Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Löysin helposti CANBUS sähkösarjan tähän autooni, mutta se on Britanniassa:
Towbar Electrics 7 Way Bypass Relay for Canbus Multiplex Wiring Smart TR186
Onko kenelläkään tietoa jostain 30 euron releboksista. En viitsisi alkaa asentamaan yksittäisistä releistä.
Biltemassa on 129 euron setti, ryöstöhinta. Britannian malli on 33€, mutta tulee varmaan tulli ym.
Ei neljänkympin vetokoukkuun voi laittaa viidenkympin sähkösarjaa. Entäs jos laittaisi peräkärryyn LED-polttimot.
Tuskin auto niin pientä kuormaa edes huomaa? Näin tuon boksin voisi jättää pois.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Saksan Ebaysta löytyi kolmellakympillä yleismallin releboksi. Postikulu 14,90 oli kallis, mutta elämä on. Suomessa vastaava on jotain 60 euroa+postik.
Jos joku muu tarvitsee niin hakusanalla E-Satz 7-polig universal niitä löytää. Merkkikohtaiset on kalliimpia, mutta tämä suoraan
auton takavalojen liittimiin kytkettävä on helppo, ei tarvitse kaivella auton omaa liitintä muovien kätköistä. Stiloon tein erillisistä releistä, mutta tulee turhan iso kasa osia, joiden piilotus on hankalaa.
Viimeksi muokannut fokkewulf, 23 Kesä 2021 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja Renee »

Siihen mallisarjaan sopiva johtosarja ostaa suoraan. Tuossa juttua helppo asentaa ilman mitään säätämistä.
viewtopic.php?f=6&t=21824
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Totta, helppoa olisi ollut asentaa merkkikohtainen sarja, mutta maksukyky puuttuu. Nyt tuli vetokoukku maksamaan koukku 40€+sähköt 45€, ja mielestäni sekin on paljon. Olen nähnyt mainoksia, että koukun asennus 700 euroa töineen bemariin ja mersuun ja tavalliseen autoon 500 ekeä.
Sain irrotettavalla koukulla olevan setin, joka oli melkein kiinteäksi jumittunut. 5kg leka lisäsi sen verran toleranssia, että koukkuosa irtosi. Talviautossasi on sama koukkuosa, joten voin käyttää sitä vähemmän pieksettyä osaa. Tätä sähkösarjaa ei tarvitse ohjelmoida auton canbus-järjestelmään, kun se "salaa" haistelee takavalojen/villkujen johdoista virran ja jakaa sen peräkärryyn boksin omasta virransyötöstä.
Viimeksi muokannut fokkewulf, 23 Kesä 2021 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joko koukku on paikoillaan ja peräkärry perässä ja kaikki valot toimii hyvin. Sittehän kaikki on hyvin halvalla toimivan paketin sait.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Ei näin halvan paketin asennus tapahdu hetkessä, pitää ehostaa nuo koukun aisat ja se runko-osa. Annan itselleni juhannusloman, mutta muutaman keppanan voimalla saatan tarttua maalisutiin ja sitten laitan hökötyksen maalin kuivuttua paikoilleen. Sähkösetti tulee noin 9 päivän kuluttua.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Nyt on koukku paikoillaan. Astra H farmarin koukun saa siis asennuttua viistoperäfokukseen, jos on runsaasti aikaa . Itse koukun runko-osa oli 98cm leveä, jolloin aisojen ja runkopalkkien reikien välistä jäi puuttumaan 1.5cm/puoli. Hitsasin tukevasta putkesta holkit molemmin puolin aisoja. Näin sain mahdollisuuden pitkiin läpipultteihin. Poraus onnistui vain pienellä 90 asteen porakoneeseen liitettävällä kulmavaihteella. Aisat olivat myös 10 cm lyhkäisemmät, joten takimmaiset reiät piti porata uusiin paikkoihin. Käytin Astra H lisäkulmapaloja, joilla koukku tuli kiinni molemmin puolin entisen puskurirungon pultteihin. Merkkikohtaisessa Fokuksen koukussa ei niitä ole raaskittu laittaa ollenkaan, vaan siinä on pelkät aisat runkopalkin toiseen sivuun pultattuna.
Irrotettava koukkuosa tuli liian lähelle puskuria, mutta onneksi varastossa on Megane2 farmarin Kovil koukkuosa ja sen avulla koukku tuli 62mm etäisyydelle puskurista ja 370 mm maasta. Motonetistä hain runkopalkkien molemmin puolin about 4mm paksua lattarautaa 8€, jotka tukevoittavat asennusta. Jos ei tuota Meganen varakoukkua olisi varastossa, olisi taloudellisesti järjetöntä tehdä tätä. Netissä pyytävät koukkuosasta jopa 70€. joku kyläseppä voisi tietenkin kuumentaa Astran koukun punahehkuiseksi ja hieman oikaista sitä. Ei se suuri synti ole, kun ei muutenkaan saisi sekoitella eri merkkien koukkuja. Siis älkää hyvät ihmiset vain tehkö näin, vaikka tuleekin halvaksi. Koukun voi myös oikaista kätevästi, joku ajoi Ladani perään ja koukku taipui lähes puskuriin kiinni. Korjasin asian kiinnittämällä auton vetokoukun nupin paksulla vaijerilla puuhun ja "kiihdytin" poispäin puusta. Hyvä tuli ;)
Itse releboksi on vielä matkalla, mutta asennan seuraavaksi johdot valmiiksi takavalojen taakse, toivottavasti löytyy 12V sähkö jostain liittimestä, kuten Stilossa. Pirusti siellä oli tilaa puskurin takana, ei tarvinnut muutella mitenkään puskuria. Kiinteän koukun olisi saanut 160€ Saksasta rahteineen, mutta irrotettava koukku ei pilaa sporttisen viistoperäni ulkonäköä.
Irrotettavat koukut ovat Saksassakin ainakin 400 euroa.
Viimeksi muokannut fokkewulf, 03 Heinä 2021 20:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus MK2 peräkärryn sähkösarja

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Asensin eilen saapuneen sähkösarjan melkein valmiiksi, siinä oli jopa suomeksi ohjeet mukana. Nyt on pistorasia koukun vieressä jo paikoillaan, tein noin 3mm alumiinilevystä uuden taustalevyn, koska entinen oli ruostunut rasian takaa. Kätevä sivusyöttö johdon kumisukka tuli mukana, ei tarvinnut porata rasian taakse keskelle isoa reikää lainkaan. Nyt on vain pitkän virtajohdon veto takakontista konehuoneeseen jäljellä ja valojohtojen kytkentä boksiin. Valojen liitin taitaa olla maaliitännän lähellä, niin ei tarvitse takavaloa irrottaa lainkaan. Mittailen johtonipusta valojohtojen toiminnan.
Jos joku lukee tämän, niin mistä tuo 12V johto kannattaa laittaa? Vai ottaisiko jostain auton sisältä virran, esim tupakansytkäliitännästä? Harmi, kun ei ollut virtajohtoa takakontissa kuten farmaristilossa. Tässä on ilmeisesti takakontissa vain sitä CANBUS-virtaa tarjolla. Subbariasentajat ainakin tietävät helpoimman reitin johdoille. CANBUS-systeemi vie tee-se-itse-ihmisen takaisin kultaiselle 70-luvulle, silloin ei autoissa ei ollut edes kaiutinjohtoja valmiina, vaan aina piti nysvätä kynnysten paneelit irti ja vetää johtoja hiki hatussa. Tuubissa oli lukuisia videoita tämän E-Satz halpisboksin kytkemisestä, niistä voi olla apua.Yksi engelsmanni ei ollut löytänyt fokuksestaan edes maaliitäntää, kun oli "väärällä puolella" konttia kytkemässä boksia, maaliitäntä on vasemmalla puolella takaa katsottuna. Yksi negatiivinen piirre tässä sähkösarjassa on. Kytkentärasiassa on ylimääräinen reikä johdon ulostuloliitännän vastakkaisella puolella ja vielä toinenkin kapea ura, jos nuo jättäisi auki, suolavesi tuhoaisi rasian sisukalut. Laitan pakkelilaastarin reikien päälle. Netissä oli hyvä vinkki, voipaperiin pakkelia ja taputat sen reiän päälle. Sitten odotat 10 min ja vedät voipaperin irti. Näin tulee tehdasmainen tasainen pinta. Tippa mattamustaa vielä päälle. Korjasin tällä voipaperimenetelmällä myös etulokarin alaosan reiän. Hiomista ei jäänyt oikeastaan ollenkaan, kun tulee tasaista heti.
Päivitys 03.07.
Olihan se lisävaruste 12V paksu kaapeli kuitenkin takaloosterissa, mutta oikealla puolella, näin ollen ei tarvitse ottaa edestä virtaa releboksille.
Tänään kytken peräkärryn kiinni ja tarkistan toimivuuden. Kun myyn Fokukseni, en tietenkään anna tätä rellun irtokoukkua mukaan, niin vapaudun kaikesta EU:n säätämistä vastuulausekkeista liittyen koukun asennuksiin. Saatan tarvita samaa irtokoukkua talviautooni, aina voi olla tarvetta kuljetuksiin vuodenajasta riippumatta.
Iltapäivitys:
Nyt saa lähteä vetämään kärryä. Kaikki toimii, paitsi sumuvalon herätejohtoa ei vasemmalta puolelta löytynyt. Puskurin takana keltavihreässä se olisi, mutta en halua sinne suolavesiosastolle mitään kytkentöjä.
Päivitys 4.7.
Löysin kuitenkin sumuvalon johdon oikealta puolelta, sininen johto ei sinne ylety, siksi en heti hoksannut sieltä puolelta etsiä. Jatkoin hieman johtoa, niin sähkösarja on vihdoin kokonaan kytketty.
Aika hiljaista fordclubissa on, melkein kuin VW-foorumilla. Omassa volkkarissa ei kyllä ollut mitään kyselemistäkään, ettei foorumin hiljaisuus haitannut. Rellufoorumilla on säpinää, kun sen merkin autot vaativat jatkuvaa rassaamista ja ihmiset epätoivoissaan kyselevät miksei 1.5DCI toimi ym. Kun peräkärry nyt on taas ajossa, voin kokeilla siihen LED 21/5W korvaavia polttimoita, ne syö vain 2W/0,5W about. Ostin ne ennen rangaistustulleja.
Vielä yksi lisäetu tässä Trailtec moduulissa on, se on immuuni LED-valojen canbus-vioille, kun se ei ole mukana auton tietokonejärjestelmässä.
Päivitys 12.7. Ei tämä kuitenkaan huoli LED-polttimoita. Jos laittaa polttimon 180 astetta väärin, niin jarruvalo kyllä syttyy parkeilla. Se parkkivalon kulutus on vissiin niin pieni, ettei moduuli ymmärrä kytkeä siihen virtaa. Ei ongelmaa, käytän jatkossa vain hehkulamppuja.
Mopoon tarjoan näitä LED 21/5W polttimoita seuraavaksi, eiköhän ne sille kelpaa.
Nolo tilanne sattui meikäläiselle tänään, irrotin akun napojen puhdistusta varten, enkä saanut koodilla auki radiota. menin Ford-liikkeeseen ja heti alkoi radio laulamaan. Olin painanut 5-näppäintä liian pitkään, sitä pitää vain hipaista. Syy on rellussa, siinä pitää painaa avausnäppäintä pitkään, kunnes radio menee päälle. Vaasan Ford-liikkeeseen nöyrä kiitos hyvästä palvelusta.
Vastaa Viestiin