Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Koira
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Tammi 2021 09:07

Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Koira »

Moro,

Nyt tartteis apua focuksen käynnistyksen estoon liittyen, alkaa omat keinot olla umpikujassa. Foorumeilta etsitty jo apua ja jotain kokeiltukkin, mutta ongelma pysyy.

Alkutilanne: Focus mk2 1.6 bensa 210tkm -07. Oli seisonnassa reilun kuukauden (ennen pakkasia), ennen seisontaa toiminut hyvin. Autoa uudelleen käyttöön ottaessa lukot jäässä, hiustenkuivaajalla auki. Auto ei kuitenkaan lähtenyt starttaamaan. Tässä vaiheessa en tarkemmin mitään huomioinut, arvelin vaan että akku liian tyhjä ja laitoin yöksi lataukseen (älylaturi). Seuraavana päivänä kokeilu, mutta sama tilanne. Mittasin akun jännitteen ->reilu 10V. Uusi akku (täysi) paikoilleen, mutta ongelma sama. ATK:sta haettu vinkkejä ja tilanne seuraavanlainen: Virrat päälle -> punainen valo vilkkuu tiheästi -> vähän ajan päästä valo alkaa antamaan virhe koodia, 1 pitkä ja 6 lyhyttä. Ei muita. Lisäksi näytöllä näyttää "engine fault" ja ESP fault". Tämä on tilanne myös tällä hetkellä.

Mitä kokeiltu: Mitattu OBD pistokkeesta (en muista pinnejä) can väylän (nopea) vastusarvo. Arvo n.60ohm. Mittariston pistoke irti 120ohm. Mittariston pistoke kiinni ja c90 irti 120ohm. Uudelleen kaikki pistokkeet kiinni 60ohm. Voiko se hidas can liittyä myös tähän ongelmaan? Sitä ei mitattu. Varmuudeksi juotettu mittariston pistokkeen juotokset uudelleen ja avaimen lukijan piirilevyn lävistys pinnit juotettu. Mittaristo siis toimii muuten ihan normaalisti.

Sattumalta havaittua: Radiokoodia etsiessäni hanskalokerosta alkoi hätävilkut vilkkumaan ja naksuminen kuulua sieltä hanskalokeron alta. Hanskalokeron luukkua hakkaamalla tai ronskisti käyttämällä :) saa tuon ilmiön satunnaisesti alkamaan ja myös loppumaan. Räplätty sieltä jalkatilassa olevasta sulake modulista liittimiä ja johtoja. Mikäli ilmiö ei päällä, saa sen päälle irroittamalla jonkin liittimen. Onko tämä ilmiö jokin varashälytin? Mikään summeri ei kylläkään huuda. Lisäksi näissä johdoissa näkyy olevan mustaa sähkömiehen teippiä, veikkaan ettei kuulu tehdas kokoonpanoon eli jotain ehkä joskus aiemmin jo tehty?

Mitäs seuraavaksi kannattaisi tutkia ja kokeilla? Paaliin ei viitsisi vielä viedä kun muuten hyvä ja siisti rottelo.

Edit: Hidden menu:sta saatu vikakoodit D900 - nonspecific can communications interruption? ja E510 - missing or invalid security data to powertrain control module?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules kunnon vikakoodi lukijalla varmaan vika selviää paremmin . Tossa vaan ilmoitetaan että verkossa on katkos. Oletko kokeilut toisella avaimella käynnistää. Eli pyöriikö startt kun käynistät vai startti pyörii mutta auto ei käynnisty. Toimiiko keskuslukitus kaukosäädöllä. Varmaan ei tunnista avainta kun ajoesto on kokoajan päällä. Automaatti vai manuaali laatikko kun herjaa voimansiirron ohjausmoduulia .
D900 - Voiko tietoliikenne keskeytyä? ja E510 - puuttuvatko virheelliset suojaustiedot voimansiirron ohjausmoduuliin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Koira
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Tammi 2021 09:07

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Koira »

Joo, ei taloudesta löydy kunnon testeriä. Kokeiltu jollain näytöllisellä lukijalla joka ei löytänyt mitään DTC, mutta yhteyden sai hyvin (eli voisko kuvitella että yhteys OBD <-> PCM ok?). Kokeiltu myös jo aikaisemmin kun auto oli kunnossa perus ELM327 mutta se ei toiminut. Onkohan Fordiin olemassa joku vastaava systeemi kuin VAG:n rosstech VCDS? Se on kyllä aika mainio ja tällaisissa vioissa hyvä apu.

Tosiaan kokeiltu myös toisella avaimella, ei vaikutusta. Auton keskuslukko pelaa kyllä kaukosäätimestä. Ja siis ei anna pyörittää starttia (lukikohan jossain että startin releen ohjaus tuleekin juuri ajoneston kautta, eli estäisi starttauksen.). Auto on manuaali. Käsittääkseni tuo PCM liittyykin enemmän juuri moottorin käyntiin/käynnistykseen ja TCM olis sitten vaihteistolle? Vai miten noi menee?

Ja sitten tuo punaisen valon antama fault code 16 googlen mukaan viittaisi just can kommunikointiin (joka siis mitattu, ja johdotus pitäis olla ok vastusarvojen perusteella). Code 15 olisi sitten googlen mukaan näitä avaimen luku ongelmia?

En tiedä voiko joku muistiin jäävä vikakoodi nyt haitata tässä tapauksessa ja kun ei kunnon testeriä, niin pääse nollaamaankaan. Tilattu kuitenkin summassa toinen testeri: icarsoft i920. Onkohan tuosta mihinkään vai meneekö rahat hukkaan?
Koira
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Tammi 2021 09:07

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Koira »

Mitattu vielä C90 pistokkeen pohjasta -> PCM = 120ohm (pistoke siis irti että pääsee mittaamaan) ja C90 pistokkeen kaapelipään liittimestä -> IC = 120ohm. Ja siis jos C90 liitin on kiinni, pääsee OBD pistokkeesta mittaamaan koko lenkin ja silloin näyttää 60ohm. Mielestäni siis kaiken pitäisi olla ok, vai enkö nyt huomaa jotain?

Oottelen nyt sen testerin ja kokeilen kuittausta, jonka jälkeen varmaan kaivettava se PCM esille.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ilmoittele mitä muistista löytyi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Koira
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Tammi 2021 09:07

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Koira »

Noniin, tuli testeri. Ei saa yhteyttä PCM:Iin. Mitattu vielä can-väylän jännitteet, oli järkevän oloiset. Eli Hi vähän suurempi kuin Lo ja yhteensä noin 5V. Lisäksi todettu mittaamalla että diagnoosi porttiin tulee ne 2 maata ja yksi 12v. Lisäksi mitattu medium speed can, 60ohm. Eli ok sekin.

Mitähän nyt sitten? PCM vaihtoon? Kaivoin sen jo esille ja porailin liittimen irti. Ei näkyvissä korroosio vaurioita.

Kokeilin pcm liitin irti virtoja päälle. Tilanne on täsmälleen sama kuin liitin kiinni. Sulake boxista virrat päällä, liitin irti, sulakkeille f33, f34, f35, f36 ei tule sähköä. Nämä vissiin liittyy moottorin ohjaukseen jollain tapaa. En mitannut liitin kiinni, siis jos virrat tuleekin sitä kautta.

Voiko vielä jotain kokeilla vai suosiolla pcm vaihtoon? Mikäli vaihtoon, niin Mitenkäs tuo menee? Avaimet ja virtalukko mukaan vai onnistuuko täällä joku ohjelmoimaan tyhjän boxin olemassa oleville avaimille? Autoa en mielelläni lähtis mihinkään hinailemaan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mikäs testeri kyseessä kun ei mitään herjaa pcm jos siellä epälet vikaa.
Noi on sekattu mitä tässä jutussa on.
viewtopic.php?f=6&t=36966
Avaimen tunnistusrengas joka on virtalukon ympärillä on kunnossa varmasti. ettei se ole vikana ettei auto starttaa. Nämä on niitä hommia että ei mennä mutulla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Pitkavaihto
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Tammi 2020 15:00
Paikkakunta: Paimio

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Pitkavaihto »

Mielestäni tuo ajonesto toimi siten (koodamattomalla avaimella kokeilu) että starttasi normaalisti ja hörähti noin 1 sec ja sammui mittarissa vilkkui se punainen ajoneston valo kokoajan. Jos se vilkuttelee jotain koodia se on eri juttu. Tuossahan on akun ja startin välissä semmoinen sulake heti ennen akunkenkää... Pääsulake laatikon ja virtalukon välistä johtoa voi myös kurkata tuleeko lukolle täydet jännnittet.
=============
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2
Koira
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Tammi 2021 09:07

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Koira »

Ongelma ratkaistu. Kiitoksia vastauksista! Ongelma oli juurikin tuo can-väylän toimimattomuus vaikka itse can-väylä oli ehjä. Tämän vuoksi epäilin tuota PCMmää, mutta toisaalta jännitemittaukset diagnoosiportista kertoi PCM toimivan. Lisäkaivelulla ja tuurilla löytyi kuitenkin sieltä hanskalokeron takaa halvatun jälkiasennus varashälytin laatikko. Sen takia siellä oli niitä sähkömiehenteippi virityksiä ja vilkut välillä vilkkui 8summeri ilmeisesti poistettu käytöstä). Tää loota oli mennyt johonkin esto tilaan akun loppumisen takia, eikä "avautunut" keskuslukon kaukolla vaikka ovet ja muu fordi avautuikin. Laatikoista löytyi toinen kauko (minkä olen luullut olevan vara kauko keskuslukolle :) ) Siitä nappia painamalla varashälytin kuittaantui ja laski virrat juurikin noille F33 F34 F35 F36 sulakkeille ja auto palasi normaali tilaan. Testerit toimii nyt, eikä mitään ihmeellisiä DTC löytynyt. Ensimmäisellä käyntiin ja auto ajoon. Ai että välillä koettelee nää hommat :D
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus Mk2 käynnistyksen esto ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Noi omat viritykset on noita joista ei monesti ammattilainkaan ota selvää. Tarinan opetus jos auto on nykyaikanen ja can väylällä varustettu elä tee omia kytkentöjä . Ostaa sellaisen auton jossa kaikki on jo vakiona. Hyvä kun biili tuli kuntoon ja kerroit tämän Rane virityksen.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin