Focus -99 2.0 Zetec jakohihnan vaihto
Focus -99 2.0 Zetec jakohihnan vaihto
Otsikon mukaisen pelin jakohihna pitäisi vaihtaa, katselin Autodatasta että nokka-akselien ajoitukseen on sellainen lattarauta-työkalu, ja kampiakselille stopparitappi. Olisiko kellään mittoja noista, tosta kampiakselin tapista se lohkoon menevän osan pituus ja paksuus. Ja sitten sen lattaraudan mittapiirros. Voisi tehdä ne etukäteen valmiiksi niin sujuisi sitten tuo vaihtohomma nopeammin.
Ja eikös kyseisessä moottorissa ole vesipumppu jakopään ulkopuolella, eli vesipumpun saa vaihdettua purkamatta jakopäätä?
Ja eikös kyseisessä moottorissa ole vesipumppu jakopään ulkopuolella, eli vesipumpun saa vaihdettua purkamatta jakopäätä?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Olisiko tietoa siihen lattaan tulevien kolojen mitoista? Kolojen leveys ja etäisyys toisiinsa nähden?
Autodata näyttää että kampiakselille on tosiaan rajoitintappi ja lohkossa reikä johon se laitetaan. Sitten jossain vaiheessa kierretään kampiakseli tätä tappia vasten, näin olin pikaisella vilkaisulla ohjeista ymmärtävinäni?
Vesipumpusta kysymys siinä mielessä, että jos sitä ei jakopään laiton yhteydessä uusi, niin onko se tarpeen vaatiessa vaihdettavissa ilman jakopään avaamista? Jos taas jakopää pitää purkaa vesipumpun vaihdon takia niin silloin tietysti kannattaa vaihtaa pumppu jakohihnan vaihdon yhteydessä.
Autodata näyttää että kampiakselille on tosiaan rajoitintappi ja lohkossa reikä johon se laitetaan. Sitten jossain vaiheessa kierretään kampiakseli tätä tappia vasten, näin olin pikaisella vilkaisulla ohjeista ymmärtävinäni?
Vesipumpusta kysymys siinä mielessä, että jos sitä ei jakopään laiton yhteydessä uusi, niin onko se tarpeen vaatiessa vaihdettavissa ilman jakopään avaamista? Jos taas jakopää pitää purkaa vesipumpun vaihdon takia niin silloin tietysti kannattaa vaihtaa pumppu jakohihnan vaihdon yhteydessä.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
En ole koskaan nokkapyöriä irroittanut, siis hihnan vaihdon takia!kselin kirjoitti:Onko nokka-akselien hihnapyörien löysääminen välttämätöntä jakohihnaa vaihdettaessa? Autodata neuvoo näin mutta toisaalta tuota autodatan ilmoittamaa stopparitapin paikkaakaan ei ainakaan tästä autosta löydy? Kuinka selkeät pitäisi olla kampiakselin ajoitusmerkit?
Kampuran ryyskiila ylöspäin ja nokkien kolot kohdallaan yleensä riittää!
Pitää vaan välillä pyörittää pari kierrosta (ilman lukituslattaa) mottia ja tarkistaa että kaikki OK, joskus hyvä uusia tarkistus!

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Focus -99 2.0 Zetec jakohihnan vaihto
Kannattaa käyttää löysällä pyöriä. Itse vaihdoin viime viikolla jakohihnan löystämättä pultteja, ilmeisesti uusi hihna oli sen verran tiukempi että kun käytin konetta, meni jako puoli hammasta pieleen imunokan puolelta mikä aiheutti todella pienen epätasaisuuden tyhjäkäyntiin. Ruiskukoneet erittäin tarkkoja tästä. Huomaa kun käyttää kättä pakoputken suulla. Laita hihna kiinni siten että lattarauta on paikoillaan, löysää nokkapyörät, laita hihna kireälle etupuolelta, jatka kiristämistä siihen asti että nokkien välistä hihna on myös kireä, ja löysää sitten hihnankiristimen pultti, jolloin jousivoima ottaa loput tyhjät pois. Tämän jälkeen kiristä nokkapyörät takaisin, ja muista pitää jollain niitä paikallaan samalla kun kiristät keskipulttia. AINA kannattaa tarkistaa jako pyörittämällä konetta kaksi kierrosta ja katsoa että jakomerkit ovat kohdallaan sillä se on pieni paha verrattuna siihen että olet sössinyt kaiken ja menet käynnistämään auton hihna viturallaan!