Sivu 1/1

Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 28 Tammi 2014 16:27
Kirjoittaja Juudasman
Moi!

Ilmeisesti tuommoset polttimot on mondeon mittaristossa?
T10 3w 4Kpl ja T5 1,2w 6kpl?

Kummatkin on lasikantapolttimoita ilmeisesti ja voi vaihtaa mittariston muovi kantaan?
Onkos nuo T5 1,2w lamput vaihdettavissa muovi kantaan vai pitääkö jostain löytää poltin kannan kanssa? Eli lähteekö lasikantapoltin muovikannasta irti vai onko kiinteä?

Toimiiko ledi polttimot mittaristossa ja onko kannattavaa vaihtaa ledit?

Nämä tiedot löysin muista keskusteluista joten en tiedä olenko oikeassa? :)

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 28 Tammi 2014 17:02
Kirjoittaja tepsu123
Pitkälti ovat vaihdettava kannan kanssa. Onhan nuo ledit sallittuja mittaristossa eri juttu on sitten mistä löytää.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 28 Tammi 2014 18:08
Kirjoittaja Aladobix
tepsu123 kirjoitti:Pitkälti ovat vaihdettava kannan kanssa.
Höpsis.
Ainakin kun kesällä vaihdoin omaan Mk3, kaikki ovat aivan tavallisia lasikantapolttimoita jotka vedetään irti noista muovisista kiinnikkeistään.
Katsoo tosiaan että ottaa 3W eikä 5W versioita, minulla ainakin kun puuttuu mittaristovalon säätö kokonaan niin 5W olisi ollut tuskaisen kirkas.
tepsu123 kirjoitti: Onhan nuo ledit sallittuja mittaristossa eri juttu on sitten mistä löytää.
Esim. Motonet on noita pullollaan.
Toinen asia on sitten mitä hyötyä ledistä tässä hommassa on: valo tulee kumminkin saman vihreän filtterin läpi.
Kestoikä tahi virrankulutuskaan ei mittaristossa ole pätevä syy, semminkin kun monet ledikorvikkeet ovat laadultaan sellaista sekundaa että kärähtävät nopeammin kuin tavalliset lamput.
Sitä paitsi hehkulamppu loistaa tasaisesti joka suuntaan, kun taas monissa ledeissä on hyvin kapea valokeila. Lopputulos voi olla hyvinkin epätasainen taustavalo.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 28 Tammi 2014 21:03
Kirjoittaja Juudasman
Kiitos hyvistä vastauksista. Päädyin näihin normaali polttimoihin, eli ledit saa jäädä, kun kyse on vaan mittaristosta. Ebay UK oli hyvä paikka. Sieltä löytyi pikkusen halvemmalla lamput. 10 kpl kumpiakin niin ompahan varastossa, jos tarvii myöhemmin. Samoilla postimaksuilla tulee kaikki, kun tilailin samalla muitakin polttimoita autoon. :) Niin ja tilasin kumpiakin pelkät polttimot ilman muovi kantoja.

Toivotaan nyt että ovat vaihdettavissa pelkät polttimot, ettei tarvitse kannan kanssa vaihtaa, kun löysin myös keskustelun jossa puhuttiin ettei kaikissa mk3 malleissa saa vaihdettua pelkkiä polttimoita.
Tuntuu vaan oudolta jos olisivat eri vuosimallin autoihin laittanut eri polttimot mittaristoon??

Niin ja itsellä on tuo himmenniin, kun jouduin tilaamaan uuden katkaisijan aikaisemmin autoon, niin otin himmentimellä sen...

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 28 Tammi 2014 21:40
Kirjoittaja TonttuX
ihan tasaisen valon sillä ledillä sai ja kirkautta paljon enemmän. Ei ole paljon tarvvinnut ledejä vaihdella toisin kuin normi polttimoita.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 29 Tammi 2014 10:47
Kirjoittaja jyha
Onko ledit himmennettävissä? Itse kaipaan mielummin himmeämpiä mittarivaloja kuin kirkkaampia.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 29 Tammi 2014 12:42
Kirjoittaja hluukkonen
Aladobix kirjoitti: Höpsis.
Ainakin kun kesällä vaihdoin omaan Mk3, kaikki ovat aivan tavallisia lasikantapolttimoita jotka vedetään irti noista muovisista kiinnikkeistään.
Katsoo tosiaan että ottaa 3W eikä 5W versioita, minulla ainakin kun puuttuu mittaristovalon säätö kokonaan niin 5W olisi ollut tuskaisen kirkas.
Esim. Motonet on noita pullollaan.
Toinen asia on sitten mitä hyötyä ledistä tässä hommassa on: valo tulee kumminkin saman vihreän filtterin läpi.
Kestoikä tahi virrankulutuskaan ei mittaristossa ole pätevä syy, semminkin kun monet ledikorvikkeet ovat laadultaan sellaista sekundaa että kärähtävät nopeammin kuin tavalliset lamput.
Sitä paitsi hehkulamppu loistaa tasaisesti joka suuntaan, kun taas monissa ledeissä on hyvin kapea valokeila. Lopputulos voi olla hyvinkin epätasainen taustavalo.
5w "polttaa" mittariston, ovat niin kuumia.

viewtopic.php?f=10&t=39905&start=50

Tuossa kuvia valojen vaihdosta.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 29 Tammi 2014 17:38
Kirjoittaja Juudasman
Ledeistä huomasin semmosen jutun tänään, kun laitoin kuskin ja apukuskin jalkotilaan polttimot jotka ovat ledit, niin toimii hienosti, mutta vain toisinpäin poltin kannassa. Sitten semmonen ihme juttu, kun kattovalon laittaa "off" tilaan syttyy jalkatilojen ledit todella himmeästi palamaan, jonka huomaa vain pimeässä. Mistä tämä voi johtua? Voiko samanlainen ongelma tulla mittariston tai muiden valojen kanssa jos vaihtaa ledit, eli katkaisimen ollessa nolla asennossa virtaa kulkee pikkuisen lampun lävitse??

Niin ja eikö sitä kannata aina laittaa samankokoiset polttimot mitä on aikaisemminkin ollut, sillä estää kannan sulamisen yms. yms.
Itsellä autossa himmenniin joka himmentää mittariston ja lämmityslaitteen näytön ja napit todella hyvä näin pimeänä aikana!

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 29 Tammi 2014 20:46
Kirjoittaja TonttuX
jyha kirjoitti:Onko ledit himmennettävissä? Itse kaipaan mielummin himmeämpiä mittarivaloja kuin kirkkaampia.

himmenee ihan normaalisti.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 06 Helmi 2014 21:31
Kirjoittaja Juudasman
Mittarivalot vaihdettu ja kävi todella helposti ja nopeasti. yksi muovi kiinnite lohkes mutta korjautui liimalla. :D

Semmonen tuli eteen kun purin muoveja kuskin jalkotilasta sitä isoita muovi osaa. Löysin tälläisen vempeleen sieltä: Kuva

Muovissa on tuon laitteen edessä ritilä. Mitä tuo mittaa vai mittaako mitään ja mihin tuo liittyy? Myöhemmin ilmeisesti asennettu, kuva liitoksesta Kuva
Eli nuo punaiset johdot menevät tuohon laitteeseen.

Onko kellään tietoa mikä tuon on ja mitä se tekee? Voiko tämä liittyä webastoon tai ilmastointiin jotenkin?

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 06 Helmi 2014 22:15
Kirjoittaja Juudasman
Lisäystä vielä kuvassa oikealla C502 kohdasta numero 16 on otettu yksi johto irti ja liitetty siihen yksi punainen johto ja 16 kohdan johdon tilalle laitettu kaksi johtoa jotka menee tuohon aikaisemmin kuvaamaan laitteeseen. Mikä rele tai muut tuo C502 on?

Kuva

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 07 Helmi 2014 09:45
Kirjoittaja bluri
Muutapa en tiedä, mutta osanumero googleen ja kertoo että on ilmastoinnin lämpöanturi:

http://www.easyautoparts.eu/en/sparepar ... w-9c734-ad

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 07 Helmi 2014 10:00
Kirjoittaja Juudasman
bluri kirjoitti:Muutapa en tiedä, mutta osanumero googleen ja kertoo että on ilmastoinnin lämpöanturi:

http://www.easyautoparts.eu/en/sparepar ... w-9c734-ad
Selvensi hiukan. Sitä vain ihmettelen kun on pitänyt ryöstää johdot jälkikäteen. Automaatti ilmastointi niin tuo varmaan haistelee lämpöä ja yrittää automaatilla pitää sen vakiona. Ihmetyttää vaan nuo webaston johdot siinä...

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 07 Helmi 2014 15:36
Kirjoittaja jyha
Oliskos eberin asennuksessa tehty nuo ryöstöt. Omassanikin on tuollaiset!

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 07 Helmi 2014 19:11
Kirjoittaja emax
Mulla on tuo sama mötikkä. Se haistelee sisäilman lämpöä, ja kuuluu olla siinä koetaulun alamuovissa kiinni, semmoisen ritilän kohdalla, oikealla.
Mulla siihen menee kuitenkin ihan orginaalin näköiset johdot.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 08 Helmi 2014 09:32
Kirjoittaja hluukkonen
Olisko webasto kytketty tuohon lämpötila anturiin ja tietty raja-arvo kun ylittyy lopettaa webasto sisätilan lämmityksen tms!?

Automaatti ilmastoinnissa noita antureita on koelaudassa valoisuuden anturi ja sitten kanavissa lämpötila antureita ja tuo kabiinin lämpötila anturi.

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 10 Helmi 2014 14:53
Kirjoittaja Juudasman
Toimiikos tämä anturi jos automaatti ilmastoinnista ei ole valittuna automaatti toimintoa? Kun näytössä lukee "auto" silloin ilmastointi napissa palaa valo... Vai onko anturi aina kytkettynä päällä vaikka "auto" asento ei ole kytketty ja haistelee näyttöön asetettua lämpötilaa esim. +22 astetta, kun anturi haistaa lämpötilan +22 alkaa webasto viilentämään ilmaa ja taas kesällä kun käyttää pelkkää ilmastointia säätää se lämpöä enemmän, kun lämpötila +22 on tavoitettu... Hankalasti selitetty :)

Webaston kellossa on myös valinta pelkälle puhallukselle, eli webaston ei pitäisi lämmittää, jos valitsee puhallus toiminnon?
Toimiikos tämä sitten kesällä jäähdytykseen?
Jos säädän lämpötilan näytöstä vaikka +19 asteeseen niin jäähdyttääkö ilmastointi auton siihen lämpötilaan eli webaston kello ohjaisi ilmastoinnin päälle ja ilmastointi puhaltaisi viileää niin kauan, kun anturi tunnistaa +19 asteen lämmön? :o

Tätä voisi hyödyntää kesällä, kun auto on kauan parkissa kuumalla kelillä, niin auto olisi viileä kun sinne menee kun webasto/ilmastointi olisi viilentänyt auton.
Autoa ei tarvitsisi käynnistää aikaisemmin, kun on johonkin lähdössä ja samalla tulisi webastoa käyytettyä kesälläkin, kun suosittelevat käyttämään webastoa välillä ettei se ole jumissa kun ensimmäiset pakkaset alkavat...

Re: Mondeo mk3 mittariston polttimot

Lähetetty: 10 Helmi 2014 16:24
Kirjoittaja bluri
Juudasman kirjoitti:Toimiikos tämä anturi jos automaatti ilmastoinnista ei ole valittuna automaatti toimintoa? Kun näytössä lukee "auto" silloin ilmastointi napissa palaa valo... Vai onko anturi aina kytkettynä päällä vaikka "auto" asento ei ole kytketty ja haistelee näyttöön asetettua lämpötilaa esim. +22 astetta, kun anturi haistaa lämpötilan +22 alkaa webasto viilentämään ilmaa ja taas kesällä kun käyttää pelkkää ilmastointia säätää se lämpöä enemmän, kun lämpötila +22 on tavoitettu... Hankalasti selitetty :)

Webaston kellossa on myös valinta pelkälle puhallukselle, eli webaston ei pitäisi lämmittää, jos valitsee puhallus toiminnon?
Toimiikos tämä sitten kesällä jäähdytykseen?
Jos säädän lämpötilan näytöstä vaikka +19 asteeseen niin jäähdyttääkö ilmastointi auton siihen lämpötilaan eli webaston kello ohjaisi ilmastoinnin päälle ja ilmastointi puhaltaisi viileää niin kauan, kun anturi tunnistaa +19 asteen lämmön? :o

Tätä voisi hyödyntää kesällä, kun auto on kauan parkissa kuumalla kelillä, niin auto olisi viileä kun sinne menee kun webasto/ilmastointi olisi viilentänyt auton.
Autoa ei tarvitsisi käynnistää aikaisemmin, kun on johonkin lähdössä ja samalla tulisi webastoa käyytettyä kesälläkin, kun suosittelevat käyttämään webastoa välillä ettei se ole jumissa kun ensimmäiset pakkaset alkavat...
Mietippähän pikkasen, millä sitä ilmastointia käytetään.. Oliskohan auton moottorilla..? Mitenköhän se kompura sais paineita aikaseks, jos se ei saa moottorilta voimaa..?

Kun näytössä lukee AUTO säätää ilmanvaihtojärjestelmä puhallusnopeutta sekä lämppärin kennon virtaamaa tuon ja muiden antureiden yhteistoiminnan mukaan, jotta saadaan sisätiloihin näytössä näkyvä lukema.
Jos taas laitat puhalluksen tiettyyn kovuuteen, häviää AUTO, ja jää lämpötila näyttöön, pyrkii auto hakeutumaan sillä puhallusnopeudella kyseiseen lämpötilaan.

TS. jos halua autoon kuumaa, 'väännät' napeilla lämmön HI ja laitat puhalluksen täysille siipien kuvasta, mutta tämähän hoituukin jo tuulilasi-nappia painamalla (joskin tuulilasinappi eli defrost kytkee myös AC:n päälle kuivattaakseen ilmaa)

Voihan se webaston puhallus pelata kesällä jäähdytykseen, jos autossa on kuumempi kuin ulkoilmassa, mutta et sillä pääse vallitsevan ulkolämpötilan alapuolelle.
Webasto siis lämmittää jäähdytynestettä, josta voidaan sitten ottaa lisää lämpöä lämmittimen kennon kautta sisätiloitin, kun taasen ilmastoinnin kompura lauhduttaa kylmäaineen avulla ilmastoinnin kennoa, josta saadaan sitten kylmää otettua kesällä sisätiloihin.