Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Kaikkea classic Fordeista
Vastaa Viestiin
Myrsy
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Huhti 2021 23:40

Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Myrsy »

Hei!
Sellainen aloittelija kysymys olisi, et miten jäähdytysneste saadaan ulos Escort Mk1 GT mallista. Auto on papereiden mukaan otettu käyttöön vuonna 70, mut sen tarkempaa tietoo vuosimallista ei oo.

Sen verran auton käyttöohjeista selkis, et syylärin alla on joku hana, mutta ohjeessa ei kerrottu miten se avataan. Hana kääntyy auki jonkun noin 90 astetta ja ei enempää. Vettä ei sieltä ulos tullut ja en oikeen ymmärrä että pitäisikö sieltä saada jotain ulos.

Sit sen lisäks lohkossa on vedenlämmittimen vieres pultti, josta oletettavasti saa vettä ulos, mutta se on vielä työnalla kun on todella jumissa.

Jos joku osaisi kerto pitääkö veden tulla kummastakin noista vai vaan toisesta ulos niin auttaisi paljon.

Kiitos avusta jo etukäteen!


ps. Saako tähän automalliin räjäytyskuvia jostain? Tietysti pitäs ehkä tietää ensin tarkalleen mikä auto on kyseessä. Konepellin alla oli joku laatta jossa oli numeroita, voisiko siitä jotain päätellä?
Renee
Viestit: 3405
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules varmaan niin paljon likaa venttiilissä että se tukossa.Ota alaletku irti syyläristä sillä se tyhjenee järjestelmä.Mikäs moottori siinä on
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei muuta kun alavesiletku auki ja vedet pois,sitten jäähdyttäjä irti ja kattelee miksi on tukossa jollei rassaamalla paikallaan hanasta tukos pois lähde.
Lohkosta on ihan turha yrittää tulppia irti vuoskymmenet ruostuttanu ne jumiin kokonaan,itsellä ei ole yhdessä traktorissa lohkossa ollenkaan mitään tulppaa tai hanaa,sama homma olis mullakin edessä että syyläristä vaan laskee muuta ei voi.
Onko nesteet pahan näköset+ jollei ole niin pelkkä vaihto vaan jos ruosteistasakkaa ja ollu vuoskymmeniä niin sitten huuhtelee,parempi vielä olis ajaa kuumaksi ja sitten alavwesiletku aukia ja antaa valua reippaasti pois.
Minkään vaihtokaavan vuoksi ei kannata vaihtaa jos nesteet hyvät, itellä ollu moottoreissa kymmeniävuosia samat nesteet sisällä ja hyvin pelanneet,kuitenkin jostain sen verran tihkuu että lisätäkkin pitää.
Myrsy
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Huhti 2021 23:40

Re: Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Myrsy »

Niin tosiaan ois voinu olla relevanttia infoa et auto on seissy märkää maata vasten noin 30v. Koitan siis laskee vedet siitä vesiletkusta ja kaikki varmaan riippuu sit siitä missä kunnos se vesi on, et jos on aivan helvetin ruosteista niin pitää sit huuhtoo. Myöskin onko siis niin et se syylärin alla olevaa hanaa käännettään vaan noin 90 astetta ja pitäis jo tulla vettä ulos, jos ei ois tukos?

Lämpimäks käyttö ei myöskään onnistu ainakaan vielä, sillä autoa ei ole edes kokeiltu käyntiin vielä. Näitten vesien vaihdon jälkeen kokeillaan. Sylinterit oon tos öljynny, testannu et kampi pyörii ja vaihtanu öljyt ja suodattimen, että hirveetä tuhoa ei pitäs tulla kokeilusta sit.

Myöskin en tarkasti tiiä mikä moottori on kiinni, mutta moottoris on tarra jossa lukee 1300GT.
tursas
Viestit: 3674
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tursas »

Myrsy kirjoitti: 01 Touko 2021 16:56 Niin tosiaan ois voinu olla relevanttia infoa et auto on seissy märkää maata vasten noin 30v. Koitan siis laskee vedet siitä vesiletkusta ja kaikki varmaan riippuu sit siitä missä kunnos se vesi on, et jos on aivan helvetin ruosteista niin pitää sit huuhtoo. Myöskin onko siis niin et se syylärin alla olevaa hanaa käännettään vaan noin 90 astetta ja pitäis jo tulla vettä ulos, jos ei ois tukos?

Lämpimäks käyttö ei myöskään onnistu ainakaan vielä, sillä autoa ei ole edes kokeiltu käyntiin vielä. Näitten vesien vaihdon jälkeen kokeillaan. Sylinterit oon tos öljynny, testannu et kampi pyörii ja vaihtanu öljyt ja suodattimen, että hirveetä tuhoa ei pitäs tulla kokeilusta sit.

Myöskin en tarkasti tiiä mikä moottori on kiinni, mutta moottoris on tarra jossa lukee 1300GT.
Jos se kärry on tossa kunnossa niin ihan sama mitkä vedet siellä on, pistäkää ensin käyntiin.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Myrsy
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Huhti 2021 23:40

Re: Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Myrsy »

Jos se kärry on tossa kunnossa niin ihan sama mitkä vedet siellä on.. :D
Auto on onneksi ollu kuinteki ilmeisen paksussa ja vahvassa ruostesuojassa esim. runkopalkit ja pohja ovat ihan hyvässä kunnossa. Ruuvarilla kun koputteli läpi niin kuulosti ihan hyvältä ja tunkilla pysty hyvin nostaa ilman et mitään ees ratisi. Varmaan se ladon maa ei ihan aina oo märkä ollu. Jarrut on kyl aivan mennyttä, jarrujen työsylinterit varsinki ja helmat on nähny parempia aikoja. Mutta kuten sanottua ne männät myös liikku ihan ilman väkivaltaa, et on tossa viel jotain tehtävissä, mut varmasti on työsarkaa kyllä :lol:

En tosiaan viiti pistää käyntiin noil vesil, kun varmaan saa vesipumpun tukkoon vauhil.
Tessu200
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort Mk1 GT vm 70 jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

No juu tuo sitten muuttaa käsityksiä,mulla tuolla on MK2 Cortina -70 tallissa pukeilla ollu jo 2005 asti ajamatta,hyvä yksilö ja odottaa sitä uutta tulemista jonkun käsistä ennen kun lahoaa tallin lattia ja koko talli kenties...
Vastaa Viestiin