-01 Mondeo 2,0 TDci moniurahihnan vaihto?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
heimohuima
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Joulu 2007 10:08
Paikkakunta: EePee

-01 Mondeo 2,0 TDci moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja heimohuima »

Hain tuossa taannoin uuden laturinremmin ja apulaitehihnan, kun vanhoissa näytti olevan jonkinverran halkeamia.

Laturinremminvaihdon meinasin tehdä pikaisesti ja kaikki oli jo muuten OK, mutta kiristimen takaa ei remmiä saanutkaan purkamatta pois. Aikaa oli vähän ja sillä kertaa oli laitettava vanha remmin takaisin.

Onko remmin vaihtoon muuta keinoa kuin irrottaa kiristin ja kenties uusia se ja muut ohjurirullat myös?

Hienosti ovat Voortilla tehneet kiristimen paikasta sopivan ahtaan, että normaaleilla hyllyssä olleilla kuusiokoloavaimilla ei ollut mitään mahdollisuutta saada sitä irti.

Erikoisavainta vaan hiomaan ja hitsaamaan...


Onko apulaitteen hihnan vaihdossa jotain jippoja joilla hommaa pystyy helpottamaan?
Purkamaan joutuu kuitenkin mutta miten välttyisi turhilta?

Kiitän vastauksista etukäteen!
Vanhoissa vara parempi
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Oletko jo vaihtanut tuon apulaitehihnan ja menikö sen vaihto helpommin? Paljonko mittarissa & vuosimalli?

Vaihtelin tuon laturinrinremmin + kiristäjän + kampiakselin pään massapyörän + rullat viime syksynä kun mittarissa oli reilut 240tkm. Hintaa osille tuli kaikkineen muistaakseni reilut 300e. Apulaitehihnaa en silloin vaihdellut, mutta nyt kun ole tuota tarkemmin kuunnellut, niin se rohisee hieman, joten pitänee sekin jossain vaiheessa vaihdella. Ehkäpä sen vaihto menisi parhaiten vesipumpun vaihdon yhteydessä(?)...

Jos korisee tyhjäkäynnillä, niin melkeimpä tuo kiristäjä ja rullat kannattaa vaihdella samalla kertaa kuin tuo hihnakin. Kampiakselin pään pyörä on vähän niin ja näin. Itsellä ei noiden muiden osien vaihto auttanut täysin ääneen, vaan myös tuo pyörä piti vaihtaa ennenkuin äänet hävisivät. Tuota kampiakselin pään pyörää on vaihdettu alkupään mondeoissa takuuseenkin ja pyörän rakennetta on muutettu 06/2004 jälkeen valmistetuissa autoissa. Eli jos ei paljon mittarissa ja auto uudempi kuin 06/2004 niin tuskin sitä pyörää kannattanee vaihtaa.

Vaihto vaatii sitten hermoja ja jonkun kapeakätisen vaihtamaan ne rullat. Lisäksi nelikulmainen erikoistyökalu jolla saa kiristimen löysättyä & sitten irti, muuten ei vaihto onnistu(jos nyt oikein muistan). Itse sain vaihettua ilman moottorinkorvakkeen irroitusta, mutta tiukkaa oli. Laturia piti löysäillä jne.
heimohuima
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Joulu 2007 10:08
Paikkakunta: EePee

Viesti Kirjoittaja heimohuima »

Mittaris on n.260tkm ja heti ekoja uuden mallin monstetreita eli -01.

Apulaitteen hihnaa en oo vielä vaihtanu mutta joskus sen transistoriin vaihtelin ja ei siinä mitään ongelmaa ollut kun vaan purki kärsivällisesti tarpeeksi osia ympäriltä.

Laturin päässä sain kaiken muuten hienosti jo onnistumaan, mutta se kiristin aiheutti ongelmia. Remmin sai pujoteltua niin että se jäi enää kiristimen taakse. Erikoisavaimenkin tein kiristimen löysäämiseen kun ei 1/2" räikkä mahtunut väliin.

Täytyy vielä käydä Ford liikkeen kautta hakemas kiristimet molempiin päihin ennen kuin aloittaa uuden ponnistuksen.
Kampiakselin pään massapyörän vaihto kuulostaa turhalta, mutta tekeeköhän merkkihuolto sen aina jossian vaiheessa?
Vanhoissa vara parempi
Vastaa Viestiin