Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Loka 2025 13:00 Jotenkin tuntuu että noilla kuvilla epäonnistuminesen riski kasvaa...eivät ole ikea tasoa....
No ainakin kuvista näkee asennetun osan "sisään" - mikä vastaa mihinkin. Tietenkään kuvissa ei ole kaikkea tietoa - esim. vanha laakeri ei tule yleensä ulos kokonaisena ja viimeiseen kuvaan on jätetty välystä selvyyden vuoksi. Mutta kyllä kuvia katsomalla aina jotain voi oppia... :P
Viimeksi muokannut yritäedes, 06 Loka 2025 15:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Loka 2025 12:21
Tässä hyvä opetusfilmi vastaavaan laakeriin, katsele kohdast 4:30 alkaen....
https://www.youtube.com/watch?v=gGYs4V8vAqw
Tuolleen se laakerin vaihto tuli tehtyä, olisko mulla sitten vikaan mennyt vain tuo mutterin kiriminen eikä mikään muu.
Katselen nyt kyllä myös boorit läpi akselista ja navasta, ja kokeilen irtonavalla että se liukuu nätisti loppuun asti paikoilleen, ettei se ainakaan häiritse mutterin kirimistä.

No sain änkytettyä hinausauton vakuutuksiin, niin ei tartte lähteä riskeeraamaan muuta liikennettä tuolla väljällä laakerilla. Kotipihaan onneks sain kyydin ilman omavastuuta, kun kerroin että korjaan sen siellä :thumbup:

Momenttiavaimia riittää kyllä 500 Nm asti, ei siitä kiinni. Kunhan vaan sen oikean momentin löytää, tai onhan tässä ketjussa jo joitakin tullut samanlaisille laakereille.

SKF:ltä löysin dokumentin, jossa noita momentteja, Escape = Kuga. Ja nimenomaan mutterista puhutaan tuossa vm 2013-2019 kohdassa jossa kiristys 80 Nm + 90ast.
Ehkä se on sitten tuo 300 Nm minkä mukaan mentävä seuraavaksi :?:

Kuva
Viimeksi muokannut Larppanen, 06 Loka 2025 13:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

yritäedes kirjoitti: 06 Loka 2025 13:14
Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Loka 2025 13:00 Jotenkin tuntuu että noilla kuvilla epäonnistuminesen riski kasvaa...eivät ole ikea tasoa....
No ainakin kuvista näkee asennetun osan "sisään" - mikä vastaa mihinkin. Tietenkään kuvissa ei ole kaikkea tietoa - esim. vanha laakeri ei tule yleensä ulos kokonaisena ja viimeiseen kuvaan on jätetty välystä selvyyden vuoksi. Mutta kyllä kuvia katsomalla aina jotain voi oppia... :P
Joo oppia voi mut kun tuossa kuvissa taitaa olla osia jostain muusta autosta....tulee jo paniikki kun etsii rasvakuppia joka puuttuu....
ja ihanko tuossa 7 kuvassa laitetaan lukkorengas laakerin taa ja sitten runtataan napa sisään 10t voimalla sitä päin? :?
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Uutta yritystä paremmalla onnella.
Ja varo nyt niitä pallonivelten ja vetarin kumeja....ne saa helposti rikki kun oikeen huseeraa...

Ja prässätessä katso että apuholkki tms on juuri oikean kokoinen....vanhan laakerin osista saa monesti hyviä apukaluja.
Ulkokehä ulkokehästä ja sisäkehä sisäkehästä.....ja voimaa vaan sen verran että menee sisään pohjaan asti.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Jees, kyllä tää tästä kunhan saa auton kotiin. Irrotettavat osatkin on nyt valmiiksi herkistelty ja kierteet tervattu soveltuvin osin, niin saa rauhassa keskittyä siihen lakrun asennukseen ja mutterin kiristykseen :lol:

Tätä se teettää, kun ei ole päässyt autojen alle viime vuosina makoilemaan perushuoltoja lukuunottamatta. Katoaa tatsi hommaan.


Hommasinkin sellaisen lätkäsatsin prässiin, missä sopivan kokoisia lätkiä laakereihin ja ne pelittikin todella hyvin.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
duckworth
Viestit: 4216
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Loka 2025 13:25
yritäedes kirjoitti: 06 Loka 2025 13:14
No ainakin kuvista näkee asennetun osan "sisään" - mikä vastaa mihinkin. Tietenkään kuvissa ei ole kaikkea tietoa - esim. vanha laakeri ei tule yleensä ulos kokonaisena ja viimeiseen kuvaan on jätetty välystä selvyyden vuoksi. Mutta kyllä kuvia katsomalla aina jotain voi oppia... :P
Joo oppia voi mut kun tuossa kuvissa taitaa olla osia jostain muusta autosta....tulee jo paniikki kun etsii rasvakuppia joka puuttuu....
ja ihanko tuossa 7 kuvassa laitetaan lukkorengas laakerin taa ja sitten runtataan napa sisään 10t voimalla sitä päin? :?
Noista kuvista oikeestaan käy ilmi mitä mäkin aiemmin selitin eli navan sisäpää vastaa vetariin ja näin ollen mutteria kirimällä liikaa ei voi laakeria kiriä "tahmeaksi" kun se on oikein prässätty (kooli pohjassa ja napa pohjassa). Tossa on aikanaan tehtaalla otettu huomioon osien mitotuksessa se että sinne jää se tila minkä laakeri tarvii vaikka mutteria kiritään. Se että kiriikö mutterin nyt 20Nm alle vai yli ohjearvon ei kyllä vaikuta pätkääkään siihen miten fillari pyörii :lol: Harrastepiireissä ollaan välillä vähän liianki hifistelijöitä.

Enempi täytyy nyt tarkkailla uuden laakerin prässäysvaihetta ja navan prässäystä laakeriin että varmasti sisäkooli tuettu, mielellään juuri sisäkoolia vastaava holkki sinne alle eikä lätty.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Arvaus on että prässäyksessä mennyt pieleen....hieman väärän kokonen holkki runtannut abs kehän laakerin kuuliin tms....?
Tai sitten vaan kiinassa maanantai aamusti tehty skf laakeri....
duckworth
Viestit: 4216
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Loka 2025 14:44 Arvaus on että prässäyksessä mennyt pieleen....hieman väärän kokonen holkki runtannut abs kehän laakerin kuuliin tms....?
Tai sitten vaan kiinassa maanantai aamusti tehty skf laakeri....
Hyvin mahdollista, ite rikoin kerran yhden Honda CRV lakrun kun tuin vähän suurpiirteisesti sisäkoolin.

Mulla luki SKF:n laakereissa muuten "made in italy" kun Omegaan vaihdoin taakse molemmat :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tarkemmin ajateltuna - ei tuo 80 Nm + 90° sinänsä mikään pieni momentti ole , kun se vedetään mutterilla venymättömään akselinpäähän. Mitähän tuo olisi? 200 Nm?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Nyt purettu, seuraavaksi paikat vimpan päälle puhtaaksi.

Napa oli pohjaan prässätty, kuten myös laakeri, nuo näki hyvin osia purkaessa. Laakerin sisäpuolen sisäkoolonki oli löysällä, kuminen tiiviste revennyt ja rasvat pihalla. Klappia oli sentin verran joka suuntaan.

Todennäköisesti käynyt niin, että vetarin pää ei ole tullut kokonaan läpi navasta, vaan jumittavat boorit jätti sen vajaaksi. Vaikka vedätin pulttipyssyllä sen niin kireälle kuin sai, sitten vähän löysää ja momenttiin 80 + 90 astetta.

Joku siellä booreissa ahdistaa, kun oli taas niin jumissa että piti isolla ulosvetäjällä työntää se ulos navasta noin puolet matkasta, kuten viimeksikin. Noille nyt erityishuomiota ennen kasausta. Irtonavalla helppo testata että menee nätisti koko matkalta akseli navan sisään.

Edit. Tohon tökkäsee:
Kuva
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli vetarin ulkopää on vino? Katsopa vaikka viivottimella. Pieni korkeimpien boorien hiominen voisi auttaa?
Varmaan jäi jäljet, mistä kohtaa ahdistaa? Jos ei, niin suihkaise ohuelti jotain maalia ja käytä navassa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Sain juuri viilattua boorien pohjat ja sivut akselista ja navasta. Lisäksi rautasahan irtoterällä boorien pohjat extrana. Akselia viilasin kevyesti myös boorien päältä.

Nyt napa menee kevyellä muovipäisellä vasaralla naputtelemalla paria milliä vaille pohjaan. Navan päähän on vähän laakerin sisällä, joten nyt vetarin pää kyllä helposti ylettyy laakerin sisäkehää vasten. Mutteri kyllä jaksaa sen vedättää loppuun nyt kun pikkuvasarallakin menee pohjaan. Napa lähti myös irti kun samalla vasaralla hakkasi vetarin päähän.

Pitää alkaa lyömään kasaan nyt tuota, toivottavasti tällä kertaa menee putkeen :thumbup:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onkohan vetarin pää saanut joskus vähän enempi lekaa...ja muodoltaan vähä kuin herkkutatti.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

No nyt se on kasassa. Vaihtui samalla raidetangon pää, kun ajattelin pulttipyssyllä vaan imasta kartion kiinni ja loppukiristys momenttiin, mutta sehän napsahti poikki. Kuinkas muuten kun ollut niin rauhallinen päivä muuten.. Onneksi Motonet oli 21 asti auki, niin pääsen huomenna normaalisti töihin.

Vedin tuon nyt 80 Nm + 90 astetta, mutta tein loppukirrauksen momenttiavaimella. Noin 275 Nm oli ehkä 80-85 asteen kohdilla, eli ehkä 290 Nm olisi 90 asteessa. Ei naksahtanut vielä 300 Nm säädöllä. Eli saa olla tuolleen.

Ja samalla kyllä varmistui, että jumittava boori aiheutti kaiken. Nyt kun osasin katsoa, niin sain pikkuräikällä vetarin osumaan laakerin sisäkehään ja sitten jämähti, eli ei jaksanut enää vääntää. 90 asteeseen vetokin oli isolla momenttiavaimella vähän voimaa vaativaa.

Aiemmin meni todella helposti loppukiristys, eli boori ensin jaksoi vastustaa 80 Nm asti, mutta antautui kun veti pitkällä jatkolla 90 astetta. En tuolloin osannut vielä tarkistaa osuuko vetari laakeriin, kun ei ollut rakenne tuttu. NYT ON! :lol:
Viimeksi muokannut Larppanen, 07 Loka 2025 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Vetarin pää poikki 300Nm? Siinä oli kyllä sitten jo jotain kipua.....
Eikös se kugakin anna jo reilusti yli 300Nm....
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Loka 2025 09:54 Vetarin pää poikki 300Nm? Siinä oli kyllä sitten jo jotain kipua.....
Eikös se kugakin anna jo reilusti yli 300Nm....
Jaha, silmät ja pää sumeena tuossa kohtaa.. Raidetangon päätä tarkoitin, korjattu aiempaan viestiin :oops:

Tänään pääsin töihin normaalisti, ei rahinoita eikä kolinoita havaittavissa. Ehkä nyt meni asennus maaliin :)

Laakerin ja navan painoin paikoilleen käyttäen vanhan laakerin sisä- ja ulkokoolinkeja apuna. On kyllä parempia kuin ne lätkät :thumbup: Pitää alkaa keräillä noita eri kokoja johonkin lootaan prässin viereen..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ja jos auto vaihtuu ja tulee gen 2 laakerit noitten gen 1 tilalle niin sitten tarvii prässiin vielä sen erikois setin lisäksi...
eli esim https://toolfin.com/pyoranlaakerityokalusarja-82mm.html
Jos yrittää ilman on taas laakeri kabut.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Loka 2025 12:10 ja jos auto vaihtuu ja tulee gen 2 laakerit noitten gen 1 tilalle niin sitten tarvii prässiin vielä sen erikois setin lisäksi...
eli esim https://toolfin.com/pyoranlaakerityokalusarja-82mm.html
Jos yrittää ilman on taas laakeri kabut.
No jo on mylly:
https://www.youtube.com/watch?v=NcUOTsUeNb4
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Filmillä ihannetilanne. Ainakaan itellä ei tuossa ruuvissa voima riittänyt lähellekään irrottamaan xc60 etulaakeria. Kyllä piti ottaa prässi tuon ruuvin paikalle poistossa. Ja sitten kun oli irrallaan niin uusi meni myös nätisti tuolla apusetillä prässissä. Ei viittinyt sen ruuvin kanssa pelleillä. Uus laakeri on pakko laittaa tuolla apusetin kirkkaalla lautasella muuten menee laakeri entiseksi jo asennuksessa.

Transiittiin tuli rakennettua ite tuollainen setti mutta siinä omatekoisessa kuningas pultin kaliiberi on ainakin tupla. Sillä lähti nätisti ja meni paikoilleen myös. 450NM pulttipyssy jaksoi maksiteholla pyörittää kuningaspulttia siten että lähti.
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Larppanen kirjoitti: 07 Loka 2025 12:29
Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Loka 2025 12:10 ja jos auto vaihtuu ja tulee gen 2 laakerit noitten gen 1 tilalle niin sitten tarvii prässiin vielä sen erikois setin lisäksi...
eli esim https://toolfin.com/pyoranlaakerityokalusarja-82mm.html
Jos yrittää ilman on taas laakeri kabut.
No jo on mylly:
https://www.youtube.com/watch?v=NcUOTsUeNb4
Tuollaisella pari laakeria vaihtaneena nostan peukkua👍.
Voi jättää prässit, rälläkät ja kaasutohot rauhaan.
Tai sitten siirtyy suoraan Gen3 laakeriin, (esim Mondeo Mk5) joka tulee laipasta pulteilla kiinni olkatukeen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Edelleen oikea jarrusatula lämpeää ajossa, kun vasen on kylmä. Voisko sitten olla, että auto haluaa jostain syystä käyttää oikeaa etujarrua enemmän kuin vasenta..? Tuon takia tämän rumban aloitin, harmi kun ei tepsinyt.

Mutta yksi positiivinen huomio, satunnaisesti kuulunut paukahtelu/kopina on hävinnyt. Yleensä kuulunut kun paikaltaan lähtenyt kääntymään, tai jossain montuissa/hidastetöyssyissä. Luulin, että kuuluu tyyliin koiranluusta tai muualta alustasta, mutta ehkä vetari ollut hivenen löysällä navassa kun ne boorit jumittaneet kiristysvaiheessa.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvä, kun laakeri ja vetari tuli nyt kuntoon. :thumbup:
Tuli vain mieleen, että mitähän tuon pyöräntuennan kanssa on joskus tapahtunut? Vedetty kiveen tai annettu lekaa:
Vetarin pää kiero (?), raidetangon pään tappi napsahtaa poikki, jarru makaa vähän päällä?
Katsoitko jarrusylinterin ja kannakkeen, että ovat ehjiä ja suorassa? Jarrupalat kuluu tasaisesti?
Tää nyt on vain tällaista pohdintaa...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

yritäedes kirjoitti: 08 Loka 2025 11:01 Hyvä, kun laakeri ja vetari tuli nyt kuntoon. :thumbup:
Tuli vain mieleen, että mitähän tuon pyöräntuennan kanssa on joskus tapahtunut? Vedetty kiveen tai annettu lekaa:
Vetarin pää kiero (?), raidetangon pään tappi napsahtaa poikki, jarru makaa vähän päällä?
Katsoitko jarrusylinterin ja kannakkeen, että ovat ehjiä ja suorassa? Jarrupalat kuluu tasaisesti?
Tää nyt on vain tällaista pohdintaa...
Vähän tässä alkaa itsekin olla ulapalla. Satulan lisäksi myös vanne on lämmin, kuten aiemminkin ollut. Ei siis mitenkään kuuma, mutta lämmin kuitenkin eikä mikään paikka käryä.

Jarrusatulan ensin huolsin, eli tiviisteet yms vaihdettu sekä jarruletku, ei vaikutusta, sitten vaihdoin uuden satulan eikä vaikutusta.
En ole satulan kannaketta tarkistanut sen tarkemmin, ei pistänyt mikään silmään kuitenkaan. Rengasta kun pyörittää niin mikään ei laahaa eikä kuulu sellaista ääntä että levykään pyörisi vinossa.
Palat ja levyt on myös vaihdettu, vanhat palat oli suoraan kuluneet. Jarrut ajettu jo sisään, ekana päivänä lämpesivät kunnolla mutta ei enää eli siitäkään ei ole kyse tuossa.

Voisin kokeilla nostaa auto ylös, moottori tyhjäkäynnille ja kokeilla sitten pyöritellä rengasta ilmassa notta kuuluuko laahausta. Miksei myös polkea jarrua ja kokeilla taas jääkö laahaamaan.

Ehkä voisin myös herkistellä vasemman puolen satula ja vaihtaa siihenkin jarruletku, jos oikea rempattu puoli toimii nyt herkemmin ja sen takia jarruttaa vasenta puolta enemmän. Vaikka tuokin pitäisi kait tuntua sitten puoltamisena jarruttaessa, tänään kokeilin suoralla tasaisella tiellä jarruttaa höllästi rattia pitämällä eikä puoltanut yhtään.


Tuohon on se yksi renkaan pinnapultti joskus vaihdettu, onkohan pitänyt ottaa napa irti vaihdon takia vai oliko navan takana tarpeeksi tilaa vaihtaa se napaa irrottamatta? Muuta syytä en keksi miksi vetari on pitänyt irrottaa, ei ainakaan huoltokirjasta löydy syytä.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Miten rengas kuluu? Onko ohjauskulmat suorassa. Paine oikea.

Rengas-vanne-napa aina ajossa vähän lämpiää...sellaiseksi kädenlämpöiseksi vaikka olisi kunnossakin (pitkän matkan päätteeksi).
Ollut aina tapana kokeilla silloin tällöin että kaikki vanteet yhtä lämpimiä ajon jälkeen.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Loka 2025 11:47 Miten rengas kuluu? Onko ohjauskulmat suorassa. Paine oikea.

Rengas-vanne-napa aina ajossa vähän lämpiää...sellaiseksi kädenlämpöiseksi vaikka olisi kunnossakin (pitkän matkan päätteeksi).
Ollut aina tapana kokeilla silloin tällöin että kaikki vanteet yhtä lämpimiä ajon jälkeen.
Renkaat kuluu tasaseen, paineet on tarkistettu. Ohjauskulmat ratin asennosta ja ajotuntumasta päätellen kunnossa, mutta varmempaa tietoa ei ole.

Pitää pitää mielessä kulmien tsekkaus jos tämä ei muuten selviä. Kaikki muut vanteet ja satulat on ajon jälkeen kylmiä, tullut nyt aika monta kertaa kierrettyä työmatkan jälkeen auto ympäri :roll:

Tiedä sitten haittaako noin pieni lämpeneminen (kädenlämpöinen tai vähän enemmän) mitään, mutta tupannut tuollaiset epämääräiset asiat jäämään alitajuntaan kummittelemaan :lol:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Vastaa Viestiin