Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

EeroH kirjoitti: 29 Elo 2021 10:47
EeroH kirjoitti: 22 Elo 2021 20:06 Paljonko ajatte? Joka päivä? Meillä ajetaan molemmilla joka päivä ja keskiarvoa n. 100km päivä. Webastot on toiminut ja samoin SS.
Pitikin kehua, eka aamu vähän webastoa ja varoitusäänet mittaristossa :D
Joo juotu itsekkin heti katumaan.. :lol:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Ei auttanut pajakäynti, tänään mentiin alle 70%.
Yritin ostaa uuden akun akkuliikkeestä, mutta ei alkanut myymään kun katsoi leimat, että 44/2019 tehty akku. Antoi sen sijaan elvyttävän laturin lainaan ja käski latailla useamman yön. Lepojännite pyöri ihan maksimissaan 12.6 voltissa ennen latailua vaikka akku oli kyllä periaatteessa täysi. Jokaisen ladatun yön jälkeen jännite hiipi hieman korkeammalle, lopulta 12.8 asti.
Varaus-% nousi 92% asti ja akku toimi selvästi paremmin, eli otti todella hyvin virtaa vastaan moottorijarrutuksissa, eli toimi kuten suunniteltukin. Suunnitelmassa on vaan sellainen heikkous, että auto laskee latausjännitteen 12,2 volttiin jos varaus on yli tavoitteen, eli auto purki varauksen hyvin nopeasti takaisin 80% paikkeille ihan puhtaasti ajossa.
Tämähän taas aiheuttaa sen, että akku sulfatoituu melko nopeasti ja kohta ei taas päästä lepojännitteessä yli 12.6 voltin ollenkaan.
Lyhyesti sanottuna, auto rikkoo akun hyvin nopeasti.
Tähän voisi toimia agm, ne kestää paremmin vajaata varausta, tai sitten nostaisi forscanilla tavoitevarauksen 90%. Paras olisi jos saisi minimijännitteeksi vaikka 12.8v, ettei auto kuitenkaan koskaan purkaisi varausta, mutta ei taida olla mahdollista.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Mulla on ylimääräinen uusi akku jos tarvitsee edullisesti.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 01 Syys 2021 22:37 Suunnitelmassa on vaan sellainen heikkous, että auto laskee latausjännitteen 12,2 volttiin jos varaus on yli tavoitteen, eli auto purki varauksen hyvin nopeasti takaisin 80% paikkeille ihan puhtaasti ajossa.
Tämähän taas aiheuttaa sen, että akku sulfatoituu melko nopeasti ja kohta ei taas päästä lepojännitteessä yli 12.6 voltin ollenkaan.
Lyhyesti sanottuna, auto rikkoo akun hyvin nopeasti.
Näin se tekee. Mutta järjestelmässähän on virkistystoiminto sulfatoitumisen estämiseksi.
Silloin auto lataa noin 15V jännitteellä tietyn ajan varausprosenteista riippumatta.
Tässä on se heikkois, että jos ajomatakat ovat lyhyitä virkistystoiminnon vaikutus jää heikoksi.
Useamman tunnin ajomatkoilla se toimii.

Ulkoisella vanhanaikaisella "tyhmällä" laturilla yön yli lataaminen ajaa saman asia.
Ylläpitolaturi taas ei, koska ne katkaisee latauksen noin 80% varaustason kieppeillä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Syys 2021 09:06 Näin se tekee. Mutta järjestelmässähän on virkistystoiminto sulfatoitumisen estämiseksi.
Silloin auto lataa noin 15V jännitteellä tietyn ajan varausprosenteista riippumatta.
Tässä on se heikkois, että jos ajomatakat ovat lyhyitä virkistystoiminnon vaikutus jää heikoksi.
Useamman tunnin ajomatkoilla se toimii.

Ulkoisella vanhanaikaisella "tyhmällä" laturilla yön yli lataaminen ajaa saman asia.
Ylläpitolaturi taas ei, koska ne katkaisee latauksen noin 80% varaustason kieppeillä.
Tässä varmaan nousee isoon merkitykseen ajotyylit, lyhyessä pätkäajossa akku makaa vajaana aina, pitkiä siivuja vedettäessä virkistystoiminto auttaa jonkin verran pitämään akkua kunnossa. Se saattaa selittää sitä, että osalla toimii moitteetta ja osalla ei sitten millään.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei kannattais mun ostaa sitten uudempaa Voortia olis akku aina tyhjänä,pitäshän akku saada ladattua sitten kotilaturilla jos ajoa vähän...
Nuo ylläpitolaturit ei kyllä tuommoseen sovi,taitavat enemmän olla markkinatuote mitä asiaa nyt tässä katellu.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Tapiiri kirjoitti: 02 Syys 2021 12:57 Tässä varmaan nousee isoon merkitykseen ajotyylit, lyhyessä pätkäajossa akku makaa vajaana aina, pitkiä siivuja vedettäessä virkistystoiminto auttaa jonkin verran pitämään akkua kunnossa. Se saattaa selittää sitä, että osalla toimii moitteetta ja osalla ei sitten millään.
Itse ajan viikonlopun viettoon 1,5 h suuntaansa. Pätkä ajoa voi olla kauppareissut ma ja la. Yleensä auto parkissa ti-to tai ti-pe. Ja ei lähde yleensä webasto tulille edes maanantai iltana kaupoille lähtiessä. Loppuviikosta puhumattakaan. Sysi paska systeemi.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Viitsiskö PiuhaPoikki paljastaa, että mikä on se firma joka on osannut konffata sun bms:n oikein? Vois pirautella tai viedä sinne, edellinen paja ei konffannut mitään (näkee etisistä) eikä kyllä kovin kaksisesti toimikaan.
Ja myös sun akun ikä kiinnostaisi..
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 02 Syys 2021 18:48 Viitsiskö PiuhaPoikki paljastaa, että mikä on se firma joka on osannut konffata sun bms:n oikein? Vois pirautella tai viedä sinne, edellinen paja ei konffannut mitään (näkee etisistä) eikä kyllä kovin kaksisesti toimikaan.
Ja myös sun akun ikä kiinnostaisi..
Oikeastaan en halua yksilöityä täällä sen tarkemmin, joten pidän asiakassuhteen omana tietonani.
Sen voin kertoa, että ei se kyseinen huoltokaan asiaa omin neuvoin kuntoon saanut vaan koko ajan konsultoitiin fordia.

Ymmärsin, että autoni oli jonkinlaisella koekaniinilistalla silloin kun näitä uusia BMS-moduuleita kehitettiin.
Akku minulla vaihdettiin kahteen kertaan ja tämä nykyinen taitaa täyttää juuri vuoden.
Akun vaihdolla päästiin aina pari kuukautta eteenpäin ilman ongelmia.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Tapiiri kirjoitti: 02 Syys 2021 18:48 Viitsiskö PiuhaPoikki paljastaa, että mikä on se firma joka on osannut konffata sun bms:n oikein? Vois pirautella tai viedä sinne, edellinen paja ei konffannut mitään (näkee etisistä) eikä kyllä kovin kaksisesti toimikaan.
Ja myös sun akun ikä kiinnostaisi..
Oman Focuksen, 1.6 tdci 2012, bms resetointi toimi näillä näpytyksillä:
Nyt toimii. Netistä löytyi tietoa, joista sain tolkkua:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin

Youtubesta löytyy myös tällainen ohje: https://www.youtube.com/watch?v=IKLy5DxRdaA
Ja tällainen MK4 ohje:
https://www.youtube.com/watch?v=3AsvHFdty1A
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Syys 2021 09:24 Oikeastaan en halua yksilöityä täällä sen tarkemmin, joten pidän asiakassuhteen omana tietonani.
Sen voin kertoa, että ei se kyseinen huoltokaan asiaa omin neuvoin kuntoon saanut vaan koko ajan konsultoitiin fordia.

Ymmärsin, että autoni oli jonkinlaisella koekaniinilistalla silloin kun näitä uusia BMS-moduuleita kehitettiin.
Akku minulla vaihdettiin kahteen kertaan ja tämä nykyinen taitaa täyttää juuri vuoden.
Akun vaihdolla päästiin aina pari kuukautta eteenpäin ilman ongelmia.
Harmi, menee niin ristiin sinun kertoma ja paikallisen pajan väittämä kun sanoit, että nimenomaan asetukset on tärkeä laittaa kohdilleen. Täällä sanoivat, että tähän BMS:ään ei ole mitään asetuksia mitä voi muuttaa, ainoastaan moduuli voidaan vaihtaa ja BCM päivittää. Tosin sama kaveri väitti kivenkovaan, että minun 1.5tdci:ssä on huoltoväli 2v/30000tkm, jouduin maahantuojalta varmistamaan asian kun alkoi itseäkin epäilyttämään ja sieltä tuli vastaus, että 1v / 15tkm.
Vituttaa ankarasti asioida tuommosten kanssa, olisi kiva jutella jonkun asiasta oikeasti tietävän kanssa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 03 Syys 2021 12:34 Harmi, menee niin ristiin sinun kertoma ja paikallisen pajan väittämä kun sanoit, että nimenomaan asetukset on tärkeä laittaa kohdilleen. Täällä sanoivat, että tähän BMS:ään ei ole mitään asetuksia mitä voi muuttaa, ainoastaan moduuli voidaan vaihtaa ja BCM päivittää. Tosin sama kaveri väitti kivenkovaan, että minun 1.5tdci:ssä on huoltoväli 2v/30000tkm, jouduin maahantuojalta varmistamaan asian kun alkoi itseäkin epäilyttämään ja sieltä tuli vastaus, että 1v / 15tkm.
Vituttaa ankarasti asioida tuommosten kanssa, olisi kiva jutella jonkun asiasta oikeasti tietävän kanssa.
Kerrotun tiedon varassahan tässä ollaan itse kukin.

Sellainen tapaus sattui keväällä, että pitkän tauon jälkeen lataussysteemi sekosi
Soitin huoltoon ja kysyin, että varataanko taas aikaa.

Huoltoneuvoja sanoi, että hän kysyy ensin fordilta. Soitti kohta takaisin ja keroi, että OTAna on päivitetty jotain lataukseen liittyviä parametrejä ja kyllä se siitä rauhoittuu. Niin tekikin.

Ovatko ne parametrit BMS:ssa vai jossain muualla aivojen syövereissä. Sitä en tiedä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Löysin tämmöisen tekstin yhdestä Fordin smart charge dokkarista:
DO NOT reset the battery monitoring system using the diagnostic scan tool. This
reset is reserved only for new battery installation. This reset will clear the learned
battery data, the battery time in service, and will affect the aging algorithm
parameters, which have been learned since the installation of the battery

Huollossahan ne tuota tykkää resetoida bms:n aina kun jotain mainitsee ongelmista, voikohan tuo edes toimia vanhalla akulla oikein kun luulee uudeksi akuksi..
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Kun vaihdoin uuden akun, ei lataus lähtenyt ollenkaan toimimaan ennen kuin tein bms resetin. Kyllä kai tätä resettiä voi käyttää myös vanhan akun kanssa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Laiton illalla perinteisen aivottoman akkulaturin muutamaksi tunniksi lataamaan ja yön yli seisottuaan auto ilmoitti latausprosenteiksi 88%
Defan ylläpitolaturilla ei pääse koskaan noihin lukemiin. Korkeintaan 81-83%
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Tämä on nyt mutua ja toisesta merkistä opittua mutta…
Ladataanhan akkua oikeasta paikasta? Suoraan akun navoista ei saa ladata.
Mun mielestä kun akku on ladattu täyteen niin vois jopa ongelma tilanteissa koodata uudeksi.
Tuo jännitevaihtelu ja etenkin matalana pysyminen on valitettavan normaali ilmiö. Energiatehokkuus viilattu huippuunsa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

miccomus kirjoitti: 05 Syys 2021 18:55 Tämä on nyt mutua ja toisesta merkistä opittua mutta…
Ladataanhan akkua oikeasta paikasta? Suoraan akun navoista ei saa ladata.
Juu, tästä on keskuteltu paljonkin.
Latausvirran pitää kulkea anturin kautta jotta se kirjaantuu tilinpitoon.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Se olisi kiva tietää, että onko seisonnassa tapahtuvassa kalibroinnissa käytössä kiinteä jännite/varaus-% käyrä vai onko se jotenkin opittu akusta nähtyjen jännitteiden mukaan ja se resetoituu bms:n resetin yhteydessä. Minulla pyöriin nyt tuossa 67-69%, lepojännite 12,5-12,6. Vartan omien sivujen mukaan tämä vastaisi n. 80-100% varausta.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

PiuhaPoikki kirjoitti: 05 Syys 2021 19:34
miccomus kirjoitti: 05 Syys 2021 18:55 Tämä on nyt mutua ja toisesta merkistä opittua mutta…
Ladataanhan akkua oikeasta paikasta? Suoraan akun navoista ei saa ladata.
Juu, tästä on keskuteltu paljonkin.
Latausvirran pitää kulkea anturin kautta jotta se kirjaantuu tilinpitoon.
Latasin perinteisellä laturilla suoraan akun napoihin, niin auto ei sen jälkeen ladannut ollenkaan. BMS resetin jälkeen alkoi taas lataamaan.

Olen nyt tilannut älykkään laturin. Miten pitää akku ladata sillä. Voiko laittaa suoraan akun napoihin, vai jonnekin muualle. Vai pitääkö ottaa akkukaapelit irti ja ladata irrallaan.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Anna auton olla ovet lukossa, konepelti auki puoli tuntia ennen latauksen aloitusta.

Laturin miinusleuka siihen akun vieressä rungossa olevaan maadoituspulttiin.

Käytä AGM latausasetusta jännitteelle.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

kaihakki kirjoitti: 05 Syys 2021 23:28 Olen nyt tilannut älykkään laturin. Miten pitää akku ladata sillä. Voiko laittaa suoraan akun napoihin, vai jonnekin muualle. Vai pitääkö ottaa akkukaapelit irti ja ladata irrallaan.
Kytke laturin plussa suoraan akun napaan mutta miinus auton runkoon, siihen mihin akun maakaapeli menee.
Näin ohjeistettiin fordilta ja näin se on minulla toiminut kohta kaksi vuotta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Täälläkin on ollut ihmettelyä tuosta fast regen / slow regen vaihtelusta, että joskus ei fast regen aktivoidu ollenkaan vaikka akku on jo tavoitetasossa. Jostain ulkomaisilta Forumeilta bongasin, että ainakin jenkkifordeissa fast regen poistuu käytöstä heti jos virtakuorma kasvaa yli tietyn rajan, esimerkiksi ajovalot / sumuvalot näyttäisi riittävän tähän. Testasin aamulla, hetki lähdön jälkeen oltiin fast regenissä, napsautin valot päälle niin ei mennyt enää kertaakaan fast regeniin. Eli jos haluaa akkua ladata väkisin, niin ei muuta kuin valot päälle. Sehän tarkoittaa myös sitä, että talven pimeillä kun ajelee pitkää siivua niin akku lataa huomattavasti korkeammalle kuin kesällä.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Tapiiri kirjoitti: 13 Syys 2021 11:04 Sehän tarkoittaa myös sitä, että talven pimeillä kun ajelee pitkää siivua niin akku lataa huomattavasti korkeammalle kuin kesällä.
Lataa kyllä 14,9...15,1 V jännittelleellä, mutta ainakaan omassa vessassa ei silti virta riittänyt webastolle viimetalvena.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

_JPA kirjoitti: 13 Syys 2021 11:28 Lataa kyllä 14,9...15,1 V jännittelleellä, mutta ainakaan omassa vessassa ei silti virta riittänyt webastolle viimetalvena.
Eipä se tosiaan auta jos on hämminkiä systeemissä vaikka kuinka lataisi. Tuo tuntuu olevan äärimmäisen herkkä akun kunnolle ja samaan aikaan koko systeemi on sellainen, että se pilaa akun kun varausta pidetään vajaana.
Ostin viikonloppuna AGM-akun, latasin ihan täpötäyteen ennen asennusta, nyt on aamulla ollut 98-100% kun en ole antanut fast regenillä sen syödä akkua. Mielenkiintoista seurailla, että miten tilanne kehittyy kun yöllisiä kalibrointeja tulee enemmän alle.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Nyt vasta jotenkin konkretisoitui, että kuinka hitaasti auton akku latautuu jos sen haluaisi ihan täyteen. Ei se ole ihan tyhjää puhetta, että 80-85% asti menee nopeasti, mutta sitten hidastuu reilusti.
Annoin tuon tiputtaa tason sinne 85% paikkeille kunnes lueskelin juttuja akkujen sulfatoitumisesta, lyhyesti sanottuna akut alkaa sulfatoitumaan hyvin nopeasti jos ne on jatkuvasti vajaana ja kapasiteetti kärsii. Ei tuon oma refresh moodi riitä mihinkään, monta yötä pitäis kunnon älylaturilla latailla. Nostin sitten forscanilla tavoitteen 95%, ennemmin säästän akkua kuin pari desiä dieseliä tuolla latauspelleilyllä.
Vaikka kyseessä on tuliterä agm-akku joiden varauksen vastaanottokyky on huippua, silti n. 85% ylöspäin mennään enää n. 2-3A latausvirralla, eli pari tuntia saisi ajella jos haluaa akun 95% varaukseen. Siitä sitten webaston käyttöä vähän niin taas ollaan äkkiä siellä 80-85% lukemissa.
Joka tapauksessa tuntuu kuin nuo jännitekäyrät olisi tehty agm:lle, jotenki toimii niin paljon loogisemmin ainakin toistaiseksi vielä. Tosin laitoin kyllä forscanilla tuonne agm:n päälle, tiedä sitten, että vaikuttaako jotain vai ei.
Vastaa Viestiin