Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Sanpool kirjoitti: 06 Tammi 2021 10:10
focst kirjoitti: 06 Tammi 2021 06:52

Siihen kylmään akkuun löytyy omat apuvälineet. https://arcticheat.fi mulla on tommonen akunlämmitin ja defan ylläpitolaturi. Mutta näistä huolimatta akku mennyt huonoksi kun auton oma Latausjärjestelmä ei saa ladattua akkua edes kesällä kunnolla. Jos halusi viime kesänä että S&S toimi ulkoista laturia piti käyttää kesälläkin. Ens kesänä näkee toimiiko nyt ilman tällä uusimmalla päivityksellä ilman ulkoista latausta. Talvi oloissa ei ainakaan toimi.
Kyllähän se niin on että kaikki ei ole kunnossa jos akku pitää vaihtaa kerran vuodessa.Omaan autoon tosiaan vaihdettu nyt 2 kertaa vaikka ylläpitolataustakin on välillä harrastettu.
Kolmatta vaihtoa tuskin enää takuuseen saakaan...itse en aio maksaa se on varma.Niinpä olen tässä jo alkanut kartoittaa muita vaihtoehtoja.
Mulla on vielä alkuperäinen akku. Ehkä juuri lämmityksen ja ylläpitolatauksen ansiosta..eikä saanut takuuseen akkua vaikka kuormitus testerillä antaa suosituksen akun vaihtoon. Niin itsekin päätin että kun lopullisesti akku hajoaa/loppuu en varmasti ole maksajana. :evil:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

focst kirjoitti: 06 Tammi 2021 10:30
Sanpool kirjoitti: 06 Tammi 2021 10:10

Kyllähän se niin on että kaikki ei ole kunnossa jos akku pitää vaihtaa kerran vuodessa.Omaan autoon tosiaan vaihdettu nyt 2 kertaa vaikka ylläpitolataustakin on välillä harrastettu.
Kolmatta vaihtoa tuskin enää takuuseen saakaan...itse en aio maksaa se on varma.Niinpä olen tässä jo alkanut kartoittaa muita vaihtoehtoja.
Mulla on vielä alkuperäinen akku. Ehkä juuri lämmityksen ja ylläpitolatauksen ansiosta..eikä saanut takuuseen akkua vaikka kuormitus testerillä antaa suosituksen akun vaihtoon. Niin itsekin päätin että kun lopullisesti akku hajoaa/loppuu en varmasti ole maksajana. :evil:
Joku testihän huollossa tehdään ja jos se ei mene läpi niin sitten takuuseen.Ilmeisesti ei ihan sama testi kuin normi kuormitustesterillä tehdään? Tiedä näistä. Olin jo valmistautunut vääntämään maahantuojan kanssa tuosta akusta mutta niin vain meni takuuseen :lol:
Viime talvi oli etelä-suomessa leuto eikä nytkään ole kovin kylmää.Eli ei tuo edellinen akku edes ollut kylmissä oloissa.
Uskoisin kuitenkin että akun suojaus ja lataaminen aktiivisesti olisi saattanut pidentää k.o akun elämää.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

focst kirjoitti: 06 Tammi 2021 06:52 Siihen kylmään akkuun löytyy omat apuvälineet. https://arcticheat.fi mulla on tommonen akunlämmitin ja defan ylläpitolaturi. Mutta näistä huolimatta akku mennyt huonoksi kun auton oma Latausjärjestelmä ei saa ladattua akkua edes kesällä kunnolla. Jos halusi viime kesänä että S&S toimi ulkoista laturia piti käyttää kesälläkin. Ens kesänä näkee toimiiko nyt ilman tällä uusimmalla päivityksellä ilman ulkoista latausta. Talvi oloissa ei ainakaan toimi.
Akunlämmitin on hyvä, mutta sen tarvitsisi olla päällä koko yön, jos pakkasaamulla on lähdössä. Kun akun massa on parikymmentä kiloa, niin 4A laturilla (mainos) ei kovin paljon ehdi lämpöä siirtymään akkuun, jos sähköä saa ennen lähtöä vain pari tuntia. Jos asuisin jossain pakkasmaakunnassa, niin tuollaisen kyllä hankkisin. Se lyijyakun lämpötila on ihan ykköskysymys sähkön latauksen ja purkamisen kannalta.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

ynjevi kirjoitti: 06 Tammi 2021 14:51
focst kirjoitti: 06 Tammi 2021 06:52 Siihen kylmään akkuun löytyy omat apuvälineet. https://arcticheat.fi mulla on tommonen akunlämmitin ja defan ylläpitolaturi. Mutta näistä huolimatta akku mennyt huonoksi kun auton oma Latausjärjestelmä ei saa ladattua akkua edes kesällä kunnolla. Jos halusi viime kesänä että S&S toimi ulkoista laturia piti käyttää kesälläkin. Ens kesänä näkee toimiiko nyt ilman tällä uusimmalla päivityksellä ilman ulkoista latausta. Talvi oloissa ei ainakaan toimi.
Akunlämmitin on hyvä, mutta sen tarvitsisi olla päällä koko yön, jos pakkasaamulla on lähdössä. Kun akun massa on parikymmentä kiloa, niin 4A laturilla (mainos) ei kovin paljon ehdi lämpöä siirtymään akkuun, jos sähköä saa ennen lähtöä vain pari tuntia. Jos asuisin jossain pakkasmaakunnassa, niin tuollaisen kyllä hankkisin. Se lyijyakun lämpötila on ihan ykköskysymys sähkön latauksen ja purkamisen kannalta.
Akku yön yli latauksessa ylläpitolaturi pitää akun lämpimänä ja ladattuna. Kun oli yöllä satanut pieni kerros lunta niin akun kohdalla oli puhdas kohta..toimii! :lol:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

focst kirjoitti: 06 Tammi 2021 15:13
ynjevi kirjoitti: 06 Tammi 2021 14:51

Akunlämmitin on hyvä, mutta sen tarvitsisi olla päällä koko yön, jos pakkasaamulla on lähdössä. Kun akun massa on parikymmentä kiloa, niin 4A laturilla (mainos) ei kovin paljon ehdi lämpöä siirtymään akkuun, jos sähköä saa ennen lähtöä vain pari tuntia. Jos asuisin jossain pakkasmaakunnassa, niin tuollaisen kyllä hankkisin. Se lyijyakun lämpötila on ihan ykköskysymys sähkön latauksen ja purkamisen kannalta.
Akku yön yli latauksessa ylläpitolaturi pitää akun lämpimänä ja ladattuna. Kun oli yöllä satanut pieni kerros lunta niin akun kohdalla oli puhdas kohta..toimii! :lol:
Eikä sitä tarvitse joka yötä ladata..vaikka latausjärjestelmä susi onkin.. pari kertaa viikossa periaatteessa riittää. Nyt olen ladannut sen tiukemmin että takuulla toimii.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Mikähän webastoautojen akkujen lataamisessa esim ylläpitolaturilla joitain niin vastustaa, että tuntuu että auto lähtee vaihtoon ennemmin ku pari kertaa viikossa latais akun täyteen? Pakkasilla akku on syytä suht täynnä ollakin. Pilalle menee vajaa akku viimeistään kovilla pakkasilla.

Asiallisilla ylläpitolatureilla en usko että akku voi liikaa ladata ("keittää"). Aina webastoautoissa akut ovat olleet kovilla ja aina on suositeltu erillistä latausta silloin tällöin. Monissa vanhemmissa webastoautoissa oli/on +80Ah AGM akku ja auton laturilla viimeistään pidemmillä matkoilla 100 %:iin lataus ym ja silti niihin suositeltiin ylläpitolaturia. Ja webastoautojen akut ovat muutenkin lyhytikäisempiä kovan kuorman takia, vaikka erillislataus niiden elinikää pidentäisikin. 2-3 v ikä aika yleinen.

Oman sävyn toki tuo Focuksen max 80 % lataus ja tähän päälle SS, sähkölämmittimet ym sähkökilkkeet, pätkäajot ym ja lopuksi vielä se että webasto ei käynnisty joillain tietyn rajan mikä heiluu jossain 50 % huitteilla. Siinä ei paljoa Ah riitä muutenki pienehkössä akussa (65 Ah).
Tiedä vaikka moni käyttäjä lopulta tuhoais akun pakkasessa tajuamatta sitä, kun kapasiteetti on alle puolet ja se jäätyy.

En kyllä kiistä etteikö Focuksessa olisi softahäikkääkin, mutta viallisiin akkuihin en oikein jaksa uskoa. Vioitettuihin kylläkin.

Aika stressitöntä talviautoilla kun kerran pari viikossa lataa Defalla akun. Kukin tavallaan.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

focst kirjoitti: 06 Tammi 2021 15:17Eikä sitä tarvitse joka yötä ladata..vaikka latausjärjestelmä susi onkin.. pari kertaa viikossa periaatteessa riittää. Nyt olen ladannut sen tiukemmin että takuulla toimii.
Itse olen ladannut 1-2 viikon välein, tai ensimmäisen kerran kun auto ilmoittaa olevansa virransäästötilassa sisään astuessani.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Rusakko_ kirjoitti: 06 Tammi 2021 16:24 Mikähän webastoautojen akkujen lataamisessa esim ylläpitolaturilla joitain niin vastustaa, että tuntuu että auto lähtee vaihtoon ennemmin ku pari kertaa viikossa latais akun täyteen? Pakkasilla akku on syytä suht täynnä ollakin. Pilalle menee vajaa akku viimeistään kovilla pakkasilla.

Asiallisilla ylläpitolatureilla en usko että akku voi liikaa ladata ("keittää"). Aina webastoautoissa akut ovat olleet kovilla ja aina on suositeltu erillistä latausta silloin tällöin. Monissa vanhemmissa webastoautoissa oli/on +80Ah AGM akku ja auton laturilla viimeistään pidemmillä matkoilla 100 %:iin lataus ym ja silti niihin suositeltiin ylläpitolaturia. Ja webastoautojen akut ovat muutenkin lyhytikäisempiä kovan kuorman takia, vaikka erillislataus niiden elinikää pidentäisikin. 2-3 v ikä aika yleinen.

Oman sävyn toki tuo Focuksen max 80 % lataus ja tähän päälle SS, sähkölämmittimet ym sähkökilkkeet, pätkäajot ym ja lopuksi vielä se että webasto ei käynnisty joillain tietyn rajan mikä heiluu jossain 50 % huitteilla. Siinä ei paljoa Ah riitä muutenki pienehkössä akussa (65 Ah).
Tiedä vaikka moni käyttäjä lopulta tuhoais akun pakkasessa tajuamatta sitä, kun kapasiteetti on alle puolet ja se jäätyy.

En kyllä kiistä etteikö Focuksessa olisi softahäikkääkin, mutta viallisiin akkuihin en oikein jaksa uskoa. Vioitettuihin kylläkin.

Aika stressitöntä talviautoilla kun kerran pari viikossa lataa Defalla akun. Kukin tavallaan.

Minä olen tästä pohdinnasta ihan samaa mieltä.
Mulla on ollut webastollisissa dieseleissä ylläpitolaturit aina ja niin on tässäkin.

Toki, vikaahan näissä on. Sitä ei ole kiistänyt huolto, myyjä eikä maahantuoja. Eikä ne niitä valvontamoduulejakaan lämpimikseen vaihtele.
Jos auto väittää vuorokauden lataamisen jälkeenkin että akussa ei ole riittävästi latausta webaston käynnistämiseen niin ei se voi olla kunnossa.

Mutta kuten tuolla edellä totesin niin nyt viimeisten päivitysten jälkeen näyttää hyvältä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kyllä mulla jo merkki vaihtuis... kauhea kun on ollu taisto,onko muilla merkeillä ollu samoja ongelmia kuka tietäis?
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

PiuhaPoikki kirjoitti: 06 Tammi 2021 19:55
Rusakko_ kirjoitti: 06 Tammi 2021 16:24 Mikähän webastoautojen akkujen lataamisessa esim ylläpitolaturilla joitain niin vastustaa, että tuntuu että auto lähtee vaihtoon ennemmin ku pari kertaa viikossa latais akun täyteen? Pakkasilla akku on syytä suht täynnä ollakin. Pilalle menee vajaa akku viimeistään kovilla pakkasilla.

Asiallisilla ylläpitolatureilla en usko että akku voi liikaa ladata ("keittää"). Aina webastoautoissa akut ovat olleet kovilla ja aina on suositeltu erillistä latausta silloin tällöin. Monissa vanhemmissa webastoautoissa oli/on +80Ah AGM akku ja auton laturilla viimeistään pidemmillä matkoilla 100 %:iin lataus ym ja silti niihin suositeltiin ylläpitolaturia. Ja webastoautojen akut ovat muutenkin lyhytikäisempiä kovan kuorman takia, vaikka erillislataus niiden elinikää pidentäisikin. 2-3 v ikä aika yleinen.

Oman sävyn toki tuo Focuksen max 80 % lataus ja tähän päälle SS, sähkölämmittimet ym sähkökilkkeet, pätkäajot ym ja lopuksi vielä se että webasto ei käynnisty joillain tietyn rajan mikä heiluu jossain 50 % huitteilla. Siinä ei paljoa Ah riitä muutenki pienehkössä akussa (65 Ah).
Tiedä vaikka moni käyttäjä lopulta tuhoais akun pakkasessa tajuamatta sitä, kun kapasiteetti on alle puolet ja se jäätyy.

En kyllä kiistä etteikö Focuksessa olisi softahäikkääkin, mutta viallisiin akkuihin en oikein jaksa uskoa. Vioitettuihin kylläkin.

Aika stressitöntä talviautoilla kun kerran pari viikossa lataa Defalla akun. Kukin tavallaan.

Minä olen tästä pohdinnasta ihan samaa mieltä.
Mulla on ollut webastollisissa dieseleissä ylläpitolaturit aina ja niin on tässäkin.

Toki, vikaahan näissä on. Sitä ei ole kiistänyt huolto, myyjä eikä maahantuoja. Eikä ne niitä valvontamoduulejakaan lämpimikseen vaihtele.
Jos auto väittää vuorokauden lataamisen jälkeenkin että akussa ei ole riittävästi latausta webaston käynnistämiseen niin ei se voi olla kunnossa.

Mutta kuten tuolla edellä totesin niin nyt viimeisten päivitysten jälkeen näyttää hyvältä.
Jos omassa olisi webasto jota ei voi käyttää niin vaihtoon olisi lähtenyt jo. Oma taistoni on nykyään enemmän periaatteellista, s/s sinänsä on melko turha kikkare mutta eiköhän sekin pidä toimia kun autossa se on ja takuutakin vielä...ja pudottaahan alhainen lataus muös muita sähkölaitteita pois pelistä.
Pitää myös ottaa huomioon että kaikilla ei ole hyviä latausmahdollisuuksia.Taloyhtiön Parkkipaikan tolpasta saa yleisesti 2h sähköä ja sitten pitäisi mennä aina kelloa siirtämään.Päivällä tuon jaksaa vielä tehdä.
Näin omassa tapauksessa ja Senpä vuoksi en ole kiinteää ylläpitolaturia hankkinutkaan.
Aikanaan samalla ajoprofiililla/latausmahdollisuudella -08 1.8tdci webastolla toimi moitteetta..no se oli silloin se.Eipä siinä niin paljon sähköhienouksia ollutkaan.

Hyvä kysymys tosiaan on onko muilla merkeillä esiintynyt kuinka paljon vastaavia ongelmia?
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Sanpool kirjoitti: 06 Tammi 2021 23:46 Aikanaan samalla ajoprofiililla/latausmahdollisuudella -08 1.8tdci webastolla toimi moitteetta..no se oli silloin se.Eipä siinä niin paljon sähköhienouksia ollutkaan.
Joo, mutta tuossa autossa ei ollutkaan vielä "älykästä latausta" vaan se pyrki lataamaan akun aina täyteen. Toisin kuin tämä nykyinen.
Lisäksi tuon virrankulutus oli murto-osa nykyisestä.

Täällä on paljon puhuttu ajoprofiilista ja sen vaikutuksesta.
Kokonaan on unohdettu muu auton käyttöprofiili.
Näille uusille MK4:lle pahinta myrkkyä on auton kanssa touhuaminen ilman että moottori käy.
Tämän olen maininnut täällä ennenkin mutta omien kokemusten mukaan esimerkiksi pesu ja vahaus, jossa auton ympärillä touhutaan pari kolme tuntia ovia aukoen syö akun varaustilasta suuruuluokkaa kolmanneksen.

Sama jos mökkireissua valmistellessa käydään illan mittaan viemässa autoon nyssäkkä kerrallaan niin siinä samalla huomaamattaan kulutetaan akku valmiiksi puolilleen. Siten aamulla webasto ei menekään päälle. Muistetaan nyt, että alkutilanteessa akussa on korkeintaan 80%. Siis jos systeemi toimisi edes suunnitellusti. Ja se webaston raja lienee 60%. Pelivaraa on siis optimaalisissa olusuhteissa parhaimmillaan 20%. Se tarkoittaa noin 14Ah !!

Kun tässä nyt kerran muisteltiin noita vanhanajan hyviä autoja niin lyödään paremmaksi:

Ikävä tulee sitä vanhaa Perkins-dieselillä varustettua Transittia, jossa ei ollut muita sähkölaitteita kuin starttimoottori ja hehkulamput.
Ei edes hehkutulppia, koska sekin homma hoidettiin imusarjan liekkihehkulla. Se toimi polttoaineella.
Pakkasella käytiin lisäksi painamassa ruiskutuspumpun kyljestä pakkosyöttö päälle. Siihenkään ei tarvittu sähköä. Moottorin sammutus suoritettiin vetämällä kojetaulusta mekaanista sammutusvipua. Eipä syönyt sammutussoledoidikaan turhaan ampeereita.
Oven aukaiseminen sytytti 5W sisävalon. Ei todellakaan 30A syöviä tietokoneita ja mittaristoja kosketusnäyttöineen.
Silloin ei kyllä ylläpitolaturiakaan oltu keksity.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
TeppoW
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Loka 2020 14:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja TeppoW »

Itse olen ajellut nyt useamman kuukauden bms anturin liitin irroitettuna.Webasto on toiminut aina mutta s/s ei,mikä ei ole minua haitannut.12v pistokkeessa olevasta motonetin mittarista olen seurannut tämän ajan että jännite yleensä 14.2v ja aina välillä 15.1v.Nyt vien auton kilometri huoltoon jossa kertoivat tekevänsä päivityksiä akunvalvontaan liittyen joten tökkään bms liittimen takaisin paikoilleen ja katson toimiiko jatkossa näin.Jos jättää webasto käynnistymättä niin nykäisen taas liittimen irti.
Focus Active 1.0 ecoboost A8 2020
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Tammi 2021 06:50
Sanpool kirjoitti: 06 Tammi 2021 23:46 Aikanaan samalla ajoprofiililla/latausmahdollisuudella -08 1.8tdci webastolla toimi moitteetta..no se oli silloin se.Eipä siinä niin paljon sähköhienouksia ollutkaan.
Joo, mutta tuossa autossa ei ollutkaan vielä "älykästä latausta" vaan se pyrki lataamaan akun aina täyteen. Toisin kuin tämä nykyinen.
Lisäksi tuon virrankulutus oli murto-osa nykyisestä.

Täällä on paljon puhuttu ajoprofiilista ja sen vaikutuksesta.
Kokonaan on unohdettu muu auton käyttöprofiili.
Näille uusille MK4:lle pahinta myrkkyä on auton kanssa touhuaminen ilman että moottori käy.
Tämän olen maininnut täällä ennenkin mutta omien kokemusten mukaan esimerkiksi pesu ja vahaus, jossa auton ympärillä touhutaan pari kolme tuntia ovia aukoen syö akun varaustilasta suuruuluokkaa kolmanneksen.

Sama jos mökkireissua valmistellessa käydään illan mittaan viemässa autoon nyssäkkä kerrallaan niin siinä samalla huomaamattaan kulutetaan akku valmiiksi puolilleen. Siten aamulla webasto ei menekään päälle. Muistetaan nyt, että alkutilanteessa akussa on korkeintaan 80%. Siis jos systeemi toimisi edes suunnitellusti. Ja se webaston raja lienee 60%. Pelivaraa on siis optimaalisissa olusuhteissa parhaimmillaan 20%. Se tarkoittaa noin 14Ah !!

Kun tässä nyt kerran muisteltiin noita vanhanajan hyviä autoja niin lyödään paremmaksi:

Ikävä tulee sitä vanhaa Perkins-dieselillä varustettua Transittia, jossa ei ollut muita sähkölaitteita kuin starttimoottori ja hehkulamput.
Ei edes hehkutulppia, koska sekin homma hoidettiin imusarjan liekkihehkulla. Se toimi polttoaineella.
Pakkasella käytiin lisäksi painamassa ruiskutuspumpun kyljestä pakkosyöttö päälle. Siihenkään ei tarvittu sähköä. Moottorin sammutus suoritettiin vetämällä kojetaulusta mekaanista sammutusvipua. Eipä syönyt sammutussoledoidikaan turhaan ampeereita.
Oven aukaiseminen sytytti 5W sisävalon. Ei todellakaan 30A syöviä tietokoneita ja mittaristoja kosketusnäyttöineen.
Silloin ei kyllä ylläpitolaturiakaan oltu keksity.
Niin sitä tarkoitinkin että virrankulutus oli ennen vähäisempää ja lisäksi puuttui tämä ”älykäs lataus” toiminto. Hyvä pitää lainausmerkeissä tuo älykäs.

Omalla kohdalta voin sanoa että tuntikausia ei tule auton ympärillä pyörittyä.Tämän ongelman tiedostaneena pyrinkin nykyään jättämään koko keksinnön rauhassa parkkipaikalle :D Ongelmia on silti. Kukaties akku tyhjenee jo ajatuksesta :lol:
Toisinaan kuuluu melkoista napsetta konepellin alta vaikka auto olisi ollut jo tovin parkissa.Liekö tuo ihan normaalia? Huollon mielestä on.

Vaikea uskoa että kaikki nykyautot on kuten tämä mk4 focus jossa selkeästi on ollut ongelmia latauksen kanssa.Vai onko niin että autoa pitää nykyään ladata samalla kun esim.käy sen imuroimassa? Silloinhan ovia tyypillisesti availlaan.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Sanpool kirjoitti: 07 Tammi 2021 10:14 Omalla kohdalta voin sanoa että tuntikausia ei tule auton ympärillä pyörittyä.Tämän ongelman tiedostaneena pyrinkin nykyään jättämään koko keksinnön rauhassa parkkipaikalle :D Ongelmia on silti. Kukaties akku tyhjenee jo ajatuksesta :lol:
Toisinaan kuuluu melkoista napsetta konepellin alta vaikka auto olisi ollut jo tovin parkissa.Liekö tuo ihan normaalia? Huollon mielestä on.

Vaikea uskoa että kaikki nykyautot on kuten tämä mk4 focus jossa selkeästi on ollut ongelmia latauksen kanssa.Vai onko niin että autoa pitää nykyään ladata samalla kun esim.käy sen imuroimassa? Silloinhan ovia tyypillisesti availlaan.
Vikaahan on ollut, siitä ei pääse mihinkään.
Se mitä tässä itse tällä hetkellä pähkäilen on se, että onko vika nyt korjaantunut vai ei.
Tuolla edellisellä tarinallani koitin valottaa sitä että on lopulta aika vaikea vetää tarkkaa rajaa sille koska systeemi toimii kuten on suunniteltu ja koska siinä on vikaa. Nyt koitan itse oman autoni kohdalla päätellä missä mennään.

Kylmä fakta vain on se, että tuo ideaalitilanteessakin webaston käytettävissä oleva 20% /14Ah pelivarara on naurettavan pieni ja pelkästään ovia aukomalla äkkiä syöty.

Nyt tällähetkellä oman autoni kohdalla näyttää sille, että uusi anturi, softapäivitys ja konfiguraatiomuutokset (mitä lienevätkään) ovat korjanneet vian.
Mutta tuon 20% ikkunan sisällä pysyminen näyttää vaativan joko ulkoista latausta tai melko pitkiä ajorupeamia. Tämä taitaa olla ominaisuus.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Tammi 2021 10:32 [quote=Sanpool post_id=312095 time=<a href="tel:1610007246">1610007246</a> user_id=17678]
Omalla kohdalta voin sanoa että tuntikausia ei tule auton ympärillä pyörittyä.Tämän ongelman tiedostaneena pyrinkin nykyään jättämään koko keksinnön rauhassa parkkipaikalle :D Ongelmia on silti. Kukaties akku tyhjenee jo ajatuksesta :lol:
Toisinaan kuuluu melkoista napsetta konepellin alta vaikka auto olisi ollut jo tovin parkissa.Liekö tuo ihan normaalia? Huollon mielestä on.

Vaikea uskoa että kaikki nykyautot on kuten tämä mk4 focus jossa selkeästi on ollut ongelmia latauksen kanssa.Vai onko niin että autoa pitää nykyään ladata samalla kun esim.käy sen imuroimassa? Silloinhan ovia tyypillisesti availlaan.
Vikaahan on ollut, siitä ei pääse mihinkään.
Se mitä tässä itse tällä hetkellä pähkäilen on se, että onko vika nyt korjaantunut vai ei.
Tuolla edellisellä tarinallani koitin valottaa sitä että on lopulta aika vaikea vetää tarkkaa rajaa sille koska systeemi toimii kuten on suunniteltu ja koska siinä on vikaa. Nyt koitan itse oman autoni kohdalla päätellä missä mennään.

Kylmä fakta vain on se, että tuo ideaalitilanteessakin webaston käytettävissä oleva 20% /14Ah pelivarara on naurettavan pieni ja pelkästään ovia aukomalla äkkiä syöty.

Nyt tällähetkellä oman autoni kohdalla näyttää sille, että uusi anturi, softapäivitys ja konfiguraatiomuutokset (mitä lienevätkään) ovat korjanneet vian.
Mutta tuon 20% ikkunan sisällä pysyminen näyttää vaativan joko ulkoista latausta tai melko pitkiä ajorupeamia. Tämä taitaa olla ominaisuus.
[/quote]


Jep.Ominaisuudeksi tätä voi varmaan sanoa...
Samaa mieltä että pelivara on kyllä turhan pieni, suunnittelun mokaksikin tuon joku voisi vierittää.

Omalta kohdaltani on taas vaikea sanoa onko asia nyt kunnossa kun vaihtoivat akun :D .Todennäköisesti pelaa nyt ainakin jonkin aikaa.
Kyllähän tuo latausta välillä kaipaa sitä en kiellä. Kyllä siinä aktivoiduttava itsekin jos auton aikoo pitää.Oma autoni on automaatti, jolloin ajossa latautuminen on vähäisempää, mikäli oikein olen ymmärtänyt.

Sinänsä hölmöä niille joilla on webasto, eikös sen tarkoitus ole että ei tarvitsisi autoa johdon perässä roikottaa.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Tuli vaan mieleen, että sitten kun takuun jälkeen itse joutuu maksamaan uuden akun niin onko olemassa paremmin webaston kestäviä akkuja? Takuuseenhan sinne laitetaan samanlainen mikä hajos. Aikoinaan autohifipuolella käytettiin Optiman akkuja. Vene/karavaanaripuolella on taas kaksoisakkujärjestelmät. Tosin jos ei lataus toimi mikä tahansa akku kyykkää..

Tosiaan joillakin on vain se kadunvarsipaikka ilman minkäänlaista latausmahdollisuutta ellei lähde varta vasten jonnekin. Alkaa tosin nyky bensa-autoilu muistuttamaan sähköautoilua kun pitää latailla, jotta auto toimisi :lol: Keväällä nähdään aiheuttiko pakkaset myös käynnistysongelmia..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Mon85
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Marras 2019 09:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Mon85 »

Omaan Focukseen vaihdettiin tuo akun valvontamoduuli kesällä ja varmaan kuukauden päivät näytti kaikki toimivan. Oireina oli kaikkinensa ainakin toimimaton s/s, webasto, ovien avaimeton käyttö ja ilmoitusäänet mittaristosta eikä kaiuttimista. Kaikki muut on toimineet paitsi s/s lakkasi toimimasta jo kesän aikana (syy: Ladataan akkua) ja syksyllä oli todettava ettei webastokaan toimi. S/s ei toiminut vaikka akun latasi ulkoisella laturilla ja webasto toimi 1-2 kertaa latauksen jälkeen.

Reilu kuukausi sitten päivitettiin tuo kauan odotettu softa ja sen jälkeen ajeltu pidempää ja lyhyempää pätkää ja webasto sekä s/s ovat vihdoin toimineet. Uskoisin että näin pitkän ajan kuluessa olisi jo ongelmia tullut jos pahempaa bugia olisi edelleen. Tämän kuukauden aikana en kertaakaan ladannut autoa ulkoisella laturilla ihan testimielessäkin. Pakkaset kiristyivät tosin nyt sen verran, että s/s ei enää toiminut (Syy: lämpötila).

Oma ajoprofiili on sellaista, että auton lämmittämisen jälkeen ajelen puolisen tuntia (työmatka-ajot) niin webastollisessa autossa ei kyllä pärjää ilman ulkoisen laturin käyttöä pakkaskeleissä, akku ei kerkiä latautumaan tarpeeksi ja on käytännössä jo todella tyhjä viikon ajojen jälkeen. Akku ei vaan ota virtaa vastaan joten ulkoinen laturi on pakollinen varuste. Tämä koskee kyllä kaikkia automerkkejä.
Focus Active wagon, 182hp Ecoboost A8
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Webaston toimimattomuus olisi minullekin ongelma, mutta toistaiseksi toiminut aina. 2h tolpasta lataus kerran pari viikkoon riittänyt, vaikka eipä webasto lataamattomanakaan pariin viikkoon jäänyt käynnistymättä kun semmoisenkin koejakson tein. Riitti, että ajeli 25-35 min suuntaansa töissä.

Eihän webasto lupaus langattomuudesta ole, vaikka pääosin kuitenkin toimii ilman latauksia. Syöhän webasto akun lisäksi laturiakin, kun laturi joutuu useammin akkua lataamaan. Ja polttoainetta. Monet ei sitäkään tahdo käsittää.

Ongelmallista Focuksessa on juurikin tuo akkukapasiteetin kapea käyttöalue.

Muiden merkkien murheita tältä osin en tiedä, mutta niissä on sitten muut ongelmat. Joissain vähän enemmän kuin toisissa. Onhan se toki vaihtelua, kun välillä virranhallinnan vikojen jälkeen voi kokea elämyksiä vaikka vaihteisto-, turbo-, ajoakusto-, moottori-, egr-, dpf-, alusta-, mittaristo tai vaikka viihdejärjestelmävikojen kanssa.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

Rusakko_ kirjoitti: 07 Tammi 2021 15:11 Webaston toimimattomuus olisi minullekin ongelma, mutta toistaiseksi toiminut aina. 2h tolpasta lataus kerran pari viikkoon riittänyt, vaikka eipä webasto lataamattomanakaan pariin viikkoon jäänyt käynnistymättä kun semmoisenkin koejakson tein. Riitti, että ajeli 25-35 min suuntaansa töissä.

Eihän webasto lupaus langattomuudesta ole, vaikka pääosin kuitenkin toimii ilman latauksia. Syöhän webasto akun lisäksi laturiakin, kun laturi joutuu useammin akkua lataamaan. Ja polttoainetta. Monet ei sitäkään tahdo käsittää.

Ongelmallista Focuksessa on juurikin tuo akkukapasiteetin kapea käyttöalue.

Muiden merkkien murheita tältä osin en tiedä, mutta niissä on sitten muut ongelmat. Joissain vähän enemmän kuin toisissa. Onhan se toki vaihtelua, kun välillä virranhallinnan vikojen jälkeen voi kokea elämyksiä vaikka vaihteisto-, turbo-, ajoakusto-, moottori-, egr-, dpf-, alusta-, mittaristo tai vaikka viihdejärjestelmävikojen kanssa.
Näinhän se.Eikä uuden focuksenkaan viat tähän latausasiaan rajoitu, tarjoaa sekin vaihtelua. Esim. viihdejärjestelmävioista riittäisi turinoitavaa vaan siitä ehkä toisessa ketjussa :roll:
Kuluttajillahan nämä laitteet lopulta aina testataan.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Mon85
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Marras 2019 09:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Mon85 »

Juu, aika näyttää miten tuo akun kapea käyttöalue tulee näkymään. Kuukauden testiajan puitteissa ei pakkasia tullut koettua, niin toki sen puolesta ei voi täysin varma olla tästä
Focus Active wagon, 182hp Ecoboost A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Kun tuosa pihassa nyt sattuu lojumaan sekä MK2 että MK4 focus niin tein pahuuttani vertailun oven aukaisun aiheuttamasta virrankulutuksesta.

Eli pihtimittari akkukaapelin ympärille ja ovi auki:
MK2 2,1A
MK4 11,9A

Karkeasti ottaen siis 2A vs 12A. Aika huima ero.
Sitä en jaksanyt tuolla lumisateessa jäädä kyttäämään että kauanko tuollaiset lukemat kestävät. Jossain vaiheessahan näyttö yms sammuvat. Mutta aikansa kuitenkin akusta lähtee tuo 12A jonka jälkeen virta laskee johonkin pienempään lukemaan.

Kun webastolla on käytettävissä maksimissaan se 14Ah niin noita 12A purkujaksoja ei kovin montaa illassa saa olla jos ne kestää vaikka 5-10min kerrallaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

Rusakko_ kirjoitti: 06 Tammi 2021 16:24 Mikähän webastoautojen akkujen lataamisessa esim ylläpitolaturilla joitain niin vastustaa, että tuntuu että auto lähtee vaihtoon ennemmin ku pari kertaa viikossa latais akun täyteen?
Se, että akun pitää pysyä täynnä, kun sillä ajetaan Etelä-Suomen lämmössä 65 km yhtäjaksoinen matka kaksi kertaa vuorokaudessa. Missään muussa kuin tässä Fordissa ei ole asian kanssa ollut ongelmia. Miksi minun pitäisi tyytyä paskaan ja latailla tarpeettomasti?
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

toasti kirjoitti: 08 Tammi 2021 16:29 Se, että akun pitää pysyä täynnä, kun sillä ajetaan Etelä-Suomen lämmössä 65 km yhtäjaksoinen matka kaksi kertaa vuorokaudessa.
Niimpä. Minkä ihmeen takia sen 80% varaustason kanssa ylipäätään pitää kikkailla kun akku on muutenkin pieni.

Tässä minun mielestäni kysymys kahdesta eri asiasta.

1. Latausvika. (Mahdollisesti korjattu viimeisillä päivityksillä ja valvontamoduulin vaihdolla. Aika näyttää.)

2. Typerästi suunniteltu ja alimitoitettu käytettävissä oleva akkukapasiteetti.

Kohdasta yksi voi ja pitää valittaa.

Kohdasta kaksi voi valittaa mutta sille ei oikein voi mitään muuta kuin vaihtaa autoa.
Vai voiko?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Tammi 2021 20:14 Kun tuosa pihassa nyt sattuu lojumaan sekä MK2 että MK4 focus niin tein pahuuttani vertailun oven aukaisun aiheuttamasta virrankulutuksesta.

Eli pihtimittari akkukaapelin ympärille ja ovi auki:
MK2 2,1A
MK4 11,9A

Karkeasti ottaen siis 2A vs 12A. Aika huima ero.
Sitä en jaksanyt tuolla lumisateessa jäädä kyttäämään että kauanko tuollaiset lukemat kestävät. Jossain vaiheessahan näyttö yms sammuvat. Mutta aikansa kuitenkin akusta lähtee tuo 12A jonka jälkeen virta laskee johonkin pienempään lukemaan.

Kun webastolla on käytettävissä maksimissaan se 14Ah niin noita 12A purkujaksoja ei kovin montaa illassa saa olla jos ne kestää vaikka 5-10min kerrallaan.
Mielenkiintoinen tulos.Isoja on erot kyllä.
Olisi mielenkiintoista tietää millainen virrankulutus kilpailevien merkkien malleissa on vastaavassa tilanteessa.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Sanpool
Viestit: 86
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

PiuhaPoikki kirjoitti: 08 Tammi 2021 16:41
toasti kirjoitti: 08 Tammi 2021 16:29 Se, että akun pitää pysyä täynnä, kun sillä ajetaan Etelä-Suomen lämmössä 65 km yhtäjaksoinen matka kaksi kertaa vuorokaudessa.
Niimpä. Minkä ihmeen takia sen 80% varaustason kanssa ylipäätään pitää kikkailla kun akku on muutenkin pieni.

Tässä minun mielestäni kysymys kahdesta eri asiasta.

1. Latausvika. (Mahdollisesti korjattu viimeisillä päivityksillä ja valvontamoduulin vaihdolla. Aika näyttää.)

2. Typerästi suunniteltu ja alimitoitettu käytettävissä oleva akkukapasiteetti.

Kohdasta yksi voi ja pitää valittaa.

Kohdasta kaksi voi valittaa mutta sille ei oikein voi mitään muuta kuin vaihtaa autoa.
Vai voiko?
Tai sitten kohdat 1. ja 2. on molemmat oikein.Siis niiden yhdistelmä.No kunhan arvailen.
Onko alkuperäinen akku muuten 65Ah? Jostain olen saanut sen päähäni.Huomasin että autooni äskettäin vaihdettu akku on 70Ah.

Niin tai näin niin 65 km matka x2 joka päivä pitäisi olla hyvinkin riittävä lataamaan akun täyteen...
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
Vastaa Viestiin