Semmoinen, kun olisi pitänyt lähteä ajamaan työpaikkakunnalle niin jäähdytysnesteet tulivat pihalle. Sitä ennen olin vaihtanut jostain syystä hiusnaarmulle haljenneen paisuntasäiliön uuteen. Mutta nyt käytin, testin vuoksi kaiken varalta ennen 250 kilometrin reissua, autoa noin 3 000 kierroksella, jotta lämpenisi kunnolla. Menin sitten ulos ja aloin näkemään kun paisuntasäiliö tuli piripintaan nestettä ja korkista alkoi "hikoilla".
Sammutin auton. "Putputus" ja hikoile jatkui vielä hetken, kunnes päätin ottaa syklin vielä kerran, sillä vaikea oli uskoa näkemäänsä, nyt varmuuden vuoksi korkki auki. Se oli paha paha virhe, sillä taas samaten säiliö alkoi tulla piripintaan ja sammutin auton, mutta se ei riittänyt, sillä nyt puoli litraa jäähdytysnestettä loiskui sinne sun tänne hetken aikaa moottorin sammutuksen jälkeen. Tajusin mitata nyt nesteen lämpötilan säiliöstä ja se oli 102 astetta, eli yli veden kiehumispisteen!!!

Koko katastroofin ajan auton mittariston lämpömittari näytti normaalia lämpöä, niin mitä ihmettä tämä homma nyt oli? Lähdin Motonetiin hankkimaan uuden termostaatin ja päästyäni takaisin, aloitin sen vaihto-operaation. Nimittäin ajattelin, että termari olisi ainoa vikamahdollisuus ja sen sököytyminen olisi vain sattunut juuri samaan syssyyn paisuntasäiliön vaihdon kanssa.
Toki, kun vanha termari lupsahti irti, piti se testata kattilassa. Ja arvata saattaa, että näytti toimivan aivan oikein. Termarissa lukee, että 83-97 astetta C, joka meinaa, että avautuminen alkaa 83 asteessa ja on täysin auki 97 asteessa. Ja näinhän se näytti toimivan. Termostaatti olisi tuon perusteella kunnossa, mutta miksi nesteen lämpötila nousee säiliössä niin kovaksi, ja miksi säiliö tulee piripintaan, kun moottori lämpenee kunnolla? Huomenna pitäisi lähteä ajamaan, onko mitään neuvoja, jolla probleemi voisi nyt ratketa? Vanhaa termostaattia nyt ei kuitenkaan enää kannata laittaa paikallaan, kerran uusi on hankittuna. Huomasin sellaisen kuitenkin, että termostaattikotelon tiiviste oli tulon ja lähdön välillä hieman sulanut. Voisiko tuo selittää mitään? Huomenna pitää joka tapauksessa vielä hankkia uusi termostaattikotelo tai sen tiiviste, ihan kumman vaan tarvikeliikkeestä nyt löytää.
Voiko huono ilmaus aiheuttaa tämmöisen? Tuntuu kummalta jos voi, kerran auton mittaristokin on sitä mieltä, ettei ylikuumenemista tapahdu. Eihän niistä toki aina tiedä, miten on ohjelmoitu. Jos vaikka alkaa nousta vasta yli 120 asteessa...
Sekava ajatuksenvirta tämä ehkä, mutta eiköhän tuosta selvän saa. Mut yhteen lauseeseen tiivistettynä, miten kärry taas kulkemaan?