Sivu 1/1

1.0 ecoboostin lämpiäminen

Lähetetty: 06 Tammi 2017 09:18
Kirjoittaja Ekopuusti
Onko se vaan niin, ettei lämpömittarin nousua puoleen väliin kannata haaveilla näillä (-20) keleillä? 15-20 minuutin ajo maantiellä ja Focuksen mittari hädin tuskin 1/4 kohdalla. Kabiiniin virtaa jokseenkin lämmintä ilmaa, mutta käykön kone koko ajan kylmänä energiatehokkuuden kustannuksella?

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Lähetetty: 06 Tammi 2017 09:40
Kirjoittaja tursas
Pakko kommentoida, että olisit tyytyväinen, ettei ne lämmöt ole ihan tapissa ja miettiä että mitä hemmetiä pitäis tehdä seuraavaksi.. :roll:
Laita sinne syylarin eteen joku pahvi,,tms..

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Lähetetty: 06 Tammi 2017 09:46
Kirjoittaja Freeze
Itse ajelin eilen töihin -24C lukemissa työkaverin kanssa, matkaa tuli 40 km. Moottori lämpeni ihan mukavasti, kun pidin vaihteen nelosella läpi matkan, puhaltimen tehoa pykälällä vähentäen ettei pohina täytä koko matkustamoa -- jos alussa hillitsee puhaltimen suurimpia tehoja, niin moottori lämpiää nopeammin. Kyllä se kuutosvaihteellakin lähes normaalissa maantieajossa pysyy, mutta kaupunkiliikenteessä ei välttämättä -- eikä se välttämättä noin lyhyessä maantieajossa ehdi lämmetä kunnolla.

Oletko katsonut että jäähdyttimen edessä oleva sähkökaihdin toimii? Eli kun starttaat auton hyppää samantien pihalle, ja katso lampun kanssa etumaskista sisälle. Siellä pitäisi näkyä metallilamellien liike kiinni -> auki -> kiinni, joka tehdään käynnistyksen yhteydessä. Keula ei tarvi pahvia, jos tuo on kunnossa.

Itselläni uusittiin alkutalvesta termostaatti takuuseen juuri sen takia, ettei moottorin lämpö halunnut enää nousta, mutta itselläni lämmönpudotus oli jo paljon pahempi. Silloin puhuttiin siitä että nelosella satasta ajaen 0C lämpötilassa oltiin suunnilleen kolmanneksessa normalilämmöstä.

Termari piti vaihtaa itse asiassa KAKSI kertaa, koska ensimmäinen vaihdettu termari oli jo valmiiksi viallinen. Sanoivat Fordin liikkeen tiskillä, että niiden laadussa on ollut nykyään ongelmia.

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 10:43
Kirjoittaja Ekopuusti
Kiitos kommenteista.
Eilen ajelin samakoneisella Fiestalla -20 asteessa ja lämmöt nousi kivasti puoleen väliin (neljä palkkia) 15-20 min ajon jälkeen.

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Lähetetty: 07 Helmi 2018 17:31
Kirjoittaja -Kj-
Focus 1.0 125 M6 -15, 128tkm mittarissa, tuli juuri käyttöön. Lämpömittari nousee noin ensimmäiseen neljännekseen kohtalaisesti mutta siihen jää, vaikka pakkasta ei olisi kymmentäkään astetta. Sisälle riittää lämmintä ajossa, lämmityksen hillitseminen ei nosta lämpöjä ylemmäs. OBD:sta luettuna moottorin lämpötila pyöri korkeimmillaan 72C:ssa, laskien motarin poistumisrampilla jo 68C:n ja taajamassa keikkuen tuossa 70:ssä. Start&Stop järjestelmä ei aktivoidu.
Näissä on ilmeisesti kaksi termostaattia, brittifoorumeilla tiedettiin niitten aukeavan eri lämpötiloissa ja mainittiin että ensimmäinen termostaatti alkaisi avautumisen jo 70C:ssä, toinen vasta yli 90C? Onko foorumilaisilla tarkempaa tietoa?
Missähän moottorin lämpötilassa etumaskin läpät mahtavat avautua/sulkeutua.?
Joka tapauksessa auto menee tutkittavaksi, löydöksiä odotellessa...

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Lähetetty: 19 Helmi 2018 17:46
Kirjoittaja -Kj-
Merkkihuolto totesi edellisessä viestissä mainitusta autosta, että ei pysty päättelemään kummasta termostaatista kyse, joten molemmat menevät vaihtoon.