Täällä myös TCU moduuli päivitetty ja hätäpuhelujärjestelmän vika viestejä, mykkiä kaiuttimia ei ole enää esiintynyt.
Sitten se akkuasia. Aiemmin olen tästä kirjoitellut myös. Olen havainnut että latausjännite riippuu akun varauksesta (bat_st_charge %) datakenttä.
Webasto lakkaa esilämmittämästä jos alle 60%. S/S lakkaa toimimasta jos alle 70%. Alle 70% varauksella latausjännite 14.7-8v, jos 70-80% jännite putoaa alle 14.5v ja kun 80% (tavoite) saavutetaan on latausjännite ajossa enää 13.5-.7V. Käynnistyksen ja s/s eventin jälkeen voinee hetkellisesti olla muuta.
Aiemmin kommentoin ettei moottorijarrutuksella ole vaikutusta lataus virtaan. No ei noissa havainnoissa varmasti ollutkaan, kun jännite oli valmiiksi tapissa kun varaus oli 60-70% välissä.

Kuten PiuhaPoikki totesi, ei ilmeisesti aina kuitenkaan täydemmälläkään akulla oteta lisälatausta moottorijarrutuksessa.
Vaikka lataus/purkuvirta ja varaustaso ovat datakenttinä nähtävissä ja pitäisi siten vastata todellisuutta, olen huomannut että pitkilläkään matkoilla ei varausprosentteja juuri kerry. Oulu - Kajaani 58—>65% ja loppumatkassa indikoitu virta 0-2A jännite edelleen 14.7. (Ajon alussa latausvirta voi olla jonkin aikaa jopa yli 20A
ja siitä hiljalleen lähtee laskuun.) Siksi pitkänkään ajon jälkeen s/s ei välttämättä toimi. Olen huomannut että kun auto yön yli nukkuu, ja virranhallinta kalibroituu, on tuollaisen ajon jälkeen prosentit pompsahtaneet ylös, jopa yli 80%, ja sittenhän kaikki on hyvin. Tämä nukkumis/kalibrointihan on mainittu täällä varsinkin laturi latauksen yhteydessä, joten ei yllätä. Se yllättää että reaaliseuranta ei näytä pysyvän hyvin mukana - mihin tuo pieni indikoitu latausvirtakin viittaa.
Omassa tapauksessani kaikki olisi hyvin - silloin tällöin vain auto hävittää yössä 10-15% varauksesta (obdsta luettuna) ja sittenhän on taas s/s ja weba tiukassa. Liekö tässä enää akkua syytä epäillä - pitää esittää huollolle aikanaan. En ole lepovirrankulutusta mitannut pihtimittarilla kun sitä varten pitäisi konepelti laittaa kiinni. Auto tietää jos pelti on ylhäällä enkä ole varma meneekö se silloin kunnon lepotilaan jotta mittaus olisi kurantti.
@PiuhaPoikki, miten virranhallinta resetoidaan? IDS - testerillä? Mitähän tuo virranhallinnan korjaus muuttaisi?
Ps. Vaihteiston softa päivitettiin huollossa. Suurin ero aiempaan on että esim moottorijarrutusta varten pienempää laitettaessa kone nostaa kierroksia ja kytkee sitten vaihteen, joten kytkeytymisen nykäys on olematon. Varmasti pehmeyttä lisää mutta hidastaa tuota hommaa ja samalla osa moottorijarrutuksen 'tehosta' häviää ja viivästyä vaihtotapahtumaa. Muuten en ole käytöksessä huomannut eroa, ehkä yksittäisiä nykäisiyjä/töksäyksiä ei ole tullut ollenkaan enää. Ei ole mitään moitetta - muutoin toiminta on nopeaa ja sujuvaa.