yritäedes kirjoitti: 08 Loka 2025 11:01
Hyvä, kun laakeri ja vetari tuli nyt kuntoon.
Tuli vain mieleen, että mitähän tuon pyöräntuennan kanssa on joskus tapahtunut? Vedetty kiveen tai annettu lekaa:
Vetarin pää kiero (?), raidetangon pään tappi napsahtaa poikki, jarru makaa vähän päällä?
Katsoitko jarrusylinterin ja kannakkeen, että ovat ehjiä ja suorassa? Jarrupalat kuluu tasaisesti?
Tää nyt on vain tällaista pohdintaa...
Vähän tässä alkaa itsekin olla ulapalla. Satulan lisäksi myös vanne on lämmin, kuten aiemminkin ollut. Ei siis mitenkään kuuma, mutta lämmin kuitenkin eikä mikään paikka käryä.
Jarrusatulan ensin huolsin, eli tiviisteet yms vaihdettu sekä jarruletku, ei vaikutusta, sitten vaihdoin uuden satulan eikä vaikutusta.
En ole satulan kannaketta tarkistanut sen tarkemmin, ei pistänyt mikään silmään kuitenkaan. Rengasta kun pyörittää niin mikään ei laahaa eikä kuulu sellaista ääntä että levykään pyörisi vinossa.
Palat ja levyt on myös vaihdettu, vanhat palat oli suoraan kuluneet. Jarrut ajettu jo sisään, ekana päivänä lämpesivät kunnolla mutta ei enää eli siitäkään ei ole kyse tuossa.
Voisin kokeilla nostaa auto ylös, moottori tyhjäkäynnille ja kokeilla sitten pyöritellä rengasta ilmassa notta kuuluuko laahausta. Miksei myös polkea jarrua ja kokeilla taas jääkö laahaamaan.
Ehkä voisin myös herkistellä vasemman puolen satula ja vaihtaa siihenkin jarruletku, jos oikea rempattu puoli toimii nyt herkemmin ja sen takia jarruttaa vasenta puolta enemmän. Vaikka tuokin pitäisi kait tuntua sitten puoltamisena jarruttaessa, tänään kokeilin suoralla tasaisella tiellä jarruttaa höllästi rattia pitämällä eikä puoltanut yhtään.
Tuohon on se yksi renkaan
pinnapultti joskus vaihdettu, onkohan pitänyt ottaa napa irti vaihdon takia vai oliko navan takana tarpeeksi tilaa vaihtaa se napaa irrottamatta? Muuta syytä en keksi miksi vetari on pitänyt irrottaa, ei ainakaan huoltokirjasta löydy syytä.