Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Spin
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Heinä 2019 15:57

Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja Spin »

Tuli vastikään hankittua 2013 mallin Transit Custom. Akuthan sijaitsevat ohjaamossa kuskin penkin alla, mutta konepellin alta löytyy + terminaali. Nyt hankin Defan kiinteästi asennettavan akkulaturin, että akku latautuis aina kun auton on piuhan päässä talvisin. Pitäiskös tuo laturi kytkeä suoraan akkuun, vai onkos se sama jos kytkee pellin alla tuonne + terminaaliin, ja - johdon runkoon? Voisi maallikkona olettaa, että ne akut sieltäkin latautuvat.
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Miinusjohto runkoon. Plussa järkevintä kytkeä terminaaliin mikäli siellä ei välissä toimintaa sekoittavia komponentteja. Defan ohjeessa muistaakseni maininta + johdon jatkamisesta, ei suositeltavaa koska vastus muuttuu. Mikäli pakko jatkaa asennuspaikan etäisyyden vuoksi niin silloin juottaisin kiinni riittävän paksun johdon.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja focst »

Ei lataa konehuoneen kautta..taitaa olla viisain kytkeä takempaan akkun + ja miinus runkoon takempi akku on lisälaitteille kuten eberi. Lisälaite akku on talvella kovilla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Spin
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Heinä 2019 15:57

Re: Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja Spin »

Ctekillä latasin kyllä akun/akut tuolta konehuoneen kautta. Kyllä ainakin latausohjelma meni läpi :).

Sehän menikin sitten vaikeammaksi projektiksi, ellei noita johtoja tosiaan saisi edes jatkaa. Ja jatkamallakin tulee kyllä melko pitkät johdot.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja focst »

Spin kirjoitti: 09 Elo 2019 20:37 Ctekillä latasin kyllä akun/akut tuolta konehuoneen kautta. Kyllä ainakin latausohjelma meni läpi :).

Sehän menikin sitten vaikeammaksi projektiksi, ellei noita johtoja tosiaan saisi edes jatkaa. Ja jatkamallakin tulee kyllä melko pitkät johdot.
Jos siellä on se akkujen kytkentärele paikallaan niin ei lataa konehuoneen kautta kun käynnistysakkua.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Spin
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Heinä 2019 15:57

Re: Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja Spin »

Nyt alkaa kohta pakkasöitä olemaan, niin aloin vihdoin askarteleen laturia paikalleen. Eli taimmaiselta akulta plussasta konehuoneen puolelle pitkällä johdolla jatko defan laturille, sulake toki johdossa niin kuin kuuluukin.

Nyt kuitenkin käytin tuon konehuoneen puolella olevan virtaterminaalin koko kuorenkin pois, ja siellähän on 3 eri napaa. Yksi johto on ohuempi (taimmainen). Aloin tätä sitten googlettamaan, ja jossain sanottiin, että se taimmainen ois tuon toisen akun +. Eli vetelinkö nyt johdot turhaan noin kaukaa konehuoneen puolelle? Onkohan tällä kenelläkään varmistusta asiaan? Tuohon varmaan ois hyvä myös lisävalo kytkeä kun sekin alkais olla ajankohtainen. Vai oisko ledbarille sama ottaa virta ihan käynnistysakusta?
AnttiLehtinen1983
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Loka 2019 19:29

Re: Ford Transit Custom, Defan akkulaturin kytkeminen

Viesti Kirjoittaja AnttiLehtinen1983 »

Spin kirjoitti:Nyt alkaa kohta pakkasöitä olemaan, niin aloin vihdoin askarteleen laturia paikalleen. Eli taimmaiselta akulta plussasta konehuoneen puolelle pitkällä johdolla jatko defan laturille, sulake toki johdossa niin kuin kuuluukin.

Nyt kuitenkin käytin tuon konehuoneen puolella olevan virtaterminaalin koko kuorenkin pois, ja siellähän on 3 eri napaa. Yksi johto on ohuempi (taimmainen). Aloin tätä sitten googlettamaan, ja jossain sanottiin, että se taimmainen ois tuon toisen akun +. Eli vetelinkö nyt johdot turhaan noin kaukaa konehuoneen puolelle? Onkohan tällä kenelläkään varmistusta asiaan? Tuohon varmaan ois hyvä myös lisävalo kytkeä kun sekin alkais olla ajankohtainen. Vai oisko ledbarille sama ottaa virta ihan käynnistysakusta?
Spin, saitko asiaan ratkaisua?

Itsellä olisi lisäpitkien asennuksen tarve, joten liippaa lähetä tätä sinun viimeisintä viestiäsi.

Samoin on ollut ajatuksena akkulaturin lisääminen konetilaan, siinä kun on toinen laita aivan tyhjä.

Saattaisi tuohon saada mahtumaan invertterinkin, jos vain sopivan kestävän löytäisin.

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

Vastaa Viestiin