Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
TeppoW
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Loka 2020 14:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja TeppoW »

mjasa kirjoitti: 29 Syys 2020 20:58 Kovin paljon vitutusta täällä asian tiimoilta mikä tietysti ymmärrettävää kun uusi/uudehko auto alla. Olen tätä kuitenkin täällä aiemminkin jo väläytellyt, mutta jos haluaa valmistajan ongelman ratkaisua odotellessa nauttia esim. Webaston ilosta niin akunvalvonta anturin liitin irti. Itse en jaksa ainakaan pelleillä ja ravata huollossa aiheen tiimoilta ja mittailla mittarilla millon mikäkin kuluttaa ja minkä verran. Viime talvikin meni sujuvasti webastoa käytellen kun anturi omatoimisesti pois pelistä...jos anturin johto kiinni niin omassani tuo perkeleen systeemi olisi tulpannut lisälämppärin käytön käytännössä koko talven.
Onko mjasa bms anturin irtikytkennästä seurannut mitään probleemeja?Oletko ladannut akkua ulkoisella laturilla?Itsellä kun yrittää käyttää webastoa niin ilmoittaa että akun varaus alhainen,aivan sama vaikka olisi juuri ajanut 150km.Itse asensin defan 1205 laturin autoon,katsotaan onko apua.
Focus Active 1.0 ecoboost A8 2020
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Minkälaisia latausjännitteitä muilla on ajossa? Itsellä obd-liittimen kautta näyttää tasaisessa maantieajossa 14,8...14,9 V.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Silloin kuukausia sitten kun mittailin, oli 14,7V tyhjäkäynnillä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Löysin mielenkiintoista tietoa latausjärjestelmästä. (https://cardiagn.com/)
Tai mikä nyt ketäkin kiinnostaa. :ugeek:

Charging System
General Information


Overview and Operation

Smart Regenerative Charging. Smart Regenerative Charging is an intelligent charge control system that calculates and regulates the set generator voltage.The basic idea of the system is to increase the generator charge voltage when the vehicle is decelerating and reduce it when it is accelerating.This means that during the acceleration phase, there is no additional energy demand as a result of having a high generator load; however generator load is increased when the vehicle is decelerating.This strategy enables further fuel savings to be achieved.

Battery Monitoring Sensor

The Battery Monitoring Sensor continuously monitors the condition of the battery.The sensor is equipped to vehicles which have Smart Regenerative Charging or Start-Stop. These systems require knowledge of the battery state of charge. The Battery Monitoring Sensor is the sensor used to provide this information.

Battery Monitoring Sensor connection

The Battery Monitoring Sensor is clamped directly to the negative terminal of the battery and grounds to the vehicle at the chassis ground connection point by means of a thick (25 to 35mm²) cable and eyelet. External customer loads must only be connected to the vehicle at the customer battery connection point. If the external customer load is connected at the negative battery post, the Battery Monitoring Sensor accuracy cannot be guaranteed. It is recommended that the Battery Monitoring Sensor pole clamp is not removed unless a battery replacement is required. Should the battery need to be isolated, this should be done by disconnecting the ground eyelet at the chassis ground.

Battery Monitoring Sensor reset

The Battery Monitoring Sensor also estimates losses in the battery capacity over time. The Battery Monitoring Sensor should be reset to factory default settings, when the battery is replaced. It is urgently recommended that the replacement battery has the exact same specification as the original battery. If it does not, the accuracy of the Battery Monitoring Sensor outputs will be compromised. The Battery Monitoring Sensor reset is part of the battery replacement procedure in IDS (Int egrated Diagnostic System). The Battery Monitor Sensor can also be reseted manually by using the following steps:
• Switch on the ignition.
• Press the high beam switch five times by pulling and releasing.
• Press and release the brake pedal three times.
• If the steps were successful, the warning indicator of the battery charging system in the IPC (instrument panel cluster) flashes three times within the next 15 s. If the sequence is interrupted by pressing other keys or pedals for any reason, repeat the above steps, starting from the beginning.

If the BMS reset procedure described above does not work, follow the procedure below (within 10 s)
•Switch on the ignition.
• Press the rear fog light switch five times.
• Press the hazard flasher switch three times.
• If the steps were successful, the warning indicator of the battery charging system in the IPC (instrument panel cluster) flashes three times within the next 15 s.

Smart Regenerative Charging

The largest element of the Smart Regenerative Charging Strategy is stored in the BCMmodule. It receives all of the important information relating to the battery condition sent by the battery monitoring sensor via the LIN (local interconnect network) data bus.The information obtained is used to calculate the required set value for generator charge voltage. This is sent by the BCM to the PCM via the HS-CAN (controller area network) data
bus. This then adjusts the value received if necessary and passes it on the generator via the LIN data bus. The charging voltage is adjusted depending on various parameters, such as the current level of engine efficiency.The smallest possible set value for the generator voltage is 12.2 V, while the maximum charging voltage may be anywhere between 14.5 and 14.9 V.However, when the battery is in a refresh phase, the voltage may occasionally reach up to 15.2 V. These refresh phases are required as the battery charge status is 80% over long periods of time, which increases the risk of sulfation in the cells.

Comparison of Smart Regenerative Charging and Conventional Charging

Conventional charging aims to charge the battery to the highest possible levels. During this process the battery temperature is monitored and the battery must not be overcharged.By comparison, Smart Regenerative Charging uses the information from the battery monitoring sensor to maintain the battery at a calibrated state of charge (approx. 80%) at all times. This means that the battery has a certain amount of extra charging capacity at all times.If the battery monitoring sensor detects that the charge status is above the calibrated value (approx. 80%), then the generator charging voltage is reduced in order to discharge the battery. If the opposite occurs and too low a value is detected, the charging value is increased in order to return the battery to the calibrated value.

Battery Monitor Sensor

The measures temperature, voltage and current throughput of the battery. It uses this information to calculate the battery SOC (State of Charge).To function with high accuracy, the BMS must be recalibrated at regular intervals. A recalibration occurs during a rest period when the battery quiescent current is less than 100mA. This rest period must last for at least 3 hours. The longer the rest period, the greater the accuracy.
The timeframe in which a recalibration must take place is seven days.If the system has been unable to carry out a recalibration within 7 days, the SOC accuracy cannot be guaranteed.This will result in the Start – Stop and SRC systems being deactivated.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 22 Loka 2020 18:43 Minkälaisia latausjännitteitä muilla on ajossa? Itsellä obd-liittimen kautta näyttää tasaisessa maantieajossa 14,8...14,9 V.
Silloin kun systeemi on tolkuissaan ja akku monitoroinnin mukaan noin 80% varaustilassa niin jännite on ajossa13,4V.
Jos se makaa koko ajan ja pitkiä aikoja lähellä 15V lukemia niin mittarointi on kuutamolla.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 26 Loka 2020 20:56 Löysin mielenkiintoista tietoa latausjärjestelmästä. (https://cardiagn.com/)
Tai mikä nyt ketäkin kiinnostaa. :ugeek:

Hyvä selostus. Sinänsä kuvauksessa ei ole mitään uutta ja mullistavaa tietoa.
Vahvistaa kuitenkin käsitystä siitä kuinka smart chargen on oletettukin toimivan.
Tai kuinka sen pitäisi toimia jos toimisi. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Oon jo hetken ajellut bms -anturi irrotettuna. Ei vielä ole esiintynyt mitään ongelmia. Webasto on toiminut joka ikinen kerta, kun on tarvinnutkin 👍🏼
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja mjasa »

TeppoW kirjoitti: 22 Loka 2020 14:26
mjasa kirjoitti: 29 Syys 2020 20:58 Kovin paljon vitutusta täällä asian tiimoilta mikä tietysti ymmärrettävää kun uusi/uudehko auto alla. Olen tätä kuitenkin täällä aiemminkin jo väläytellyt, mutta jos haluaa valmistajan ongelman ratkaisua odotellessa nauttia esim. Webaston ilosta niin akunvalvonta anturin liitin irti. Itse en jaksa ainakaan pelleillä ja ravata huollossa aiheen tiimoilta ja mittailla mittarilla millon mikäkin kuluttaa ja minkä verran. Viime talvikin meni sujuvasti webastoa käytellen kun anturi omatoimisesti pois pelistä...jos anturin johto kiinni niin omassani tuo perkeleen systeemi olisi tulpannut lisälämppärin käytön käytännössä koko talven.
Onko mjasa bms anturin irtikytkennästä seurannut mitään probleemeja?Oletko ladannut akkua ulkoisella laturilla?Itsellä kun yrittää käyttää webastoa niin ilmoittaa että akun varaus alhainen,aivan sama vaikka olisi juuri ajanut 150km.Itse asensin defan 1205 laturin autoon,katsotaan onko apua.
Bms anturin irroittaminen ei ole aiheuttanut missään vaiheessa ongelmia ainakaan omalla kohdallani. Koko viime talvi menty ilman ja tämäkin syksy. Satunnaisesti on ollut käytössä itse laittamani Defan kiinteä laturi. Suht vähän olen lataillut, mutta välillä varmuuden vuoksi kylmillä keleillä jos webastolla käyttöä ollut reilummin. Latausjännite pyörii 14.1 ja 14.4 välillä eli aikalailla siellä missä kuuluukin ilman mitään anturi ohjausta. En oikein itse keksi tuosta irroittamisesta mitään huonoa sanottavaa. Start stop ei tosin pelaa, mutta eipä se pelannut anturin ollessa kiinnikään ja toisaalta tän automaattivaihteisen focuksen osalta tuo start stoppi ei omasta mielestäni nopeissa pysähdyksissä toimi kovin sulavasti.
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja mjasa »

mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 18:21
TeppoW kirjoitti: 22 Loka 2020 14:26

Onko mjasa bms anturin irtikytkennästä seurannut mitään probleemeja?Oletko ladannut akkua ulkoisella laturilla?Itsellä kun yrittää käyttää webastoa niin ilmoittaa että akun varaus alhainen,aivan sama vaikka olisi juuri ajanut 150km.Itse asensin defan 1205 laturin autoon,katsotaan onko apua.
Bms anturin irroittaminen ei ole aiheuttanut missään vaiheessa ongelmia ainakaan omalla kohdallani. Koko viime talvi menty ilman ja tämäkin syksy. Satunnaisesti on ollut käytössä itse laittamani Defan kiinteä laturi. Suht vähän olen lataillut, mutta välillä varmuuden vuoksi kylmillä keleillä jos webastolla käyttöä ollut reilummin. Latausjännite pyörii 14.1 ja 14.4 välillä eli aikalailla siellä missä kuuluukin ilman mitään anturi ohjausta. En oikein itse keksi tuosta irroittamisesta mitään huonoa sanottavaa. Start stop ei tosin pelaa, mutta eipä se pelannut anturin ollessa kiinnikään ja toisaalta tän automaattivaihteisen focuksen osalta tuo start stoppi ei omasta mielestäni nopeissa pysähdyksissä toimi kovin sulavasti.
Ja palatakseni vielä niin anturin ollessa kiinni ei Defan laturilla latailu juuri auttanut webaston toimintaan. Saattoi kerran pari käynnistyä ja sen jälkeen alkoi herjat varauksen puutteesta vaikka olisi ajoakin ollut. Anturi irti niin webaston kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Aika selkeää lienee siis, että ainakin webasto saa informaationsa tuon anturin kautta ja kun se on sekaisin niin mikään latailu ja ajo ei siihen auta vaikka akussa sinällään potkua riittääkin.Siksi tein tuon anturin irroittelun jo viime talvena enkä ole katunut.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 18:21 ..... Latausjännite pyörii 14.1 ja 14.4 välillä eli aikalailla siellä missä kuuluukin ilman mitään anturi ohjausta. En oikein itse keksi tuosta irroittamisesta mitään huonoa sanottavaa. Start stop ei tosin pelaa, mutta eipä se pelannut anturin ollessa kiinnikään ja toisaalta tän automaattivaihteisen focuksen osalta tuo start stoppi ei omasta mielestäni nopeissa pysähdyksissä toimi kovin sulavasti.
Oletko katsonut mitä järjestelmä ilmoittaa akun varaustilaksi?
Vai ilmoittaako mitään...


ps.
Mulla on nyt akun vaihdon jälkeen tosin systeemi pysynyt tolkuissaan ihmeen pitkään.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja mjasa »

PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Loka 2020 18:40
mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 18:21 ..... Latausjännite pyörii 14.1 ja 14.4 välillä eli aikalailla siellä missä kuuluukin ilman mitään anturi ohjausta. En oikein itse keksi tuosta irroittamisesta mitään huonoa sanottavaa. Start stop ei tosin pelaa, mutta eipä se pelannut anturin ollessa kiinnikään ja toisaalta tän automaattivaihteisen focuksen osalta tuo start stoppi ei omasta mielestäni nopeissa pysähdyksissä toimi kovin sulavasti.
Oletko katsonut mitä järjestelmä ilmoittaa akun varaustilaksi?
Vai ilmoittaako mitään...


ps.
Mulla on nyt akun vaihdon jälkeen tosin systeemi pysynyt tolkuissaan ihmeen pitkään.

En ole varaustilaa sen kummemmin tutkinut. Varaustilan mittariksi on riittänyt se, että auto lähtee hyvin käyntiin ja oheislaitteet pelaa :)
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 18:48
PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Loka 2020 18:40

Oletko katsonut mitä järjestelmä ilmoittaa akun varaustilaksi?
Vai ilmoittaako mitään...


ps.
Mulla on nyt akun vaihdon jälkeen tosin systeemi pysynyt tolkuissaan ihmeen pitkään.

En ole varaustilaa sen kummemmin tutkinut. Varaustilan mittariksi on riittänyt se, että auto lähtee hyvin käyntiin ja oheislaitteet pelaa :)
Kiinnostaisi vaan kun webaston toimintaraja lienee 60% ja S/S:n 70%.
Jos webasto kerran toimii ja s/s ei niin logiikan mukaan varaustilan pitäisi olla 60-70% välillä. Mutta mistähän se sen tiedon arpoisi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Loka 2020 21:11
mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 18:48


En ole varaustilaa sen kummemmin tutkinut. Varaustilan mittariksi on riittänyt se, että auto lähtee hyvin käyntiin ja oheislaitteet pelaa :)
Kiinnostaisi vaan kun webaston toimintaraja lienee 60% ja S/S:n 70%.
Jos webasto kerran toimii ja s/s ei niin logiikan mukaan varaustilan pitäisi olla 60-70% välillä. Mutta mistähän se sen tiedon arpoisi.

S&S ei toimi koska vika päällä. Webasto toimii koska varaus tarpeeksi korkea. Kun Bms anturilta on johto irti lataa täysillä kokoajan..en takuu autossa ottais irti. Kaverilla on mondeossa piuha irti ja vaihto optima akun se ei kärsi jatkuvasta täysillä lataamisesta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja mjasa »

focst kirjoitti: 27 Loka 2020 21:32
PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Loka 2020 21:11
Kiinnostaisi vaan kun webaston toimintaraja lienee 60% ja S/S:n 70%.
Jos webasto kerran toimii ja s/s ei niin logiikan mukaan varaustilan pitäisi olla 60-70% välillä. Mutta mistähän se sen tiedon arpoisi.

S&S ei toimi koska vika päällä. Webasto toimii koska varaus tarpeeksi korkea. Kun Bms anturilta on johto irti lataa täysillä kokoajan..en takuu autossa ottais irti. Kaverilla on mondeossa piuha irti ja vaihto optima akun se ei kärsi jatkuvasta täysillä lataamisesta.
Niin, rehellisesti voin sanoa, etten ole näiden latausasioiden mestari, mutta miten tuon nyt sitten määrittelee milloin lataa täysillä ja milloin ei? Kyllä kai bms anturista huolimatta laturissa itsessään tänäkin päivänä on jännitteensäädin. Bms anturilla vain ohjataan laturin toimintaa? Kuten sanottua niin ilman anturia latausjännite välillä 14.1-14.3 mikä on mielestäni kautta historian ollut autoissa suht normaali toimivan laturin tarjoama latausjännite. Anturin ollessa kiinni latausjännite 14.8-14.9. Jos tuo ilman anturia ns. ylilataisi niin eiköhän akku olisi tämän noin 1,5v kestäneen kokeilun aikana keitellyt tms. Pitkiäkin ajoreissuja lomilla on menty eikä mitään ongelmia. Oma filosofiani tässä on se, että jos nyt sitten kyrvähtäisi akku tai jotain muuta tuon takia niin siinähän ihmettelevät. Liitin kiinni ja takuuhuoltoon. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta jos tuo on keino millä saan muuten hyvän autoni varusteineen toimimaan ongelmitta niin on sen arvoista. Ei kiinnosta enää palaakaan rampata huollossa arvontareissulla mitä keksisivät seuraavaksi. Varsinkin kun toimivaa ratkaisua ei näytä edelleenkään olevan.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 22:39
focst kirjoitti: 27 Loka 2020 21:32


S&S ei toimi koska vika päällä. Webasto toimii koska varaus tarpeeksi korkea. Kun Bms anturilta on johto irti lataa täysillä kokoajan..en takuu autossa ottais irti. Kaverilla on mondeossa piuha irti ja vaihto optima akun se ei kärsi jatkuvasta täysillä lataamisesta.
Niin, rehellisesti voin sanoa, etten ole näiden latausasioiden mestari, mutta miten tuon nyt sitten määrittelee milloin lataa täysillä ja milloin ei? Kyllä kai bms anturista huolimatta laturissa itsessään tänäkin päivänä on jännitteensäädin. Bms anturilla vain ohjataan laturin toimintaa? Kuten sanottua niin ilman anturia latausjännite välillä 14.1-14.3 mikä on mielestäni kautta historian ollut autoissa suht normaali toimivan laturin tarjoama latausjännite. Anturin ollessa kiinni latausjännite 14.8-14.9. Jos tuo ilman anturia ns. ylilataisi niin eiköhän akku olisi tämän noin 1,5v kestäneen kokeilun aikana keitellyt tms. Pitkiäkin ajoreissuja lomilla on menty eikä mitään ongelmia. Oma filosofiani tässä on se, että jos nyt sitten kyrvähtäisi akku tai jotain muuta tuon takia niin siinähän ihmettelevät. Liitin kiinni ja takuuhuoltoon. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta jos tuo on keino millä saan muuten hyvän autoni varusteineen toimimaan ongelmitta niin on sen arvoista. Ei kiinnosta enää palaakaan rampata huollossa arvontareissulla mitä keksisivät seuraavaksi. Varsinkin kun toimivaa ratkaisua ei näytä edelleenkään olevan.
Näissä PCM hoitaa latauksen säätelyn. Kait se muutakin kautta saa tietoa kun bms anturilta mutta johdon irti ollessa lataa kokoajan ja mahdollisesti kiehuttaa akun pilalle takuu autoon en ainakaan itse kokeile. Mulla toimii hyvin kun latailee ulkoisella laturilla. 1lataus kerta ja 3-4 päivää saa käyttää lähtiessä webastoa ja S&S toimii. Olisi silti mukava että ford saisi pysyvän ja toimivan raikaisun tähän lataus ongelmaan.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 22:39 Kyllä kai bms anturista huolimatta laturissa itsessään tänäkin päivänä on jännitteensäädin. Bms anturilla vain ohjataan laturin toimintaa? Kuten sanottua niin ilman anturia latausjännite välillä 14.1-14.3 mikä on mielestäni kautta historian ollut autoissa suht normaali toimivan laturin tarjoama latausjännite. Anturin ollessa kiinni latausjännite 14.8-14.9.
Tuo kyllä kuulostaa sille, että lataussysteemissä on ohjelmoituna eräänlainen limb-mode.
Eli kun anturilta ei saada tietoa niin ladataan perinteisellä tyylillä pelkän jännitetiedon varassa.
Ei se akku noilla jännitteillä kiehu. Mutta ymmärtääkseni näitä akkuja pitäisi ajoittain ladata myös hiukan korkeammilla jännittelillä sulfatoitumisen estämiseksi. Eli juuri 14,8-15V

Tekisi mieli tehdä sellainen testi, että ajelisi pari päivää anturin johto irti ja kytkisi sitten takaisin ja katsoisi minkä varaustilan arvon se yön yli mitattuaan antaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
TeppoW
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Loka 2020 14:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja TeppoW »

mjasa kirjoitti: 27 Loka 2020 18:21
TeppoW kirjoitti: 22 Loka 2020 14:26

Onko mjasa bms anturin irtikytkennästä seurannut mitään probleemeja?Oletko ladannut akkua ulkoisella laturilla?Itsellä kun yrittää käyttää webastoa niin ilmoittaa että akun varaus alhainen,aivan sama vaikka olisi juuri ajanut 150km.Itse asensin defan 1205 laturin autoon,katsotaan onko apua.
Bms anturin irroittaminen ei ole aiheuttanut missään vaiheessa ongelmia ainakaan omalla kohdallani. Koko viime talvi menty ilman ja tämäkin syksy. Satunnaisesti on ollut käytössä itse laittamani Defan kiinteä laturi. Suht vähän olen lataillut, mutta välillä varmuuden vuoksi kylmillä keleillä jos webastolla käyttöä ollut reilummin. Latausjännite pyörii 14.1 ja 14.4 välillä eli aikalailla siellä missä kuuluukin ilman mitään anturi ohjausta. En oikein itse keksi tuosta irroittamisesta mitään huonoa sanottavaa. Start stop ei tosin pelaa, mutta eipä se pelannut anturin ollessa kiinnikään ja toisaalta tän automaattivaihteisen focuksen osalta tuo start stoppi ei omasta mielestäni nopeissa pysähdyksissä toimi kovin sulavasti.
Itsekin testannut irroittamalla liittimen bms:stä,ensinnäkään tästä ei syty mitään vikavaloa eikä ainakaan minun obd lukijalla löydy skannauksessa vikoja.Latausjännite oli lähemmäs 15 kun anturi paikallaan ja 14,2 kun liitin irti.Webasto toimii aina mutta s/s ei mikä ei minua haittaa yhtään.Fordin ratkaisua odotellessa ajelen talvella näin,kiitos mjasa vinkistä 👍
Focus Active 1.0 ecoboost A8 2020
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Huhun mukaan olisi tulossa uusi BMS moduli ja uusi päivitys BCM moduliin joiden pitäisi korjata virranhallinnan ongelmat..vielä tämän vuoden puolella. Saa nähdä.. itse en juokse omaani ensimmäisten joukossa päivittämään odotan että on varmasti toimiva päivitys. Fordin softa osaaminen on niin lasten kengissä että kun yhden vian korjaa tulee vähintään 2 tilalle.. :roll:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

En myöskään meinannut pitää mitään kiirettä sen tulevan päivityksen kanssa.. Auto ja webasto on toiminut moitteetta bms anturin irrotuksen jälkeen. Oon ihan tyytyväinen tähänkin ratkaisuun :lol:
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Olen sattuneesta syystä ajellut viimeisen viikon peräkärry perässä ja tehnyt kummallisen havainnon:
Kärryn kytkettynä oleminen näyttäisi vaikuttavan latauksen toimintaan. Muutaman kilometrin ajon jälkeen latausjännite putoaa 13,4 volttiin ja akun varaustila keikkuu 80% kieppeillä. Puolentunnin ajon jälkeen se saattaa nousta jopa 82-83% lukemiin.

Onko auto kokenut ihmeparantumisen vai vaikuttaako peräkärry tosiaan toimintaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Kokemukseni mukaan joskus autossa on päällä tämä virrankukutusongelma (tai mikä hyvänsä ajaa akunvalvonnan/virranhallinnan syöksykierteeseen kun kalibrointi tulee varmaankin väärin), ja joskus tämä ongelma vain toipuu ja järjestelmä toimii normaalisti.

Kokemuksen mukaan ongelma tokenee joskus itsestään, mutta aina kun tcu resetoidaan vaikka testerillä, taikka vaikkapa sync päivityksen yhteydessä. Monethan raportoivat että sync päivityksen jälkeen toimi jonkin aikaa ok.

Omassa autossani tämä syksy on toistaiseksi selvitty vain kerran ylläpitolaturia käyttämällä. Yksi 500 km ajo kahdelle päivälle kärry perässä suoritettu, silloin juurikin sattui olemaan varaus 60% kintaalla eikä halunnut nousta (latausjännite 14.7 V koko ajan)
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Enempi täytys tietää mitä se laturi lataa ampereja sinne laturiin,voltit kun ei kerro mitään,voi ladata vaikka kuinka monta volttia mutta ampereja ei mene tarpeeksi tai päinvastoinkin joskus
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tessu200 kirjoitti: 31 Loka 2020 03:14 Enempi täytys tietää mitä se laturi lataa ampereja sinne laturiin,voltit kun ei kerro mitään,voi ladata vaikka kuinka monta volttia mutta ampereja ei mene tarpeeksi tai päinvastoinkin joskus
Voltit ja ampeerit näkee kyllä forscanilla.
Eihän niitä ampeereja tosiaan mene täyteen akkuun vaikka kuinka tyrkyttäisi. Siitähän tässä on kysymys.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Eilen olisi taas tarvinnut webastoa, mutta ei riittänyt virtaa. Vuorokauden seisonnan jälkeen akun jännite oli 12,3 V (mitattu ennen webaston käynnistys yritystä). Samalla mittarilla 2 vrk huilanneen moottoripyörän akun jännitteeksi näyttää 12,8 V.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 01 Marras 2020 09:36 Eilen olisi taas tarvinnut webastoa, mutta ei riittänyt virtaa. Vuorokauden seisonnan jälkeen akun jännite oli 12,3 V (mitattu ennen webaston käynnistys yritystä). Samalla mittarilla 2 vrk huilanneen moottoripyörän akun jännitteeksi näyttää 12,8 V.
Miten mittasit?

Kun avaa auton ovet ja konepellin niin järjestelmät heräävät ja akusta lähtee pihtimittarin mukaan 10-20A.
Semmoinen kuormitus notkauttaa akkujännitettä huomattavasti.
Lepojännite pitäisi tässä tapauksessa mitata akun kenkä irroitettuna. Tai sitten niin, että jättää konepellin auki, lukitsee ovet ja antaa auton olla ainakin tunnin koskematta. Sitten vasta mittaus.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Vastaa Viestiin