Sivu 1/2

Focuksen öljynkulutus...

Lähetetty: 18 Tammi 2006 16:31
Kirjoittaja jrinnes
Eli auto -00 1,6 focus, ajettu . 142 tkm. Syö öljyä TODELLA reippaasti, parissa viikossa suht koht normaalilla ajomäärällä ylärajalta alarajalle. Tuntuu että öljyn meno vain kasvamaan päin. Koneessa fordin omat 5w-30:set. Kävin sitten tänään paikallisessa Fordin liikkeessä kyselemässä missä voisi olla vika ja huoltopäällikköltä tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä että männänrenkaathan ne on menny. Renkaita ei kuulemma pysty vaihtamaan, vaan pitää vaihtaa koko puolimoottori, remontin hinta-arvio sellaiset vajaa pari tuhatta euroa. Ehdotin, että josko vika voisi olla joka venttiilinvarren kumeissa tai kampikammion tuuletusventtiilissä, mutta hänen mielestään vika on kuulemma mitä todennäköisimmin juuri noissa männänrenkaissa. Ehdotti kuitenkin ensin kokeiltavaksi Motor Flushia tai männänrenkaiden liottelua kaatamalla tulpanrei'istä valopetroolia sylintereihin, mutta tuskin kuulemma auttaa. Onko kukaan vaihdattanut tuota puolimoottoria, eli auttaako vaivaan vai saisiko ongelman ratkaistua jollakin halvemmalla tavalla, kun tuo vajaan parin tonnin remontti ei oikein iskisi...

Lähetetty: 18 Tammi 2006 18:02
Kirjoittaja tsetec

Ei vuoda...

Lähetetty: 18 Tammi 2006 18:40
Kirjoittaja jrinnes
niin uhohtu tuossa alkuperäisessä viestissä mainita, että ne öljyt katoaa todellakin sinne moottorin sisään, minkäänlaista vuotoa ulospäin ei ole havaittavissa...

Lähetetty: 19 Tammi 2006 07:43
Kirjoittaja riikomi
En tarkemmin tunne motin rakennetta, joten suhtaudu seuraavaan pienellä varauksella:

Tuo huollon kommentti "ei voi vaihtaa" todennäköisesti tarkoittaa sitä, että Fordin moottoripaja ei antaisi sellaiseen korjaukseen lupaa ja sitä myöten ei takuuta. Sinuna kysyisin vielä niin merkkihuollosta kuin yksityiseltäkin pajalta pelkkää männänrenkaiden vaihtoa ja lupaisit vastuuvapautuksen korjaamolle. Näin on tehty mm. volkkarin dieseleiden kohdalla, joiden kantta ei tehtaan mukaan saisi hioa ollenkaan vaan pitäisi aina vaihtaa uuteen. No on niitä höylätty ainakin yksityispajoilla, ja asiakas on kirjallisesti vapauttanut korjaamon vastuusta mikäli jotain sitten kuitenkin sattuisi.

Toinen mahdollisuus olisi teettää esitetty remppa ja käydä riitelemään maahantuojan kanssa (kuluttajaneuvojan avustuksella) kustannusten jaosta. Sinällään kai oletusarvo on, että moottorin pitäisi kestää kolmisensataatuhatta km, joten kulut puoliksi ?

Lähetetty: 19 Tammi 2006 08:46
Kirjoittaja riikomi
Mikä estää alkuperäisten männänrenkaiden (tai pelkän öljyrenkaan) korvaamisen uusilla, alkup. männänrenkailla ?

Lähetetty: 19 Tammi 2006 15:03
Kirjoittaja mjtee
riikomi kirjoitti:Mikä estää alkuperäisten männänrenkaiden (tai pelkän öljyrenkaan) korvaamisen uusilla, alkup. männänrenkailla ?
Eikai mikään, mutta homma lienee niin, ettei se auttaisi mitään 140tkm rallattaneissa sylintereissä ja männissä, joissa vuotoa esiintyy.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 17:31
Kirjoittaja jesus48
mjtee kirjoitti:Eikai mikään, mutta homma lienee niin, ettei se auttaisi mitään 140tkm rallattaneissa sylintereissä ja männissä, joissa vuotoa esiintyy.
sä meinaat et 140tkm ruuvattu kone on loppu?hohhoijjaa,uudet renkaat ja kovaa ajoa sanon minä.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 17:35
Kirjoittaja Jaakko85
riikomi kirjoitti:Mikä estää alkuperäisten männänrenkaiden (tai pelkän öljyrenkaan) korvaamisen uusilla, alkup. männänrenkailla ?
Ei se öljyrengas sitä öljyn pääsyä estä palotilaan, sen tekee toinen puristusrengas.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 17:37
Kirjoittaja evolution
:?: eikös öljyrengas ole juurikin sitä varten siellä että se kaapii sen öljyn pois sylintereiden seinämiltä

Lähetetty: 19 Tammi 2006 18:18
Kirjoittaja Sultzi
Juurikin niin, kuten evolution sanoi. Keskimmäinen rengas vielä hieman varmistaa sitä, ettei öljyä pääse. Ei ne kaks puristusrengasta pysty kuitenkaan niitä öljyjä pitämään kurissa, jos öljyrengas entinen.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 18:27
Kirjoittaja lassi
Puristusrenkaat pitää paineet männän yläpuolella ja öljyrengas kaapii öljyt sylinterien seinämistä.Öljyrenkaat voivat olla kuoleentuneet tai pikeentyneet kiinni mäntään tuskin mikään kone on loppuun kulunut noilla kilsoilla. Koittaa voisi niin kuin edellä kirjoitettiin luiottaa renkaat irti mutta tuskin auttaa.Kone auki ja uudet männänrenkaat niin tokenee turha maksaa puolimoottorista. :shock:

Lähetetty: 19 Tammi 2006 18:48
Kirjoittaja Jaakko85
Olkaa mitä mieltä haluatte, mutta toinen puristusrengas on se viimeinen "lukko" sille öljyn pääsylle ylemmälle puristusrenkaalle, joka on jo liian kuuma kaapiakseen öljyä sylinterin seinämästä..

Olisiko öljyrenkaan tehtäviä ehkä levittääkin sitä öljyä tasaisesti sylinteriseinämään ??

Öljyrengas jättää pakostakin öljyä seinämään, se ei ole niin "tiivis".

Lähetetty: 19 Tammi 2006 19:58
Kirjoittaja swrt555
Jyväskylän fordilla ainakin rengastus onnistui.
Oli yksi poikki ja muut palanut kiinni. Sitten kansi oikaistiin. Hinta arvio oli 2100e ( siinä oli myös abs anturi ja laakeri taakse).
Loppui öljyn kulutus joka oli 1L/1000km
Onneksi liikkeen piikkiin kun lupasivat 6kk takuun :)
ja auto oli focus -99 1,6 255 tkm

Samalla aukaisulla saa jakopäänkin laitettua jos et ole vielä kerinnyt

Lähetetty: 19 Tammi 2006 20:49
Kirjoittaja jrinnes
swrt555 kirjoitti:Samalla aukaisulla saa jakopäänkin laitettua jos et ole vielä kerinnyt
Ei oo vielä jakopäätä laitettu eikä laitetakaan, tai ainakaan minä en laitata, enkä sen puoleen aio tehdä moottorillekaan mitään. Tänään nimittäin töihin mennessä kuului kaksi kummallista pamausta jostain takapäästä, joiden jälkeen auto tuntui hieman nykivän ja vaeltelevan, mikä kuitenkin melkein heti loppui. Töistä lähtiessä jälleen yksi paukahdus ja samat oireet jotka loppuivat yhtä nopeasti kuin ensimmäiselläkin kerralla. Matkalla vielä pysähdys kauppaan, jonka pihasta lähdettäessä alkoi ABS:n valo palamaan ja absit pois pelistä. Nyt oikeasta takarenkaasta kuuluu rahisevaa ja laahaavaa ääntä, mutta pyörä kuitenkin pyörii. Huomenna pajalle selvittelemään tuota jarruhommaa ja että mikä siellä pyörässä mekastaa ja sen kun saa kuntoon, niin ei muuta kuin hymyssä suin Rinta-Jopille autoa vaihtamaan, mistä tuon ostinkin...

Lähetetty: 19 Tammi 2006 20:54
Kirjoittaja swrt555
Ettei olisi laakeri joita näistä on tainnut jokunen mennä ?

Lähetetty: 19 Tammi 2006 20:59
Kirjoittaja lassi
Jaakon olis hyvä vähän lukea autotekniikan kirjoja opiskelumielessä :P :D

Lähetetty: 19 Tammi 2006 21:24
Kirjoittaja Jaakko85
lassi kirjoitti:Jaakon olis hyvä vähän lukea autotekniikan kirjoja opiskelumielessä :P :D
Jep en voi väittää vastaan.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 22:43
Kirjoittaja p3
ylinrengas pitää paineet ja siirtää n:80% männänlaen lämpötilasta sylinterinseinämälle. toinenrengas varmistaa edellistä ja kaapii loput ylimääräiset öljyt. öljyrengas hoitaa pää-asiassa liian öljyn pois.
kuitenkin öljyn täytyy voidella sylinterin/männän väliä, tätä varten on hoonaus naarmut.
pinnoitetuissa sylintereissä on hieman hankalampaa rengastaminen, mikäli on selvää kulumaa. lisäksi pitää ottaa huomioon männänrengasuran mahdollinen kuluminen.

Lähetetty: 20 Tammi 2006 07:02
Kirjoittaja lassi
Näin sanoo kirjat ja näin on nykyään : palotilan ja kampikammion välisinä tiivistyselementteinä käytetään männänrenkaita. Kaksi ylintä männänrengasta huolehtivat kaasutiiviydestä (ns. painerenkaat) vähintään yksi lisärengas (yleensä erikoismuotoiltu) huolehtii männän ja painerenkaiden öljyhuollosta (raaperengas) Eli nykymoottoreissa ei ole ns raaperengasta ja öljyrengasta erikseen vanhoissa oli 4 männänrengasta 2 paine 1 raape ja öljyrengas. :D :idea:

Lähetetty: 20 Tammi 2006 09:30
Kirjoittaja Jaakko85
lassi kirjoitti:painerenkaat) vähintään yksi lisärengas (yleensä erikoismuotoiltu) huolehtii männän ja painerenkaiden öljyhuollosta
No siinähän se, toinen puristusrengas putsaa pannun kunnolla jos se on vaan kunnossa (rengas siis) Ylempi puristurengas käy jo liian kuumana, öljy palaisi kiinni..

Tiedän että puristusrenkaat pitää paineet oikealla puolella, mutta männänrenkaalla on muitakin tehtäviä.. (kuten lämmönjohtaminen ym ..)

Lähetetty: 20 Tammi 2006 12:00
Kirjoittaja lassi
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Lähetetty: 20 Tammi 2006 14:52
Kirjoittaja mjtee
Eli summarum. AJETAAN niillä autoilla eikä hissutella! :)

Lähetetty: 20 Tammi 2006 23:17
Kirjoittaja lassi
Karstanpoltto tekee hyvää sillon tällön :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Lähetetty: 21 Tammi 2006 12:56
Kirjoittaja fiiikus
swrt555 kirjoitti:Ettei olisi laakeri joita näistä on tainnut jokunen mennä ?
kolme pyöränlaakeria vaihdattaneena voisin todeta kokemuksen syvällä rinta- äänellä että se laakeri on vaihtokunnossa - eikä palvele enää kuin noin 150km luottamuksella. yhden kerran on mennyt noin pitkälle että ABSvalo syttyi, (aamuyöllä ja klo 05 sikakiire Finnairin kyytiin) tuolloin laakerin rullapitimetkin oli menneet ruvelle ja välystä lopuksi reippaasti. karmea kohina. tuo takapyöränlaakerin hajoaminen on sen verran pitkällinen prosessi ettei sitä huomaa aluksi, mutta kun laakeri on vaihdettu - sen huomaa. takakontista kaikuva yleisääni vaimenee selvästi. :shock:

Laakeri...

Lähetetty: 21 Tammi 2006 23:26
Kirjoittaja jrinnes
Jep, laakeri oli mennyt... Kun takapyörät nostettiin pajalla ilmaan, rengas heilui niin paljon, että olisi luullut sen tippuvan hetkenä minä hyvänsä. Aika äkkiä tuo on kuitenkin lopullisesti hajonnut, kun tässä vähän aikaa sitten uusia talvirenkaita asennettaessakaan ei huoltomies enkä itse huomannut mitään. ABS:n valon syttymisen selitti varmasto se, että pyörä oli päässyt heilumaan niin paljon, että jarrurummussa kiinni oleva pyöreä lätkä, josta ABS:n anturi mittaa pyörän pyörintänopeuden oli mennyt paskaksi.... Maanantaina Foordille kyselemään uutta, saas nähdä onko kalliskin... Kokemuksia..? Toivottavasti ei ole hajottanut itse ABS:n anturiakin...