Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Ollut reilut 3 viikkoa mondeo 2.0 TCi business titanium wagon ja en tiedä onko se "maanantai" kappale, mutta vikoja ollut jo ihan tarpeeksi.
Tässä listaa:
- vepaston kellolaite jumissa, ei pysty muuttamaan kellonaikaa
- takaoven lasi laskeutuu itsekseen kesken ajon, eikä meinaa mennä takaisin kiinni.
- takaovi ei mene välillä lukkoon, kun painaa avaimesta lukkoon
- tuulilasi vuotaa, vesi tulee sisään
Muuten auto on toiminut ihan hienosti
Tässä listaa:
- vepaston kellolaite jumissa, ei pysty muuttamaan kellonaikaa
- takaoven lasi laskeutuu itsekseen kesken ajon, eikä meinaa mennä takaisin kiinni.
- takaovi ei mene välillä lukkoon, kun painaa avaimesta lukkoon
- tuulilasi vuotaa, vesi tulee sisään
Muuten auto on toiminut ihan hienosti
1.8 TDCi
Tänään 28.11 ilmestyneessä Tuulilasissa kehuivat sitä hyväksi/ paremmaksi vaihtoehdoksi kuin eniten myyty 2.0 145hp bensakone. Tuulilasissa on kestotesti bensa 2.0 trend wagonista jolla ajettu 7000km.
Eli onhan dieselissä vääntöä ,kulutuskin kohdallaan sekä hintakin asettuu kohdalleen kohta.
Eli onhan dieselissä vääntöä ,kulutuskin kohdallaan sekä hintakin asettuu kohdalleen kohta.
Dama
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
10 viikkoa takana ja yli 3200Km
10 viikkoa takana ja kilometrejä yli 3200 Km. Oman ”yksilöni” matka on jatkunut ongelmitta. Olen päässyt hyvin sinuiksi, auton ulkomuotojen ja muun tekniikan kanssa. Itse olen ainakin vielä hyvin tyytyväinen hankintaani. Focus Wagon Sport:in jälkeen kyllä arvostaa montikan ”hiljaista kabinettia”, jopa paljaalla asfaltilla talvirenkaani ( Michelin X-ice North 205/55 R16 91T ) äänet kantautuvat sisään vaimenna. Myös muut äänet, moottorin sekä tuulensuhinat vielä hyvin kurissa! Oma ajoni on pääasiassa kaupunkiajoa, tosin työmatkalla pääsee ajamaan, jopa 70 – 80 km/h ja lyhyitä syrjälenkkejä, joten ajotietokone näyttää minulla 9,8 – 10,1 l /100km keskikulutusta. Jos tähän on uskomista??? Tarkempaa bensamittausta en ole vielä tehnyt.
Mutta edellinen Focus 1.6 Duratec Ti-VCT ( muuttuva nokka-akselien ajoitus) 115 Hv ajotietokone näytti minulla vastaavasti 9,3 – 9,6 I / 100Km, vaikka yritinkin ajella normaalisti ja vältellä rivakoita kiihdytyksiä.
Talviominaisuudet on nyt testattu. On ollut välillä todella liukkaita kelejä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät myös talvella. Vanha perusjuhta moottori tuottaa nopeasti lämpöä myös sisään ja ESP ( ajovakauden hallintajärjestelmä ) toimii mielestäni hyvin ja rauhallisesti. Edellisen Focukseni ESP toimi aika pian, jos vähänkin oli liukasta, mutta montikan ESP ei toimi ihan vähästä, vaan tulee sopivasti peliin, kun on tarvetta. Tekisikö montikan suurempi paino tämän? Miten muut ovat kokeneet saman?
Matka siis jatkuu. Laitan taas uusia kuulumisia, kun vaan ehdin!
Mutta edellinen Focus 1.6 Duratec Ti-VCT ( muuttuva nokka-akselien ajoitus) 115 Hv ajotietokone näytti minulla vastaavasti 9,3 – 9,6 I / 100Km, vaikka yritinkin ajella normaalisti ja vältellä rivakoita kiihdytyksiä.
Talviominaisuudet on nyt testattu. On ollut välillä todella liukkaita kelejä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät myös talvella. Vanha perusjuhta moottori tuottaa nopeasti lämpöä myös sisään ja ESP ( ajovakauden hallintajärjestelmä ) toimii mielestäni hyvin ja rauhallisesti. Edellisen Focukseni ESP toimi aika pian, jos vähänkin oli liukasta, mutta montikan ESP ei toimi ihan vähästä, vaan tulee sopivasti peliin, kun on tarvetta. Tekisikö montikan suurempi paino tämän? Miten muut ovat kokeneet saman?
Matka siis jatkuu. Laitan taas uusia kuulumisia, kun vaan ehdin!
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Tervehdys kaikille!
Hankin vuodenvaihteessa ensimmäisen Fordini, 2008 Mondeo Trend Wagonin. Mittarissa on vasta 1000 km, mutta joitain tuntemuksia auto on jo ehtinyt herättää:
+ kulutus noin isoksi autoksi on (ajotietokoneen mukaan) varsin kohtuullisella tasolla. Ajelen suht rauhallisesti ja se näkyy polttoainelaskussa.
+ laatuvaikutelma on hintaisekseen varsin korkea. Lisävarusteita tuli ruksittua mukaan ja ehdottoman positiivinen juttu on ollut vakionopeuden säädin ja nopea tuulilasin lämmitys.
+ hiljaisuus, muutaman "kaukoidässä" 8) valmistetun auton jälkeen Mondeo kulkee kuin pumpulissa - talvirenkaillakin.
+ valot.
- jos jotain negatiivista haluaa hakea, Mondeon ehdoton heikkous on 2.0 l bensakone. Laiska alavääntö, mutta kierroksilla sekin liikkuu. Pitää opetella painamaan kaasua enemmän!
+ ja - auton koko.
Eli omat kokemukseni menevät aikalailla yksiin tässäkin topicissa kerrottujen kanssa.
Tästä on hyvä jatkaa kilometrejä eteenpäin. Taivaspaikkakin on kuulemma taattu autovalintani ansiosta.
Tästä palstasta oli muuten apua, kun tein autovalintaa Fordin ja erään Saksalaisen auton välillä. Asiallista keskustelua ei koskaan ole liikaa, kiitos siitä
Hankin vuodenvaihteessa ensimmäisen Fordini, 2008 Mondeo Trend Wagonin. Mittarissa on vasta 1000 km, mutta joitain tuntemuksia auto on jo ehtinyt herättää:
+ kulutus noin isoksi autoksi on (ajotietokoneen mukaan) varsin kohtuullisella tasolla. Ajelen suht rauhallisesti ja se näkyy polttoainelaskussa.
+ laatuvaikutelma on hintaisekseen varsin korkea. Lisävarusteita tuli ruksittua mukaan ja ehdottoman positiivinen juttu on ollut vakionopeuden säädin ja nopea tuulilasin lämmitys.
+ hiljaisuus, muutaman "kaukoidässä" 8) valmistetun auton jälkeen Mondeo kulkee kuin pumpulissa - talvirenkaillakin.
+ valot.
- jos jotain negatiivista haluaa hakea, Mondeon ehdoton heikkous on 2.0 l bensakone. Laiska alavääntö, mutta kierroksilla sekin liikkuu. Pitää opetella painamaan kaasua enemmän!
+ ja - auton koko.
Eli omat kokemukseni menevät aikalailla yksiin tässäkin topicissa kerrottujen kanssa.
Tästä on hyvä jatkaa kilometrejä eteenpäin. Taivaspaikkakin on kuulemma taattu autovalintani ansiosta.
Tästä palstasta oli muuten apua, kun tein autovalintaa Fordin ja erään Saksalaisen auton välillä. Asiallista keskustelua ei koskaan ole liikaa, kiitos siitä
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 06 Helmi 2008 20:58
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Terve,
Itse sain omani kaksi viikkoa sitten, Trend Wagon 1,8 tdci 100hv. Olen ollut varsin tyytyväinen. Moottori yllätti positiivisesti (vääntö ja kiihtyvyys maantiellä). En ollut ajanut ko. moottorilla ennen kuin omallani. Tilausta tehdessäni mietin että otanko parkkitutkaa, en ottanyt, nyt ottaisin sen ehdottomasti, koska uusi modeo on iso.
Itse sain omani kaksi viikkoa sitten, Trend Wagon 1,8 tdci 100hv. Olen ollut varsin tyytyväinen. Moottori yllätti positiivisesti (vääntö ja kiihtyvyys maantiellä). En ollut ajanut ko. moottorilla ennen kuin omallani. Tilausta tehdessäni mietin että otanko parkkitutkaa, en ottanyt, nyt ottaisin sen ehdottomasti, koska uusi modeo on iso.
22 viikkoa takana ja yli 6600Km
Otsikon aika ja kilometrit nyt takana! Oma yksilöni on toiminut moitteetta, ainoastaan takajarruista kuuluu välillä pientä vinkunaa. Onko muilla ollut vastaavaa? Mitä voisi olla pielessä?
Pitää viimeistään ensimmäisessä öljynvaihdossa kertoa asiasta.
Vaihdan Fordin öljyt noin 10 000 Km välein, koska normaali ajoni on paljon lyhkäistä kaupunkiajoa. Kyllä tuo öljy varmaan kauemminkin kestäisi, mutta on se jo aika mustaa noin 9 000 Km, kun vertaa uusiin ”haalean väriin”.
Eilen tuli ajettua noin 200 km maantieajoa. ( suurin osa 80 Km/h talvirajoitusta ) Täytyy kyllä sanoa, että tällä autolla ei maantiellä rasitu. Nautinto ajaa! Ohjaustuntuma on mielestäni parempi, kuin vanhan mallin. Takaisin tulinkin jo pimeällä, joten perus kaukovalot olivat myös positiivinen yllätys. Valoteho riittää pitkälle!
Vesiputous. Nyt kun talvi on ollut hyvin märkä niin konepellille jää paljon vettä. Kun lähden töistä ja kiihdytän nopeuden 80 Km/h, niin vesi valuu ” hauskasti” konepelliltä alas pyyhkijöiden kuoppaan, jolloin minulla on edessäni hieno vesiputous …
Ps. Toivoisin muidenkin rehellisiä mielipiteitä ja huomioita tänne, miten muiden alkutaival on lähtenyt liikkeelle!
Pitää viimeistään ensimmäisessä öljynvaihdossa kertoa asiasta.
Vaihdan Fordin öljyt noin 10 000 Km välein, koska normaali ajoni on paljon lyhkäistä kaupunkiajoa. Kyllä tuo öljy varmaan kauemminkin kestäisi, mutta on se jo aika mustaa noin 9 000 Km, kun vertaa uusiin ”haalean väriin”.
Eilen tuli ajettua noin 200 km maantieajoa. ( suurin osa 80 Km/h talvirajoitusta ) Täytyy kyllä sanoa, että tällä autolla ei maantiellä rasitu. Nautinto ajaa! Ohjaustuntuma on mielestäni parempi, kuin vanhan mallin. Takaisin tulinkin jo pimeällä, joten perus kaukovalot olivat myös positiivinen yllätys. Valoteho riittää pitkälle!
Vesiputous. Nyt kun talvi on ollut hyvin märkä niin konepellille jää paljon vettä. Kun lähden töistä ja kiihdytän nopeuden 80 Km/h, niin vesi valuu ” hauskasti” konepelliltä alas pyyhkijöiden kuoppaan, jolloin minulla on edessäni hieno vesiputous …
Ps. Toivoisin muidenkin rehellisiä mielipiteitä ja huomioita tänne, miten muiden alkutaival on lähtenyt liikkeelle!
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
mondeon 2.0 melko kierros kone jos tehoa haluaa mutta kyllä sillä eteenpäin pääsee..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Omalla Mondeolla ajoa nyt jo yli 3000 km.
Ensimmäiset negatiiviset ominaisuudet ovat tulleet esille: sähkövikoja. Kaksi kertaa on jouduttu lukemaan huollossa vikakoodeja ja molemmilla kerroilla epäiltiin yhdistelmän kosteus + pakkanen tekevän temppujaan.
Viimeisin kerta oli epämiellyttävä, kun ovet eivät menneet lukkoon. Tietokone ilmoitti oven olevan auki ja lukko jouduttiin vaihtamaan takuuna uuteen.
Muuten on mennyt oikein mukavasti
Ensimmäiset negatiiviset ominaisuudet ovat tulleet esille: sähkövikoja. Kaksi kertaa on jouduttu lukemaan huollossa vikakoodeja ja molemmilla kerroilla epäiltiin yhdistelmän kosteus + pakkanen tekevän temppujaan.
Viimeisin kerta oli epämiellyttävä, kun ovet eivät menneet lukkoon. Tietokone ilmoitti oven olevan auki ja lukko jouduttiin vaihtamaan takuuna uuteen.
Muuten on mennyt oikein mukavasti
Kierroskone / perusjuhta!
Joo, 2000 r/min ei tapahdu mitään. Toisaalta kiihdytys 3 vaihteella kaupungissa 60 Km/h, kierrokset silloin noin 3000 r/min, ei kuulu pahemmin ”kabinettiin”, eikä isossa autossa nopeuden tunne tunnu samalta, kuin esim. entisen omistamani Focus STW Sportin, jossa kierrosäänet sekä rengasmelu tulivat vahvasti sisälle.
Lainaa vanhaa kirjoitustani ” Mootoritiellä” 20 Lokakuu:
” Ajoin tänään vasta ensimmäistä kertaa omallani moottoritiellä. Nostin nopeuden 5-vaihteella 120 – 130 km/h, kierrokset tällöin noin 3500 – 3750 r/min. Meno oli miellyttävää ja vakaata. Moottoriäänet, tuulen suhinat ja rengasäänet hyvin kurissa! ”
Näkisin, että tässä bensamoottorissa tuo kierrosluku pitää olla yli 3500 r/min, kun alkaa vasta tapahtua! Ohituksia ainakin jos ajattelee tehdä.
Toisaalta auton äänieritys on mielestäni ”tässä hintaluokassa” aika onnistunut, joten kierrosten käyttö ei rasita pahemmin korvia, rahapussia ehkä vähän kuitenkin …
Toisaalta, kun ajelee rauhallisesti, kulutus pysyy hyvin hanskassa.
Kaupunkikulutus minulla nyt ”talvella” (= lämmin sellainen) ajotietokoneen mukaan 9,8 -10,1 I /100Km, joten 1 500 Kg painoiselta ”möhkäleeltä” melko kohtuullinen kulutus, ei tietenkään mikään ”talousihme”, mutta tietystä ”mukavuudesta” olen ainakin vielä valmis maksamaan, katsotaan sitten uudestaan, kun 95 bensa maksaa 2,50 Euroa / litra …
Lainaa vanhaa kirjoitustani ” Mootoritiellä” 20 Lokakuu:
” Ajoin tänään vasta ensimmäistä kertaa omallani moottoritiellä. Nostin nopeuden 5-vaihteella 120 – 130 km/h, kierrokset tällöin noin 3500 – 3750 r/min. Meno oli miellyttävää ja vakaata. Moottoriäänet, tuulen suhinat ja rengasäänet hyvin kurissa! ”
Näkisin, että tässä bensamoottorissa tuo kierrosluku pitää olla yli 3500 r/min, kun alkaa vasta tapahtua! Ohituksia ainakin jos ajattelee tehdä.
Toisaalta auton äänieritys on mielestäni ”tässä hintaluokassa” aika onnistunut, joten kierrosten käyttö ei rasita pahemmin korvia, rahapussia ehkä vähän kuitenkin …
Toisaalta, kun ajelee rauhallisesti, kulutus pysyy hyvin hanskassa.
Kaupunkikulutus minulla nyt ”talvella” (= lämmin sellainen) ajotietokoneen mukaan 9,8 -10,1 I /100Km, joten 1 500 Kg painoiselta ”möhkäleeltä” melko kohtuullinen kulutus, ei tietenkään mikään ”talousihme”, mutta tietystä ”mukavuudesta” olen ainakin vielä valmis maksamaan, katsotaan sitten uudestaan, kun 95 bensa maksaa 2,50 Euroa / litra …
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Pari kuukautta on nyt takana 2 l:n bensafarkulla. Ajelin edellisellä Mondeolla vajaat 6 vuotta. Ei ollut huono ajaa sekään, mutta kyllä tuntui hyvältä tämä uudempi kun ajelin luovutuksen jälkeen kotiin 400 km. Kyllähän tietty uusi on aina uusi, ehkäpä se johtui vaan siitä.
Vakionopeudensäätimeen ihastuin heti, jatkossa se on varmasti jokaisessa autossani.
Kulutus oli reilun kahdeksankympin keskituntinopeudella 7,2 l/100 km. Ajotietokone näytti täsmälleen saman lukeman.
Myöhemmin olen todennut, että maantiellä ajotietokone näyttää todellisia kulutuslukemia, mutta kun olen nyt ajellut lähinnä pääkaupunkiseudun sisällä kutsuttakoon sitä nyt vaikkapa lähiöajoksi, ei ajotietokone enää olekaan niin tarkka. Esim. yhdellä tankkauksella, keskituntinopeus 36, tietokone näytti 9,2 l mutta todellinen kulutus oli tasan kymppi.
Toisaalta nyt viimeisimmällä tankkauksella tietokone näytti 8,9 ja 9,25 oli todellinen eli aika lähellä ollaan.
Sanoisin, että tämä uusi on kulutukseltaan ehkäpä reilut puoli litraa janoisampi kuin edellinen kakslitranen, no onhan tää sata kiloa painavampikin.
Mikä on nyt alkanut ärsyttää niin kauhea rengasmelu Hakkapeliitta 5 nastoilla. Nastojen ropina ei kauheesti kuulu sisään, sen sijaan kuuluu semmonen ihmeellinen kumiseva jylinä, sitä on vaikea kuvata. Harmittaa vietävästi kun en ostanut kitkarenkaita. Voishan tietenkin mennä kysymään paljonko hyvittävät 3000 km ajetuista renkaista mutta tuskin paljon mitään.
On tässä jo käyty korjaamollakin, nimittäin niin kuin kahdella muullakin tälle palstalle kirjoittaneella, päästi tässäkin tuulilasi vettä sisälle kuskin aurinkolipan kohdalta. Lasi vaihdettiin ja nyt pysyy vesi lasin ulkopuolella.
Mielestäni lasien lämmityksen kytkeytyminen päälle startatessa on hölmöä. Lasit on ainakin tällaisen talven aikana melkein aina sulat mutta silti lämmitys ärsyttävästi menee päälle.
Kysyin Vemixistä niin sitä ei voi ohjelmoida pois. Uudessa V70:ssä kuulemma kuski voi ajotietokoneen kautta itse tehdä ohjelmoinnin.
Tänä aamuna oli lähellä, että ois pitänyt kömpiä autoon sisälle tavaratilan kautta niin kuin tein 90-luvun alussa Nissan Cherryyn. Nimittäin auton ovet olivat jäätyneet yön aikana kiinni. Tämä oli toinen kerta 2 kk:n aikana.
Eilen oli illalla vielä vesisadetta eli reilusti lämpötila plussalla ja tänä aamuna viisi astetta pakkasta. Kaksi ovea ei auennut ollenkaan, en raaskinut repiä niitä tarpeeksi voimakkaasti kahvasta, kaksi ovea aukeni juuri ja juuri. Ovet näyttävät jäätyvän yläreunastaan, ei siitä paksummasta kumitiivisteestä vaan siitä ohuemmasta tiivisteestä, joka on eri materiaaliakin.
Sitten kävi oikean etuoven kanssa vielä niin, että oven lukitusmekanismi jotenkin jämähti oven sisällä avauksen jälkeen niin, että ovi ei enää lukittunut. Piti sitoa ovi köydellä kahvasta etupenkkiin ja lähteä ajoon kun pojalla oli kiire kouluun.
Koulun pihalla 4 km:n ajon jälkeen mekanismi oli sulanut ja ovi lukittui.
Eli auto on tältä osin mielestäni 80-luvun tasolla, näköjään jatkossa aina kun on luvassa vesikelien jälkeen pakastuvaa, on juuri oikealla hetkellä kuivattava ovien tiivisteet että pääsee jatkossa autoon sisälle. Ja pitäiskö kaikkien ovien verhoukset irrottaa ja lyödä purkki vaseliinia joka oveen jäätymisen estämiseksi.
Tais tulla vähän mollivoittoinen kirjoitus. Olen kaikesta huolimatta kyllä autoon ihan tyytyväinen, ehkäpä sellaista autoa ei olekaan ainakaan tässä hintaluokassa, jossa ei mitään huonoja puolia olisi.
Kevättä odotellen...
Vakionopeudensäätimeen ihastuin heti, jatkossa se on varmasti jokaisessa autossani.
Kulutus oli reilun kahdeksankympin keskituntinopeudella 7,2 l/100 km. Ajotietokone näytti täsmälleen saman lukeman.
Myöhemmin olen todennut, että maantiellä ajotietokone näyttää todellisia kulutuslukemia, mutta kun olen nyt ajellut lähinnä pääkaupunkiseudun sisällä kutsuttakoon sitä nyt vaikkapa lähiöajoksi, ei ajotietokone enää olekaan niin tarkka. Esim. yhdellä tankkauksella, keskituntinopeus 36, tietokone näytti 9,2 l mutta todellinen kulutus oli tasan kymppi.
Toisaalta nyt viimeisimmällä tankkauksella tietokone näytti 8,9 ja 9,25 oli todellinen eli aika lähellä ollaan.
Sanoisin, että tämä uusi on kulutukseltaan ehkäpä reilut puoli litraa janoisampi kuin edellinen kakslitranen, no onhan tää sata kiloa painavampikin.
Mikä on nyt alkanut ärsyttää niin kauhea rengasmelu Hakkapeliitta 5 nastoilla. Nastojen ropina ei kauheesti kuulu sisään, sen sijaan kuuluu semmonen ihmeellinen kumiseva jylinä, sitä on vaikea kuvata. Harmittaa vietävästi kun en ostanut kitkarenkaita. Voishan tietenkin mennä kysymään paljonko hyvittävät 3000 km ajetuista renkaista mutta tuskin paljon mitään.
On tässä jo käyty korjaamollakin, nimittäin niin kuin kahdella muullakin tälle palstalle kirjoittaneella, päästi tässäkin tuulilasi vettä sisälle kuskin aurinkolipan kohdalta. Lasi vaihdettiin ja nyt pysyy vesi lasin ulkopuolella.
Mielestäni lasien lämmityksen kytkeytyminen päälle startatessa on hölmöä. Lasit on ainakin tällaisen talven aikana melkein aina sulat mutta silti lämmitys ärsyttävästi menee päälle.
Kysyin Vemixistä niin sitä ei voi ohjelmoida pois. Uudessa V70:ssä kuulemma kuski voi ajotietokoneen kautta itse tehdä ohjelmoinnin.
Tänä aamuna oli lähellä, että ois pitänyt kömpiä autoon sisälle tavaratilan kautta niin kuin tein 90-luvun alussa Nissan Cherryyn. Nimittäin auton ovet olivat jäätyneet yön aikana kiinni. Tämä oli toinen kerta 2 kk:n aikana.
Eilen oli illalla vielä vesisadetta eli reilusti lämpötila plussalla ja tänä aamuna viisi astetta pakkasta. Kaksi ovea ei auennut ollenkaan, en raaskinut repiä niitä tarpeeksi voimakkaasti kahvasta, kaksi ovea aukeni juuri ja juuri. Ovet näyttävät jäätyvän yläreunastaan, ei siitä paksummasta kumitiivisteestä vaan siitä ohuemmasta tiivisteestä, joka on eri materiaaliakin.
Sitten kävi oikean etuoven kanssa vielä niin, että oven lukitusmekanismi jotenkin jämähti oven sisällä avauksen jälkeen niin, että ovi ei enää lukittunut. Piti sitoa ovi köydellä kahvasta etupenkkiin ja lähteä ajoon kun pojalla oli kiire kouluun.
Koulun pihalla 4 km:n ajon jälkeen mekanismi oli sulanut ja ovi lukittui.
Eli auto on tältä osin mielestäni 80-luvun tasolla, näköjään jatkossa aina kun on luvassa vesikelien jälkeen pakastuvaa, on juuri oikealla hetkellä kuivattava ovien tiivisteet että pääsee jatkossa autoon sisälle. Ja pitäiskö kaikkien ovien verhoukset irrottaa ja lyödä purkki vaseliinia joka oveen jäätymisen estämiseksi.
Tais tulla vähän mollivoittoinen kirjoitus. Olen kaikesta huolimatta kyllä autoon ihan tyytyväinen, ehkäpä sellaista autoa ei olekaan ainakaan tässä hintaluokassa, jossa ei mitään huonoja puolia olisi.
Kevättä odotellen...
Tuulilasin vuodosta välikysymyksiä
Itselleni on tulossa uusi Mondeo lämmitettävällä tuulilasilla. Rupesi kiinnostamaan nämä vuotavat tuulilasit.
Ovatko kaikki olleet lämmitettäviä vai liittyykö vuoto mitenkään siihen ominaisuuteen?
Onko vuotokohta ollut joku tietty? Yksi kirjoittaja mainitsi kuskinpuolen aurinkolipan seudun. Entä mistä muut ovat vuotaneet?
Onko käsitystä mistä vuoto onjohtunut? Huolimattomuus tehtaalla lasin asennuksessa vai jokin rakenteellinen seikka?
Ilmenikö vuoto heti ensi pesussa tai sateessa vai pettikö tiivistys vasta jonkin ajan kuluttua auton käyttöönotosta?
Ovatko kaikki olleet lämmitettäviä vai liittyykö vuoto mitenkään siihen ominaisuuteen?
Onko vuotokohta ollut joku tietty? Yksi kirjoittaja mainitsi kuskinpuolen aurinkolipan seudun. Entä mistä muut ovat vuotaneet?
Onko käsitystä mistä vuoto onjohtunut? Huolimattomuus tehtaalla lasin asennuksessa vai jokin rakenteellinen seikka?
Ilmenikö vuoto heti ensi pesussa tai sateessa vai pettikö tiivistys vasta jonkin ajan kuluttua auton käyttöönotosta?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Mulla on lämmitettävä lasi mutta en usko että sillä on mitään tekemistä sen kanssa, alkaako lasi vuotaa vai ei.
Korjaamolla sanoivat, että lasi oli vain liimattu vuotokohdasta huonosti.
Vuoto ilmeni jo ensimmäisillä sateilla. Toisaalta ennen kuin sain auton korjaamolle, oli sinäkin aikana sateista eikä vesi läheskään aina tullut sisälle, pahimmillaankin vain pienenä norona.
Ennemmin olisin huolissani ovien jäätymistaipumuksesta, on nimittäin äärimmäisen ärsyttävä ominaisuus. Auttaiskohan ongelmaan tiivisteiden käsittely jollain aineella.
Korjaamolla sanoivat, että lasi oli vain liimattu vuotokohdasta huonosti.
Vuoto ilmeni jo ensimmäisillä sateilla. Toisaalta ennen kuin sain auton korjaamolle, oli sinäkin aikana sateista eikä vesi läheskään aina tullut sisälle, pahimmillaankin vain pienenä norona.
Ennemmin olisin huolissani ovien jäätymistaipumuksesta, on nimittäin äärimmäisen ärsyttävä ominaisuus. Auttaiskohan ongelmaan tiivisteiden käsittely jollain aineella.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Morjesta pitkästä aikaa... Nyt KM:jä takana 7900. Kattos kavereillakin sama ongelma oven kanssa eli ovenkahva jäätyy ja ei mene kiinni. Omassa kosteus menee pesussa kahvasta sisään ja lukko jää auki kun pakkasessa aukaisee apparin oven ulkopuolelta. Ei muuta kuin turvavyöllä kahvasta kiinni aamuisin. Luultavasti kaipaa lisä tiivistystä kahvamekanismiin.
Luulen että se lasivuoto johtuu lämmitettävän lasin läpiviennin puutteelisesta tiivistyksestä. Sehän on juuri siinä mistä omanikin vuosi eli kuskin aurinkolipan sisävalon puoleisessa päässä.
Muuten toimii hienosti . Pikkuisia ovat murheet olleet. Oli edelissä autossakin samaa ongelmaa lukkojen kanssa.
Luulen että se lasivuoto johtuu lämmitettävän lasin läpiviennin puutteelisesta tiivistyksestä. Sehän on juuri siinä mistä omanikin vuosi eli kuskin aurinkolipan sisävalon puoleisessa päässä.
Muuten toimii hienosti . Pikkuisia ovat murheet olleet. Oli edelissä autossakin samaa ongelmaa lukkojen kanssa.
Dama
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Niin kulutuksesta viellä siellä se 10L tuntumassa pyörii omassa ajossa.
Onneksi laitoin kitkat talveksi alle hiljainen ja mukava ajella.Suosittelen.
Onneksi laitoin kitkat talveksi alle hiljainen ja mukava ajella.Suosittelen.
Dama
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Minulla tuli sama ongelma eteen kuskin oven kanssa. Vaihtoivat takuuna uuden "lukon" autoon sen kummempia mutisematta. Olivat huollossa kuulleet vastaavista tapauksista, mutta kysyessäni onko se tyyppivika kielsivät asian.MinäItte kirjoitti: Sitten kävi oikean etuoven kanssa vielä niin, että oven lukitusmekanismi jotenkin jämähti oven sisällä avauksen jälkeen niin, että ovi ei enää lukittunut. Piti sitoa ovi köydellä kahvasta etupenkkiin ja lähteä ajoon kun pojalla oli kiire kouluun.
Koulun pihalla 4 km:n ajon jälkeen mekanismi oli sulanut ja ovi lukittui.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Nyt tuli 10000 km täyteen. Hyvin mennyt. Kulutus täsmennystä maantie ajossa kitkoilla n.7.2 l nopeus n 85 km/h. Kaupunki pyörrityksessä 10l kehä III sisällä.
Dama
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Tämä viikko on taisteltu ovien lukituksen kanssa. Kolmena aamuna heti käynnistyksen jälkeen mittaristossa on ollut teksti "driver door open" ja ovet eivät lukitu millään.
Puolen tunnin - tunnin odottelun jälkeen ovet ovat menneet lukkoon ja myöhemmin samana päivänä ovat toimineet mormaalisti.
Sain korjaamoajan ensi viikolle.
Katotaan hajooko lukitus totaalisesti sitä ennen. Ei auta sitten muu kuin vaan jättää auto parkkiin ovet auki vaikka keskellä kaupunkia ja toivoo parasta ettei kukaan mene sisään.
Fordin huoltoneuvonnasta sanoivat että "ei sille mitään voi tehdä jos ei vika ole päällä korjaamolla".
Toivottavasti kuitenkin vaihtavat oven lukon, jos se sillä korjaantuisi.
Puolen tunnin - tunnin odottelun jälkeen ovet ovat menneet lukkoon ja myöhemmin samana päivänä ovat toimineet mormaalisti.
Sain korjaamoajan ensi viikolle.
Katotaan hajooko lukitus totaalisesti sitä ennen. Ei auta sitten muu kuin vaan jättää auto parkkiin ovet auki vaikka keskellä kaupunkia ja toivoo parasta ettei kukaan mene sisään.
Fordin huoltoneuvonnasta sanoivat että "ei sille mitään voi tehdä jos ei vika ole päällä korjaamolla".
Toivottavasti kuitenkin vaihtavat oven lukon, jos se sillä korjaantuisi.
6 kuukautta ja 7 600 Km takana
Itselläni ei ole ollut vielä ovien kanssa ongelmia.
Johtuisiko toisaalta paljon siitä, että oma ”montikkani” nukkuu yönsä aina autotallissa, jossa lämpötila pysyy ( + 2,0 - + 6,0 C ) sentään plussan puolella. Kuitenkin olen huomannut, että ovien tiivisteet (varsinkin takaovien) tietyllä kelillä, jäähtyvät oven karmiin kiinni, kun lunta on päässyt tiivisteiden väliin … Olen kyllä laittanut silikonia tiivisteisiin, mutta ehkä useammin tätäkin pitäisi siis tehdä. Myös kun keli vaihtuu nopeasti plussasta pakkasen puolelle, näyttäisi kuljettajan oven aukaisukahvan väliin menevän vettä, jolloin oven aukaisu on hieman jäykkää, pitäisiköhän sinnekin ”ruiskuttaa” CRC:tä?
Polttoainekulutuksesta:
Tein viimeksi 2 kpl aivan samaa reissua, maantieajoa ( talvirajoitus 80 km/h ) siitä noin yhteensä 130 km + 40 km mutkaista pikkutietä, jossa nopeus pyöri siinä 60 km /h.
Nollasin keskikulutusnäytön ja keskinopeusnäytön ennen matkoille lähtöä. Kummalakin reissulla sain keskikulutuksen pysymään 7,0 L / 100 Km ja keskinopeus näytti 59 Km /h.
Tämä ”montikan” keskikulutusnäyttö laskee mielestäni aika viiveellä???, jos lähtee kaupunkikulutus näyttämästä 10,0 L / 100 Km ajamaan maantieajoa vaikkapa 75 km eteenpäin.
Ex- Focukseni keskikulutusnäyttö reagoi mielestäni yllä olevaan nopeasti. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia asiasta?
Muuten oman yksilöni matka on jatkunut ongelmitta. Odotan innolla jo aikaa, kun saa laittaa taas kesärenkaat alle! Toisaalta olen ollut hyvin tyytyväinen talvirenkaisiini( Michelin X-ice North 205/55 R16 91T ), jopa paljaalla asfaltilla renkaan äänet kuuluvat vaimeana ”kabinetin” puolelle ja myös liukkailla renkaiden pito on ollut hyvä.
Lopuksi Toivoisin taas muidenkin rehellisiä mielipiteitä ja huomioita tänne, miten muiden alkutaival on lähtenyt liikkeelle!
Varsinkin ”rankela” , ”jamo” , ”Luigi” kirjoittajien viimeiset kuulumiset olisi kiva kuulla!!!!
Johtuisiko toisaalta paljon siitä, että oma ”montikkani” nukkuu yönsä aina autotallissa, jossa lämpötila pysyy ( + 2,0 - + 6,0 C ) sentään plussan puolella. Kuitenkin olen huomannut, että ovien tiivisteet (varsinkin takaovien) tietyllä kelillä, jäähtyvät oven karmiin kiinni, kun lunta on päässyt tiivisteiden väliin … Olen kyllä laittanut silikonia tiivisteisiin, mutta ehkä useammin tätäkin pitäisi siis tehdä. Myös kun keli vaihtuu nopeasti plussasta pakkasen puolelle, näyttäisi kuljettajan oven aukaisukahvan väliin menevän vettä, jolloin oven aukaisu on hieman jäykkää, pitäisiköhän sinnekin ”ruiskuttaa” CRC:tä?
Polttoainekulutuksesta:
Tein viimeksi 2 kpl aivan samaa reissua, maantieajoa ( talvirajoitus 80 km/h ) siitä noin yhteensä 130 km + 40 km mutkaista pikkutietä, jossa nopeus pyöri siinä 60 km /h.
Nollasin keskikulutusnäytön ja keskinopeusnäytön ennen matkoille lähtöä. Kummalakin reissulla sain keskikulutuksen pysymään 7,0 L / 100 Km ja keskinopeus näytti 59 Km /h.
Tämä ”montikan” keskikulutusnäyttö laskee mielestäni aika viiveellä???, jos lähtee kaupunkikulutus näyttämästä 10,0 L / 100 Km ajamaan maantieajoa vaikkapa 75 km eteenpäin.
Ex- Focukseni keskikulutusnäyttö reagoi mielestäni yllä olevaan nopeasti. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia asiasta?
Muuten oman yksilöni matka on jatkunut ongelmitta. Odotan innolla jo aikaa, kun saa laittaa taas kesärenkaat alle! Toisaalta olen ollut hyvin tyytyväinen talvirenkaisiini( Michelin X-ice North 205/55 R16 91T ), jopa paljaalla asfaltilla renkaan äänet kuuluvat vaimeana ”kabinetin” puolelle ja myös liukkailla renkaiden pito on ollut hyvä.
Lopuksi Toivoisin taas muidenkin rehellisiä mielipiteitä ja huomioita tänne, miten muiden alkutaival on lähtenyt liikkeelle!
Varsinkin ”rankela” , ”jamo” , ”Luigi” kirjoittajien viimeiset kuulumiset olisi kiva kuulla!!!!
Päivä kerrallaan!
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
Pitää osata nauttia, joka hetkestä!
----------------------------------------------------
Nykyinen kärry ei enää ole Mondeo tai Focus kokoa:
Ford Fiesta 1.0 Eco Boost / Active 125 hv A7(Automaatti) 2020 malli, käyttöön 2021.
6kk ja 15000tkm
Tervehdys
15000 tkm kilometriä takana ja kaikki ei ole mennyt niin mallikkaasti. Aikaisemmin kirjoittani tuulensuhina on korjattu ja syyksi paljastui takasivulasin ja pikkulasin välisen muovin kiinnityksen murtuminen. Myöhemmin n. reilu 5000 tkm kohdalla eräänä aamuna kun olin lähdössä töihin niin virrat laittaessa päälle alkoi mittariston kaikki valot vilkkumaan diskomaisesti. Akku oli tyhjentynyt niin, että ei edes pyörittänyt konetta. Myöhemmin iltapäivällä huomasin, että ajonesto oli samalla kytkeytynyt päälle. Ei kun auto hinaukseen ja lähimmälle Fordille. Seuraavana päivänä ilmoittivat, että tämä Vartan uuden mallinen akku oli sanonut sopimuksensa irti ja ei pitänyt virtoja latauksista huolimatta. Laittoivat uuden akun takuusen ja matka jatkui jälleen. Kiitos nopealle huollolle ja Ford-vakuutukselle(IF), joka hoiti hinauksen ja vara-auton tunti ilmoituksen jälkeen. Tosin vara-auto piti itse hakea kun oli jo ilta, mutta sain kyydin hinausfirmalta.
Tämän jälkeen Mondeo on kyllä toiminut moitteetta. Päivässä tulee työmatka-ajoa n. 130 km, josta joudun ajamaan helsingin läpi (Sturenkatu-Länsisatama)ehkä noin 20km, loput matka-ajoa rajoituksien mukaan keskikulutuksen ollessa n. 5.3 l/100 km. Mielestäni ihan OK tämän kokoiselle autolle.
Tuulilasivuotojen ja lukkojen kanssa ei ole ollut lainkaan ongelmia.
15000 tkm kilometriä takana ja kaikki ei ole mennyt niin mallikkaasti. Aikaisemmin kirjoittani tuulensuhina on korjattu ja syyksi paljastui takasivulasin ja pikkulasin välisen muovin kiinnityksen murtuminen. Myöhemmin n. reilu 5000 tkm kohdalla eräänä aamuna kun olin lähdössä töihin niin virrat laittaessa päälle alkoi mittariston kaikki valot vilkkumaan diskomaisesti. Akku oli tyhjentynyt niin, että ei edes pyörittänyt konetta. Myöhemmin iltapäivällä huomasin, että ajonesto oli samalla kytkeytynyt päälle. Ei kun auto hinaukseen ja lähimmälle Fordille. Seuraavana päivänä ilmoittivat, että tämä Vartan uuden mallinen akku oli sanonut sopimuksensa irti ja ei pitänyt virtoja latauksista huolimatta. Laittoivat uuden akun takuusen ja matka jatkui jälleen. Kiitos nopealle huollolle ja Ford-vakuutukselle(IF), joka hoiti hinauksen ja vara-auton tunti ilmoituksen jälkeen. Tosin vara-auto piti itse hakea kun oli jo ilta, mutta sain kyydin hinausfirmalta.
Tämän jälkeen Mondeo on kyllä toiminut moitteetta. Päivässä tulee työmatka-ajoa n. 130 km, josta joudun ajamaan helsingin läpi (Sturenkatu-Länsisatama)ehkä noin 20km, loput matka-ajoa rajoituksien mukaan keskikulutuksen ollessa n. 5.3 l/100 km. Mielestäni ihan OK tämän kokoiselle autolle.
Tuulilasivuotojen ja lukkojen kanssa ei ole ollut lainkaan ongelmia.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Minulla ainakin vaihtoivat lukon takuuseen. Sen jälkeen ovet ovat pelanneet, vaikka olen edelleenkin pesettänyt autoa pakkasella.MinäItte kirjoitti:Tämä viikko on taisteltu ovien lukituksen kanssa. Kolmena aamuna heti käynnistyksen jälkeen mittaristossa on ollut teksti "driver door open" ja ovet eivät lukitu millään.
Puolen tunnin - tunnin odottelun jälkeen ovet ovat menneet lukkoon ja myöhemmin samana päivänä ovat toimineet mormaalisti.
Sain korjaamoajan ensi viikolle.
Katotaan hajooko lukitus totaalisesti sitä ennen. Ei auta sitten muu kuin vaan jättää auto parkkiin ovet auki vaikka keskellä kaupunkia ja toivoo parasta ettei kukaan mene sisään.
Fordin huoltoneuvonnasta sanoivat että "ei sille mitään voi tehdä jos ei vika ole päällä korjaamolla".
Toivottavasti kuitenkin vaihtavat oven lukon, jos se sillä korjaantuisi.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Onkos tiettoo mikä sen pitkän rautalangasta tehdyn "tikun" käyttötarkoitus on ? Se on hansakalokerossa ja on noin 30cm pitkä "tikun" paksuus n 3mm . Liittyyko korkittomaan tankkaus systeemiin ????
Dama
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
EX. Mondeo Trend Wagon 2.0 145hp. 10/2007- 5 / 2008 16500km.
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
Itselleni saapuu huomenna 1.8 TDci Trend Wagon 100 hv moottorilla. En ole ennen Fordia omistanut mutta koeajo viime lokakuussa vei mukanaan eikä paluuta ollut.
Ei taida uni tulla yöllä silmään...
Ei taida uni tulla yöllä silmään...
Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !
tänään sain kuulla että saan 1.8 TDCi 125 hv Ghia Wagon, kahden viikon päästä. johan sitä on 4kk odotettukin.