Sivu 1/1

Focuksen vetonivelien suojakumien korjaus (projekti)

Lähetetty: 07 Touko 2005 15:54
Kirjoittaja Masaman
Elikkä perinteisestihän nuo focuksen suojakumit vuotavat koska niitä ei saa tarpeeksi kireälle. Noh nyt laitoin toiseenkin focukseen "oikeat" klemmarit jotka saa niin kireälle ettei ainakaan irtoile.

Koska talli oli täynnä ajelin auton pihalla vähän korkeammalle että mahtuu alle hääräilemään.
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/1.jpg

Sitten työkaluja joita tarvii: meisseli ja sivuleikkurit että saa vanhan kiristäjän pois. Sitten 7mm hylsä jolla saa klemmarin kiristettyä. Ja tietenkin klemmarit tässä tapauksessa kokoa 68-85mm 1,7e/kpl. Lisäksi joitain rättejä puhdistamiseen ja uutta vaseliiniä.
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/2.jpg

Siinäpä sitten jo vänkärinpuoli valmiina. Ympärillä näkyykin mukavasti vanhaa vaseliiniä jota on tursunnut ja lentänyt 200tkm ajan.
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/3.jpg

Ja sama kuskinpuolta joka on paljon ahtaampi ja vittumaisempi laittaa.
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/4.jpg

Aikaa meni noin puolituntia ja kustannuksia klemmarit 2kpl 3,80e. Remontti kaljaa ei näin päiväs aikaan kulunut. Suussa maistuu vain vaseliini ja hiekka. :lol:

Lähetetty: 08 Touko 2005 13:24
Kirjoittaja ZyaS
tän vois pistää tonne ylös roikkumaan :wink:

Lähetetty: 20 Touko 2005 21:15
Kirjoittaja Focusäijä
Täristääkö sulla noi vetonivelet kiihdyttäessä? Mites nuo klemmarit, aiheuttaako ne tärinää? Täytyisi vaihtaa focukseen sisemmät vetonivelet ja vois laittaa kunnon klemmarit, jos ne ei täristä.

Lähetetty: 20 Touko 2005 23:08
Kirjoittaja ZyaS
Focusäijä kirjoitti:Täristääkö sulla noi vetonivelet kiihdyttäessä? Mites nuo klemmarit, aiheuttaako ne tärinää? Täytyisi vaihtaa focukseen sisemmät vetonivelet ja vois laittaa kunnon klemmarit, jos ne ei täristä.
tärinä johtuu kun klemmarit löystyy ja paska pääsee niveleen jolloin nivel kuluu -> tärinä. ongelma korjataan uusilla nivelillä ja nivelien vaihdon yhteydessä pistetään suojakumiin kunnon klemmarit

Lähetetty: 21 Touko 2005 14:44
Kirjoittaja Regu
Ja jos jotakuta pelottaa että noilla kunnon klemmareilla rupeaa täristämmän koska niissä on tuo "iso" kiristys osa niin laittaa kahdesta pienemmästä klemmarista niin että kiristimet tulevat vetarin vastakkaisille puolille niin niiden massat kumoavat toisensa.

Lähetetty: 21 Touko 2005 17:17
Kirjoittaja ZyaS
Regu kirjoitti:Ja jos jotakuta pelottaa että noilla kunnon klemmareilla rupeaa täristämmän koska niissä on tuo "iso" kiristys osa niin laittaa kahdesta pienemmästä klemmarista niin että kiristimet tulevat vetarin vastakkaisille puolille niin niiden massat kumoavat toisensa.
:lol: :lol: :lol: :lol:
ei suomessa niin tasasia teitä/hyvin tasapainotettuja vetareita,niveliä,renkaita ole että ne parin gramman klemmarit siellä tuntuis :wink: :twisted:

Lähetetty: 23 Touko 2005 17:38
Kirjoittaja Masaman
Eipä tuossa mitään tärinöitä ole ollut ennen eikä jälkeen klemmareiden laittoa.

Ilmeisesti alkuperäiset vetarit tai ainakaan huoltokirjasta ei löydy merkintöjä vaihdosta.

Lähetetty: 23 Touko 2005 21:54
Kirjoittaja Monteonisti
Mulla oli edellisessä, ei tullut kokeiltua vauhdissa, mutta yli 170 meni kuitenkin ilman tärinöitä! :D On niissäkin koko- ja painoeroja, laadukkaat yleensä kevyempiä, halppikset painavampia!