
Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Kyl se alapallo oikeasti lujassa voi olla. Itellä se lähti vain tietyssä asennossa,en nyt muista mihinsuuntaan rattia piti hieman kääntää. Jousipuristimilla puristin jousen kasaan jotta sai "tilaa" käänää alapallo pois, muuten olisi ollut lähes mahdotonta 

Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Juuri tästä syystä en itse lähtenyt edes tappelemaan sen kanssatraasbet kirjoitti:Kyl se alapallo oikeasti lujassa voi olla. Itellä se lähti vain tietyssä asennossa,en nyt muista mihinsuuntaan rattia piti hieman kääntää. Jousipuristimilla puristin jousen kasaan jotta sai "tilaa" käänää alapallo pois, muuten olisi ollut lähes mahdotonta

Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Tietääkö joku, että käykö tukilaakeri 4106404 myös automaattilaatikkoiseen -01 2.0 bensa STW Mondeoon?
-AR
-AR
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Pitäisi käydä, koska luettelossa on vain 2 vaihtoehtoa, ja se toinen tukilaakerin numero antaa vain 6-sylinterisiä koneita. Varman tiedon saat Fordilta.aryhanen kirjoitti:käykö tukilaakeri 4106404 myös automaattilaatikkoiseen -01 2.0 bensa STW Mondeoon?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Mun muistikuvan mukaan ei oo sama tukilaakeri automaatissa ja manuaalissa, vetoakselitkin on erilaiset. Joutui tilaamaan sen tukilaakerinkin voortilta ja oli muuten kallis!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Moro. Itsekin liityin tänään ryhmään "vetoakselin vaihtanut". Näppärä hommahan tuo oli. Nosturilla tehtynä noin 45min kun uusi akseli oli paikallaan. Helpotti varmaan asiaa kun keväällä vaihdoin iskarit ja jouset, ni ei ollu alapallokaan kovassa kiinni. Käytetty akseli tuli laitettua ja tärinät hävisivät. Oli siis toi oikean puolen akseli kyseessä.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 16 Joulu 2015 23:40
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Mulla tuli tuo ravistusongelma vaihdettuani iskarit, etupää vatkasi 60 km h ylöspäin vedättäessä. Ihmettelin, kun vetoakseleissa ei tuntunut normaalia isompaa väljyyttä. Huomasin sitten kuskin puolella, että sisimmäisen nivelen suojakumin sisällä irtotavaraa, avasin ja yksi sisäpään nivelen rullista pudonnut suojakumiin. Onni oli, etten ajellut kuin alle sata kilsaa, kakki osat oli vielä ehjät. Rulla takas, rasvaa lisää, homma ok, siihen loppui vatkaus.
Opetus oli se, ettei parane vetää vetoakselia kovin pitkälle, eikä kääntää paljoa, ainakin kannattaa tarkastaa lopuksi, ettei rulla pudonnut
Opetus oli se, ettei parane vetää vetoakselia kovin pitkälle, eikä kääntää paljoa, ainakin kannattaa tarkastaa lopuksi, ettei rulla pudonnut

-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 16 Joulu 2015 23:40
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Tuosta alapallon irroituksesta: Jos en ole vaihtamassa alapalloa, vaan tarvii vain saada irti, irroitan ne kolme pulttia, millä alapallo kiinni tukivarressa, uudesta siinä on niitit. Näin olen päässyt helpommalla. Kampean vain tukivartta alas laitettaessa niveltä takaisin.
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Millä tavalla tuo kuljettajan puoleinen eli vasen vetoakseli irtoaa tuolta vaihdelaatikon päästä? Ilmeisesti vaatii joko kovan nykäisyn (liukuvasara) tai sopivaan kohtaan napakasti vääntöä? Ja miten uuden saa takaisin...lyömällä....vai ihan kovasti tökkäämällä?
Kävin vähän kyselemässä vetoakseleista ja vetonivelistä. Merkkiliikkeen hinnat hirvitti...jotain 600e. Varaosaliike tarjosi sekä koko vasenta vetoakselia n. 160e tai pelkkkää ulompaa niveltä n.120e. Motonetissakin näyttäisi olevan.
Virosta
https://www.varaosa24.fi/ford-varaosat/ ... vetoakseli
Olen ollut siinä luulossa että Mondeoissa on aina uusittava koko vetoakseli. Onko joskus aiemmin ollut niin?
Kävin vähän kyselemässä vetoakseleista ja vetonivelistä. Merkkiliikkeen hinnat hirvitti...jotain 600e. Varaosaliike tarjosi sekä koko vasenta vetoakselia n. 160e tai pelkkkää ulompaa niveltä n.120e. Motonetissakin näyttäisi olevan.
Virosta
https://www.varaosa24.fi/ford-varaosat/ ... vetoakseli
Olen ollut siinä luulossa että Mondeoissa on aina uusittava koko vetoakseli. Onko joskus aiemmin ollut niin?
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Katsellut noita kokonaisia vetoakseleita taas sillä silmällä kun pienessä vedätyksessä tuntuu lievää vapinaa ja perstuntuma kertoo että tulisi oikealta...ja ehkä ulompi sen aiheuttaisi. Ei siinä kuitenkaan tunnu mitään ihmeellistä ainakaan vielä.
Motonetissa tällä hetkellä vasen 219,90e ja oikea 169,90 eli aika kalliit. Motonetin tuoteen kuva kertoo että sisäpää 35hampainen ja ulkopää 27. (Pituuksia ei ole kerrottu.) Esimerkiksi Autodocissa jo sitten järkevämmän hintaiset alkaen CSP merkkiset oikea 61,34e ja vasen 59,59e ja JP Groupin noin x2. Näissä on kuitenkin merkattu vasemmalle Ulkohammastus, pyöränpuoli:27, Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli:26
Muistaisiko joku mitkä on oikeat? Auto siis Mondeo mk3, vm.2001, 1.8 125hv farkku.
Motonetissa tällä hetkellä vasen 219,90e ja oikea 169,90 eli aika kalliit. Motonetin tuoteen kuva kertoo että sisäpää 35hampainen ja ulkopää 27. (Pituuksia ei ole kerrottu.) Esimerkiksi Autodocissa jo sitten järkevämmän hintaiset alkaen CSP merkkiset oikea 61,34e ja vasen 59,59e ja JP Groupin noin x2. Näissä on kuitenkin merkattu vasemmalle Ulkohammastus, pyöränpuoli:27, Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli:26
Muistaisiko joku mitkä on oikeat? Auto siis Mondeo mk3, vm.2001, 1.8 125hv farkku.