Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Teppu
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Tammi 2015 14:48

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Minulle tulossa uusi Focus näillä näkymin 2021. Toivottavasti siinä ei ole enää virtaongelmia. Ajattelin kyllä kysyä saako siihen kiinni AGM akun jos virta ei riitä?
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Teppu kirjoitti: 09 Syys 2020 18:50 Minulle tulossa uusi Focus näillä näkymin 2021. Toivottavasti siinä ei ole enää virtaongelmia. Ajattelin kyllä kysyä saako siihen kiinni AGM akun jos virta ei riitä?
Saa. Ainakin Vartalla on sopiva AGM patteri.

LINKKI
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Mittasin eilen akusta jännitteet ja eikä siellä ollut kuin 11,90v eli öbaut 30% varaus. 10a ctekki kiinni ja sillä lataus ”täyteen”. Laturi näytti latauksen olevan valmis mutta akusta mitattaessa näytti noin 85-90% varausta. Auto seisoi pihalla lukittuna yön yli. Nyt aamulla mitattaessa oli enään 12,1v eli noin 50% varaus.

35-40% varauksesta veks 12h tunnin aikana. Nice. Pitänee kaivaa käynnistyskaapelit esiin talvea varten. On tää kyllä surkuhupaisa. Mitenköhän hyvin toi Fordin täyssähkö mustang mahtaa toimia jos näinkin yksinkertainen asia on fordin sähköinsinööreille hankala toteuttaa toimivaksi 😂
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

AAR85 kirjoitti: 14 Syys 2020 09:29 Mittasin eilen akusta jännitteet ja eikä siellä ollut kuin 11,90v eli öbaut 30% varaus. 10a ctekki kiinni ja sillä lataus ”täyteen”. Laturi näytti latauksen olevan valmis mutta akusta mitattaessa näytti noin 85-90% varausta. Auto seisoi pihalla lukittuna yön yli. Nyt aamulla mitattaessa oli enään 12,1v eli noin 50% varaus.

35-40% varauksesta veks 12h tunnin aikana. Nice. Pitänee kaivaa käynnistyskaapelit esiin talvea varten. On tää kyllä surkuhupaisa. Mitenköhän hyvin toi Fordin täyssähkö mustang mahtaa toimia jos näinkin yksinkertainen asia on fordin sähköinsinööreille hankala toteuttaa toimivaksi 😂
Oletko katsonut forscanilla mitä auto itse ilmoittaa varaustilaksi?

Tossa jännitemittauksessa on se epävarmuus, että kun ovet ja konepelti on avattu niin järjestelmät heräävät ja akusta lähtee kymmenkunta ampeeria virtaa. Se kuormitus notkauttaa napajännitettä eikä jännitteestä siten voi päätellä varaustilaa kovinkaan tarkasti.

Ennen akun vaihtoa mulla auton ilmoittama varausprosentti luisti koko ajan alaspäin ollen lopulta vain 40-50% eikä noussut kuin hetkeksi vaikka akkua latasi ulkoisella laturilla. Nyt uudella akulla prosentti on pysynyt koko ajan päälle 70%. Mutta luistaa edelleen pikkuhiljaa alaspäin.
Ja huomioitavaa on se, että autohan ei yritäkään ladata yli 80%.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

AAR85 kirjoitti: 14 Syys 2020 09:29 Mittasin eilen akusta jännitteet ja eikä siellä ollut kuin 11,90v eli öbaut 30% varaus. 10a ctekki kiinni ja sillä lataus ”täyteen”. Laturi näytti latauksen olevan valmis mutta akusta mitattaessa näytti noin 85-90% varausta. Auto seisoi pihalla lukittuna yön yli. Nyt aamulla mitattaessa oli enään 12,1v eli noin 50% varaus.

35-40% varauksesta veks 12h tunnin aikana. Nice. Pitänee kaivaa käynnistyskaapelit esiin talvea varten. On tää kyllä surkuhupaisa. Mitenköhän hyvin toi Fordin täyssähkö mustang mahtaa toimia jos näinkin yksinkertainen asia on fordin sähköinsinööreille hankala toteuttaa toimivaksi 😂
Hyvin menee, kovaa kyytiä huoltoon yhteyttä vaan :thumbup:
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Syys 2020 11:50
AAR85 kirjoitti: 14 Syys 2020 09:29 Mittasin eilen akusta jännitteet ja eikä siellä ollut kuin 11,90v eli öbaut 30% varaus. 10a ctekki kiinni ja sillä lataus ”täyteen”. Laturi näytti latauksen olevan valmis mutta akusta mitattaessa näytti noin 85-90% varausta. Auto seisoi pihalla lukittuna yön yli. Nyt aamulla mitattaessa oli enään 12,1v eli noin 50% varaus.

35-40% varauksesta veks 12h tunnin aikana. Nice. Pitänee kaivaa käynnistyskaapelit esiin talvea varten. On tää kyllä surkuhupaisa. Mitenköhän hyvin toi Fordin täyssähkö mustang mahtaa toimia jos näinkin yksinkertainen asia on fordin sähköinsinööreille hankala toteuttaa toimivaksi 😂
Oletko katsonut forscanilla mitä auto itse ilmoittaa varaustilaksi?

Tossa jännitemittauksessa on se epävarmuus, että kun ovet ja konepelti on avattu niin järjestelmät heräävät ja akusta lähtee kymmenkunta ampeeria virtaa. Se kuormitus notkauttaa napajännitettä eikä jännitteestä siten voi päätellä varaustilaa kovinkaan tarkasti.

Ennen akun vaihtoa mulla auton ilmoittama varausprosentti luisti koko ajan alaspäin ollen lopulta vain 40-50% eikä noussut kuin hetkeksi vaikka akkua latasi ulkoisella laturilla. Nyt uudella akulla prosentti on pysynyt koko ajan päälle 70%. Mutta luistaa edelleen pikkuhiljaa alaspäin.
Ja huomioitavaa on se, että autohan ei yritäkään ladata yli 80%.

En ole kyllä Forscanilla katsonu jännitettä. Otin yhteyttä huoltoon ja auto menee sinne ihmeteltäväksi. Toimivaa bms anturia ei kuulemma ole vielä. Kai ne akun vaihtaa ja sit vaan odotellaan anturia.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Niin jos siellä joku "syö" akusta virrat kun auto parkissa tai jostain syystä laturi ei lataa uuttakaan akkua on se uusikin kohta kaput.
Noin kävi jo -70 luvulla kun isäni Voorti hukkasi virrat ja akku tyhjä,ei kestäny uusikaan akku kauaa kun oli pimeä,jotenkin kummaa kun ei merkkihuolto tiedä mistä vikaa etsis ja kyse kuitenki ns.uudesta autosta josta tieto pitäs olla hieman on puhditonta vian etsintä heillä.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

AAR85 kirjoitti: 14 Syys 2020 13:20 Otin yhteyttä huoltoon ja auto menee sinne ihmeteltäväksi. Toimivaa bms anturia ei kuulemma ole vielä. Kai ne akun vaihtaa ja sit vaan odotellaan anturia.
Tapahtuiko huollossa mitään?

Mulla on ihme kyllä s/s pysynyt akun vaihdon jälkeen toiminnassa ja varaustila pysyttelee nippanappa 70% yläpuolella.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 24 Syys 2020 22:35
AAR85 kirjoitti: 14 Syys 2020 13:20 Otin yhteyttä huoltoon ja auto menee sinne ihmeteltäväksi. Toimivaa bms anturia ei kuulemma ole vielä. Kai ne akun vaihtaa ja sit vaan odotellaan anturia.
Tapahtuiko huollossa mitään?

Mulla on ihme kyllä s/s pysynyt akun vaihdon jälkeen toiminnassa ja varaustila pysyttelee nippanappa 70% yläpuolella.
Testasivat akun ja se oli ok. Sanoivat, että odotellaan toimivaa bms anturia, ettei sitä välimallin anturia kannata laittaa, kunnei se korjaa ongelmaa. Lupasivat soitella, kun uutta anturia tulee asennettavaksi...
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Näkeekö akun SOC:tä muualta kuin OBD-palikan kautta? Omani taisi siirtyä kiinanlelujen taivaaseen. Näkeekö sitä siitä rattimittariston huoltovalikosta, muistaako joku?
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Peksi. kirjoitti: 25 Heinä 2020 22:19
Tästä tulee mieleen yksi huollon kommentti:"sä vaan ajat liikaa maantiellä, pitää olla sekalaista ajoa että lataa" :lol:
Itseasiassa tuo pitää paikkansa. Nykyauto ei lataa tasakaasulla eikä kiihdytyksessä (päästöjen takia..)

Omassa mk3,5 vähän samaa vikaa. Eberi jaksaa toimia vartin ennen kun valittaa akun loppumista
Focus 1.0 edition a6 2017
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

jaska74 kirjoitti: 26 Syys 2020 18:20
Peksi. kirjoitti: 25 Heinä 2020 22:19
Tästä tulee mieleen yksi huollon kommentti:"sä vaan ajat liikaa maantiellä, pitää olla sekalaista ajoa että lataa" :lol:
Itseasiassa tuo pitää paikkansa. Nykyauto ei lataa tasakaasulla eikä kiihdytyksessä (päästöjen takia..)

Omassa mk3,5 vähän samaa vikaa. Eberi jaksaa toimia vartin ennen kun valittaa akun loppumista
Paitsi että monessa näistä mk4 tapauksista ei pidä.
Datan mukaan akkua ladataan koko ajan täysillä ja silti järjestelmä vaittään sen olevan liian vajaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Freeze kirjoitti: 26 Syys 2020 16:48Näkeekö akun SOC:tä muualta kuin OBD-palikan kautta? Omani taisi siirtyä kiinanlelujen taivaaseen. Näkeekö sitä siitä rattimittariston huoltovalikosta, muistaako joku?
Ei näemmä löydy, akun jännitteen näyttää muttei SOC:tä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Pajari »

AAR85 kirjoitti: 14 Syys 2020 09:29 Mittasin eilen akusta jännitteet ja eikä siellä ollut kuin 11,90v eli öbaut 30% varaus. 10a ctekki kiinni ja sillä lataus ”täyteen”. Laturi näytti latauksen olevan valmis mutta akusta mitattaessa näytti noin 85-90% varausta. Auto seisoi pihalla lukittuna yön yli. Nyt aamulla mitattaessa oli enään 12,1v eli noin 50% varaus.

35-40% varauksesta veks 12h tunnin aikana. Nice. Pitänee kaivaa käynnistyskaapelit esiin talvea varten. On tää kyllä surkuhupaisa. Mitenköhän hyvin toi Fordin täyssähkö mustang mahtaa toimia jos näinkin yksinkertainen asia on fordin sähköinsinööreille hankala toteuttaa toimivaksi 😂
Sama homma, 11,8V on näyttänyt useampana aamuna. Ei toimi lasinlämmittimet, ei Webasto. Alkaa pikkuhiljaa fituttaa koko kinneri.
Onkohan Heimo Vesalla Ford?
Kuva
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Pajari kirjoitti: 27 Syys 2020 15:55 Sama homma, 11,8V on näyttänyt useampana aamuna. Ei toimi lasinlämmittimet, ei Webasto. Alkaa pikkuhiljaa fituttaa koko kinneri.
Mahtaiskohan talvella Fordilta tulla joku skrabailemaan ikkunoita meille kaikille :roll: Olis ainakain työllistävä vaikutus nyt, kun eletään koronan riepoteltavana.

Vituttaa kyllä joo.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja mjasa »

Kovin paljon vitutusta täällä asian tiimoilta mikä tietysti ymmärrettävää kun uusi/uudehko auto alla. Olen tätä kuitenkin täällä aiemminkin jo väläytellyt, mutta jos haluaa valmistajan ongelman ratkaisua odotellessa nauttia esim. Webaston ilosta niin akunvalvonta anturin liitin irti. Itse en jaksa ainakaan pelleillä ja ravata huollossa aiheen tiimoilta ja mittailla mittarilla millon mikäkin kuluttaa ja minkä verran. Viime talvikin meni sujuvasti webastoa käytellen kun anturi omatoimisesti pois pelistä...jos anturin johto kiinni niin omassani tuo perkeleen systeemi olisi tulpannut lisälämppärin käytön käytännössä koko talven.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

AAR85 kirjoitti: 26 Syys 2020 14:01 Sanoivat, että odotellaan toimivaa bms anturia, ettei sitä välimallin anturia kannata laittaa, kunnei se korjaa ongelmaa. Lupasivat soitella, kun uutta anturia tulee asennettavaksi...
Soittelin myös taas huoltoon ja sain saman vastauksen. Eli anturi vaihdettaneen toistamiseen kunnes semmoinen saadaan. Ennen pakkasia, hope so...
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Uskooko joku ihan aikuisten oikeasti, että uuden ja toimivan virranseurantamodulin saaminen kestää näin kauan? :D Kyllä ne alihankkijat sellaisen vääntävät nopeasti jos vaan tilaaja speksaa mitä haluaa. Sitäpaitsi, softasta tuossa todennäköisesti kuitenkin on kyse, väittäisin. Uuden modulin odottelu on toki hyvä selitys marmorilla saada kiukkuava asiakas pois häiritsemästä.

Ihan mielenkiinnosta, onko kukaan surffaillut onko tuota latausongelmaa valiteltu muissakin maissa? Vai liittyykö jotenkin esim meidän varusteluun tjsp.

Ai niin. asiaa sivuten, Fiestasta oon nyt muutaman kerran mielenkiinnosta tarkastanut akun lataustason Forscannilla, siellä 70% korvilla se on ollut joka kerta eli sama logiikka lie siinäkin. Akun miinusnavassa on se mutikka, koodia ei tullut otettua ylös. S/S on toiminut pääosin moitteetta (valitettavasti) ja kerran vai kaksi on autoon pompatessa tullut se syncin ilmoitus virransäästöstä (tämä oli ajankohtana kun kärry seisoi enemmän / pidempiä jaksoja).

Kukaan laittanut juttuvinkkiä tuosta esim TM tai vaikka johonkin roskalehteen?
2021 Tesla Model 3 LR
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

jarkkoo kirjoitti: 08 Loka 2020 06:29 Uskooko joku ihan aikuisten oikeasti, että uuden ja toimivan virranseurantamodulin saaminen kestää näin kauan? :D Kyllä ne alihankkijat sellaisen vääntävät nopeasti jos vaan tilaaja speksaa mitä haluaa. Sitäpaitsi, softasta tuossa todennäköisesti kuitenkin on kyse, väittäisin. Uuden modulin odottelu on toki hyvä selitys marmorilla saada kiukkuava asiakas pois häiritsemästä.
Asia on juuri näin.
Sen takia kannattaakin antaa myyjälle selkeät vaatimukset ja aikaraja asian hoitamiseen.
Asiaan saa tukea kuluttajaviranomaiselta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tuolta toisesta langasta lainattuna:
Opla kirjoitti: 08 Loka 2020 16:17 Ohessa eilen merkkihuollosta saamani viesti akunvalvontamoduulin tilanteesta. Uskoo ken haluaa:

"Tästä oli toissapäivänä keskustelua Fordin kanssa ja nyt alkaa jo valoa näkyä tunnelin päässä.

Saksassa on parhaillaan testauksessa uusi ohjelmisto korin ohjainlaitteeseen. Uusi ohjelmisto vähentää auton virrankulutusta 9% ja Fordin mukaan tämä poistaa virrankulutusongelmat.
Vuoden lopussa on tulossa uusi akun valvonta-anturi, mikä ratkaisee ongelman kokonaisuudessaan.

En usko, että korin ohjainlaitteen päivitys tulee vielä ensi viikolle, mutta puhuivat kuitenkin viikoista eivätkä kuukausista."
Se tässä vaan ihmetyttää, että mitä iloa 9% laskusta virrakulutuksessa on koska kyllähän laturissa puhtia riittää.
Vai tarkoittaakohan se laskua nimenomaan lepovirrankulutuksessa, joka kyllä voisikin vaikuttaa tähän kyseiseen ongelmaan.

Olen omissa päätelmissäni tullut siihen tulokseen, että koko jutun ongelma on todellista matalampaan varaustasoon päätyvä akun kalibrointiprosessi.
Käsittääkseni valvontamoduli mittaa akun napajännitteen lepotilassa ja kirjaa sitten muistivihkoonsa mitattua jännitettä vastaavan varaustilaprosentin.
Jos auton lepovirta on hitusen liian suuri niin akku kuormittuu juurin sen verran, että mittaustulos on hitusen liian matala. Tämä voisi selittää myös sen miksi systeemi toimii kuukauden - kaksi uudella akulla ja alkaa sitten mennä enemmän ja enemmän poskelleen.
Muutaman kuukauden käytössä ollut akku pudottaan jännittettään pienessäkin kuormituksessa enemmän kuin uusi.

Autoyksilökohtaisia eroja taas voi selittää autojen erilaisten varusteiden aiheuttamat erot lepovirtaan. Niissä joissa lepovirta on luonnostaan pienin akun kalibrointimittaus vastaa paremmin todellisuutta.

Mene ja tiedä....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

No jos on kyse Fordin huollosta niin sillo kyllä uskon osien saatavuuden tai sen hitauden,ei ole mikään ihme!
Mutta kovastippa ihmetyttää tuo nykyautojen latausongelmat,ensin päästiin heikkotehosista tasavirta vehkeistä pois ja saatiin Fordeihin kunnon Boschin laturit eikä ollu ongelmia jos vaan akku oli ok ja laturi kunnossa,nyt sen sijaan saa kokoajan lukea että mikään ei toimi,no ei varmaan jos täällä pohjolassa ei laturi lataa kun ajelee motarilla,ihan on hanurista tommoset systeemit.
Tekniikan pitäs kehittyä mutta nyt alkaa tuntuu että ne viimeset oikeat auto taidettiin sitten tehdä siellä -90 luvulla riippuen merkistä/mallista,paljon on kaikenmoista hilpettä ja härpäkettä mukavuutta jne mutta se ihan perusasia eli liikkuminen alkaa olla nykyautolla arvoitus et pääseekö aamulla töihin ja sieltä pois...
Ennen haukuttiin tiettyjä merkkejä/malleja mutta niilläkin sentään pääsi eteepäin vaikka olis ollu mitä vikaakin.
Semmosta ne vihreet saa aikaan,sieltä pitäs rahat saada saastekotteroiden korjauksiinkin!
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Pajari »

Muutamaan päivään ajamattoman Focukseni akussa oli tänä aamuna enää 11,6V potkua, huomasin että avaimeton oven avaus/sulkeminen ei toiminut kuin kuskin ovesta.
Onko tuo kottero olevinaan noin viisas, että säästää vähissä olevaa sähköä noin? Enemmän virtaa akussa ollessa, avaa ja sulkee ovet joka kahvasta. Joskus huomasin ettei kuskin ovikaan enää kahvaa hipelöimällä toimi, mutta silloin ei ollut tuota tupakinsytkärissä olevaa näyttöä, joten akun varauksesta silloin ei ollut tietoa.
Aiemmin huomasin että peilien/lasinlämmittimet oli pois pelistä, ratinlämmitin kuitenkin toimi, halvaantuukohan kohta koko rimpula, mitenkähän alas se laskee tuon varauksen akussa jos ei ajele yhtään?
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Auto vähentää epäoleellisia sähköä syöviä toimintoja virtaa säästääkseen, kyllä. Penkinlämmittimet, tuulilasin lämmitys, ovien etälukitukset, rattilämmitys, peilien lämmitys, Sync etäohjaustoiminnot ja niin edelleen.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Pajari »

Freeze kirjoitti: 13 Loka 2020 15:08 Auto vähentää epäoleellisia sähköä syöviä toimintoja virtaa säästääkseen, kyllä. Penkinlämmittimet, tuulilasin lämmitys, ovien etälukitukset, rattilämmitys, peilien lämmitys, Sync etäohjaustoiminnot ja niin edelleen.
Kyllä minä tiesin, että se vähentää noita toimintoja, mutta tuo ovien lukitus ihmetyttää. Viisashan se on jos aloittaa takaovista ja viimeiseksi jättää kuskin oven lukon toimimaan. Mutta tyhmä siinä mielessä, että esim. lasien lämmityksen tipauttaa pois ennen ratin- ja penkinlämmityksiä. Hanskat on keksitty, samoin villahousut, mutta röntgenlaseja ei ole ainakaan yleisesti saatavana.
Samoin voisi luulla, että laturissa riittäisi potkua sen jälkeen kun kottero on käynnissä, eli nuo lämmitykset ja webasto voisi hyvinkin toimia käynnistyksen jälkeen, mutta kun ei vaan toimi.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

No, ne kolme muuta läheisyystunnistinta ovat nekin lisävirtaa kulutettavaksi. Kuskin ovi on se, jossa todennäköisimmin viuhunaa tapahtuu, joten siinä säästetään 75% niiden virrankulutuksesta.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Vastaa Viestiin