Sivu 1/2

Sierra kolisee ja tärisee

Lähetetty: 17 Huhti 2007 15:37
Kirjoittaja kinkero
Alkaa mennä hermot ton romun kanssa. Liikkeellelähtiessä kolahtaa, sama jos moottorijarruttaa/kiihdyttää yhtäkkiä. Alle n. 2500 kierroksen jos lisää kaasua, koko auto tärisee ja jyrisee. Kun ajaa 60km/h kuuluu jyrinää takaa. 100km/h vauhdissa alkaa ulina... :evil: Onko perä vai mikä?

Lähetetty: 17 Huhti 2007 16:12
Kirjoittaja tomipee
Taitaa olla perä

Lähetetty: 17 Huhti 2007 16:16
Kirjoittaja tursas
Mikä vuosimalli ja kone ? Samaa mietittiin myös tuolla
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... ht=kolisee
Mulla kuuluu kans semmonen kolahdus tai kopsahdus kun lähtee liikkeelle tai jarruttaa moottorilla, ei noita muita vikoja vielä. Muija sanoo, että hanellä ei kuulu mitään ja että syy on mun ajotavassa. Hermoille se ottaa, tiedetään. Milläköhän sen vetoakselien kunnon vois niinkuin ite tarkistaa, kun laakerit on jo vaihettu... :roll:

Ootkos tarkistanut ne perämurikan öljyt, jotta onko siellä enää ketään ?

Lähetetty: 17 Huhti 2007 16:22
Kirjoittaja jaska74
tursas kirjoitti: Milläköhän sen vetoakselien kunnon vois niinkuin ite tarkistaa, kun laakerit on jo vaihettu... :roll:

?
aja ympyrää hissukseen ikkuna auki kumpaankin suuntaan ja kuuntele koliseeko

Lähetetty: 17 Huhti 2007 19:16
Kirjoittaja tomipee
^Jep, ja parempi vielä jos saat jonkun kaverin siihen viereen kuunteleen, siis auton ulkopuolelle

Lähetetty: 17 Huhti 2007 22:10
Kirjoittaja kimmok
Ota ne vetarit irti ja pyörittele siinä käsissä jos ovat jumissa heitä roskiin. Oletan, että on karvamallin sierra ja tökättävät vetarit, niiden irroitus on lähes yhtä helppoa kuin syöminen.

Klonksahdukset ja napsuvat äänet tulee vetareista. Perästä tulee jyrinät, tärinät, ulinat ja kyllä sieltäkin sitä klonksahtelua varmasti voi aiheutua. Kardaani voi myös aiheuttaa jyrinää ja tärinää sekä klonksahtelua jos oikein väljäksi menee.
Vaihtoon vaan kaikki niin tulee kuntoon.
Töitä on tiedossa sen voin sanoa, mutta kyllä ne suomi-tallissa onnistuu yhdessä illassa jos on tarpeeksi ripeä.

Lähetetty: 17 Huhti 2007 22:54
Kirjoittaja kinkero
Testasin tossa yks päivä pyörittää kardaania edestakaisin samalla kun pidän kiinni vetarista. Reilu välys tuntui, mutta toisaalta en kyllä pystynyt pitämään molemmista vetareista kiinni samaan aikaan. En uskaltanut lähteä irroittamaan niitä vetarin yläkumeja, kun näyttivät niin haurailta. Veikkaan kyllä vahvasti, että molemmat, sekä perä että vetarit ovat sökönä. Ai niin, tuohon aikaisempaan selostukseen voisi vielä lisätä, että kun aamulla kylmänä lähtee ajamaan, niin kolahdusta ei pahemmin ilmene parilla ekalla vaihdolla. Voisiko johtua siitä, että perän öljyt ovat jäykemmät kylmänä?

Lähetetty: 17 Huhti 2007 23:31
Kirjoittaja Mr_Who
Itellä viimekesällä meni oikeenpuoleinen vetari...väljystä oli ku kokeili kädellä pyörittää vetaria. Kalkatti aina ku oikeelle käänti. Eiku uus tilaukseen ja vaihtoon. 8) ...loppu kalkatus siihen. Seuraavaksi meni laakeri samaiselta puolen, jota vaihettiinki useaan otteesen. :)

Lähetetty: 18 Huhti 2007 09:13
Kirjoittaja tursas
Täytyy nyt tosiaan pistää ne vetarit seurantaan..."vaihto melkein yhtä helppoa, kuin syöminen"..hmmm....nehän näytettiin vaihdetun jo tuollakin:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... lin+vaihto
:roll:

Lähetetty: 12 Touko 2007 15:24
Kirjoittaja kinkero

Lähetetty: 13 Touko 2007 22:36
Kirjoittaja Mr_Who
Tossa tänää huomasin renkaita vaihettaessa, että vasen takapyöränlaakeri on menossa....pientä välkystä on ku renkaasta ottaa kiinni ja vääntelee. :roll: Jos tonne kesäkuuhun asti kestäs ehjänä niin olis hyvä. :) (eli ei enää pahemmin kannattas revitellä)

Lähetetty: 14 Touko 2007 00:26
Kirjoittaja kinkero
Taisin juuri paikantaa tärinän syyn: kardaanissa oli loppupäässä sellanen kiilloittunut kulumakohta eli ottaa vissiin kiinni runkoon ajettaessa, mikä siiten aiheuttaa sen tärinän. Eikö tämä viittaisi kuluneeseen kardaanin tukilaakeriin ja/tai tukikumiin?

Lähetetty: 17 Touko 2007 16:53
Kirjoittaja kinkero
^^^^^^

Lähetetty: 18 Touko 2007 16:39
Kirjoittaja supaukko
Kinkero, saitko jyrinän/tärinän korjattua? Jos sait, niin missä oli vika? Omassa "riesassa" on samat oireet...

Lähetetty: 23 Touko 2007 22:27
Kirjoittaja ISJ
itselläni kans pientä kolinaa sierran kanssa. kesärenkaiden vaihdon jälkeen tullut semmosia ihme kolina ääniä ja tuntuu että vasen takarengas pettäis alta kun kääntyy jyrkästi vasemmalle tai peruuttaa ja kääntyy samalla. Pitäis kait laakerit tarkastuttaa, mutta pelkäänpä että siitä tulee kallis tikki. mutta muuten kolinoita ei kuulu.

Lähetetty: 23 Touko 2007 23:22
Kirjoittaja kinkero
En oo vieläkää saanu korjattuu. Just tänään vaihdoin kardaanin tukilaakerin ja sen kumin. Luulin jo, että vika olisi siinä kun huomasin että vanha laakeri oli aivan loppu. Mutta ei mitään eroa... Alkaa pikkuhiljaa mennä sormi suuhun. Pitää varmaan vaihtaa perä ja vetarit ja sit katella lisää. Jos jollain olisi ideoita, niin olisin erittäin kiitollinen avusta...
Kummaa on että jyrinää ei tapahdu suuremmilla kierroksilla, eikä ole riippuvainen vauhdista (sama homma joka vaihteella). Mittailin juuri yksi päivä kaasuläpän asennon anturin arvoja, ja selvisi että sekään ei oikein toimi, mutta tuskin vaikuttaa tähän jyrinään... :(

Lähetetty: 28 Touko 2007 13:35
Kirjoittaja supaukko
Moro!
Minulla jyrinä loppui kun vaihdoin perän. Onnea "jyrinän" -metsästykselle

Lähetetty: 28 Touko 2007 13:43
Kirjoittaja tursas
supaukko kirjoitti:Moro!
Minulla jyrinä loppui kun vaihdoin perän. Onnea "jyrinän" -metsästykselle
Kerros ny vähän uteliaille, että mimmonen homma se pääpiirteittäin oli ja mitä se kustansi ja/tai mitä siihen saatiin aikaa kuluun... :roll:

Lähetetty: 02 Kesä 2007 11:03
Kirjoittaja supaukko
tursas kirjoitti:Kerros ny vähän uteliaille, että mimmonen homma se pääpiirteittäin oli ja mitä se kustansi ja/tai mitä siihen saatiin aikaa kuluun... :roll:
"Uusi" romulasta hankittu perä + öljyt (Mobilube HD) maksoivat yhteensä n. 55€.

Perän vaihtoon (parkkipaikalla) sain kulumaan n. 4 tuntia turhia hosumatta. Mainittakoon vielä, että kaikki pultit/mutterit irtosivat ilman "ylimääräistä säätämistä"..:shock:

Itse perän vaihto:
- takarenkaat irti
- vetarit napoineen päivineen vetämällä irti perästä
- kardaani irti perästä
- hallitunkki perän alle
- perän takaosan kannakkeen neljä pulttia irti
- perän etuosan kaksi pulttia irti
- kaksi läpipulttia irti
- perä alas (tässä paloi yllättäen aikaa ja kaljaa...sorkkaraudalla kangottamalla vanha perä lopulta irtosi)
- uusi perä paikoilleen käänteisessä järjestyksessä. Ylemmässä läpipultissa oli perän kannakkeen ja perän välissä välilevyt, jotka oli hankala saada takaisin ahtauden vuoksi...sorkkarauta pelasti tilanteen jälleen :-)

Lähetetty: 12 Kesä 2007 10:11
Kirjoittaja p7_man
Jep, jyrinää kuuluu perästä jo täälläkin. Lisäksi alkoi kuulua naksahdus aina liikkeelle lähtiessä. Välystä voimansiirrossa on ollut enemmän kuin laki sallii jo pitempäänkin kyllä, mutta ei näitä oireita.

Eli mistä nyt uusi perä ainakin? Käykö Scorpion perä? 3.64 välityksillä? Kitkalukkoperä on tämä nykyinen.. Voisiko perän remontointi tulla kyseeseen/olla järkevää/kallista?

CosworthRSclubilla myytävänä: Sierra Hyväkuntoinen Lukkoperä+vetarit(ei laippamalli) 250€

Käviskö nuo..?

Lähetetty: 12 Kesä 2007 20:37
Kirjoittaja tupu
p7_man kirjoitti:Jep, jyrinää kuuluu perästä jo täälläkin. Lisäksi alkoi kuulua naksahdus aina liikkeelle lähtiessä. Välystä voimansiirrossa on ollut enemmän kuin laki sallii jo pitempäänkin kyllä, mutta ei näitä oireita.

Eli mistä nyt uusi perä ainakin? Käykö Scorpion perä? 3.64 välityksillä? Kitkalukkoperä on tämä nykyinen.. Voisiko perän remontointi tulla kyseeseen/olla järkevää/kallista?

CosworthRSclubilla myytävänä: Sierra Hyväkuntoinen Lukkoperä+vetarit(ei laippamalli) 250€

Käviskö nuo..?
Onkos sulla abs jarrut? mulla ainakin on 7,5" laippaperä. absin kanssa. välitys 3,36. remontointi ei kannata, jos ei omista paksua lompakkoa. itelle tuli juuri scorpio cossun perä 3,64 välityksellä, jos huomenna kokeilis laittaa kiinni.

Lähetetty: 12 Kesä 2007 22:38
Kirjoittaja p7_man
tupu kirjoitti: Onkos sulla abs jarrut? mulla ainakin on 7,5" laippaperä. absin kanssa. välitys 3,36. remontointi ei kannata, jos ei omista paksua lompakkoa. itelle tuli juuri scorpio cossun perä 3,64 välityksellä, jos huomenna kokeilis laittaa kiinni.
Joo kokkeile 8) On ABSit juu. Tuumista(") en tiiä enkä laipoista mutta vissiin sitte on laippa mullakin. Tarkottaako se että on vetoakseleitten päässä laipat jotka sitten perässä kiinni pulteilla or smth? Pittää vilkasta..

Lähetetty: 08 Elo 2007 17:03
Kirjoittaja tursas
Kyllä kait ne vetarit alkaa oleen tiensä päässä, kolina ja kopsahtelu senkun yltyy...pitää alkaa ettii korjaajaa ja rahaa. Onkos tää nyt sitten niin, että ne vaihetaan molemmat vetarit siinä samalla ja laakerit menee kaupan päälle ? Eli jos kattoo tuolta Motonetistä, niin pelkkiin osiin menis jo siinä 300 euroa ?
VETOAKSELI FORD SIERRA
Tehdasuusia jos niin mainittu, muut tehdaskorjattuja
Takavetoakselit 84--92 ilman ABS-jarruja:
Varmista akselin uramäärä ulko/sisäpää ja halkaisija
Sierra Vasen jos 28/23uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4643 100.00 ???
Sierra Oikea jos 28/23uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4644 110.00 ???
28/23 yleensä 1,3 kaikki ja jotkut 1,6
ja 1,8+3,38-perävälitys
(ei 1,6 jos 3,14/3,38/3,92-välitys)
Sierra Vasen jos 28/26uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4645 110.00 ???
Sierra Oikea jos 28/26uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4646 115.00 ???
28/26/Ø72mm jotkut 1,6 (aina jos 3,14/3,38/3,92)
ja 1,8+3,62-välitys ja jotkut 2,0 ja harvoin 2,3D
Sierra Vasen jos 28/26uraa, Ø77mm. . . . . . . . . . . . . 17-4647 214.00 ???
Sierra Oikea jos 28/26uraa, Ø77mm. . . . . . . . . . . . . 17-4648 198.00 ???
28/26/Ø77mm jotkut 2,0 (Farmari aina) ja 2,8-XR4
ja 1,8-TD ja yleensä 2,3D

Oiskohan mulla noi ylimmät sitten vai pitäisköhän ne ensin purkaa ennen ku menee kauppaan ? Voiskohan siinä riittää vaan toisen vaihto. Jos perän nostais ilmaan, niin tuntiskohan jostain kumpi siellä metelöi. Oon yrittäny ympyröitä ikkuna auki hiljaa ajella, mutta silloin ei kuulu mitään.

Anna mun kaikki kestää... :roll:

Lähetetty: 08 Elo 2007 17:36
Kirjoittaja Mr_Who
Pitää vissiinkin viedä eturenkaat uudestaan tasapainotettaviksi, ku tärisee perkeleesti siinä 60km/h vauhista ylöspäin. :roll: aika häiritsevä tärinä ettensanoisi... etenkin matka-ajossa vituttaa vielä enemmän. Sanottaanko nyt että alle satasen nopeuksissa se tärinä tuntuu ratissa eniten. Takarenkaita en tasapainota, koska kerran viikkoon vaihtuu ne niin ei kannata.
Puslia en aatellut nyt vaihtaa koska hommaan toisen auton alle. Tai pitäskö sittenkin, koska melkovarmasti hommaan toisen dokki sierran, niin ne käy siihen sit. Emt. :roll:

Lähetetty: 08 Elo 2007 20:56
Kirjoittaja Rotta-Racing
Kun mulla 1.6 -87 sierrassa alkoi perä kolista ja jyristä ni seuraava tapahtuma oli sitten että kiihdyttäessä moottoritie nopeuteen kuului kamala pamaus ja veto loppu siihen..<töissä sitten perää avatessa huomasin että tappi oli poikki ensin se oli vääntynyt noin 30Astetta ja sit se oli pettänyt..ei muuta ku uutta perää tilalle, noh sit meni vetari mut se on tarina erikseen..