Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Nyt on auto ollut sunnuntai illasta ajamatta (sunnuntaina ajoin 1,5 h yhtäsoittoa ja torstai iltana latasin viimeksi akun täyteen).
Laitoin Defan 8 A:n SmartChargen kiinni ja laturissa yksi ledi paloi ja toinen vilkkui, eli varaus vissiin 40%.

Tuon laturin pitäisi osata kertoa latauksen päätyttyä, että onko joku kenno akussa kaput.
Edit:
4,5 h laturi lataili. Nyt on täysi akku, eikä mitään vikavaloja Defassa.
Viimeksi muokannut _JPA, 09 Helmi 2021 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

HenryFord kirjoitti: 09 Helmi 2021 09:30
Onko OTA käytössä edes Suomessa vielä ? Ja kai se vaatii wifi/mobile datayhteyden ?

https://corporate.ford.com/articles/pro ... dates.html
TCU eli telematiikan ohjausyksikkö saa OTA-päivityksiä Focuksessa. Tuossa artikkelissa puhutaan laajemmin OTA-päivityksistä eikä sellaista kyvykkyyttä Focuksessa ole.

Focuksen OTA-päivitys ei vaadi mitään erillisiä wifi- tai mobiiliverkkoyhteyksiä, sillä päivitys ladataan auton omalla modeemilla, joka on aina yhdistetty mobiiliverkkoon ilman erillistä tilausta (paitsi jos on erikseen ottanut pois päältä yhdistetyn auton toiminnot).

TCU liittyy virtaongelmiin siten, että ilmeisesti ohjausyksikön lepotilaan liittyen on ollut ongelmia, jotka ovat voineet aiheuttaa kohonnutta virrankulutusta.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Olisi kyllä mielenkiintoista olla vähän kartalla noista softaversioista ja siitä koska autoa itseään päivittelee.

Tuota sekoamisen yhteyttä päivitykseen tukee mielestäni sekin, että akun valvonta sanoi näin: "BAT-STATE_DET: Out of"
Tuo on aiemmin tullut vain silloin kun akku on joko vaihdettu tai muuten käytetty irti ja systeemi ei ole vielä ehtinyt kalibroitua.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

toasti kirjoitti: 09 Helmi 2021 17:34
HenryFord kirjoitti: 09 Helmi 2021 09:30
Onko OTA käytössä edes Suomessa vielä ? Ja kai se vaatii wifi/mobile datayhteyden ?

https://corporate.ford.com/articles/pro ... dates.html
TCU eli telematiikan ohjausyksikkö saa OTA-päivityksiä Focuksessa. Tuossa artikkelissa puhutaan laajemmin OTA-päivityksistä eikä sellaista kyvykkyyttä Focuksessa ole.

Focuksen OTA-päivitys ei vaadi mitään erillisiä wifi- tai mobiiliverkkoyhteyksiä, sillä päivitys ladataan auton omalla modeemilla, joka on aina yhdistetty mobiiliverkkoon ilman erillistä tilausta (paitsi jos on erikseen ottanut pois päältä yhdistetyn auton toiminnot).

TCU liittyy virtaongelmiin siten, että ilmeisesti ohjausyksikön lepotilaan liittyen on ollut ongelmia, jotka ovat voineet aiheuttaa kohonnutta virrankulutusta.
Hyvä tietoisku :thumbup: . Huollossa alkoivat päivittämään TCU:ta ja homma jäi kesken. Pari päivää paloi rengaspainej.varoitusvalo ja ABS järjestelmän virhettä herjasi. Pitää kysyä huollossa päivittyykö TCU automaattisesti tuohon ja jos sen päivityksen voi disabloida niin ehdottomasti.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja fordever »

Freeze kirjoitti: 13 Loka 2020 15:08 Auto vähentää epäoleellisia sähköä syöviä toimintoja virtaa säästääkseen, kyllä. Penkinlämmittimet, tuulilasin lämmitys, ovien etälukitukset, rattilämmitys, peilien lämmitys, Sync etäohjaustoiminnot ja niin edelleen.
Palataanpa tähän. Onko kenelläkään faktatietoa missä järjestyksessä toimintoja tiputetaan pois kun akun varaustilan havaitaan laskeneen? Tuosta voisi olla sellaista hyötyä, että voisi ilman mittareita yms. vermeitä arvioida kuinka huonossa jamassa akku alkaa olla. Jos tähän nyt listaa sellaisia toimintoja, jotka saattaisivat tulla kyseeseen akun varaustilan indikaattoreina:

Avaimeton lukitus/avaus
Webasto
Tuulilasin automaattinen lämmitys
Takalasin(/peilien?) automaattinen lämmitys
Start-Stop
Syncin etätoiminnot/FordPass Connect modeemin toiminnot
Virran vähyys-ilmoitus mittaristossa
Muita toimintoja? Mitä?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Viimeiset kuukaudet latausjännite on ollut jatkuvasti 14,8...15 V ulkolämpötilasta ja mistään muustakaan riippumatta, mutta tänään yllättäen 13,7...13,9 V. Pakkasta 15 °C.
:?:
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 11 Helmi 2021 17:46 Viimeiset kuukaudet latausjännite on ollut jatkuvasti 14,8...15 V ulkolämpötilasta ja mistään muustakaan riippumatta, mutta tänään yllättäen 13,7...13,9 V. Pakkasta 15 °C.
:?:
Mulla auto on seissyt kolme päivää lukuunottamatta eilistä rautakauppareissua. (25km)
Äsken lähdin liikkeelle pakkasen ollessa -3'C. Ihmettelin kun latausjännite pysyttelin 14.8V lukemissa koko puolen tunnin matkan.
Parillä s/s ei toiminut. Syy: Lämopötila.

Oli ihan uteliaisuuden takia katsottava forscanilla lukemat. Varaustila 88% ja latausmoodi conventional.

Onkohan uudessa softassa muutettu latauksen ja s/s lämpötilarajoja?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja fordever »

PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Helmi 2021 18:46

Mulla auto on seissyt kolme päivää lukuunottamatta eilistä rautakauppareissua. (25km)
Äsken lähdin liikkeelle pakkasen ollessa -3'C. Ihmettelin kun latausjännite pysyttelin 14.8V lukemissa koko puolen tunnin matkan.
Parillä s/s ei toiminut. Syy: Lämopötila.

Oli ihan uteliaisuuden takia katsottava forscanilla lukemat. Varaustila 88% ja latausmoodi conventional.

Onkohan uudessa softassa muutettu latauksen ja s/s lämpötilarajoja?
Missä tuon Start-Stopin toimimattomuuden syy "Lämpötila" näkyi? Vai pitikö se katsoa forscanilla?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

fordever kirjoitti: 14 Helmi 2021 20:54
PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Helmi 2021 18:46

Mulla auto on seissyt kolme päivää lukuunottamatta eilistä rautakauppareissua. (25km)
Äsken lähdin liikkeelle pakkasen ollessa -3'C. Ihmettelin kun latausjännite pysyttelin 14.8V lukemissa koko puolen tunnin matkan.
Parillä s/s ei toiminut. Syy: Lämopötila.

Oli ihan uteliaisuuden takia katsottava forscanilla lukemat. Varaustila 88% ja latausmoodi conventional.

Onkohan uudessa softassa muutettu latauksen ja s/s lämpötilarajoja?
Missä tuon Start-Stopin toimimattomuuden syy "Lämpötila" näkyi? Vai pitikö se katsoa forscanilla?
Se näkyy auton menusta. "Tiedot" -kohdasta esimerkiksi liikennevaloissa seistessä jos s/s ei aktivoidu.
Heti kun lähdetään liikkeelle niin se sanoo: "Moottori käynnissä. Normaali toiminta."
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja fordever »

PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Helmi 2021 21:24
fordever kirjoitti: 14 Helmi 2021 20:54
Missä tuon Start-Stopin toimimattomuuden syy "Lämpötila" näkyi? Vai pitikö se katsoa forscanilla?
Se näkyy auton menusta. "Tiedot" -kohdasta esimerkiksi liikennevaloissa seistessä jos s/s ei aktivoidu.
Heti kun lähdetään liikkeelle niin se sanoo: "Moottori käynnissä. Normaali toiminta."
Kiitoksia vinkistä! Tuolta Tiedot-kohdasta toki pitää valita vielä Auto Start-Stop niin sitten näkyy noita "vikakoodeja". Erikoinen järjestely, toisaalta looginen ja toisaalta äärimmäisen epähavainnollinen/epäkäyttäjäystävällinen ja vaatii sitä sukeltamista valikoihin. Ei taida tuosta olla mitään mainintaa manuaalissa?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Helmi 2021 18:46
_JPA kirjoitti: 11 Helmi 2021 17:46 Viimeiset kuukaudet latausjännite on ollut jatkuvasti 14,8...15 V ulkolämpötilasta ja mistään muustakaan riippumatta, mutta tänään yllättäen 13,7...13,9 V. Pakkasta 15 °C.
:?:
Mulla auto on seissyt kolme päivää lukuunottamatta eilistä rautakauppareissua. (25km)
Äsken lähdin liikkeelle pakkasen ollessa -3'C. Ihmettelin kun latausjännite pysyttelin 14.8V lukemissa koko puolen tunnin matkan.
Parillä s/s ei toiminut. Syy: Lämopötila.

Oli ihan uteliaisuuden takia katsottava forscanilla lukemat. Varaustila 88% ja latausmoodi conventional.

Onkohan uudessa softassa muutettu latauksen ja s/s lämpötilarajoja?
Olin muissa asioissa puheissa huollon kanssa ja sain kuulla, että jotain uusia lataukseen ja/tai virranhallintaan liittyviä parametrejä on ladattu etänä ihan hiljattain ainakin joihinkin yksilöihin. Tämä tieto vahvistaa edellä kertomiani havaintoja
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja fordever »

PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Helmi 2021 10:23 Olin muissa asioissa puheissa huollon kanssa ja sain kuulla, että jotain uusia lataukseen ja/tai virranhallintaan liittyviä parametrejä on ladattu etänä ihan hiljattain ainakin joihinkin yksilöihin. Tämä tieto vahvistaa edellä kertomiani havaintoja
Mielenkiintoista! Nuo parametrit ovat siis tulleet OTA:na vai? Ja jos ovat, niin yllättäen ja pyytämättä niin kuin entiselle ministerille faksit?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

fordever kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:47
PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Helmi 2021 10:23 Olin muissa asioissa puheissa huollon kanssa ja sain kuulla, että jotain uusia lataukseen ja/tai virranhallintaan liittyviä parametrejä on ladattu etänä ihan hiljattain ainakin joihinkin yksilöihin. Tämä tieto vahvistaa edellä kertomiani havaintoja
Mielenkiintoista! Nuo parametrit ovat siis tulleet OTA:na vai? Ja jos ovat, niin yllättäen ja pyytämättä niin kuin entiselle ministerille faksit?
Juuri näin annoin itseni ymmärtää.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Taitaa päivitys osua samoihin aikoihin kuin virtaongelmien paluu. Ainakin omalla kohdalla.

Täytyy taas ladata akku täyteen ja kokeilisiko sitten akkukaapelien irrotusta...

Kiva lähteä liikenteeseen talven kylmimpänä päivänä ilman lämmitystä.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Sepä se tekniikan pitäs kehittyä mutta tuo kuulostaa jo kaukaisesti -60-70 lukua kun irroteltiin kaapelit ja tuotiin akku tupaan lämpiämään että aamulla päästiin liikkeelle...ympyrä kai alkaa sulkeutumaan?
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Nyt kun on pitänyt kunnon talvea niin olen aamuisin roikottanut autoa roikassa 2h kellokytkimen kanssa.
Eli 2h akun latausta ja lohkolämmitintä. Siis oikeaa vesitilan lämmitintä eikä mitään säteilylämpöä.
Webasto kaukosäätimellä päälle vartti ennen lähtöä sisätilan lämppäriksi.

Akun varaus on pysytellyt 90% kieppeillä ja lämpöä riittää ihan kivasti.
Minä kun en ole allerginen sähköjohdoille niin nythän tämäkin tuntuu ihan kelpo talviautolle.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Pitäisikö keskikonsolin 12 V pistokkeen virta katketa kun moottori sammutetaan ja avataan ovi?
Muistaakseni aiemmin katkesi, mutta nyt ei ainakaan heti välittömästi. Ei edes kun ovet lukitaan.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

_JPA kirjoitti: 19 Helmi 2021 12:01 Pitäisikö keskikonsolin 12 V pistokkeen virta katketa kun moottori sammutetaan ja avataan ovi?
Muistaakseni aiemmin katkesi, mutta nyt ei ainakaan heti välittömästi. Ei edes kun ovet lukitaan.
Riippuu akun varaustasosta. Ohjekirjassa lukee maksimiaika, jonka voi olla päällä moottorin sammutuksen jälkeen. Olisiko ollut max 75 min, jos en väärin muista. Eli mitä tyhjempi akku sen nopeammin katkeaa virta.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
tonitu76
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Kesä 2020 11:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja tonitu76 »

Ctekin ylläpitolaturilla ladattu akku täyteen ja obd:n kautta latausprosentit näyttää nyt 72%. Anturi vaihdettu syksyllä jo kerran ja softaakin päivitelty. Ensi viikolla huolto varattuna. Pitäisikö vaatia jo akun vaihtoa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

tonitu76 kirjoitti: 19 Helmi 2021 20:00 Ctekin ylläpitolaturilla ladattu akku täyteen ja obd:n kautta latausprosentit näyttää nyt 72%. Anturi vaihdettu syksyllä jo kerran ja softaakin päivitelty. Ensi viikolla huolto varattuna. Pitäisikö vaatia jo akun vaihtoa.
Ei tuo ole ehkäkään akun vika vaan mittarointi on sekaisin, kuten oireisiin kuuluu.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

_JPA kirjoitti: 18 Helmi 2021 18:18 Täytyy taas ladata akku täyteen ja kokeilisiko sitten akkukaapelien irrotusta...
Ei ollut ainakaan apua. Auto 2 vrk ajamatta ja ei edes avaimeton lukitus toiminut, webastosta puhumattakaan.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
tonitu76
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Kesä 2020 11:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja tonitu76 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 19 Helmi 2021 21:59
tonitu76 kirjoitti: 19 Helmi 2021 20:00 Ctekin ylläpitolaturilla ladattu akku täyteen ja obd:n kautta latausprosentit näyttää nyt 72%. Anturi vaihdettu syksyllä jo kerran ja softaakin päivitelty. Ensi viikolla huolto varattuna. Pitäisikö vaatia jo akun vaihtoa.
Ei tuo ole ehkäkään akun vika vaan mittarointi on sekaisin, kuten oireisiin kuuluu.
Edellisellä huoltokerralla, kun anturi vaihdettu niin kalibrointi oli suorittamatta. Mitenkä voi toinen huoltoliike töpeksiä näin?
KajO
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Tammi 2020 13:05

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja KajO »

Kylmän helmikuun aikana ilmeni seuraavia ongelmia.
Radio kuului vaan takakaiuttimista, hätäpuhelu vaatii korj.
automaattiset pyyhkijät eivät toimineet. Auto kytkettynä
ylläpitolaturiin.
30 km ajon jälkeen ja kaupassakäynnin jälkeen kaikki toimii taas
kuten pitää, ja tämä on nykyään aina kun lähtee liikkeelle vaikka
lämpötila on jo plussan puolella.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue 120hv A8 ST-Line 5ov 2018.
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

_JPA kirjoitti: 24 Helmi 2021 18:21
_JPA kirjoitti: 18 Helmi 2021 18:18 Täytyy taas ladata akku täyteen ja kokeilisiko sitten akkukaapelien irrotusta...
Ei ollut ainakaan apua. Auto 2 vrk ajamatta ja ei edes avaimeton lukitus toiminut, webastosta puhumattakaan.
Huonommaksi vaan menee menee. Nyt parin päivän seisonnan jälkeen ei toimi avaimeton lukitus. Ja parkkitutkan äänetkin ja ynnämuut varoitukset kuuluu kojelaudasta eikä kaiuttimista.

Huollosta sai aiemmin vastauksia / ohjeita sähköpostitse, mutta nyt ei enää vastata ollenkaan.

Ostakee hyvä ja vähän ajettu vuodenauto. :?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Mon85
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Marras 2019 09:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Mon85 »

Nyt tuli 3kk täyteen viimeisimmästä ohjelmistopäivityksestä liittyen akun valvontaan ja ongelmat on loistaneet poissaolollaan. Helmikuussa oli kunnon pakkasiakin ja silti virta riitti aina webaston käynnistämiseen. Akku on pysynyt hyvässä varaustilassa, kun oli pari päivää vähän lauhempaa niin vajaassa neljässä tunnissa ctecin laturi ilmoitti akun olevan täynnä.
Focus Active wagon, 182hp Ecoboost A8
Vastaa Viestiin