Eberin "penkkitestaus"

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Naglfar
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2020 19:45

Eberin "penkkitestaus"

Viesti Kirjoittaja Naglfar »

Moi,
Purkasin 2002 vuoden transitista Eberin mallia D5WSC hydronic. Olen kokeillut käynnistellä sitä ihan suoraan täyteen ladatulla akulla, vaan ei lähde käyntiin. Olen sen purkaillut, testaillut puhallinmoottoria 9V paristolla ja polttoainepumppua että pelaavat, sekä vesipumppu toimii. Mittasin myös hehkun, liekkivahdin ja lämpöanturit ohmimittarilla OK. Putsasin palopesästä töhnät ja imuilmakanavat. Kyseessä on siis fordin tehdasasennus eberi, joten kytkennöistä en voi olla 100% varma, koska ei ole 100% tietoa, mutta testauksien tulokset vaikuttavat lupaavilta, koska eberi yrittää käyntiin.

Alussa eberi meinasi heti lähteä tulille, mutta sammutin sen koska vesi ei kiertänyt kunnolla. Uudella yrittämällä sitten alkoi ilmeisesti tuuletin pitää aivan sairasta mekkalaa, ulvontaa ja resonointia. Sitten tein yllämainitut purkamiset ja putsaamiset&tsekkaukset, kaikki ok. Nyt käynnistäessä, puhallin pyörähtää ja pumppu lähtee kierrättään vettä ja pumppu kierrättää ehkä joku 30sek vettä ja sammuu, sen jälkeen ei ainakaan 5min tapahdu mitään, pidempään en jaksanut odotella.

Ja jos eberin ecu menee lukkoon, niin silloin vehje taitaa olla aivan mykkä käynnistäessä? Ja tätä lukkiutumistako ei saa pois virtoja irroittamalla joksikin aikaa?
2001 Ford Transit 2.0 TDDI matalapätkä
Naglfar
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2020 19:45

Re: Eberin "penkkitestaus"

Viesti Kirjoittaja Naglfar »

Kytkennästä sen verran, että eberin johtosarjassa on paksu punainen eli oletettavasti se on +syöttö ja ruskea paksumpi ilmiselvästi minus, nämä olen kytkenyt sulakkeen kautta akulle suoraan. Sitten ohjaan kellolla plussaa eberin keltaiseen karvaan ja sillä se yrittää käyntiin. Eberi yrittää myös käyntiin ohjaamalla siniseen karvaan kellolla plussan. Olen myös eberin kyljessä johodsta roikkuvan lämpöanturin ohittanut(anturin tilalle jumppijohto) , tämä siis päästää läpi jännitteen kun on se n. 4astetta lämmintä tai kylmempää.

Tietäiskö kukaan täälä sen enempää näiden ebereiden sielunelämästä ja onko fordin tehdasasennuseberit jotenkin erilailla johdotettu?
2001 Ford Transit 2.0 TDDI matalapätkä
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Eberin "penkkitestaus"

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

En tiedä onko tästä apua. Mulla on Focuksessa vm 2004 bensa-Eber. Siinä mallissa on sellainen tyyppivika, että palopuhaltimen maadoitus happanee piirikortilla. Tämä johtaa hiljalleen siihen, että palopuhallin ei enää saavuta vaadittua kierroslukua, koska osa jännitteestä jää piirikortille. Tämä taasen aiheuttaa sen, että lämmitin keskeyttää käynnistysyrityksen luullessaan palopuhallinta vialliseksi. Oire pahenee ja lämmitys lähtee käyntiin yhä harvemmin.

Tämä vika korjaantuu muutamaksi vuodeksi vaihtamalla ohjausyksikön uuteen (peruskorjaamo ehdottaa tätä) tai ikiajoiksi vetämällä palopuhaltimelle erillinen miinusjohto (maahantuoja osasi tehdä tämän vuosia sitten). Eipä liene vaikea arvata kumpi näistä on se edullisempi korjaustapa.

Lämmittimet ovat aika tarkkoja siitä, että kaikki toimii viimeisen päälle, koska kyseessähän on tulen ja polttoaineen yhdistäminen.
Naglfar
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2020 19:45

Re: Eberin "penkkitestaus"

Viesti Kirjoittaja Naglfar »

Hei, tuhannet kiitokset vinkistä! :thumbup: Kokeilen heti kun ehdin ja kerron miten kävi.
2001 Ford Transit 2.0 TDDI matalapätkä
Naglfar
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2020 19:45

Re: Eberin "penkkitestaus"

Viesti Kirjoittaja Naglfar »

Eipä auttanut tuulettimen lisämaadoituksen tekeminen. Eberin eculta tulevassa johtosarjassa on käyttämättä jätetty vihreä ja mustavalkoinen johto. Käytössä on siis paksu punainen(+syöttö), paksumpi ruskea(miinus johto), sinivalkoinen(diagnostiikka?), sininen(???), keltainen(käymislupa ja käynnistys) ja mustapunainen(auton sisätilan tuulettimen ohjaus). Purkasin eculta lähtevän liittimen johon kiinniittyy kaikki eberissä olevat komponentit & anturit ja tein kaikille vielä tarkistusmittaukset. Mikään komponentti ei ole oikosulussa eikä ole oikosulussa eberin runkoon. Mittasin vielä ecun johtosarjan ruskeaa minusjohtoa ja ecun nastoista, jokainen miinus nasta näytti n. 0,2 ohmia, eli miinus pitäisi mennä hyvin eculta kaikille komponenteille. Enää taitaa jäädä vaihtoehdoksi se että ecu on vqin yksinkertaisesti mennyt epäkuntoon?
2001 Ford Transit 2.0 TDDI matalapätkä
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Eberin "penkkitestaus"

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Onko tarkoitus laittaa Eberi vielä johonkin autoon? sillon kyllä kysyisin ammattikorjaajalta vinkkejä koska muutoin laite ei enää ole varma käytössä.
Jos taas ihan omaan mitä lie käyttöön tekisin siitä ihan manuaalisen käytettävän ilman mitään piirilevykomponentteja,jos enää pystyy tekemään kun en näistä uusista tiedä??
Vastaa Viestiin