Möhkö kirjoitti:
Millä perusteella, jos lasket polttoainekulut 200.000km niin se tekee nykyautolla about 20.000€
jos 60-20=> 80k€
Teslan alkaen hinta on jotain 130k€ Suomessa. eroa tulee vaikka miten lasket päälle 50k€.
Teslaan saat päälle vielä käyttövoimaveron.... puhumattakaan huolloista. Kyllä se Tesla on
kalliimpi huoltaa kuin Mondeo. Käyttövoima vero on 1.5snt/kg/päivä elikä teslalle
0.015*2000*365=>110€/vuosi + sähkölatauksen hinta heitetään nyt vaikka 200€ vuosi hatusta.
Jos 200.000km tulee mittariin 10 vuodessa niin kuluja tulee 110€*10+200*10=>3100€.
Vakuutusmaksukin on Telalla kalliimpi kuin Mondeolla, joten nyt olet kyllä ihan Trolli.
Telan ostohinta pitää saada tippumaan 50% ja käyttövoimavero pois, että se olisi
Suomessa edes kilpailukykyinen.
Ottaisit ensin asioista selvää. Tehokkaimmallakin akulla hinnat alkaen on 105k€. Käytännössä 85kwh akku riittää ja se nelivetoisena parilla tärkeimmällä lisävarusteella muodostaa hinnaksi 105-110k€. Pienimmällä akulla hinnat lähtee 90k€.
Polttoainesäästö reilummilla ajomäärillä on vain yksinkertaisesti niin mieletön. Tuolla 200tkm matkalla teslan sähköihin menisi noin 4k€ vaikka et saisi ilmaista sähköä, kuten käytännössä teslaankin monesti saa.
Teslan huolto on puolet halvempaa. Käyttövoimavero on dieselissänikin. Mulla menee polttoaineeseen vuodessa 6500-7000€, teslalla menisi noin 1500. Dieselissä rupeaa porsimaan hiukkassuodatin ja suuttimet ja automaattivaihteisto, jos ajan 300tkm niin niihin pitää varata 10000 ylimääräistä korjausta.
Teslalla on 8 vuoden kilometrirajaton takuu voimansiirrolle ja akulle. Muuten neljä vuotta tai 80tkm. Alustahan siinäkin joutuu tiukille ja sen joutuu varmasti 300tkm aikana kerran huoltamaan täysin.
Vakuutus on vuodessa täysillä bonareilla vain 1400 euroa, mondeossa noin 900 vastaavilla kaikilla herkuilla.
Esim, mun
mondeo maksoi 45ke ja se tulee jo nyt kalliimmaksi kuin vastaava 70-80tkm vuosittainen ajo teslalla. Mietipä sitä. Teslaan kärsii 400tkm aikana vaihtaa kerran vaikka omillaan 25k€ akusto ja silti se ei olisi kalliimpaa kuin polttisautoilu. Ja oikeampi hinta olisi verrata tehokkainta mondeota nelivetona, ero kasvaisi vielä rajummin, koska kulutus lisäisi äkkiä esim mondeon kulut ihan poskettomiksi.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5