Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Konepelti oli auki yön yli.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Mutta meneekö tarpeellista määrääkään... joku siellä sitten virtaa purkaa jos itekseen häviää,sellasia nää nyt sittten on kun sähköä pitää jokapaikkaan laittaa
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Baltic »

Hep!
Lainaan hieman tätä ketjua kun tuntuu tietoa olevan...

Tammikuussa -20 hankin 45tkm ajetun -18 Transitin.
Selvittelin sitten, että miten tuon vitun ärsyttävän Start-Topin sais veks. Ja latausongelmista, mitä esiintyy.
Forscan foorumilla oli ohje BMS sulakeen poistoon akun navasta. Tässä 2x(AGM luulisin). Nyt ajettu joku 16tkm ilman sulaketta, eikä
ongelmia. Viimetalvena ei "talvea" tullu, niin en tiedä miten tämä romu käyttäytyy...?

Akujen kytkentä on vammanen! Ne on normaalitilassa rinnan. Ainoastaan SS aktivoituessa toinen kytketään irti ja tämä lisäakku pitää auton elossa sillä hetkellä
kun "Starttiakku" pyöräyttää (tieto BEMMistä).
Elikkä esim Eberin pyöritykseen lisäakku ei periaatteessa auta. Samaten kun ja jos akut on vaihdettava, niin
nehän pitää olla tietenkin samanlaisia. En tiedä toimisko tuo yhdellä??!

On kyllä keksintöjä nämä nykykiessit vrt. edellinen WV oli 1998 TRP TDI.
Arsyttää, kun kuljettajan puolesta joku nörtti miettiny kaikenlaisia toimintoja mitä ei saa pois/säädettyä.

Syötöt kävin päivittämässä. Kusi+huikkasvehkeet poistetaan myöhemmin...
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Nyt Fordin romu on seisonut parkissa Sunnuntai illasta.
Akun jännite oli 12,45 V, saa nähdä käynnistyykö webasto illemmalla.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

_JPA kirjoitti: 04 Marras 2020 14:10 Nyt Fordin romu on seisonut parkissa Sunnuntai illasta.
Akun jännite oli 12,45 V, saa nähdä käynnistyykö webasto illemmalla.
Vatut, että riitti virta. Ei lähtenyt weba päälle. Puolentoista tunnin yhtäjaksoisen ajon aikana latausjännite koko ajan 14.9...15.0 V. Nyt on auto parkissa. Täytyy tunnin päästä mitata akun jännite ja kokeilla lämmitintä tulille.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

12.75 V. Webasto käynnistyi, mutta sammui melkein heti, akun varaustila alhainen.
Lähdin ajamaan ja latausjännite oli 14,5...14,7 V välillä.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 04 Marras 2020 20:16 12.75 V. Webasto käynnistyi, mutta sammui melkein heti, akun varaustila alhainen.
Lähdin ajamaan ja latausjännite oli 14,5...14,7 V välillä.
Mun mielstä se webaston toiminta riippuu mieluumminkin akun varauksen laskennallisesta tilasta kuin suoraan jännitteestä.
Toimintaraja lienee 60%

Jos akun valvonta on sekaisin niin ainakaan minulla se laskennallinen prosenttiluku ei nouse vaikka kuinka lataisi tai ajaisi vaikka vuorokauden putkeen.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Teoreettisesti:
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V

Eli olisi tänään oikeasti webaston pitänyt toimia jos auton aivot olisivat tilanteen tasalla. Taidan ottaa ottaa akun navalta sen anturin liittimen irti jos kelit kylmenee pakkaselle.

En jaksa uskoa, että korjausta ongelmaan olisi aivan heti tulossa. Laitoin Käyttöauton huoltoon meiliä asiaan liittyen. Katsotaan tuleeko mitään vastausta tai onko heillä ylipäätään asiasta mitään käryä.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Marras 2020 21:40
_JPA kirjoitti: 04 Marras 2020 20:16 12.75 V. Webasto käynnistyi, mutta sammui melkein heti, akun varaustila alhainen.
Lähdin ajamaan ja latausjännite oli 14,5...14,7 V välillä.
Mun mielstä se webaston toiminta riippuu mieluumminkin akun varauksen laskennallisesta tilasta kuin suoraan jännitteestä.
Toimintaraja lienee 60%

Jos akun valvonta on sekaisin niin ainakaan minulla se laskennallinen prosenttiluku ei nouse vaikka kuinka lataisi tai ajaisi vaikka vuorokauden putkeen.
Ainakin hieman vanhemmissa lisälämmittimissä ei ollut sotkettu mukaan auton omaa älyä. Niissä vain vertailtiin jännitettä, ettei se esim. laske määrätyn tason alle 90 sekunniksi tms.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ynjevi kirjoitti: 06 Marras 2020 08:32
PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Marras 2020 21:40

Mun mielstä se webaston toiminta riippuu mieluumminkin akun varauksen laskennallisesta tilasta kuin suoraan jännitteestä.
Toimintaraja lienee 60%

Jos akun valvonta on sekaisin niin ainakaan minulla se laskennallinen prosenttiluku ei nouse vaikka kuinka lataisi tai ajaisi vaikka vuorokauden putkeen.
Ainakin hieman vanhemmissa lisälämmittimissä ei ollut sotkettu mukaan auton omaa älyä. Niissä vain vertailtiin jännitettä, ettei se esim. laske määrätyn tason alle 90 sekunniksi tms.
Vanhemmissa näin mutta uudemmissa taitaa olla toisin.

Ainakin minä olen ymmärtänyt niin, että auton järjestelmä mittaa akun lepojännitteen kun auto on seissyt riittävän pitkään ja järjestelmät ovat nukahtaneet. Tästä mitatusta lepojannitteestä sitten päätellään akun varausprosentti _JPA:n taulukon mukaisesti.
Sen jälkeen akunvalvonta ynnäilee yhteen akusta otettuja ja sinne työnnettyjä ampeeritunteja. Eli varausprosentti on siten laskennallinen seuraavaan lepojännitekalibrointiin asti.
Ainakin S/S: toimintaraja näyttää olevan laskennallinen 70% varaus ja webaston näyttäisi olevan 60%.
Jos varaususprosentti on matala niin webasto ei käynnisty vaikka ulkoinen laturi olisi kytkettynä ja jännite siitä johtuen 14,5-15V

Tuo viimeisen lauseen väite pitää vielä testata uudelleen kunhan webasto seuraavan kerran kieltäytyy käynnistymästä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Baltic »

ECU päättelee, että laskennallisesti Foortin ostaja on niin vajakki, että sitä kannttaa kiusata :D
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Pari otetta kirjamateriaalista, osa on täällä jo ainakin ollut -- mutta vaikka kertauksena:

Smart Regenerative Charging

The largest element of the Smart Regenerative Charging Strategy is stored in the BCM module. It receives all of the important information relating to the battery condition sent by the battery monitoring sensor via the LIN (local interconnect network) data bus.

The information obtained is used to calculate the required set value for generator charge voltage. This is sent by the BCM to the PCM via the HSCAN (controller area network) data bus.

This then adjusts the value received if necessary and passes it on the generator via the LIN data bus. The charging voltage is adjusted depending on various parameters, such as the current level of engine efficiency. The smallest possible set value for the generator voltage is 12.2 V, while the maximum charging voltage may be anywhere between 14.5 and 14.9 V.

However, when the battery is in a refresh phase, the voltage may occasionally reach up to 15.2 V. These refresh phases are required as the battery charge status is 80% over long periods of time, which increases the risk of sulfation in the cells.

Battery Monitor Sensor

The Battery Monitor Sensor measures temperature, voltage and current throughput of the battery. It uses this information to calculate the battery SOC (State of Charge). To function with high accuracy, the Battery Monitor Sensor must be recalibrated at regular intervals.

A recalibration occurs during a rest period when the battery quiescent current is less than 100mA.
This rest period must last for at least 3 hours. The longer the rest period, the greater the accuracy.

The timeframe in which a recalibration must take place is seven days. If the system has been unable to carry out a recalibration within 7 days, the SOC accuracy cannot be guaranteed. This will result in the Start – Stop and SRC systems being deactivated.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Omalla kohdalla pitäisi ainakin ajan puolesta tuo kalibrointi onnistua. Auto seisoo yleensä puolet viikosta parkissa.

Käyttöauton huolto oli tietoinen ongelmasta ja ohjainlaitteen päivitys tulee kuulemma joskus tulevaisuudessa. Varmaan valmistajalla kehitystyö edelleen kesken tai aloittamatta.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 06 Marras 2020 16:12 Käyttöauton huolto oli tietoinen ongelmasta ja ohjainlaitteen päivitys tulee kuulemma joskus tulevaisuudessa. Varmaan valmistajalla kehitystyö edelleen kesken tai aloittamatta.
Tasan vuosi sitten sitä korjaavaa päivitystä lupailtiin vuoden loppuun mennessä.
Ilmeisesti ei tarkoitettukaan vuotta 2019, kuten tuolloin luulimme, eikä edes 2020 vaan todennäköisimmin 2021.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Pajari
Viestit: 103
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Pajari »

Fordin paikalliselta jälleenmyyjältä tuli tekstiviesti: Autonne on kohta kaksi vuotta vanha, jos on uuden osto tai vaihto mielessä paina K. niin otamme yhteyttä.
Vaihto on kyllä mielessä, mutta se ei ole missään tapauksessa Ford. Latasin akun piripintaan, muutaman päivän seisomisen jäljiltä Webasto ei taaskaan lähtenyt pöhisemään tutun ilmoituksen saattelemana. Samoin avaimeton ovien avaus pois päältä, eikä muut kuin ratin lämmitin toiminut mukavuusheebeleistä. Minulle riittää tuon laturin kanssa pelleily, sähköautot on sitten erikseen. Latauksen jäljiltä latausjännite vaihteli ajonaikana 13,5-14,2V, nyt taas patteri tyhjänä tapittaa sen 14,9V.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

PiuhaPoikki kirjoitti: 06 Marras 2020 16:49
_JPA kirjoitti: 06 Marras 2020 16:12 Käyttöauton huolto oli tietoinen ongelmasta ja ohjainlaitteen päivitys tulee kuulemma joskus tulevaisuudessa. Varmaan valmistajalla kehitystyö edelleen kesken tai aloittamatta.
Tasan vuosi sitten sitä korjaavaa päivitystä lupailtiin vuoden loppuun mennessä.
Ilmeisesti ei tarkoitettukaan vuotta 2019, kuten tuolloin luulimme, eikä edes 2020 vaan todennäköisimmin 2021.
Tulihan se ei vaan ollut toimiva.. :evil:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tuolla MK4 ketjussa liikkuu tietoa että BCM-moduuliin on asentunut mahdollisesti päivitys.
Olen huomannut että oman auton varausprosentti hilautuu aika nopeasti lukemaan 79% ja pysyy siinä.
Aamulla liikkeelelähdettäessä prosentteja on 77-78.

Olisiko tässä otettu askel parempaan...
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Fixu »

PiuhaPoikki kirjoitti: 10 Marras 2020 10:44 Tuolla MK4 ketjussa liikkuu tietoa että BCM-moduuliin on asentunut mahdollisesti päivitys.
Olen huomannut että oman auton varausprosentti hilautuu aika nopeasti lukemaan 79% ja pysyy siinä.
Aamulla liikkeelelähdettäessä prosentteja on 77-78.

Olisiko tässä otettu askel parempaan...
Ainakin S/S heräsi samoihin aikoihin henkiin
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Oli roikassa aamulla pari tuntia. Lohkiksessa ja laturissa.
Varaustila liikkeellelähdössä 82% ja siinä pysyi koko ajomatkan.
Jotain positiivista virranhallinnalle on nyt tapahtunut.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Fixu »

S/S kuolettu taas, ehkei mulle ole päivitystä vielä tullut..
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Yöt laturissa niin hyvin pelaa.. :thumbup:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

PiuhaPoikki kirjoitti: 11 Marras 2020 19:30 Oli roikassa aamulla pari tuntia. Lohkiksessa ja laturissa.
Varaustila liikkeellelähdössä 82% ja siinä pysyi koko ajomatkan.
Jotain positiivista virranhallinnalle on nyt tapahtunut.
Aamulla menin töihin ja katsoin pahuuttani varausprosentin kun jätin auton parkkiin: 82%
Auto seisoi 10h parkissa ja ennen liikkeelle lähtöä poltin webastoa muutaman minuutin.
Katsoin varaustilan ennen käynnistystä: 80%
Muutaman kilometrin ajon jälkeen 81% ja jännite asettui 13,4 volttiin.

Nythän tämä toimii hämmästyttävän hyvin.....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
fordmagnetic
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2020 09:00

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja fordmagnetic »

Osaako joku neuvoa missä tuo akunvalvonta liitin fyysisesti sijaitsee? En ole sitä nyt nyppäsemässä irti kun uusi auto ja takuu toimii, mutta ihan kiva olisi silti tietää. Vain luovutuspäivänä herjannut alhaista akun jännitettä, sen jälkeen webasto toiminut aamuisin ja iltapäivisin. Start/Stop toiminnon otan aina tottuneesti pois päältä, tähän harjaantu jo edellisen auton kohdalla :thumbup:
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

fordmagnetic kirjoitti: 13 Marras 2020 12:26 Osaako joku neuvoa missä tuo akunvalvonta liitin fyysisesti sijaitsee? En ole sitä nyt nyppäsemässä irti kun uusi auto ja takuu toimii, mutta ihan kiva olisi silti tietää. Vain luovutuspäivänä herjannut alhaista akun jännitettä, sen jälkeen webasto toiminut aamuisin ja iltapäivisin. Start/Stop toiminnon otan aina tottuneesti pois päältä, tähän harjaantu jo edellisen auton kohdalla :thumbup:
Eikös se siinä miinusnavassa ole?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Bcm päivityksestä huolimatta en ole omassa autossa huomannut mitään muutosta, ainakaan parempaan. Webasto ei käynnisty.

Tänäänkin ajoa 2 x 1,5 h ja EI.
Latausjännite taas 14,9...15 V ensimmäisessä stintissä. Jälkimmäiseen 1,5 tunnin ajoon lähtiessä ei ollut taaskaan virtaa webaston käyttöön, mutta latausjännite ei noussut kuin 14,7 volttiin.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Vastaa Viestiin