Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kyllä tässä on vielä DPF:n tukkeutumisen juurisyy/syyt löytymättä.
Onko turbo siis edelleen nuhaisen tuntuinen? Kohta 9 voisi liittyä tähän - jos EGR ei sulkeudu täysin, ei polttokaan onnistu, kun lämpötila ei nouse tarpeeksi.
Ja samasta syystä turbo ei nosta tarpeeksi paineita. Oletko muuten katsonut Forscanilla ahtopaineita vs pyyntö?
Kohdat 4-6 on samaa asiaa; varsinaista hukkaporttiahan tuossa ei ole, vaan aktuaattori liikuttaa turbon siivikköä sen tangon välityksellä. Mutta sehän vaihdettiin. Ahtopainemittaus?
Entä järjestelmän alipaineen mittaus, onko sitä mitattu - en muista, näkyykö testerillä, mutta ihan alipainemittarlla onnistuu. Vaikuttaa siis turbon ja kaasuläpän liikkeeseen.
Kesä on ollut ennätyksellisen lämmin, DPF poltto ei ainakaan siitä jää kiinni. Onko tullut matka-ajoa, kuten chatgptkin ehdotti? Ja hehkutulpat toimii?
Ja kaasuläppä aukeaa täysin? Jos se himmailee jossain puolivälissä, niin (mahdollisesti) vuotavan EGR vaikutus lisääntyy ja palamistulos heikkenee, poltto lämpötilaa ei saavuteta jne.
Mutta tarkista nyt ainakin se EGR. Väliaikainen tulppaaminen diagnoositarkoituksessa voisi myös kertoa jotain.
Onko turbo siis edelleen nuhaisen tuntuinen? Kohta 9 voisi liittyä tähän - jos EGR ei sulkeudu täysin, ei polttokaan onnistu, kun lämpötila ei nouse tarpeeksi.
Ja samasta syystä turbo ei nosta tarpeeksi paineita. Oletko muuten katsonut Forscanilla ahtopaineita vs pyyntö?
Kohdat 4-6 on samaa asiaa; varsinaista hukkaporttiahan tuossa ei ole, vaan aktuaattori liikuttaa turbon siivikköä sen tangon välityksellä. Mutta sehän vaihdettiin. Ahtopainemittaus?
Entä järjestelmän alipaineen mittaus, onko sitä mitattu - en muista, näkyykö testerillä, mutta ihan alipainemittarlla onnistuu. Vaikuttaa siis turbon ja kaasuläpän liikkeeseen.
Kesä on ollut ennätyksellisen lämmin, DPF poltto ei ainakaan siitä jää kiinni. Onko tullut matka-ajoa, kuten chatgptkin ehdotti? Ja hehkutulpat toimii?
Ja kaasuläppä aukeaa täysin? Jos se himmailee jossain puolivälissä, niin (mahdollisesti) vuotavan EGR vaikutus lisääntyy ja palamistulos heikkenee, poltto lämpötilaa ei saavuteta jne.
Mutta tarkista nyt ainakin se EGR. Väliaikainen tulppaaminen diagnoositarkoituksessa voisi myös kertoa jotain.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kyllä tässä on vielä DPF:n tukkeutumisen juurisyy/syyt löytymättä.
>> Näin on..
Onko turbo siis edelleen nuhaisen tuntuinen?
>> Ennen tätäkin siis - turbon vaihdon jälkeen - täysin ponneton (= ei buustia - ja se P003A virhe päällä).
Tuon päälle tuli sitten tämä DPF-tukkeuman aiheuttama limb mode --> tehot liki 0
Kohta 9 voisi liittyä tähän - jos EGR ei sulkeudu täysin, ei polttokaan onnistu, kun lämpötila ei nouse tarpeeksi.
Ja samasta syystä turbo ei nosta tarpeeksi paineita. Oletko muuten katsonut Forscanilla ahtopaineita vs pyyntö?
>> Pitää EGR:ääkin tutkata, sen toiminnasta ei kuitenkaan ole ~lainkaan vikakoodeja näkynyt. Tarkistan nuo ahtopaineet myös.
Kohdat 4-6 on samaa asiaa; varsinaista hukkaporttiahan tuossa ei ole, vaan aktuaattori liikuttaa turbon siivikköä sen tangon välityksellä. Mutta sehän vaihdettiin. Ahtopainemittaus?
>> Koitin selvittää rakennetta, ei oikein löytänyt. Hyvä tietää että hukkaporttia ei ole, mutta onko joku mekaaninen yhteys kuitenkin pakosarjaan vai ei...? Koitan katsoa ahtopainetta, ainoa mitä olen katsonut on se siipien asento: 199% --> 150% kierroksilla kun pitäis olla tyyliin 100% --> 0%.
Entä järjestelmän alipaineen mittaus, onko sitä mitattu - en muista, näkyykö testerillä, mutta ihan alipainemittarlla onnistuu. Vaikuttaa siis turbon ja kaasuläpän liikkeeseen.
>> En tiedä oliko niillä silloin korjaamolla alipainemittaria käytössä kun etsivät vuotoa, mulla ei tuollasta mittaria ole (etsin sopivaa ei tullut vastaan). Ja nyt puhutaan ohjauksesta alipaineella? Ei imuputkista itsessään, eikö? Se EPS-valohan palaa.. viittaisi alipaineen ongelmaan(?)
Kesä on ollut ennätyksellisen lämmin, DPF poltto ei ainakaan siitä jää kiinni. Onko tullut matka-ajoa, kuten chatgptkin ehdotti? Ja hehkutulpat toimii?
>> Tää on niin tukkonen ettei tällä kovin pitkiä reissuja ole tehty... joku sellainen 2x30km valtatietä varmaan pisimmillään.
Hehkuista 3/4 vaihdettu toissa talvena(?) - yks ei silloin auennut ja se on myös pimeä. Luulisi noilta sen verran lämpöä tulevan kun kesällä tarvii.
Ja kaasuläppä aukeaa täysin? Jos se himmailee jossain puolivälissä, niin (mahdollisesti) vuotavan EGR vaikutus lisääntyy ja palamistulos heikkenee, poltto lämpötilaa ei saavuteta jne.
>> Ainakaan siitä ei vikoja ole kuin nyt satunnaisesti tuo "P02E1 - Dieselin imuilmavirtauksen ohjauksen toiminta." Se tarkistamiseksi varmaan otettava imukaula irti ja oltava joku painamassa kaasupoljinta(?)
Mutta tarkista nyt ainakin se EGR. Väliaikainen tulppaaminen diagnoositarkoituksessa voisi myös kertoa jotain.
>> Täytyy ottaa niitä arvoja siitäkin Forscanilla käydessä. Päälle päinhän sen toiminta ei taida ilmetä yhtään mitenkään..
Ai mutta, ajoittain ihan kuin tulisi "aavitus" pakokaasun hajua kajuuttaan --> epäilin pakosarjaa mutta sehän voisikin olla että EGR falskaa silloin kun se on auki... (muttei muutoin)?
>> Näin on..

Onko turbo siis edelleen nuhaisen tuntuinen?
>> Ennen tätäkin siis - turbon vaihdon jälkeen - täysin ponneton (= ei buustia - ja se P003A virhe päällä).
Tuon päälle tuli sitten tämä DPF-tukkeuman aiheuttama limb mode --> tehot liki 0

Kohta 9 voisi liittyä tähän - jos EGR ei sulkeudu täysin, ei polttokaan onnistu, kun lämpötila ei nouse tarpeeksi.
Ja samasta syystä turbo ei nosta tarpeeksi paineita. Oletko muuten katsonut Forscanilla ahtopaineita vs pyyntö?
>> Pitää EGR:ääkin tutkata, sen toiminnasta ei kuitenkaan ole ~lainkaan vikakoodeja näkynyt. Tarkistan nuo ahtopaineet myös.
Kohdat 4-6 on samaa asiaa; varsinaista hukkaporttiahan tuossa ei ole, vaan aktuaattori liikuttaa turbon siivikköä sen tangon välityksellä. Mutta sehän vaihdettiin. Ahtopainemittaus?
>> Koitin selvittää rakennetta, ei oikein löytänyt. Hyvä tietää että hukkaporttia ei ole, mutta onko joku mekaaninen yhteys kuitenkin pakosarjaan vai ei...? Koitan katsoa ahtopainetta, ainoa mitä olen katsonut on se siipien asento: 199% --> 150% kierroksilla kun pitäis olla tyyliin 100% --> 0%.
Entä järjestelmän alipaineen mittaus, onko sitä mitattu - en muista, näkyykö testerillä, mutta ihan alipainemittarlla onnistuu. Vaikuttaa siis turbon ja kaasuläpän liikkeeseen.
>> En tiedä oliko niillä silloin korjaamolla alipainemittaria käytössä kun etsivät vuotoa, mulla ei tuollasta mittaria ole (etsin sopivaa ei tullut vastaan). Ja nyt puhutaan ohjauksesta alipaineella? Ei imuputkista itsessään, eikö? Se EPS-valohan palaa.. viittaisi alipaineen ongelmaan(?)
Kesä on ollut ennätyksellisen lämmin, DPF poltto ei ainakaan siitä jää kiinni. Onko tullut matka-ajoa, kuten chatgptkin ehdotti? Ja hehkutulpat toimii?
>> Tää on niin tukkonen ettei tällä kovin pitkiä reissuja ole tehty... joku sellainen 2x30km valtatietä varmaan pisimmillään.
Hehkuista 3/4 vaihdettu toissa talvena(?) - yks ei silloin auennut ja se on myös pimeä. Luulisi noilta sen verran lämpöä tulevan kun kesällä tarvii.
Ja kaasuläppä aukeaa täysin? Jos se himmailee jossain puolivälissä, niin (mahdollisesti) vuotavan EGR vaikutus lisääntyy ja palamistulos heikkenee, poltto lämpötilaa ei saavuteta jne.
>> Ainakaan siitä ei vikoja ole kuin nyt satunnaisesti tuo "P02E1 - Dieselin imuilmavirtauksen ohjauksen toiminta." Se tarkistamiseksi varmaan otettava imukaula irti ja oltava joku painamassa kaasupoljinta(?)
Mutta tarkista nyt ainakin se EGR. Väliaikainen tulppaaminen diagnoositarkoituksessa voisi myös kertoa jotain.
>> Täytyy ottaa niitä arvoja siitäkin Forscanilla käydessä. Päälle päinhän sen toiminta ei taida ilmetä yhtään mitenkään..

Ai mutta, ajoittain ihan kuin tulisi "aavitus" pakokaasun hajua kajuuttaan --> epäilin pakosarjaa mutta sehän voisikin olla että EGR falskaa silloin kun se on auki... (muttei muutoin)?
Viimeksi muokannut Zac4all, 12 Elo 2025 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Katso tosiaan ne ahtopaineet.
VNT aktuaattorin asentoanturin prosentit on edelleen noin pielessä - ajattelin, että se korjaantui, kun letkut tuli alipainesolenoidille (paineenmuuntimelle) oikein päin.
(Kuinka helppoa kaikki olisikaan, jos turbo ja aktuaattori olisi siinä konehuoneessa päällimmäisenä...)
Mutta nyt ei tietentään voi tehdä kulun tukkoisuudesta johtopäätöksiä, jos ja kun DPF pönttö on tukossa.
VNT aktuaattorin asentoanturin prosentit on edelleen noin pielessä - ajattelin, että se korjaantui, kun letkut tuli alipainesolenoidille (paineenmuuntimelle) oikein päin.
(Kuinka helppoa kaikki olisikaan, jos turbo ja aktuaattori olisi siinä konehuoneessa päällimmäisenä...)
Mutta nyt ei tietentään voi tehdä kulun tukkoisuudesta johtopäätöksiä, jos ja kun DPF pönttö on tukossa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2700
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Olihan ne turbon jälkeiset ahtopaineletkut nyt ihan varmasti katsottu suurennuslasilla ettei piilohalkeamia.,...
se tekee nimittäin nuhaiseksi ja tukkii dpf.
se tekee nimittäin nuhaiseksi ja tukkii dpf.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tuo on totta. Lisäys ToDo - listalle.Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Elo 2025 14:26 Olihan ne turbon jälkeiset ahtopaineletkut nyt ihan varmasti katsottu suurennuslasilla ettei piilohalkeamia.,...
se tekee nimittäin nuhaiseksi ja tukkii dpf.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
11. ahtopaineiden ym. lukemien keruu (800 ja 2500 rpm) Forscanilla
12. ahtoputkien tarkastus väliltä turbo -> välijäähdytin -> kaasuläppä...
- josko löytyy epäilyttäviä kohtia putkista niin katsoin että näiden pätkien hinnat alk. 3...15 eur per putki. Ei paha, vaikken ehjiä tykkää vaihdella.
13. alipaineen mittaus (pitää vielä miettiä "missä & miten"..)
- tuottaako alipaineen sama pumppu kuin jarrutehostimelle? Eikö jarrut olisi raskaat jos tuo olisi täysin rikki? Mutta se EPS-valo...
14. kurkistus kaasuläppään... Liikkuuko sekin tässä alipaineella, vai oliko noin vasta uudemmassa TDCi:ssä? Vrt. jos alipainetta uupuu niin...
Eilen ajoin tällä sellaisen 2x 50km lenkin pääosin valtateitä, ja painoin aina kuin mahdollista koko lailla tallaa pohjassa, tavoitellen jopa > 2.500 rpm.
Ei se nyt vaan näyttänyt tekevän DPF:n polttoa joten tänään täytynee tehdä 10. eli pakkopoltto sitten. Täytyy lukaista oliko epäonnistuneita yrityksiä (syytähän se ei kerro..)
Ylipäätään tänään olen illan varannut tän tutkintaan, joskos saisi sen verran sille happea että huomenna pääsis vielä kerran leimalle
12. ahtoputkien tarkastus väliltä turbo -> välijäähdytin -> kaasuläppä...
- josko löytyy epäilyttäviä kohtia putkista niin katsoin että näiden pätkien hinnat alk. 3...15 eur per putki. Ei paha, vaikken ehjiä tykkää vaihdella.
13. alipaineen mittaus (pitää vielä miettiä "missä & miten"..)
- tuottaako alipaineen sama pumppu kuin jarrutehostimelle? Eikö jarrut olisi raskaat jos tuo olisi täysin rikki? Mutta se EPS-valo...
14. kurkistus kaasuläppään... Liikkuuko sekin tässä alipaineella, vai oliko noin vasta uudemmassa TDCi:ssä? Vrt. jos alipainetta uupuu niin...
Eilen ajoin tällä sellaisen 2x 50km lenkin pääosin valtateitä, ja painoin aina kuin mahdollista koko lailla tallaa pohjassa, tavoitellen jopa > 2.500 rpm.
Ei se nyt vaan näyttänyt tekevän DPF:n polttoa joten tänään täytynee tehdä 10. eli pakkopoltto sitten. Täytyy lukaista oliko epäonnistuneita yrityksiä (syytähän se ei kerro..)
Ylipäätään tänään olen illan varannut tän tutkintaan, joskos saisi sen verran sille happea että huomenna pääsis vielä kerran leimalle

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tuon verran lisää tutkintaa eilisiltana ehti:
1. turbon imuputkisto: bräkleeni ei aiheuttanut "ryntäystä"... kait ne tiiviit ovat turbolle asti(?)
2. turboa ohjaava solenoidi: (uusia saa alk. 30eur)
--> Testit tehty: https://www.youtube.com/watch?v=6RWS_kogk9c
--> OK: eli vastus 19 ohm ja sai akulta virtaa syöttäen "naksumaan"'
[Kaivoin myös vanhan solenoidin, voisihan silläkin vielä kokeilla, kun britti videolla väitti että "OK" voi myös olla liian heikko.. https://www.youtube.com/watch?v=qI_EiVqgSjM&t=18s ]
3. yo. solenoidilta letku turbolle:
--> NOK: eli perhana ne tuli sittenkin varmaan vaihdettua viimeksi väärin päin!
--> Etsin kuvan puretusta Kugan koneesta ja ne on todellakin vedetty "ristiin"
No nyt sitten vaihdoin ne takaisin. Merkillistä kyllä tuo siipien asennon luku nakuttaa siinä väärässä 199%:ssa letkujen paikoista riippumatta(!)
4. hukkaportin toiminta, vivusto: -
5. hukkaportin toiminta: -
6. turbon Aktuaattorin liike/asennot: - ?? [Miltä aktuaattorin "terve" liike tulisi näyttää: @2min: https://www.youtube.com/watch?v=IPFKBNSDffg ]
7. Anturi: paine-eroanturin kontakti? - ...
8. Anturi: lämpötila-anturi tarkistus: - ...
9. EGR: jälkihoitona kiinityspultin parannus: Tsekkasin ja kyllähän tuon korjaus vaatii sen pyyhinten ja etukotelon purun.. hmm. Tuli muuten mieleen että myös sen EGR:n solenoidin voisi tsekata? Erityisesti jos mun entinen turbon solenoidi onkin ehjä, vois vaihtaa..
10. DPF:n pakkopoltto - Eka yritys epäonnistui @20min
Laitoin meneen uudelleen... ja taas keskeytti (@22 min). Näinkö on pahana?
11. ahtopaineiden ym. lukemien keruu (800 ja 2500 rpm) Forscanilla
-> Eikö MAP kerro paljonko on imupaine? Tyhjäkäynnillä se on 101kPA (=ilmanpaine), kaasuttamalla laskee 99..101 välille, eli ei ahda yhtään?
12. ahtoputkien tarkastus väliltä turbo -> välijäähdytin -> kaasuläppä: -
13. alipaineen mittaus (pitää vielä miettiä "missä & miten"..): -
14. kurkistus kaasuläppään: Päältä päin tutkittu... jossain kohtaa korjaamolla laittaneet nippusiteen(!) imusarjan ja imuputken liitokseen.. ei oikein vakuuta. Tähänhän on imusarja jo muutava vuosi sitten uusittu RS:n toimesta, oli kuulemma silloin ollut kovin tukkoinen (kiitos EGR:n..)
Tänään illalla pitäisi jatkaa, eilen tein ulkona seuraavaksi tallissa ylös tunkkaus ym.
1. turbon imuputkisto: bräkleeni ei aiheuttanut "ryntäystä"... kait ne tiiviit ovat turbolle asti(?)
2. turboa ohjaava solenoidi: (uusia saa alk. 30eur)
--> Testit tehty: https://www.youtube.com/watch?v=6RWS_kogk9c
--> OK: eli vastus 19 ohm ja sai akulta virtaa syöttäen "naksumaan"'
[Kaivoin myös vanhan solenoidin, voisihan silläkin vielä kokeilla, kun britti videolla väitti että "OK" voi myös olla liian heikko.. https://www.youtube.com/watch?v=qI_EiVqgSjM&t=18s ]
3. yo. solenoidilta letku turbolle:
--> NOK: eli perhana ne tuli sittenkin varmaan vaihdettua viimeksi väärin päin!
--> Etsin kuvan puretusta Kugan koneesta ja ne on todellakin vedetty "ristiin"

No nyt sitten vaihdoin ne takaisin. Merkillistä kyllä tuo siipien asennon luku nakuttaa siinä väärässä 199%:ssa letkujen paikoista riippumatta(!)
4. hukkaportin toiminta, vivusto: -
5. hukkaportin toiminta: -
6. turbon Aktuaattorin liike/asennot: - ?? [Miltä aktuaattorin "terve" liike tulisi näyttää: @2min: https://www.youtube.com/watch?v=IPFKBNSDffg ]
7. Anturi: paine-eroanturin kontakti? - ...
8. Anturi: lämpötila-anturi tarkistus: - ...
9. EGR: jälkihoitona kiinityspultin parannus: Tsekkasin ja kyllähän tuon korjaus vaatii sen pyyhinten ja etukotelon purun.. hmm. Tuli muuten mieleen että myös sen EGR:n solenoidin voisi tsekata? Erityisesti jos mun entinen turbon solenoidi onkin ehjä, vois vaihtaa..
10. DPF:n pakkopoltto - Eka yritys epäonnistui @20min

11. ahtopaineiden ym. lukemien keruu (800 ja 2500 rpm) Forscanilla
-> Eikö MAP kerro paljonko on imupaine? Tyhjäkäynnillä se on 101kPA (=ilmanpaine), kaasuttamalla laskee 99..101 välille, eli ei ahda yhtään?
12. ahtoputkien tarkastus väliltä turbo -> välijäähdytin -> kaasuläppä: -
13. alipaineen mittaus (pitää vielä miettiä "missä & miten"..): -
14. kurkistus kaasuläppään: Päältä päin tutkittu... jossain kohtaa korjaamolla laittaneet nippusiteen(!) imusarjan ja imuputken liitokseen.. ei oikein vakuuta. Tähänhän on imusarja jo muutava vuosi sitten uusittu RS:n toimesta, oli kuulemma silloin ollut kovin tukkoinen (kiitos EGR:n..)
Tänään illalla pitäisi jatkaa, eilen tein ulkona seuraavaksi tallissa ylös tunkkaus ym.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
11. MAP on juurikin ahtopainetta mittaava anturi. Jos oletetaan, että MAP on kunnossa, niin ahtoja ei ole yhtään. Vaikka aktuaattori ei liikkuisi ja turbon siivikko olisi auki, niin kyllä sieltä jotain hönkää pitäisi tulla.
Olisiko turbolta lähtevä ahtoputki pullahtanut kokonaan irti? Sen näkee auton alta (kohta 12).
2, 3 ja 6. Täytyisi vain selvittää, tuleeko solenoidille asti alipainetta. Alipainepumppu toimii, koska jarrut toimii. Mutta siellä on vielä letkuja ja muovinen säiliökin ennen solenoidia.
Kyllä sen alipaineen tuntee ihan sormenpäässä, jos mittaria ei ole.
Ja sitten lähteekö alipaine solenoidilta myös turbon aktuaattorille, kun auto käynnistetään.
Videolla näkyi tosiaan aktuaattorin liike hyvin.
Olisiko turbolta lähtevä ahtoputki pullahtanut kokonaan irti? Sen näkee auton alta (kohta 12).
2, 3 ja 6. Täytyisi vain selvittää, tuleeko solenoidille asti alipainetta. Alipainepumppu toimii, koska jarrut toimii. Mutta siellä on vielä letkuja ja muovinen säiliökin ennen solenoidia.
Kyllä sen alipaineen tuntee ihan sormenpäässä, jos mittaria ei ole.
Ja sitten lähteekö alipaine solenoidilta myös turbon aktuaattorille, kun auto käynnistetään.
Videolla näkyi tosiaan aktuaattorin liike hyvin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Sain auton talliin, ja tunkkasin koko etupään ilmaan, purin pohjamuovin ja koneen suojan veks:
11. Tutkin nuo putket turbolta -> väliljäähdyttimelle -> aina imusarjalle "juurta jaksaen" enkä löytänyt niistä mitään vuotoon viittaavaa... Laitoin myös koneen käymään (pukeilla ollessa) eikä missään tuntunut ilmavirtoja (pl. flex..) eikä kuullut suhinoita minkä ilmavirta voisi tehdä
MAPin lukemakin käyttäytyy kuitenkin "loogisesti" (vaikka onkin vinksallaan), eli voinemme nyt ensi kädessä olettaa nämä ehjiksi(?)
2/3/6. Aloin selvittämään tuota alipainetta: auto taas käyntiin ja sen jälkeen nyppäsin irti tuon tuloputken solenoidilta:
Ei minkäänlaista havaittavaa "imua"
Kaiken järjen mukaan (vrt. esim. tomivan aktuaattorin selvä liike heti startista) tuon pitäisi kyllä heti tuntua?
Letkuja kun seuraa niin sieltähän tulee vastaan T-haara, josta ilmeisesti pitäisi mennä alipaine myös EGR:n magneettiventtiilille, liekö sekään toimii?
Seurasin sitä oletettua syöttöä niin sehän menee sinne jonnekin imusarjan alle. Onko sieltä joku putkitus alipainepumpulle vai eikait tuo nyt käytä imusarjan imua niin kuin joskus ennen vanhaan...? (Mikä tämän imun oikein voi blokata??)
EDIT: Ainakin AI "tietää" että nimenomaan imusarjan imua käytettäisin jarrutehostimeen, EGR:ään, ja "jopa" turbolle... Herää sitten kysymys että mitä hommaa enää jää alipaine pumpulle joka autossa näyttäisi kuitenkin olevan..
Pelkästään jarrutehostin?
PS. Koitin saada taas aktuaattorista kuvaa / videota... on se ihan hem**tin vaikeaa: käden sinne saa ujutettua pyörän suunnasta, mutta mitäänhän sinne ei näe... eikä käydessä saa oikein kättäkään, koska jos hiha jää apulaitehihan väliin niin voikin alkaa kertoa kapteeni koukku vitsejä seuraavana
PPS. UK Kuga foorumilta pieni tiedon murunen: MAF sensori kertoo -> ECU:lle "miten paljon ilmaa koneeseen tulee" --> jolloin ECU osaa ohjata boost solenoidia säätämään vacuumin määrän turbolle oikeaksi. Noh, tässä tapauksessa sillä ei ole mitään keinoa tuota säätää, kun ei ole alipainetta mitä käyttää aktuaattorin ohjaukseen...
11. Tutkin nuo putket turbolta -> väliljäähdyttimelle -> aina imusarjalle "juurta jaksaen" enkä löytänyt niistä mitään vuotoon viittaavaa... Laitoin myös koneen käymään (pukeilla ollessa) eikä missään tuntunut ilmavirtoja (pl. flex..) eikä kuullut suhinoita minkä ilmavirta voisi tehdä

MAPin lukemakin käyttäytyy kuitenkin "loogisesti" (vaikka onkin vinksallaan), eli voinemme nyt ensi kädessä olettaa nämä ehjiksi(?)
2/3/6. Aloin selvittämään tuota alipainetta: auto taas käyntiin ja sen jälkeen nyppäsin irti tuon tuloputken solenoidilta:
Ei minkäänlaista havaittavaa "imua"

Kaiken järjen mukaan (vrt. esim. tomivan aktuaattorin selvä liike heti startista) tuon pitäisi kyllä heti tuntua?
Letkuja kun seuraa niin sieltähän tulee vastaan T-haara, josta ilmeisesti pitäisi mennä alipaine myös EGR:n magneettiventtiilille, liekö sekään toimii?
Seurasin sitä oletettua syöttöä niin sehän menee sinne jonnekin imusarjan alle. Onko sieltä joku putkitus alipainepumpulle vai eikait tuo nyt käytä imusarjan imua niin kuin joskus ennen vanhaan...? (Mikä tämän imun oikein voi blokata??)
EDIT: Ainakin AI "tietää" että nimenomaan imusarjan imua käytettäisin jarrutehostimeen, EGR:ään, ja "jopa" turbolle... Herää sitten kysymys että mitä hommaa enää jää alipaine pumpulle joka autossa näyttäisi kuitenkin olevan..

PS. Koitin saada taas aktuaattorista kuvaa / videota... on se ihan hem**tin vaikeaa: käden sinne saa ujutettua pyörän suunnasta, mutta mitäänhän sinne ei näe... eikä käydessä saa oikein kättäkään, koska jos hiha jää apulaitehihan väliin niin voikin alkaa kertoa kapteeni koukku vitsejä seuraavana

PPS. UK Kuga foorumilta pieni tiedon murunen: MAF sensori kertoo -> ECU:lle "miten paljon ilmaa koneeseen tulee" --> jolloin ECU osaa ohjata boost solenoidia säätämään vacuumin määrän turbolle oikeaksi. Noh, tässä tapauksessa sillä ei ole mitään keinoa tuota säätää, kun ei ole alipainetta mitä käyttää aktuaattorin ohjaukseen...

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Dieselmoottorilla alipaine ei tule imusarjalta, vaan erilliseltä alipainepumpulta, joka sulla on edestä katsoen nokka-akselin takapäässä eli oikealla. Se tekee alipainetta, jolla toimivat jarrutehostin ja yleensä, mallista riippuen kaksi seuraavista kolmesta: turbon aktuaattori, EGR ja kaasuläppä. Eli yksi noista on todennäköisesti sähköinen ja kaksi muuta alipaineella.
Tuon näköinen (ei välttämättä oikea osa, kun ei ole moottorin koodia tiedossa):
https://aeromotors.ee/toode/3007711/91107-meat-doria
Tuon näköinen (ei välttämättä oikea osa, kun ei ole moottorin koodia tiedossa):
https://aeromotors.ee/toode/3007711/91107-meat-doria
Viimeksi muokannut yritäedes, 18 Elo 2025 10:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kiitos.. "Löysin" kyllä alipainepumpun jo moottorin oikeasta ylänurkasta aiemmin, mutta tuohon kohdan 13. kysymykseen vastaus uupui...
(Katsoin sille silloin hinnankin, samasta paikasta se oli vähän toista sataa muistaakseni
)
Koska turbolle ja EGR:lle on vastaavat solenoidit ja alipaineletkustot, niin ainakin niille tuon pitäisi vaikuttaa...
Outoa kyllä sinne kaasuläpän alapuolelle menee yksi noita letkuja myös, mutta ehkä sieltä se tuleekin alipaineen syöttöputki jostain kautta(?)
Koitin tuon alipaineen tuoton testausta ihan vaan nyppäämällä putken siitä pumpulta irti kun kone käy: Ei tuntunut mitään imua(!)
Koska se on mekaaninen niin sen pitäisi "tuottaa" jatkuvasti alipaine(?) EDIT: sofistikoituneempi testi:
https://www.youtube.com/watch?v=-lgYAS3 ... YSBjYXI%3D
https://aeromotors.fi/tuote/414358/f-009-d02-695-bosch
(Katsoin sille silloin hinnankin, samasta paikasta se oli vähän toista sataa muistaakseni

Koska turbolle ja EGR:lle on vastaavat solenoidit ja alipaineletkustot, niin ainakin niille tuon pitäisi vaikuttaa...
Outoa kyllä sinne kaasuläpän alapuolelle menee yksi noita letkuja myös, mutta ehkä sieltä se tuleekin alipaineen syöttöputki jostain kautta(?)
Koitin tuon alipaineen tuoton testausta ihan vaan nyppäämällä putken siitä pumpulta irti kun kone käy: Ei tuntunut mitään imua(!)

Koska se on mekaaninen niin sen pitäisi "tuottaa" jatkuvasti alipaine(?) EDIT: sofistikoituneempi testi:
https://www.youtube.com/watch?v=-lgYAS3 ... YSBjYXI%3D
Ref. tuote:Zac4all kirjoitti: 14 Elo 2025 12:31 13. alipaineen mittaus (pitää vielä miettiä "missä & miten"..)
- tuottaako alipaineen sama pumppu kuin jarrutehostimelle? Eikö jarrut olisi raskaat jos tuo olisi täysin rikki? Mutta se EPS-valo...
Ylipäätään tänään olen illan varannut tän tutkintaan, joskos saisi sen verran sille happea että huomenna pääsis vielä kerran leimalle![]()
https://aeromotors.fi/tuote/414358/f-009-d02-695-bosch
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Aika jännä tilanne - pumpulla ei tunnu imua mutta jarrutehostin toimii. En löytänyt tuohon sitä ainoaa oikeaa kuvaa alipainelinjasta - meneekö pumpulta suoraan säiliölle vai onko siellä solenoidi ensin...
Arvailua: jos pumpun tuotto on niin heikko, että ajaessa kierroksilla se pystyy tuottamaan säiliölle alipaineen jarrutusta varten, mutta joutokäynnillä ei tunnu mitään. Alipainemittarit ei sinänsä ole kovin kalliita, jos vain keksii liitoksen itse. Esim. IKH:lla on sellainen parinkympin mittari, joka näyttää sekä noin baarin alipaineet ja muutaman baarin paineet.
Mitä tapahtuu, kun auto on joutokäynnillä ja pumppaat jarrua? Muuttuuko poljin kovemmaksi?
Arvailua: jos pumpun tuotto on niin heikko, että ajaessa kierroksilla se pystyy tuottamaan säiliölle alipaineen jarrutusta varten, mutta joutokäynnillä ei tunnu mitään. Alipainemittarit ei sinänsä ole kovin kalliita, jos vain keksii liitoksen itse. Esim. IKH:lla on sellainen parinkympin mittari, joka näyttää sekä noin baarin alipaineet ja muutaman baarin paineet.
Mitä tapahtuu, kun auto on joutokäynnillä ja pumppaat jarrua? Muuttuuko poljin kovemmaksi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Jarrut "toimii" sikäli että auto pysähtyy ihan normaalisti, eikä poljin ole kova tai joudu käyttämään extra voimaa jarrupolkimeen..
Voin ottaa vaikka kuvia lisää illalla mutta näyttäisi että alipaineletku menisi suoraan tehostimelle.. tuo täytyy tarkistaa vielä.
Katsoin kanssa IKH:n mittaria. Iso 80mm halkaisijan mittari 20 kympillä on ihan "bargain" hinta.
Mutta kävin testaamaan tuon jarrupolkimen: ja se vähän yllätti...
Nimittäin: kone käymään: jarrun polkaisu, tuntuu vielä normaalilta, mutta jos siinä pitää paineen polkimella:
Se painuu pikkuhiljaa alas - lähes lattiaan... On suorastaan ihme ettei katsuri sanonut tuosta mitään: Testas vaan lukemat
--> Ettei se ole sittenkin tehostin itsessään mikä falskaa alipaineen? (Mulla meni mun museomersuun useampi tehostin kun aina alkoi kalvo vuotaa...)
--> Pitäisikö tulpata tuo tehostajalle menevä letku ja testata alipaine sitten uudelleen..(?)
Tai sitten vaan ne takajarrut (~kaikki tuli uutta) ilmattiin liian hätäseen, ja siellä on kuplaa, sehän tekee polkimeen pehmeyttä myös

Voin ottaa vaikka kuvia lisää illalla mutta näyttäisi että alipaineletku menisi suoraan tehostimelle.. tuo täytyy tarkistaa vielä.
Katsoin kanssa IKH:n mittaria. Iso 80mm halkaisijan mittari 20 kympillä on ihan "bargain" hinta.
Mutta kävin testaamaan tuon jarrupolkimen: ja se vähän yllätti...

Nimittäin: kone käymään: jarrun polkaisu, tuntuu vielä normaalilta, mutta jos siinä pitää paineen polkimella:
Se painuu pikkuhiljaa alas - lähes lattiaan... On suorastaan ihme ettei katsuri sanonut tuosta mitään: Testas vaan lukemat

--> Ettei se ole sittenkin tehostin itsessään mikä falskaa alipaineen? (Mulla meni mun museomersuun useampi tehostin kun aina alkoi kalvo vuotaa...)
--> Pitäisikö tulpata tuo tehostajalle menevä letku ja testata alipaine sitten uudelleen..(?)
Tai sitten vaan ne takajarrut (~kaikki tuli uutta) ilmattiin liian hätäseen, ja siellä on kuplaa, sehän tekee polkimeen pehmeyttä myös

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Pitäisikö tulpata tuo tehostajalle menevä letku ja testata alipaine sitten uudelleen..(?)
--> Testattu: suoraan alipainepumpulta kun irrottaa liittimen niin kyllä se imee aika tuntuvasti - eli ei se nyt täysin rikki ainakaan ole.
--> Irrotin tuo tehostajalle lähtevän letkun (ärsyttävää "kovamuovia"..), tulppasin tehostajan suunnan ja tein sitten pienen testilenkin (alipaine meni siis pelkästään turbo/egr suuntaan). Tulokset:
- Nyt "ekaa kertaa" antaa vähän ahtoa MAP:illa, eli 104kPa @2.000 rpm ja jotain 128kPa @3.000 rpm: eli varsin vaisua on yhä..?
- Samoin noi siipien asento-% sai nyt painettua alas aina 100% tienoille asti (aiemmin 199% --> n. 150%)
- DPF:n lukemat ennen lenkkiä 20kPa paineroa, ajaessa huiteli paine-ero jopa 200-300kPa... jostain syystä lenkin jälkeen 0kPa.
Laitoin nyt pakkopolton menemään, josko akuutisti sais DPF:ää vähän auki niin ei häiritsisi muuta testausta.
--> Testattu: suoraan alipainepumpulta kun irrottaa liittimen niin kyllä se imee aika tuntuvasti - eli ei se nyt täysin rikki ainakaan ole.
--> Irrotin tuo tehostajalle lähtevän letkun (ärsyttävää "kovamuovia"..), tulppasin tehostajan suunnan ja tein sitten pienen testilenkin (alipaine meni siis pelkästään turbo/egr suuntaan). Tulokset:
- Nyt "ekaa kertaa" antaa vähän ahtoa MAP:illa, eli 104kPa @2.000 rpm ja jotain 128kPa @3.000 rpm: eli varsin vaisua on yhä..?

- Samoin noi siipien asento-% sai nyt painettua alas aina 100% tienoille asti (aiemmin 199% --> n. 150%)
- DPF:n lukemat ennen lenkkiä 20kPa paineroa, ajaessa huiteli paine-ero jopa 200-300kPa... jostain syystä lenkin jälkeen 0kPa.
Laitoin nyt pakkopolton menemään, josko akuutisti sais DPF:ää vähän auki niin ei häiritsisi muuta testausta.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Illan päätelmät: kyllä se jostain vielä ahistaa tuo alipaineohjaus, koitin vanhallakin solenoidilla mutta se meni huonommaksi (tukossako?)
Edelleenkään edes paremmalla solenoidilla (ja tehostaja tulpattuna) ei saa turbosta kunnolla ahtoja irti.. täytyy jatkaa putkien läpikäyntiä tarvittaessa vaikka turbolle asti.
--> Ajatus siinä että kaikki alipaine tuonne turbon ja EGR:n ohjaukseen -> sieltä pitää silloin saada ahtoja irti, oli jarrutehostimen tilanne "mikä hyvänsä".
Harkitsen myös uuden solenoidin tilausta, jospa nuo ovat kumpikin [orggis ja latvialainen purkuosa..] jo tukossa:
Testasin (ei varmaan saisi) ohittaa koko solenoidin laittamalla tulo ja menoletkut hetkellisesti yhdysputkella yhteen:
Sain ahdon pomppaamaan jonnekin 150kPa tasolle mutta en halunnut "pakkosyöttää" kun ei tiedä mitä se voi rikkoa.. osoittanee kuitenkin että ahtoa voisi löytyä jos on vaan riittävästi alipaineen syöttöä(?)
Jarrukuviokaan ei oikein auennut... sitten kun tehostin oli poissa pelistä niin kyllä se poljin oli hyvinkin kova. Ei tuntunut siis ilmaa olevan.
Taas kun tehostaja mukana, niin jonnekin sitä painetta niin kuin hukkuu... Epäilin sitä letkussa olevaa takaiskuventtiiliä, mutta kyllä se ainakin puhallettuna paineen piti. Tuo olisi toki halpa vaihtaa varoksi myös(?)
DPF:n pesu pitää olla loppuviikon ohjelmaan, siinä menee kaikkineen äkkiä 2-3 pv.
Edelleenkään edes paremmalla solenoidilla (ja tehostaja tulpattuna) ei saa turbosta kunnolla ahtoja irti.. täytyy jatkaa putkien läpikäyntiä tarvittaessa vaikka turbolle asti.
--> Ajatus siinä että kaikki alipaine tuonne turbon ja EGR:n ohjaukseen -> sieltä pitää silloin saada ahtoja irti, oli jarrutehostimen tilanne "mikä hyvänsä".
Harkitsen myös uuden solenoidin tilausta, jospa nuo ovat kumpikin [orggis ja latvialainen purkuosa..] jo tukossa:
Testasin (ei varmaan saisi) ohittaa koko solenoidin laittamalla tulo ja menoletkut hetkellisesti yhdysputkella yhteen:
Sain ahdon pomppaamaan jonnekin 150kPa tasolle mutta en halunnut "pakkosyöttää" kun ei tiedä mitä se voi rikkoa.. osoittanee kuitenkin että ahtoa voisi löytyä jos on vaan riittävästi alipaineen syöttöä(?)
Jarrukuviokaan ei oikein auennut... sitten kun tehostin oli poissa pelistä niin kyllä se poljin oli hyvinkin kova. Ei tuntunut siis ilmaa olevan.
Taas kun tehostaja mukana, niin jonnekin sitä painetta niin kuin hukkuu... Epäilin sitä letkussa olevaa takaiskuventtiiliä, mutta kyllä se ainakin puhallettuna paineen piti. Tuo olisi toki halpa vaihtaa varoksi myös(?)
DPF:n pesu pitää olla loppuviikon ohjelmaan, siinä menee kaikkineen äkkiä 2-3 pv.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Nythän ongelma alkaa selvitä. Joko alipainepumpun tuotto ei ole riittävä tai jossain on vuoto, eikö niin?
Turbo ja aktuaattori toimivat, jarrutehostin toimii - alipainetta vain ei riitä kaikille yhtä aikaa.
Käy jossain mittauttamassa alipainepumpun tuotto tai hommaa itse mittari. Jotain lähemmäs - 1,0 bar, eli 0.6-0.9 alle normaalin ilmanpaineen sieltä pitäisi löytyä (korjatkaa, jos muistan väärin).
Jos taas vuotoa epäilet, eikä mistään suhise, siis sitten vain tutkimaan. Jotain täytyy ehkä purkaa tieltä - ainakin ilmanputsarin kotelo on helppo nypätä pois tieltä.
En tiedä, onko noihin pumppuihin olemassa korjaussarjaa.
Turbo ja aktuaattori toimivat, jarrutehostin toimii - alipainetta vain ei riitä kaikille yhtä aikaa.
Käy jossain mittauttamassa alipainepumpun tuotto tai hommaa itse mittari. Jotain lähemmäs - 1,0 bar, eli 0.6-0.9 alle normaalin ilmanpaineen sieltä pitäisi löytyä (korjatkaa, jos muistan väärin).
Jos taas vuotoa epäilet, eikä mistään suhise, siis sitten vain tutkimaan. Jotain täytyy ehkä purkaa tieltä - ainakin ilmanputsarin kotelo on helppo nypätä pois tieltä.
En tiedä, onko noihin pumppuihin olemassa korjaussarjaa.
Viimeksi muokannut yritäedes, 20 Elo 2025 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Moi. Kahlailin viestiketjua läpi ja jäi nyt epäselväksi että onko se egr vaihdettu ja toimii oikein? Mites se yksi toimimaton hehku? Mielestäni pakkopolton aikana polttoaineen määrä lisääntyy ja hehkut käytössä että saadaan pakokaasun lämpötilaa nostettua. Saa korjata jos olen väärässä. Niitä dpf antureita menee 1-2 vuoden välein riippuu minkä laatuisia ovat.
Kuga 2008 2.0 tdci
Focus 2008 2.0 tdci
Focus 2008 2.0 tdci
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Itsellä on Mondeo ja EGR:ään liittyvä kysymys. Lähihistoria tuon DPF:n osalta on hyvin samanlainen. Listasit aiemmin vikakoodeja ja mainitsit yrittäneesi staattista regenerointia.
Juhannuksena oman auton paine-eroanturin rikkouduttua paine-ero nousi n. kolmessa viikossa (n. 1000 km) n. 30 kPa => 107 kPa mikä oli oman anturin maksimi, vikakoodit käytännössä samat DPF liittyen (242, 244, 2463 jne). Ja tehot hukassa (limp mode) heti alusta lähtien. Ilmeisesti se edellisen anturin aina ja kaikkialla näyttämä 112 kPa laukaisi suojaukset, vaikkei alussa ollut aihettakaan. Ja kun sen sai vaihdettua nuo muut olivat iskeneet päälle.
Ilmeisesti ainakin nuo P242 ja P244 estävät (sekä staattisen että "passiivisen") regeneroinnin, jos ne ovat päällä. Omat yritykset staattisella päättyivät samaan kuin Kugallasi, n. 98% valmis ja siihen jäi. Tosin, kierrosten nousu jne jäi sekin tapahtumatta. Ja DPF paine-ero sen kuin kasvoi yrityksen seurauksena.
Itse päädyin investoimaan uuteen DPF:ään, kustansi n. 260 Eur, alkuperäis OEM-numerolla. En ruvennut enää vanhaa pesemään kun se oli pesty jo pari kertaa.
Tässä yhteydessä näin jonkun toteamuksen että Forscan ja vastaavien suurin hyöty saadaan silloin kun niitä ei tarvita. Kaikki parametrit loggattuna kun homma toimii, mieluiten pariinkin eri settiin, niin on referenssit olemassa sadepäivän varalle. Niinpä.
Juhannuksena oman auton paine-eroanturin rikkouduttua paine-ero nousi n. kolmessa viikossa (n. 1000 km) n. 30 kPa => 107 kPa mikä oli oman anturin maksimi, vikakoodit käytännössä samat DPF liittyen (242, 244, 2463 jne). Ja tehot hukassa (limp mode) heti alusta lähtien. Ilmeisesti se edellisen anturin aina ja kaikkialla näyttämä 112 kPa laukaisi suojaukset, vaikkei alussa ollut aihettakaan. Ja kun sen sai vaihdettua nuo muut olivat iskeneet päälle.
Ilmeisesti ainakin nuo P242 ja P244 estävät (sekä staattisen että "passiivisen") regeneroinnin, jos ne ovat päällä. Omat yritykset staattisella päättyivät samaan kuin Kugallasi, n. 98% valmis ja siihen jäi. Tosin, kierrosten nousu jne jäi sekin tapahtumatta. Ja DPF paine-ero sen kuin kasvoi yrityksen seurauksena.
Itse päädyin investoimaan uuteen DPF:ään, kustansi n. 260 Eur, alkuperäis OEM-numerolla. En ruvennut enää vanhaa pesemään kun se oli pesty jo pari kertaa.
Tässä yhteydessä näin jonkun toteamuksen että Forscan ja vastaavien suurin hyöty saadaan silloin kun niitä ei tarvita. Kaikki parametrit loggattuna kun homma toimii, mieluiten pariinkin eri settiin, niin on referenssit olemassa sadepäivän varalle. Niinpä.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Näin juuri, joko tuotto alhainen, vuotaa (eli "imee") jolloin vakuumi häviää, tai sitten vielä mahdollinen olisi tukos putkissa/toimilaitteissa(?)
Täytynee poiketa IKH:lta tuo mittari ja laittaa se suoraan pumpun päähän kiinni ja käymään... jos tuotto on ok niin 20 eur mittarilla voi säästää kuitenkin >100 euron turhan alipainepumpun hankinnan.
Koneen käydessä ei suhise, mutta sitten kun sammuttaa ja heti menee konehuoneeseen kuuntelemaan niin ihan kuin sellainen pieni suhina tulis vähän aikaa... mutta tuohan nyt voi tulla monestakin paikkaa(?)
Täytyy yrittää paikantaa, ainakin siellä tehostajan putkessa oli reipas alipaine (vaikkei ollut käymässä), kun sen nyppäsi irti. Ei siis vaikuttaisi että ainakaan tehostaja falskaisi tuota alipainetta (nestepaineista en sano mitään
)
Purkua ja (letkujen ym.) tutkintaa tuossa on nyt edessä... sen verran tuli uskoa itsellekin lisää että siirsin RS:n aikaa parilla viikolla eteenpäin
Saa alipainepumppuun tiivistesarjaa muutamalla eurolla, mutta ei se välttämättä riitä. Pitäisiköhän se kuriittaan purkaa myös, että näkis vähän sisuskalujen kunnosta lisää? Tosin, jos nyt kuitenkin mittais tuoton ensin, jos se on ok niin turha sitä on rikkoa purkamalla...
--> aika himmelihän tuo on kun noita alipaineletkuja katselee, ja mikä on tuon solenoidin 9K378 rooli tuolla, yks jumituspaikka lisää..?
https://7zap.com/fi/catalog/cars/Ford/K ... bocharger/
(...voiko tuo kuva edes pitää paikkansa..)
PS. joo, luokkaa -0.8..-1.0 bar pitäisi alipaineen olla, ainakin Co-Pilot AI:n mielestä
Ford Kuga TDCi 2009 -mallin alipainepumpun tuottama alipaine on tyypillisesti noin 0,8–1,0 baaria negatiivista painetta (eli -0,8 – -1,0 bar). Tämä vastaa noin 80–100 kPa alipainetta, mikä on yleinen arvo dieselmoottoreissa, joissa alipainetta tarvitaan esimerkiksi jarrutehostimen, EGR-venttiilin ja turboahtimen ohjauksen toimintaan.
Täytynee poiketa IKH:lta tuo mittari ja laittaa se suoraan pumpun päähän kiinni ja käymään... jos tuotto on ok niin 20 eur mittarilla voi säästää kuitenkin >100 euron turhan alipainepumpun hankinnan.
Koneen käydessä ei suhise, mutta sitten kun sammuttaa ja heti menee konehuoneeseen kuuntelemaan niin ihan kuin sellainen pieni suhina tulis vähän aikaa... mutta tuohan nyt voi tulla monestakin paikkaa(?)


Purkua ja (letkujen ym.) tutkintaa tuossa on nyt edessä... sen verran tuli uskoa itsellekin lisää että siirsin RS:n aikaa parilla viikolla eteenpäin

Saa alipainepumppuun tiivistesarjaa muutamalla eurolla, mutta ei se välttämättä riitä. Pitäisiköhän se kuriittaan purkaa myös, että näkis vähän sisuskalujen kunnosta lisää? Tosin, jos nyt kuitenkin mittais tuoton ensin, jos se on ok niin turha sitä on rikkoa purkamalla...
--> aika himmelihän tuo on kun noita alipaineletkuja katselee, ja mikä on tuon solenoidin 9K378 rooli tuolla, yks jumituspaikka lisää..?
https://7zap.com/fi/catalog/cars/Ford/K ... bocharger/
(...voiko tuo kuva edes pitää paikkansa..)
PS. joo, luokkaa -0.8..-1.0 bar pitäisi alipaineen olla, ainakin Co-Pilot AI:n mielestä
Ford Kuga TDCi 2009 -mallin alipainepumpun tuottama alipaine on tyypillisesti noin 0,8–1,0 baaria negatiivista painetta (eli -0,8 – -1,0 bar). Tämä vastaa noin 80–100 kPa alipainetta, mikä on yleinen arvo dieselmoottoreissa, joissa alipainetta tarvitaan esimerkiksi jarrutehostimen, EGR-venttiilin ja turboahtimen ohjauksen toimintaan.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Eikös -100 kPa / - 1 bar ole käytännössä absoluuttinen tyhjiö? Co-pilot AI on hieman tainnut kaunistella noita lukemia...
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Sen verran on fyssan tunneista aikaa...
...että piti hakea wikipediasta lisää muistille tukea: näyttäisi että labravehkeillä päästään tyhjössä jopa 10exp-7 ...10exp-10 tasolle.
Eli tuo olisi jo sitten selvästi vähemmän kuin -1 bar
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tyhji%C3% ... 760%20Torr.
Aion käydä tuon IKH-mittarin heti kun ehdin, siinä taisi olla kykyä mitata sinne -1 bar asti. EDIT: Laitoin myös lähikorjaamolle kyselyn löytyykö alipainemittari... eihän tuossa menis kuin 5min mitata ja mulla on siihen n. 5min matka (IKH:lle selvästi pitempi..)
Tsekkasin myös että kotimaasta löytyisi alipainepumppuja purettuna hintaan 48...70 eur + pk:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/pb/Hae ... no=XUM-353

...että piti hakea wikipediasta lisää muistille tukea: näyttäisi että labravehkeillä päästään tyhjössä jopa 10exp-7 ...10exp-10 tasolle.
Eli tuo olisi jo sitten selvästi vähemmän kuin -1 bar

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tyhji%C3% ... 760%20Torr.
Aion käydä tuon IKH-mittarin heti kun ehdin, siinä taisi olla kykyä mitata sinne -1 bar asti. EDIT: Laitoin myös lähikorjaamolle kyselyn löytyykö alipainemittari... eihän tuossa menis kuin 5min mitata ja mulla on siihen n. 5min matka (IKH:lle selvästi pitempi..)
Tsekkasin myös että kotimaasta löytyisi alipainepumppuja purettuna hintaan 48...70 eur + pk:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/pb/Hae ... no=XUM-353
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Nonni, työpäivän päälle lakki kourassa lähikorjaamolle (Bosch car serviceen), ja olihan niillä tietenkin alipainemittari/testilaite
Testi1 --> Alipainepumpun tuotto: OK - imaisi sen mittarin about tappiin eli oliko se -0.7..-0.8 bar tietämillä (ei kirjattu ylös)
Testi2 --> Alipaineen mittaus solenoidille tulevasta letkusta: sekin OK (sama -0.7 bar)
Testi3 --> Solenoidilta -> turbolle asentaja pumppasi sinne alipaineen (myös -0.7 bar): OK - eli ei vuotanut mihinkään, odotettiin joku tovi. "Kalvo ehjä".
Testi4 --> Sopiva letku solenoidin lähtöputkeen ja taas auto käymään: NOK - se mittarin neula heilui villisti väliä 0...-0.4 bar tms. --> päätelmä: rikki
...olipa ilo tehdä hetki tutkintaa asiansa osaavan mekaanikon kanssa
Säästyi samalla myös aikaa ja rahaa... ja pääsen nyt tilaamaan sen uuden solenoidin nyt ensi tilassa. Pumppua en näemmä tarvi
JK: Tilattu on.. mutta tuli kyllä se mieleen että täytyis mitata myös se pistokkeen syöttö - sehän vois olla mallia on-off-on-off-on-off.. myös.

Testi1 --> Alipainepumpun tuotto: OK - imaisi sen mittarin about tappiin eli oliko se -0.7..-0.8 bar tietämillä (ei kirjattu ylös)
Testi2 --> Alipaineen mittaus solenoidille tulevasta letkusta: sekin OK (sama -0.7 bar)
Testi3 --> Solenoidilta -> turbolle asentaja pumppasi sinne alipaineen (myös -0.7 bar): OK - eli ei vuotanut mihinkään, odotettiin joku tovi. "Kalvo ehjä".
Testi4 --> Sopiva letku solenoidin lähtöputkeen ja taas auto käymään: NOK - se mittarin neula heilui villisti väliä 0...-0.4 bar tms. --> päätelmä: rikki

...olipa ilo tehdä hetki tutkintaa asiansa osaavan mekaanikon kanssa

Säästyi samalla myös aikaa ja rahaa... ja pääsen nyt tilaamaan sen uuden solenoidin nyt ensi tilassa. Pumppua en näemmä tarvi

JK: Tilattu on.. mutta tuli kyllä se mieleen että täytyis mitata myös se pistokkeen syöttö - sehän vois olla mallia on-off-on-off-on-off.. myös.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Olin hieman innostunut "edistyksessä" pitkään piinanneessa ongelmassa joten jäi nämä vallan huomiotta...
Uskoisin että kesäkaudella ainakin 1 rikkinäinen hehku ei haittaa, myös silloin aikoinaan talvella hehkujen vaihto (3/4 jotka irtosivat) auttoi siihen että prosessi lähti taas toimimaan. Samaa mieltä, dieseliä ruiskutetaan lisää ja lämpötila on saatava todella korkeaksi tuolla pöntössä. Taisi olla myös niin päin että EGR täytyy saada kokonaan kiinni koska se "hukkaa" muuten lämpöä(?)
Ei jää siinä kohtaa muita vaihtoehtoja kuin pesu tai koko DPF:n vaihto (tai uuden anturin vaihto, koska näyttää myös että ne särkyy herkästi kovilla paineilla?). Eihän se DPF tosiaan mahdottoman hintainen (260e) ole uutena, vrt. tähänkin tehty useampi 1000 - 2000 euron remppa jo muutenkin... Tässä kohtaa koitan vielä pestä, siitä pitäisi olla apua jos järjestelmä muutoin toimii.
EGR on siis vaihdettu @tikolalta saatuun käytettyyn. Senkin toiminnan mittaus on työlistalla (kiitos @Römppä vihjeistä aiheeseen).James007 kirjoitti: 19 Elo 2025 18:59 Moi. Kahlailin viestiketjua läpi ja jäi nyt epäselväksi että onko se egr vaihdettu ja toimii oikein? Mites se yksi toimimaton hehku? Mielestäni pakkopolton aikana polttoaineen määrä lisääntyy ja hehkut käytössä että saadaan pakokaasun lämpötilaa nostettua.
Uskoisin että kesäkaudella ainakin 1 rikkinäinen hehku ei haittaa, myös silloin aikoinaan talvella hehkujen vaihto (3/4 jotka irtosivat) auttoi siihen että prosessi lähti taas toimimaan. Samaa mieltä, dieseliä ruiskutetaan lisää ja lämpötila on saatava todella korkeaksi tuolla pöntössä. Taisi olla myös niin päin että EGR täytyy saada kokonaan kiinni koska se "hukkaa" muuten lämpöä(?)
Jotain tuollaista logiikkaa siellä itsekin uumoilen olevan, liian korkea paine-eroanturin lukema pistää järjestelmässä stopin poltoille?Römppä kirjoitti: 19 Elo 2025 20:47 Itsellä on Mondeo ja EGR:ään liittyvä kysymys. Lähihistoria tuon DPF:n osalta on hyvin samanlainen. Listasit aiemmin vikakoodeja ja mainitsit yrittäneesi staattista regenerointia.
Juhannuksena oman auton paine-eroanturin rikkouduttua paine-ero nousi n. kolmessa viikossa (n. 1000 km) n. 30 kPa => 107 kPa mikä oli oman anturin maksimi, vikakoodit käytännössä samat DPF liittyen (242, 244, 2463 jne). Ja tehot hukassa (limp mode) heti alusta lähtien. Ilmeisesti se edellisen anturin aina ja kaikkialla näyttämä 112 kPa laukaisi suojaukset, vaikkei alussa ollut aihettakaan. Ja kun sen sai vaihdettua nuo muut olivat iskeneet päälle.
Ilmeisesti ainakin nuo P242 ja P244 estävät (sekä staattisen että "passiivisen") regeneroinnin, jos ne ovat päällä. Omat yritykset staattisella päättyivät samaan kuin Kugallasi, n. 98% valmis ja siihen jäi. Tosin, kierrosten nousu jne jäi sekin tapahtumatta. Ja DPF paine-ero sen kuin kasvoi yrityksen seurauksena.
Ei jää siinä kohtaa muita vaihtoehtoja kuin pesu tai koko DPF:n vaihto (tai uuden anturin vaihto, koska näyttää myös että ne särkyy herkästi kovilla paineilla?). Eihän se DPF tosiaan mahdottoman hintainen (260e) ole uutena, vrt. tähänkin tehty useampi 1000 - 2000 euron remppa jo muutenkin... Tässä kohtaa koitan vielä pestä, siitä pitäisi olla apua jos järjestelmä muutoin toimii.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Oli hyvä homma käydä mittauttamassa alipaineet - syy löytyi nopeasti. Eli jos turbon aktuaattori (vanha) oli rikki ja solenoidikaan ei toimi, niin eihän ole mikään ihme, että DPF tukkeentuu.
Mittaa muuten siitä uudesta solenoidista, kun sen saat, vastusarvo. Se olisi kiinnostavaa tietää.
Ja sitten siitä nyt paikallaan olevasta. Niin voit testata muutkin vastaavat solenoidit, niitähän on vielä pari.
Ja jos nyt niin hullusti kävisi, että vika on solenoidin ohjauksessa (toivotaan, että niin ei käy), niin sitten homma jatkuu sähköpuolella.
Mittaa muuten siitä uudesta solenoidista, kun sen saat, vastusarvo. Se olisi kiinnostavaa tietää.
Ja sitten siitä nyt paikallaan olevasta. Niin voit testata muutkin vastaavat solenoidit, niitähän on vielä pari.
Ja jos nyt niin hullusti kävisi, että vika on solenoidin ohjauksessa (toivotaan, että niin ei käy), niin sitten homma jatkuu sähköpuolella.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Mittasin näistä (luultavasti) originaalista ja nykyisestä eli Latvian purkuosasta vastukset jo aiemmin: 19 ohm kumpikin.
Lisäksi kummankin sai pitämään jonkilaisen kliksahduksen kun antoi navoille 12V ...
...eli kuten brittimies aiemmin linkatulla youtube-videolla varoitteli; nämä voivat silti olla rikki
Lisäksi kummankin sai pitämään jonkilaisen kliksahduksen kun antoi navoille 12V ...
...eli kuten brittimies aiemmin linkatulla youtube-videolla varoitteli; nämä voivat silti olla rikki
