei se tykki ole mutta on noita tolpista tulleita rasitteita jo kaksinkappalein


Kivaahan se olisi jos olisi 6syl diesel, manuaali aski ja 4 vetävää pyörää kuten Dodge Ram 8) .
Fix Or Repair Daily
sanokaas yksi kerta kun valtio olisi luopunut saavuttamistaan eduista. jos käyttövoimavero joskus poistuu se tietää taatusti sitä, että dieselin hinta pompsahtaa vastaavan verran.lapazu kirjoitti: Ei käyttövoimavero mihinkään ole poistumassa. Ehkä joskus, mutta siitähän ei ole mitään päätöksiäkään olemassa.
nyt kun alettiin suosimaan vähäpäästöisiä vähän kuluttavia autoja, yllätäen saman tien polttoaineverotusta korotettiin.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Täältä ääni diisselille. Oman harrastuksen kautta on huomannut diisselin toimivuuden. Auto voi olla käynnissä tunteja ilman lämpöongelmia eikä polttoainetta kulu juuri ollenkaan. Lisäksi harrastuksessani käytetään paljon matalia kierroksia jolloin vääntöä tarvitaan.
Siviiliauto on sitten bensa-auto. Ei huvita maksaa veroja takapenkistä. Bensan hinnat ei vaikuta liikkumiseen koska töissäkin on pakko kulkea. Tuo meikäläisen riikeli kiskoo n.20l/100km joten halvemmaksi tulee pitää toista autoa vaikka työmatkaa onkin vain 50km/päivä.
Siviiliauto on sitten bensa-auto. Ei huvita maksaa veroja takapenkistä. Bensan hinnat ei vaikuta liikkumiseen koska töissäkin on pakko kulkea. Tuo meikäläisen riikeli kiskoo n.20l/100km joten halvemmaksi tulee pitää toista autoa vaikka työmatkaa onkin vain 50km/päivä.
Ford Maverick/Nissan Patrol 2.8TD
Ford Scorpio 2.0i
Ford Scorpio 2.0i
Re: deisel vs bensa
Vähän isompaa tila-autoa katseltiin ja dieseliä pidettiin mielessä. Pihaan tuli lopulta S-MAX 2 litrasella TDCi koneella Laskeskelin just tuossa että jos huomioidaan vain polttoainekulut ja dieselvero, niin aika vähällä ajolla tuon veron säästää. Vastaava S-MAX 2 litrasella bensakoneella vie keskimäärin 8,1 litraa satkulla ja tämä dieseli 6,4 l. Näillä luvuilla ja tuon S-MAX:n dieselverolla ajomääräksi riittää 12000 kilsaa vuodessa jolloin ollaan päikseen. Bensakone on kaupunkiajossa manuaalina joustavampi ajettava, mutta jos olisi bensakoneesta halunnut suunnilleen vastaavan käytännön suorituskyvyn tuolle S-MAX:lle, niin olisi pitänyt katsella 2,5 litrasta turboa. Sen kulutuslukemat on sitten ihan toista maata. Toki tuo dieseli on kalliimpi hankkia, kuin perus 2 litranen bensamalli ja ehkä hiukkasen kalliimpi huoltaaki, mutta uskon että pitää nykymaailmassa paremmin hintansa.
Kävin kokeilemassa tuota S-MAX dieseliä myös automaattilootalla ja se nyt olis ollut kaupunkiajossa namu, mutta kuluttaa vähän enempi ja on teityllä tavalla vähän tylsempi ajaa. Tuo 6 lovinen automaatti kierrätti mun mielestä konettakin vähän turhan korkealla, kun tuo kone jaksaa vetää hienosti jo 1500 rpm tasolta ylöspäin. Manuaalimallin 6 vaihde on hyvin käyttökelpoinen yli 80 km/h nopeuksissa, lähtee ohituksiin iloisesti pelkästään polkasemalla lapikasta lattiaan.
Kävin kokeilemassa tuota S-MAX dieseliä myös automaattilootalla ja se nyt olis ollut kaupunkiajossa namu, mutta kuluttaa vähän enempi ja on teityllä tavalla vähän tylsempi ajaa. Tuo 6 lovinen automaatti kierrätti mun mielestä konettakin vähän turhan korkealla, kun tuo kone jaksaa vetää hienosti jo 1500 rpm tasolta ylöspäin. Manuaalimallin 6 vaihde on hyvin käyttökelpoinen yli 80 km/h nopeuksissa, lähtee ohituksiin iloisesti pelkästään polkasemalla lapikasta lattiaan.
Re:
Bensakoneen hyötysuhde osateholla on yhä dieseliä kehnompi. Hybriditekniikalla tuosta päästään hieman eroon. Tällähetkellä biodieselin tekeminen on muutenkin kustannustehokkaampaa kuin viinanpoltto. Biokaasu olisi bensakoneisiin hyvä ratkaisu siellä missä sitä on saatavilla.Rstuning kirjoitti:Iltalehteä lueskelin tuossa töissä viimeviikolla. Oli puhetta diesel vs Bensa.
Jotenkin jäi sellainen muistikuva,että dieselin käyttö lopetetaan vuoden 2015 jälkeen tjts... Bensa ja biobensa on ne tulevaisuuden jutut. Diesel poistetaan autoilusta.
Re: deisel vs bensa
ajan niin paljon että diisseli tulee satoja euroja halvemmaksi vuodessa joten ajan diisselillä mutta harraste autot on kaikki bensoja 
