Focuksen öljynkulutus...
Focuksen öljynkulutus...
Eli auto -00 1,6 focus, ajettu . 142 tkm. Syö öljyä TODELLA reippaasti, parissa viikossa suht koht normaalilla ajomäärällä ylärajalta alarajalle. Tuntuu että öljyn meno vain kasvamaan päin. Koneessa fordin omat 5w-30:set. Kävin sitten tänään paikallisessa Fordin liikkeessä kyselemässä missä voisi olla vika ja huoltopäällikköltä tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä että männänrenkaathan ne on menny. Renkaita ei kuulemma pysty vaihtamaan, vaan pitää vaihtaa koko puolimoottori, remontin hinta-arvio sellaiset vajaa pari tuhatta euroa. Ehdotin, että josko vika voisi olla joka venttiilinvarren kumeissa tai kampikammion tuuletusventtiilissä, mutta hänen mielestään vika on kuulemma mitä todennäköisimmin juuri noissa männänrenkaissa. Ehdotti kuitenkin ensin kokeiltavaksi Motor Flushia tai männänrenkaiden liottelua kaatamalla tulpanrei'istä valopetroolia sylintereihin, mutta tuskin kuulemma auttaa. Onko kukaan vaihdattanut tuota puolimoottoria, eli auttaako vaivaan vai saisiko ongelman ratkaistua jollakin halvemmalla tavalla, kun tuo vajaan parin tonnin remontti ei oikein iskisi...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
Ei vuoda...
niin uhohtu tuossa alkuperäisessä viestissä mainita, että ne öljyt katoaa todellakin sinne moottorin sisään, minkäänlaista vuotoa ulospäin ei ole havaittavissa...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
En tarkemmin tunne motin rakennetta, joten suhtaudu seuraavaan pienellä varauksella:
Tuo huollon kommentti "ei voi vaihtaa" todennäköisesti tarkoittaa sitä, että Fordin moottoripaja ei antaisi sellaiseen korjaukseen lupaa ja sitä myöten ei takuuta. Sinuna kysyisin vielä niin merkkihuollosta kuin yksityiseltäkin pajalta pelkkää männänrenkaiden vaihtoa ja lupaisit vastuuvapautuksen korjaamolle. Näin on tehty mm. volkkarin dieseleiden kohdalla, joiden kantta ei tehtaan mukaan saisi hioa ollenkaan vaan pitäisi aina vaihtaa uuteen. No on niitä höylätty ainakin yksityispajoilla, ja asiakas on kirjallisesti vapauttanut korjaamon vastuusta mikäli jotain sitten kuitenkin sattuisi.
Toinen mahdollisuus olisi teettää esitetty remppa ja käydä riitelemään maahantuojan kanssa (kuluttajaneuvojan avustuksella) kustannusten jaosta. Sinällään kai oletusarvo on, että moottorin pitäisi kestää kolmisensataatuhatta km, joten kulut puoliksi ?
Tuo huollon kommentti "ei voi vaihtaa" todennäköisesti tarkoittaa sitä, että Fordin moottoripaja ei antaisi sellaiseen korjaukseen lupaa ja sitä myöten ei takuuta. Sinuna kysyisin vielä niin merkkihuollosta kuin yksityiseltäkin pajalta pelkkää männänrenkaiden vaihtoa ja lupaisit vastuuvapautuksen korjaamolle. Näin on tehty mm. volkkarin dieseleiden kohdalla, joiden kantta ei tehtaan mukaan saisi hioa ollenkaan vaan pitäisi aina vaihtaa uuteen. No on niitä höylätty ainakin yksityispajoilla, ja asiakas on kirjallisesti vapauttanut korjaamon vastuusta mikäli jotain sitten kuitenkin sattuisi.
Toinen mahdollisuus olisi teettää esitetty remppa ja käydä riitelemään maahantuojan kanssa (kuluttajaneuvojan avustuksella) kustannusten jaosta. Sinällään kai oletusarvo on, että moottorin pitäisi kestää kolmisensataatuhatta km, joten kulut puoliksi ?
Eikai mikään, mutta homma lienee niin, ettei se auttaisi mitään 140tkm rallattaneissa sylintereissä ja männissä, joissa vuotoa esiintyy.riikomi kirjoitti:Mikä estää alkuperäisten männänrenkaiden (tai pelkän öljyrenkaan) korvaamisen uusilla, alkup. männänrenkailla ?
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Juurikin niin, kuten evolution sanoi. Keskimmäinen rengas vielä hieman varmistaa sitä, ettei öljyä pääse. Ei ne kaks puristusrengasta pysty kuitenkaan niitä öljyjä pitämään kurissa, jos öljyrengas entinen.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Puristusrenkaat pitää paineet männän yläpuolella ja öljyrengas kaapii öljyt sylinterien seinämistä.Öljyrenkaat voivat olla kuoleentuneet tai pikeentyneet kiinni mäntään tuskin mikään kone on loppuun kulunut noilla kilsoilla. Koittaa voisi niin kuin edellä kirjoitettiin luiottaa renkaat irti mutta tuskin auttaa.Kone auki ja uudet männänrenkaat niin tokenee turha maksaa puolimoottorista. 

HUh Huh huijaa!
Olkaa mitä mieltä haluatte, mutta toinen puristusrengas on se viimeinen "lukko" sille öljyn pääsylle ylemmälle puristusrenkaalle, joka on jo liian kuuma kaapiakseen öljyä sylinterin seinämästä..
Olisiko öljyrenkaan tehtäviä ehkä levittääkin sitä öljyä tasaisesti sylinteriseinämään ??
Öljyrengas jättää pakostakin öljyä seinämään, se ei ole niin "tiivis".
Olisiko öljyrenkaan tehtäviä ehkä levittääkin sitä öljyä tasaisesti sylinteriseinämään ??
Öljyrengas jättää pakostakin öljyä seinämään, se ei ole niin "tiivis".
Jyväskylän fordilla ainakin rengastus onnistui.
Oli yksi poikki ja muut palanut kiinni. Sitten kansi oikaistiin. Hinta arvio oli 2100e ( siinä oli myös abs anturi ja laakeri taakse).
Loppui öljyn kulutus joka oli 1L/1000km
Onneksi liikkeen piikkiin kun lupasivat 6kk takuun
ja auto oli focus -99 1,6 255 tkm
Samalla aukaisulla saa jakopäänkin laitettua jos et ole vielä kerinnyt
Oli yksi poikki ja muut palanut kiinni. Sitten kansi oikaistiin. Hinta arvio oli 2100e ( siinä oli myös abs anturi ja laakeri taakse).
Loppui öljyn kulutus joka oli 1L/1000km
Onneksi liikkeen piikkiin kun lupasivat 6kk takuun

ja auto oli focus -99 1,6 255 tkm
Samalla aukaisulla saa jakopäänkin laitettua jos et ole vielä kerinnyt
Ei oo vielä jakopäätä laitettu eikä laitetakaan, tai ainakaan minä en laitata, enkä sen puoleen aio tehdä moottorillekaan mitään. Tänään nimittäin töihin mennessä kuului kaksi kummallista pamausta jostain takapäästä, joiden jälkeen auto tuntui hieman nykivän ja vaeltelevan, mikä kuitenkin melkein heti loppui. Töistä lähtiessä jälleen yksi paukahdus ja samat oireet jotka loppuivat yhtä nopeasti kuin ensimmäiselläkin kerralla. Matkalla vielä pysähdys kauppaan, jonka pihasta lähdettäessä alkoi ABS:n valo palamaan ja absit pois pelistä. Nyt oikeasta takarenkaasta kuuluu rahisevaa ja laahaavaa ääntä, mutta pyörä kuitenkin pyörii. Huomenna pajalle selvittelemään tuota jarruhommaa ja että mikä siellä pyörässä mekastaa ja sen kun saa kuntoon, niin ei muuta kuin hymyssä suin Rinta-Jopille autoa vaihtamaan, mistä tuon ostinkin...swrt555 kirjoitti:Samalla aukaisulla saa jakopäänkin laitettua jos et ole vielä kerinnyt
Mondeo 2.0 GT stw A -97
ylinrengas pitää paineet ja siirtää n:80% männänlaen lämpötilasta sylinterinseinämälle. toinenrengas varmistaa edellistä ja kaapii loput ylimääräiset öljyt. öljyrengas hoitaa pää-asiassa liian öljyn pois.
kuitenkin öljyn täytyy voidella sylinterin/männän väliä, tätä varten on hoonaus naarmut.
pinnoitetuissa sylintereissä on hieman hankalampaa rengastaminen, mikäli on selvää kulumaa. lisäksi pitää ottaa huomioon männänrengasuran mahdollinen kuluminen.
kuitenkin öljyn täytyy voidella sylinterin/männän väliä, tätä varten on hoonaus naarmut.
pinnoitetuissa sylintereissä on hieman hankalampaa rengastaminen, mikäli on selvää kulumaa. lisäksi pitää ottaa huomioon männänrengasuran mahdollinen kuluminen.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Näin sanoo kirjat ja näin on nykyään : palotilan ja kampikammion välisinä tiivistyselementteinä käytetään männänrenkaita. Kaksi ylintä männänrengasta huolehtivat kaasutiiviydestä (ns. painerenkaat) vähintään yksi lisärengas (yleensä erikoismuotoiltu) huolehtii männän ja painerenkaiden öljyhuollosta (raaperengas) Eli nykymoottoreissa ei ole ns raaperengasta ja öljyrengasta erikseen vanhoissa oli 4 männänrengasta 2 paine 1 raape ja öljyrengas.



HUh Huh huijaa!
No siinähän se, toinen puristusrengas putsaa pannun kunnolla jos se on vaan kunnossa (rengas siis) Ylempi puristurengas käy jo liian kuumana, öljy palaisi kiinni..lassi kirjoitti:painerenkaat) vähintään yksi lisärengas (yleensä erikoismuotoiltu) huolehtii männän ja painerenkaiden öljyhuollosta
Tiedän että puristusrenkaat pitää paineet oikealla puolella, mutta männänrenkaalla on muitakin tehtäviä.. (kuten lämmönjohtaminen ym ..)
kolme pyöränlaakeria vaihdattaneena voisin todeta kokemuksen syvällä rinta- äänellä että se laakeri on vaihtokunnossa - eikä palvele enää kuin noin 150km luottamuksella. yhden kerran on mennyt noin pitkälle että ABSvalo syttyi, (aamuyöllä ja klo 05 sikakiire Finnairin kyytiin) tuolloin laakerin rullapitimetkin oli menneet ruvelle ja välystä lopuksi reippaasti. karmea kohina. tuo takapyöränlaakerin hajoaminen on sen verran pitkällinen prosessi ettei sitä huomaa aluksi, mutta kun laakeri on vaihdettu - sen huomaa. takakontista kaikuva yleisääni vaimenee selvästi.swrt555 kirjoitti:Ettei olisi laakeri joita näistä on tainnut jokunen mennä ?

[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Laakeri...
Jep, laakeri oli mennyt... Kun takapyörät nostettiin pajalla ilmaan, rengas heilui niin paljon, että olisi luullut sen tippuvan hetkenä minä hyvänsä. Aika äkkiä tuo on kuitenkin lopullisesti hajonnut, kun tässä vähän aikaa sitten uusia talvirenkaita asennettaessakaan ei huoltomies enkä itse huomannut mitään. ABS:n valon syttymisen selitti varmasto se, että pyörä oli päässyt heilumaan niin paljon, että jarrurummussa kiinni oleva pyöreä lätkä, josta ABS:n anturi mittaa pyörän pyörintänopeuden oli mennyt paskaksi.... Maanantaina Foordille kyselemään uutta, saas nähdä onko kalliskin... Kokemuksia..? Toivottavasti ei ole hajottanut itse ABS:n anturiakin...
Mondeo 2.0 GT stw A -97