Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Kaikkea classic Fordeista
Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

TaneRock kirjoitti:
21 Touko 2020 13:02
Vihreä(t) johdot tulee puolan - napaan, musta keltanen puolan +. Kiekkamittari saa vihreältä johdolta signaalin.
Noilla liittimillä ei saa kun yhden kerrallaan kiinni siihen puolan pulttiin. Ne on semmoset kumihatut jotka painastaan paikalleen. Ehkä multa puuttuu siitä joku palikka johon sais useamman?

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Långberg kirjoitti:
21 Touko 2020 20:54
TaneRock kirjoitti:
21 Touko 2020 13:02
Vihreä(t) johdot tulee puolan - napaan, musta keltanen puolan +. Kiekkamittari saa vihreältä johdolta signaalin.
Noilla liittimillä ei saa kun yhden kerrallaan kiinni siihen puolan pulttiin. Ne on semmoset kumihatut jotka painastaan paikalleen. Ehkä multa puuttuu siitä joku palikka johon sais useamman?
Niin ne vihreät on kiekkamittarin piuhat, niin kuin TaneRockin kommentissa oli.
http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=106529
Muuten perusperiaate on noin:

https://www.classic-ford.org/cfp/tm.aspx?m=81657 Vaikka laittaisi kaikki piuhat uusiksi.

TaneRock
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Maalis 2017 14:53

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja TaneRock »

En usko välistä puuttuvan mitään ylimääräistä. Taunuksessa oli samantyyppinen johdotus, oli kiekkamittarille valmius. Taunus ajoista sen verran aikaa, et muistia saa kiusata :oops: . Vihreät johdot voi liittää yhteen tai jättää liittämättä. Jos puolalle startatessa tulee virta, katkooko kärjet sytytys virtaa?? Puola mitattu?

Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

:thumbup: Noniin nyt on ainakin selvä selkeys kuinka ne johdot kuuluu tulla. Kipinää ei tule. Alan epäillä puolaa syylliseks tässä pikkuhiljaa. Kertaakaan en oo saanu muuta jännitelukemaa puolan ja jakajan väliseltä pikkupiuhalta kun 0v vaikka olis virrat avaimesta pois, sytytysvirta päällä tai joku toinen starttaamassa samalla kun mittaa. Sen taidan kokeilla uusia seuraavaks ja voin tähän kirjottaa kuinka kävi. Kiitoksia vastauksista on tullut paljon hyvää tietoa jolla pääsee etenemään. :ford:

En vaan tajua tuota Haynesin Consul & Granada korjauskirjaa kuinka onneton piiperrös sähkökaaviosta on edes voitu saada aikaan kun suurennuslasillakaan ei niitä pieniä numeroita saa näkymään joidenka pitäis kertoo johtimien väri ja myöskin niiden seuraaminenkin vaatii todella tarkkana olemista. Ihankun se olis ollu joskus iso kuva joka on pienennetty kirjan sivun kokoon saaden epäonnistunut lopputulos ja kaikki numerot pieniä pisteitä. Muuten hyvä kirja jossa kaikki muut asiat kerrottu selkeään tyyliin kuvien kera.

TaneRock
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Maalis 2017 14:53

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja TaneRock »

Ite käytän "vanhan ajan" koetinkynää ensiövirran tarkistuksessa, sillä saa näppärästi testattua katkooko katkojan kärjet ensiövirtaa. Puolan saa taas yleismittarilla tarkistettua.
Haynesin kirjat olleet hyviä aikoinaan jopa suomi painoxena, nykyään suomi versiot täyttä kuraa, ite suosin nykyään orkkista. Onkoha consul & granada kirja monesti kopioitu :? , onx muuten kuvat kelvollisia?. Taunuxen suomenkielinen versio oli muuten hyvä kirja, mut kuvat ja sähkökaaviot vähän suttuset, pärjäs hyvin silti.

Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

TaneRock kirjoitti:
22 Touko 2020 02:51
Ite käytän "vanhan ajan" koetinkynää ensiövirran tarkistuksessa, sillä saa näppärästi testattua katkooko katkojan kärjet ensiövirtaa. Puolan saa taas yleismittarilla tarkistettua.
Haynesin kirjat olleet hyviä aikoinaan jopa suomi painoxena, nykyään suomi versiot täyttä kuraa, ite suosin nykyään orkkista. Onkoha consul & granada kirja monesti kopioitu :? , onx muuten kuvat kelvollisia?. Taunuxen suomenkielinen versio oli muuten hyvä kirja, mut kuvat ja sähkökaaviot vähän suttuset, pärjäs hyvin silti.
Kuvat on hyvät, ainut on tuo sähkökaavio kun sitä ei oo jaoteltu esim. Useammalle sivulle vaan koko auton kaikki sähköt on samassa läjässä siinä yhdellä sivulla. Toki näissä vanhemmissa ei nyt niin paljon sähköjä ookkaan ku uusissa mut silti se on aika soppa.

Tessu200
Viestit: 234
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Puola kannattaa aina vaihtaa varmasti ehjään jos vikaa epäilee,ihan normi kotimittareilla siitä vikaa ei löydy vaikka oliskin,kerran viikon etsin pätkimisvikaa Escosta ja syy oli puolassa,mitään vikaa ei yleismittari siitä näyttäny,ehjällä puolalla ei nykiny enää.
Kerran etitty myös kun pätki nii nvika olikin kierroslukumittarissa joka veti virrat maihin,sekin voi olla syy ettei kipinää ole,ei muuta kun suoraan virta puolalle akulta ja siitä jakajalle jollei kipinää näy ja kärjet ym ok niin puola on sökö.

Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

Puola tuossa vaihtuikin uuteen. Hörähtelee jo. Virranjakajan kannen tilaan niin uskon sillä lähtevän toimimaan. Siellä oli niin omituinen juttu mihin en osannu edes kiinnittää huomiota mutta näytti siltä että jossainvaiheessa pyörijä on päässy ottaan kiinni niihin kohtiin kannessa mistä lähtee virta tulpille. Pari niistä oli ihan vinossa. Ilmotan tähän jahka saan Granaatin töräytettyä tulille.

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Onkohan niin paljon väljää, että sen takia mennyt jakajan kannesta nastat vinoon?

Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

Joku halppis kansi. Ei oo ainakaan minkään hyvän valmistajan. Semmonen asia hoksattu, että nastat menny vinoon kun tulpanjohtojen liitäntöjä pyöritelty jakajan kannessa. Ne nyt suoristin ja viikonloppuna katon auttoko. Otin myös uudet kärjet ja uuden kondensaattorin kun ei montaa euroa olleet. Sais vaan testattuu tolla kannella alkuun miltä edes kuulostaa koko kone ja sais lämpöseks niin pääsis öljyt vaihtelemaan.

Eihän tuommostakaan aluks älynny kahtoo kun ei yhenkään jakajan kannessa oo ikinä ennen tuollasta käyny.

Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

Vieläkään :ford: ei halua käynnistyä. Osatki oli kaikki vääriä paitsi pyörijä. Tälläkertaa sentään pyörijä istui napakasti paikalleen, uusi kun oli. Taidan vaan alkaa suoraan hommaamaan sitä käretöntä jakajaa ja kaikki muutenki uusiks. Eiköhän se siitä.

Pajari
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Pajari »

Långberg kirjoitti:
09 Kesä 2020 05:24
Puola tuossa vaihtuikin uuteen. Hörähtelee jo. Ilmotan tähän jahka saan Granaatin töräytettyä tulille.
Yleensä etuvastuksellinen puola käyttäytyy juurikin noin kun etuvastus on palasina. Eli hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun virta-avaimesta löysää. Tuon vian voi tietysti testata, kun ohittaa etuvastukkeen. Eli suoraan puolalle 12v ja starttia. Tuon ikäisissä Fordeissa vanhan muistini mukaan startin solenoidi ohjasi ko. etuvastuksen käyttötapahtumaa? Voi olla että senkin muistan väärin.
Mutta eipä tuo nyt ole mitään rakettitiedettä tuon ikäisissä katkojasysteemeissä sähköt muutenkaan.
Tietysti, jos jakaja on akselin laakeroinniltaan niin väljä, ettei kärkiväli katkojassa kestä arvoissaan, voi sekin olla tuohon pelkkään hörähtelyyn syynä.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8

Tessu200
Viestit: 234
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jos jakaja on väljä ei oikeen pelaa kun katkojat on välillä kokonaan auki/kiinni riippuu miten väljä on,yleensä kyllä mulla teki sitä että hävis yläkierrokset kun jakaja väljeni ja toisinpäin että tyhjäkäynti takkuili kans.
Kuuluuko tuossa ollakkaan etuvastuspuolaa? aniharvoin olen niitä missään Fordeissa nähnykkään,Kentissä en taida olla alumperin koskaan...Granadassa voi olla kun erikone

Långberg
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Huhti 2020 19:21

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Långberg »

Ei enää ongelmia. Kaikki on korjaantunu kun laitto sen kärettömän jakajan. Se nyt jää sit mysteeriks, että missä se vika tarkalleen oli. Pitää vaan sytkä säätää vielä kohalleen ja myös kaasutinta hieman. Mut ihan ok sain käymään tyhjää ja jakso käydä hyvin. Ja kierroksiakin otti kun varovasti vähän kokeilin. :thumbup:

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Hyvä kun alkoi pelaamaan, onhan kärjetön huolettomampi ja toiminta varmempi.

Tessu200
Viestit: 234
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Granada MK1 -74 sähkö ja polttoaine

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Siellä se jakajassa varmaan on,kärjet kiinni niin ei kipinää tule jos akseli väljä tai sitten maitto jostain kohtaa ettei katkojille asti päässy,ei tuossa montaa vikaa voi olla,konkkakin voi maittaa eikä toimi.

Vastaa Viestiin