Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Zac4all kirjoitti: 21 Elo 2025 08:33 Olin hieman innostunut "edistyksessä" pitkään piinanneessa ongelmassa joten jäi nämä vallan huomiotta...
James007 kirjoitti: 19 Elo 2025 18:59 Moi. Kahlailin viestiketjua läpi ja jäi nyt epäselväksi että onko se egr vaihdettu ja toimii oikein? Mites se yksi toimimaton hehku? Mielestäni pakkopolton aikana polttoaineen määrä lisääntyy ja hehkut käytössä että saadaan pakokaasun lämpötilaa nostettua.
EGR on siis vaihdettu @tikolalta saatuun käytettyyn. Senkin toiminnan mittaus on työlistalla (kiitos @Römppä vihjeistä aiheeseen).
Uskoisin että kesäkaudella ainakin 1 rikkinäinen hehku ei haittaa, myös silloin aikoinaan talvella hehkujen vaihto (3/4 jotka irtosivat) auttoi siihen että prosessi lähti taas toimimaan. Samaa mieltä, dieseliä ruiskutetaan lisää ja lämpötila on saatava todella korkeaksi tuolla pöntössä. Taisi olla myös niin päin että EGR täytyy saada kokonaan kiinni koska se "hukkaa" muuten lämpöä(?)
Veikkaisin että EGR sulkeutuu regeneroinnissa pääasiassa koska lämmöt nousevat niin korkeiksi että imusarjan anturit ja muovit kärsivät jos pakokaasut pääsevät niitä lämmittämään. Tuo lämpöhukka taitaa olla sekundäärinen seikka. 4v sitten oman DPF oli murheena ja auto regeneroi koko ajan. (20-30 km välein, anturissa/letkuissa kondenssia). Kampiakselin stefat ja muutamat muut tiivisteet antoivat myöhemmin periksi, kun kone/pakosarja kävi jatkuvasti 600-700 C välillä. Silloin lämpöhukalla oli merkitystä.

Joskus aikanaan etsiskelin myös tietoa tuosta DPF:n polttoperiaatteesta. Mikäli Kugassa on vastaava "passivinen" regenerointi kuin Mondeossa (ennen höyrystimiä ja ylimääräisiä polttoainesuuttimia pakosarjassa), proseduuri mennee osapuilleen seuraavasti (Live-datan pohjalta, Mondeo)
- Joku kynnysarvo starttaa polton, mikäli ehdot täyttyvät.
- "Throttle valve" (imusarjan tulossa oleva venttiili, EGRn putki on heti sen jälkeen imusarjan/alavirran puolella) menee puoliksi kiinni. Auki n. 4,33 V; Kiinni n. 1,1 V; Polttoasennossa n. 2V. Nuo arvot varmaan poikkeavat Kugassa mutta periaatteena.
- EGR sulkeutuu
- ECU myöhäistää polttoaineen ruiskutusajankohtaa, jotta hyötysuhde laskee ja pakolämmöt nousevat. Kierrosten ylläpito ohjesäännön mukaisesti n. 2000 rpm tai yli auttaa tuossa. Voipi olla että ruiskuttaa hieman normaalia enemmänkin. Tämä ei ole live-datan pohjalta, jostakin muualta. Tämän kuulee, käyntiääni muuttuu "murinaksi". Tyhjäkäynnillä hetkellinen kulutus nousee näytöllä 0,5 -> 0,8-0,9 l/h, tai jos ilmastointi on päällä niin tuon erotuksen verran. Joskus aikanaan moottorijarrutuksessa kulutus ei laskenutkaan nollaan josta tuon myös huomasi.
- Pakolämmöt nousevat n. 650 C:een, joskus jopa 700-710 C asti.
- Pito lämpötilassa 5-10 min
- Homma seis ja paluu normaalitilaan, Throttle valve aukeaa ja EGR palautuu normiohjaukseen.

Ehdot mm.:
- Pääjäähdytyspuhallin ilmeisesti pitää toimia (omassa vikakoodi P0691 kertoo ettei toimi :D )
- Nuo mainitut P242, P244 ainakin pitää olla pois. Luultavasti myös kaikki EGR vikakoodit ja ehkä turboon liittyvät jutut.
- Muut mahdolliset?
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Joo, näitä polton kriteerejä on pohdittu tämän ketjun alkupuolelta asti.. esim. jo tuolloin 04 Huhti 2022 8-)
Tuossa yo. listalla oikeastaan "uutena" tuo throttle valven asento: "puoliksi auki".

Voin myös kuitata, että tuo pää-flekti on yksi kriteereistä.. silloinkin kun mulla hajos flekti sen huomasi DPF-polton loppumisesta eli Engine Malfunctionista.. löytynee tästä ketjusta ;-) EDIT: Tuohon turbon vaikutukseen: ilmeisesti se säädetään poltossa täysin auki, joten kääntäen, jos ei turbon aktuaattori tai alipaineohjaus toimi, niin taas epäonnistuu poltot... Tämä voi itse asiassa olla tukkeutumisen (1) syy juuri nyt itsellä :( Sitten on jotain muutakin, kuten että öljy ei saa olla liian vanhaa.. kaikki anturit ylipäätään pitäisi toimia, yms.

On se melkoinen himmeli... pelkäsin myös että tuo pakkopoltto rikkoo / sulattaa jotain tai polttaa auton... Tein yrityksen 2x melkein putkeen :shock:
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Sain viikonloppuna purettua tuo DPF:n Kugasta jälleen... Siitä kun auton on saanut tunkein hilattua ylös niin se on kyllä alta puolen tunnin homma 8-)
Kunhan seuraavat reunaehdot täyttyvät:
  • pultit eivät ruosteessa, vaihdetun katalysaattorin/haitaripätkän päässä oli nyt siis peräti aivan uudet
  • ..ja muistaa mistä kohtaa (sivulta!) sitä lämpötila-anturin pistokkeen klipsiä pitää painaa että se vapautuu.... :lol:
  • sitä apurungon tapaista peltiä ei tarvi edes täysin irrottaa, riittää kun kääntää sivuun... paine-eroanturin letkut katsoo miten päin ne on.
Tein sitten su ja eilen illalla pesut näin, vähän samaan tapaan kuin ennenkin:

1. Pelkkä painepesu alkuun
2. Uunin- ja grillinpesuaine K2R vaikuttamaan //tämä oli uusi, en ehkä käytä jatkossa: vaahto on vaikea saada menemään syvälle :(
3. 2h päästä huuhtelu ~95C vedellä ja vielä uusi kierros tuota
4. Huuhtelut paineella (kylmä)
5. Viemärinavausrakeet pönttöön - laitoin vähän varovaisemmin kuin viimeksi (n. 0.5dl?) - kuumaa ehkä n. 60C vettä päälle
6. Antaa taas vaikuttaa 15min ja huuhtelut
7. Koko pönttö takapäästä (taas) umpeen ja täyteen sitruunahappoa (10%) joka n. 90C lämmintä - annoin vaikuttaa 18h
8. Huuhtelun jälkeen kuuma vesi jossa 1 APK tabletti
9. Antaa tuon pesuaineen vaikuttaa 1h
10. loppuhuuhtelut paineella, pönttö kuivamaan yön yli


Tänään töiden jälkeen takas tuo kiinni, niin näkee kummoinen tuli :)

PS. pahuksen solenoidin tulo viipeessä kun olivat jääneet jotain VIN-checkiä tekemään... Argh. Piti lähteä pe paketti eikä vieläkään kuittausta..
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Ensivaikutelmat.... Kylläpä tulikin hyvä! :thumbup:

Katsoin Forscanilla ennen ajolenkkiä paine-eroa: heilui siinä 0...7 kPa tienoilla.
Kaasua painamalla ei juurikaan noussut... epäilin hetken että onko anturikaan enää ehjä :o

Mutta joo, huolimatta siitä että solenoidia ei ole vielä vaihdettu (PostNordin pitäisi tuoda huomenna) joten buustit varmaan liki nollaa,
niin täähän taas jopa liikkui tuolla isolla tiellä! Siis oli jotain ihan havaittavaa vastetta kaasupolkimeen.. :D

Ennen lenkkiä nollattu vikakoodit, ja tän lenkin jälkeen ei ollut yhtään vikavaloa taulussa ->
Taidan käyttää iltapäivällä jälkinäytössä, kun ajokieltohan tuolla ensi viikolla jo häämöttää.

PS. sen verran oli aikaa hifistelyllekin tällä kertaa DPF:n kiinnityksessä että porasin lopulta takapään pulttien reiätkin 8-millisiksi, sai tukevammin nippuun, samalla hitsasin poikkiruostuneen keskikiinnikkeen U-lenkin (=pakoputken tarvike) kylkeen, ja siitäkin tuli nyt aikas hyvä ;-)
Taunusautomaatti
Viestit: 2698
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Oi ei...porasit CE hyvksyttyyn DPF.... päästömuuntelua....soon hylsy.... :D
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Heheh... tarkkalleen ottaen, porata täytyy pakoputken (keskiputken) laippaa (tai siinä olevia kiinteitä pinnapultteja jotka katki..) :D
Eikä siis "vahingossa" lipsahtanut 8mm terä läpi DPF:n kennoista....

Heittämällä läpi meni 8-)
Huomenna kun sais solenoidin niin olis piste iin päälle.
yritäedes
Viestit: 2552
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvä homma! :thumbup:
Nyt vain turbo hönkimään ja DPF:n poltot toimimaan!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tuskin maltan odottaa että ehdin laittamaan tuon (eilen PostNordin pakettiautomaattiin saapuneen) solenoidin paikoilleen... 8-)
Ajoin tällä eilen jonkun 150km ja mitään vikavaloja ei tullut päälle. Katsoin vikakoodit äsken niin siellä ei ole muuta kuin se:

P003A-61 eli turboahtimen säädöt ei opituissa rajoissa tms. Mutta tuo on odotettavaa koska alipaine ei sinne kunnolla mene.
Jotain tosin taitaa mennä kierroksilla, koska tuntuu että turbo antaa buustia ja sain MAP:illekin jonkun 130kPA painetta (@2500-3000 rpm)?
Ylipäätään näytti tältä:
Kuva

Ja tosiaan polttokin on onnistunut jo heti ajon alkuvaiheessa, 130 km sitten :)
Voiko tämä tästäkin vielä parantua? Oli sellainen ihmettely eilen ajellessa, mutta ilmeisesti kyllä voi(?) Kulki jo niin kivasti.
yritäedes
Viestit: 2552
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvältä näyttää! Ja turbon siivikkohan on ilman alipainetta auki-tilassa, eli lähellä sitä, mitä se olisi kierroksilla ja kuormitettaessa, kun ahtoja pitää rajoittaa. Eli toiminta on nyt ihan looginen.
Tuo MAP arvo tuntuu aika alhaiselta. Olisiko anturi likainen tms? Mutta katsoo nyt, mitä se näyttää, kun aktuaattori pääsee hommiin!
Ja toinen, helppo puhdistettava on siinä vieressä IAT anturi, eli imuilman lämpöanturi. Ja MAFin voi myös kurkata, onko puhdas.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
chucknorris_1
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2024 15:27

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja chucknorris_1 »

Zac4all kirjoitti: 30 Elo 2025 14:51 Tuskin maltan odottaa että ehdin laittamaan tuon (eilen PostNordin pakettiautomaattiin saapuneen) solenoidin paikoilleen... 8-)
Ajoin tällä eilen jonkun 150km ja mitään vikavaloja ei tullut päälle. Katsoin vikakoodit äsken niin siellä ei ole muuta kuin se:

P003A-61 eli turboahtimen säädöt ei opituissa rajoissa tms. Mutta tuo on odotettavaa koska alipaine ei sinne kunnolla mene.
Jotain tosin taitaa mennä kierroksilla, koska tuntuu että turbo antaa buustia ja sain MAP:illekin jonkun 130kPA painetta (@2500-3000 rpm)?
Ylipäätään näytti tältä:
Kuva

Ja tosiaan polttokin on onnistunut jo heti ajon alkuvaiheessa, 130 km sitten :)
Voiko tämä tästäkin vielä parantua? Oli sellainen ihmettely eilen ajellessa, mutta ilmeisesti kyllä voi(?) Kulki jo niin kivasti.
Mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua. Oma kuljetin on Mondeo 2.0tdci -10. Viime aikoina alkanut DPF tekemään regenerointia jopa alle 100km välein ja pohtinut mahdollisia syitä. Auto toimii muuten normaalisti eli kulutus on maltillinen 5,1l/100km sekalaisessa ajossa eikä öljyä juurikaan kulu.

Katselin tuota linkattua kuvaa. Eilen ihan mielenkiinnosta ajattelin tsekata nuo samat arvot omasta kikottimesta. Hämmästys oli melkoinen kun en löytänyt kun osan noista parametreistä. Sittemmin tajusin, että mulla käytössä oleva versio on uudempi 2.3.66. Pitää tänään poistaa ja kokeilla aiemmalla versiolla. En löydä tästä versiosta paljonkaan DPF:ään liittyviä parametrejä.
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Paljonko ko. Mondeolla on ajettu? Tuntematta algoritmin detaljeja, kokemukseen nojaten tihentyneet poltot (tai niiden yritykset) saattavat viitata siihen että DPF alkaa olla tukkeessa. Silloin voisi ainakin pesua harkita (jos aj. >> 250tkm). Ei se tukkoisuus välttämättä juurikaan näy kulutuksessa, ja öljyn määrään vaikutus +/-0...

Tuli muuten aamulla jo suitsutusta tien päältä "miten on mukavaa ajaa Kugalla kun se toimii ja kulkee" :D
Täytyy illalla lukaista autosta miten se (eilen illalla pimeässä vaihdettu) uusi Pierburgin solenoidi on muuttanut tilannetta...

Anturien putsaus täytyy ottaa myös ohjelmaan, etenkin jos ei tänäänkään mene MAP:illa isompiin lukemiin.
chucknorris_1
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2024 15:27

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja chucknorris_1 »

350tkm on kellossa matkaa. paine-erot kuitenkin näyttää ihan maltillisia numeroita eli jossain 10-30kpa lukemissa mennään ajossa ja tyhjäkäynnillä nollan pintaan. Forscanilla (siis uusin versio) en pääse näkemään SOOT l. töhkän täyttöäastetta. Ei silti saattaa tuo tukossa ollakin.
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tuossa ketjussa on yksi kohtalotoveri-Mondeo...? ;-)

MK4.5 2.0 tdci frequent DPF regens | Ford Automobiles Forum https://share.google/zN7wDv9gNUQVWHcsR

...ja spoiler alarm:
Tämäkin päätyi turbon alipaineohjaukseen, tarkemmin 'samaan' solenoidiin, ja onko siellä Mondeossa joku tuollainen "sponge" (sieni?) -filtteri myös?

Ylipäätään ei se noilla arvoilla tukkeessa ole.
Siis oliko kummoinen turbon buusti? Liikkuuko ripeästi?
yritäedes
Viestit: 2552
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Zac4all kirjoitti: 04 Syys 2025 15:52 Tämäkin päätyi turbon alipaineohjaukseen, tarkemmin 'samaan' solenoidiin, ja onko siellä Mondeossa joku tuollainen "sponge" (sieni?) -filtteri myös?
https://youtu.be/3Mty5n9UpF4?feature=shared
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Katopa, eipä tullut mieleen että solenoidi itsessäänkin olisi huollettavissa, tai puhdistettavissa...
Täytyypä jossain kohtaa avata (mulla on nyt 2 entistä), ja katsoa miltä näyttävät :)
chucknorris_1
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2024 15:27

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja chucknorris_1 »

Zac4all kirjoitti: 04 Syys 2025 15:52 Tuossa ketjussa on yksi kohtalotoveri-Mondeo...? ;-)

MK4.5 2.0 tdci frequent DPF regens | Ford Automobiles Forum https://share.google/zN7wDv9gNUQVWHcsR

...ja spoiler alarm:
Tämäkin päätyi turbon alipaineohjaukseen, tarkemmin 'samaan' solenoidiin, ja onko siellä Mondeossa joku tuollainen "sponge" (sieni?) -filtteri myös?

Ylipäätään ei se noilla arvoilla tukkeessa ole.
Siis oliko kummoinen turbon buusti? Liikkuuko ripeästi?
Kulkupuolessa ei ole mitään ongelmaa. Tosin ajotyyli on rauhoittunut kokemuksen myötä joten kovia kiihdytyksiä en harrasta. Ahtopainetta en ole tarkastellut. Mitä suuruusluokkaa näissä pitäisi olla? 1bar luokkaa?!
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jos ei ole ahtoa yhtään, MAP nakuttaa normaali ilmanpaineessa eli 101 kPA... tai jopa vähän alle kaasua painaessa (moottorin imu).
Itsellä kun alkoi vähän tulla ahtoja takas niin meni päälle 130kPA.. mutta 1 bar ahtoa tarkoittaisi sitten jo 200 kPA(?)
Täytyy mittailla mitä se on nyt kun homma taas toimii...
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Hah, kuukauden meni komeesti ennen kuin lahos täysin! :lol:

Oli iso kärry perässä ja vauhtia (4-kaistatiellä) 100+ km/h... Ja sitten vaan kesken kaiken (tasakaasulla ym.) .... PFAFFHHH!
Ja vedot tippui tän "ulospuhalluksen" jälkeen... :shock:

Pikkuteitä nilkuttaen päästiin kärry perässä kotio .. oltiin onneksi vasta n. 5km päässä kun sattui :? Kaasua ei sietänyt polkea kun heti jossain reilussa 1000 rpm ääntää ikävästi ja tehot kaikkoaa.

Pikainen silmäys että imupuolen putket ainakin kiinni, paisarin neste ok määrä ja väri, öljyä tikussa puoleen väliin, ei ole mistään roiskinut mitään, ym. Eka oma epäilys oli kannen tiivisteen pettäminen mutta ei kyllä siltä vaikuta?

Meen nyt lukeen siitä koodeja, tosin mitään vikavaloja ei tullut kun tämä tapahtui, joten tokkopa siellä mitään auttavaa on...
yritäedes
Viestit: 2552
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

:o Olisko turbon ja coolerin väliltä putki lauennut (Siellä alhaalla)? Vai kaliseeko/koliseeko itse moottori?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Se tai sitten (tehdaskorjattu) turbo sanoi sopparin irti?
Kierroksilla se soundi on vähän kuin metallinen, sirkkelin kaikuja...
Kone ei kolise ainakaan tyhjäkäynnillä, en ekana epäile laakerivauriota.

Vikakoodeissa "normaaleja" eli P2263 ym. turboon liittyviä.
Nollauksen ja paikallaan kaasuttelun jälkeen jää P003A eli se turbon säätöalueen valitus.

Katsoin ahtoja niin eipä niitä ole :o Kaasulla menee alta 100kPa... Tuo tukisi turbon rikkoa tai em. putken irtoamista(?)
Larppanen
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Flashbackina tuli mieleen, kun kaverin Transitilla kiskottiin peräkärryssä täyttä puukuormaa + kontti myös täynnä. Yhtäkkiä lievässä ylämäessä kiihdyttäessä tuli samanmoinen puhallusääni ja tehot katosi, nilkuttaen päästiin perille ja aina kuului puhaltelua konehuoneesta kun koitti kiihdyttää.

Ahtoputkihan sieltä oli halki imusarjan päässä, mutta ei sitä nähnyt ennen kuin putki oli irrotettu paikaltaan.

Tietty voi olla sulla joku muukin, mutta äänen (tai sen kuvailun :) ) perusteella tuli heti tuo mieleen.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2698
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kyllä tuo kuvauksen perusteella on ahtoletku halki....
jos ikää putkellä yli 10v niin hyvin todennäköinen sattumus.
Multa mennyt 4....kaikki pitänyt vähän erilaista ääntä mutta tehot katoaa ja savua tulee.
Ei kannata ajella pitkään putki halki...varsinkaan jos dpf, menee tukkoon
Vastaa Viestiin