Ford Focus -09 1,8 tdci sammui kesken ajon.
Lähetetty: 10 Elo 2020 17:52
Morjesta!! Olisi kiperää kysyttävää teiltä hyvät forumilaiset.
Kerrotaanpa taustoja.
Autona Ford Focus 1,8 tdci, vuosimallia 2009 ja ajettu 310tkm , lisämainintana EGR "tulpattu" rosterilätkällä.
Ajoin valtatiellä n. 80km/h, kun tuntui ettei auto vastannut kaasuun enää, lopulta koko vekotin sammui, mittaristoon syttyivät öljy ja latausvalo.
Starttasin hetken päästä uudelleen ja auto käynnistyi, ja toimi normaalisti. Kunnes 2km päässä olevaan kotipihaani kurvatessa sammui jälleen.
Selvennykseksi.
Polttoainemittari oli viimeisellä viivalla ja ajotietokone näytti että pääsisi vielä 150km. Ja olin samana päivänä ajanut autolla jo noin 400km.
Olen ajanut autolla vielä siten, että naftavalo palaa ja ajotietokone näyttää pääsyksi 50km..
Seuraavana päivänä, vaihdoin autoon pa-suodattimen, (oli muuten todella paskanen) ilmasin suodattimelta. Diesel oli ihan kusen keltaista liekö abceellä tämän väristä ?? Putsasin nokka ja kampiakselin asentotunnistimet, erityisesti n-akselin tunnistin oli todella sotkuinen.
Auto käymään, käytin tyhjäkäynnillä autoa n. 0,5h. Kävi hyvin, ajattelin käydä testilenkillä läheisellä hiekkatiellä, noh pääsin kotipihasta sen 200m kun auto sammui taas. Starttasi hyvin, kerran hörähti, kävi hetken ja sammui, lopulta alkoi akku jo hyytymään.
Hinattiin auto paikalliselle autokorjaamolle, siellä olivat katsoneet löytyykö vikakoodeja, ei löytynyt mitään. Ladanneet akun täyteen ja olivat tankanneet 10l riisseliä teboililla ja auto hörähtänyt käymään.
Kävin itse tankilla, jonka vedin täyteen, tämän kaiken episoodin jälkeen ajellut autolla nyt 100km, pisin yhtäjaksoinen matka 25km. Sekä hidasta ja nopeeta ajoa ja hyvin on toiminut.
Kysympä siis!! Koska tuntuu jotenkin sukkelalta tuo "korjaantuminen". Ei kauheasti luottoa lähteä ajamaan liikenteeseen pitkää siivua tällä hetkellä.
Voiko olla, että polttoainemittari näyttää väärin? Onko näissä temppuilut kysyinen kapistus?
Vai mistä moinen vika voisi johtua??
Terv. Ford keltanokka.
Kerrotaanpa taustoja.
Autona Ford Focus 1,8 tdci, vuosimallia 2009 ja ajettu 310tkm , lisämainintana EGR "tulpattu" rosterilätkällä.
Ajoin valtatiellä n. 80km/h, kun tuntui ettei auto vastannut kaasuun enää, lopulta koko vekotin sammui, mittaristoon syttyivät öljy ja latausvalo.
Starttasin hetken päästä uudelleen ja auto käynnistyi, ja toimi normaalisti. Kunnes 2km päässä olevaan kotipihaani kurvatessa sammui jälleen.
Selvennykseksi.
Polttoainemittari oli viimeisellä viivalla ja ajotietokone näytti että pääsisi vielä 150km. Ja olin samana päivänä ajanut autolla jo noin 400km.
Olen ajanut autolla vielä siten, että naftavalo palaa ja ajotietokone näyttää pääsyksi 50km..
Seuraavana päivänä, vaihdoin autoon pa-suodattimen, (oli muuten todella paskanen) ilmasin suodattimelta. Diesel oli ihan kusen keltaista liekö abceellä tämän väristä ?? Putsasin nokka ja kampiakselin asentotunnistimet, erityisesti n-akselin tunnistin oli todella sotkuinen.
Auto käymään, käytin tyhjäkäynnillä autoa n. 0,5h. Kävi hyvin, ajattelin käydä testilenkillä läheisellä hiekkatiellä, noh pääsin kotipihasta sen 200m kun auto sammui taas. Starttasi hyvin, kerran hörähti, kävi hetken ja sammui, lopulta alkoi akku jo hyytymään.
Hinattiin auto paikalliselle autokorjaamolle, siellä olivat katsoneet löytyykö vikakoodeja, ei löytynyt mitään. Ladanneet akun täyteen ja olivat tankanneet 10l riisseliä teboililla ja auto hörähtänyt käymään.
Kävin itse tankilla, jonka vedin täyteen, tämän kaiken episoodin jälkeen ajellut autolla nyt 100km, pisin yhtäjaksoinen matka 25km. Sekä hidasta ja nopeeta ajoa ja hyvin on toiminut.
Kysympä siis!! Koska tuntuu jotenkin sukkelalta tuo "korjaantuminen". Ei kauheasti luottoa lähteä ajamaan liikenteeseen pitkää siivua tällä hetkellä.
Voiko olla, että polttoainemittari näyttää väärin? Onko näissä temppuilut kysyinen kapistus?
Vai mistä moinen vika voisi johtua??
Terv. Ford keltanokka.