Sivu 1/1

Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 20 Loka 2021 20:44
Kirjoittaja toniM
Onko kukaan joutunut vaihtamaan fiestaan -13 1.0 turbolliseen ecoboostiin termostaattia. Kyse siis termostaatista, joka on moottorilohkossa kiinni laturin alla. Pitäisi vaihtaa, vähän vinkkejä kaipaan mitä kautta kannattaa vaihtaa ja mitä kaikkea pitää purkaa tieltä pois.

Moottorin kannessa on toinen termari, mutta se onkin helppo tähän toiseen verrattuna.

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 21 Loka 2021 15:35
Kirjoittaja kalle_koo
Tehtaan korjausaapinen neuvoo ainoastaan ottamaan laturin pois ja laskemaan jäähynesteet ulos. Eli siitä välistä pitäisi mahtua tekemään.

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 21 Loka 2021 18:12
Kirjoittaja toniM
Näin vähän arvelin, eli täytyy varata aikaa muutama tunti. Laturin irroitus on aikas ilkeä homma. Tilaa kun ei ole yhtään ylimääräistä. Samalla myös vapaakytkin ja vesipumppu sitten uusiksi sekä hihna/kiristin/ohjainrulla.

On termostaatin vaihdosta saatu iso homma tehtyä :|

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 21 Loka 2021 21:31
Kirjoittaja Taunusautomaatti
miks se pitää muuten vaihtaa?
Yleensä ne on aika pitkä ikäisiä...

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 21 Loka 2021 23:09
Kirjoittaja Freeze
Omassa 2015 Foccarissa vaihdettiin 2 kertaa peräkkäin sama termostaatti suunnilleen vuoden ikäisenä, oli alihankkijalla laatuongelmia.

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 22 Loka 2021 07:53
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Miten tuo ongelma ilmenee?
Lakkaa lämpenemästä vai lämpenee liikaa?

Ite tullut ajo uran varrella vaihdettua muutamaan autoon ja useimmiten turhaan. Vanha on ollut vielä ihan ookoo 300 000tkm kohdilla.

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 22 Loka 2021 12:34
Kirjoittaja toniM
Moottori ei lämpene

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 22 Loka 2021 12:39
Kirjoittaja Renee
Eli termari on kokoajan auki ilmeisesti. Lämpiääkö moottori yhtään vai viileetä pukkaa vaikka matkaa ajaisi. Kun noissa on vähän sellaista että kestää lämpimän ilman tulo normaalia pitempään. Mitä vilkaisin nettiä.

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 22 Loka 2021 13:07
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Yhteen eco turboon vaihdoin termarin juuri tuosta syystä ja eihän se tilanne muututnut yhtään uudellakaan...vois väittää että se vaihdokki lämpeni vielä huonommin kuin laadukkaamman näkönen orggis termostaatti. Orkkiksessa on tiukempi ohivuoto venttiili kuin tarvikkeisssa...tarvikkeet falskaa enempi lämpöä.

Mutta voi olla että näissä mimi egobuusteissa on uutena huonommat termarit kuin vanhoissa turboecokiisseleissä.

Ehkä kannattas pidellä sitä ylävesiletkua lämpiääkö se kun moottori käy kylmänä. Jollei lämpene niin termarin vaihto on turha operaatio.

Se nimittäin vasta -ituttaa kun teet päivän työtä ja lopulta hinaat auton korjaamolle kun joku pultin kanta meni -askaksi siellä ahtaassa tilassa tai pultti katkesi reikäänsä... ja kaiken lopuksi huomaat ettei lämpeneminen parantunut yhtään.... ;)

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 24 Loka 2021 04:57
Kirjoittaja Tessu200
Ei voi kyllä kun ihmetellä miksi yleensä pitää olla kaksi termostaattia vedenkierrossa?
Eikö enää moottoria voida tehdä yksinkertaiseksi vai onko tässä taas joku päästöjen minimointi kyseessä?
Pitää kysyä kun ei tiedä

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 24 Loka 2021 08:22
Kirjoittaja Freeze
Päästöjen ja lämpöjen optimointi. Huoltomies puhui muistaakseni itse asiassa aikanaan kolmesta termostaatista, liekö muistan puutaheinää vai en ...

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 24 Loka 2021 09:27
Kirjoittaja yritäedes
Olen jostain lukenut tällaisen selityksen: Kun kylmä moottori käynnistetään, on moottorilohkossa oleva toinen termostaatti kiinni, ja neste kiertää vain kannen pakopuolelta lämmittimen kennolle ja öljynjäähdyttimeen. Turbon jäähdytys toimii myös.
70-85 asteessa se avautuu, neste kiertää koko kannessa ja lohkossa. Sitten "päätermostaatti" ohjaa nestekiertoa kuten yleensäkin.

Eli tästä voisi päätellä, että jos lohkon termostaatti ei sulkeudu, on tuloksena vain hitaampi lämpeneminen ja suuremmat päästöt, kuten edellä jo sanottiin

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 26 Loka 2021 01:31
Kirjoittaja Tessu200
Jep eli päästöjen takia taas kikkailtu,eli ei mitään uutta heh!

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 21 Marras 2021 19:59
Kirjoittaja toniM
Termostaatit vaihdettu ja taas lämpömittari nousee puoleen väliin. 6 tuntia meni aikaa. On pahat vaihtaa. Moottorin lohkossa oleva termostaatti vaatii tosiaan laturin irroituksen, joka on muuten hankala irroittaa. Samalla meni paikoilleen uusi vesipumppu, laturin vapaakytkin, ohjain- ja kiristysrulla, hihna sekä vielä eteen jarrulevyt.

On ahtaat paikat ja paljon joutuu purkamaan letkuja yms.. jotta homman saa tehtyä.

Re: Fiesta 1.0 ecoboost termostaatti

Lähetetty: 21 Marras 2021 20:05
Kirjoittaja Renee
Oho kylläpä on vaikea rasti tehty termostaatin vaihdosta. Mutta hyvä että nyt lämpöä tulee ohjaamoon. Ja kerroit tänne lopputuloksen .