En itsekään moittisi huonoksi tuota 2L laatikkoa, jännä yksityiskohta vain. Tuossa tuo 2-3 läheisyys ei pääse juuri tuntumaan, kun taajamanopeuksissa 40-55... on käytössä jo vaihteet 4,5,6, joten nuo pienimmät vaihteet menee normaalissa alkukiihdytyksessä tosi nopeasti/huomaamatta. Ja hyvin osaa tosiaan käyttää vääntöä hyödyksi jos kaasupoljinta painaa rauhallisesti syvällekin.
Lähinnä täyskiihdytyksessä huomaa tuon 2-3 läheisyyden, mutta kiihdytyksen täytyy alkaa todella hitaasta vauhdista jotta se alkaisi edes 2-vaihteella ainakin normi-ajotilassa.
Täältä lötyi kaikkien vaihteistojen mallit:
https://www.automobile-catalog.com/mode ... _4gen.html
2L Diesel:
8F40, Välitykset: 4.689,
3.306, 3.012, 1.923, 1.446, 1, 0.747, 0.617 Perävälitys
2.89
1.5 Diesel: 8F35, Välitykset: 4.689,
3.306, 3.012, 1.923, 1.446, 1, 0.747, 0.617 Perävälitys
3.17
-> Selkeästi samat gearsetit keskenään, mutta joku vahvistettu versio 2L:ssa ja eri perävälitys
1.5 Ecoboost: Ford 8F24, Välitykset: 5.324, 3.417, 2.645, 2.036, 1, 0.864, 0.694 Perävälitys
2.94
1.0 Ecoboost: Ford 8F24, Välitykset: 5.324, 3.417, 2.645, 2.036, 1, 0.864, 0.694 Perävälitys
3.52
-> Samat vaihteistot,eri perävälitys.
Tässä ei vielä selvinnyt vaihteistojen suku. Kovasti nuo dieselin vaihteisto haiskahtaa tuolta 6-vaihteisesta jatkokehitellyltä kuten Edge-videossa 2-3 -vaihteiden perusteella.
Liekö sitten Fordin 8F24 jokin GM 9-speed -adaptaatio (-1 vaihde) vai joku täysin fordin oma suunnittelu - jää vielä avoimeksi.