Ei viikkoa viatta

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Hello.

Ei viikkoa ilman vikaa. Oi tätä Fordin omistamisen ihanuutta.
Nyt herkes lämppäri pyörimästä :x .Ei ois haitannut keväällä niinkään.
Sulake on luonnollisesti ehjä. On tehnyt tätä ennenkin, mutta lähtenyt kohta jo pyörimään.

Kosketushärö ? Ei saa maata ? Olis visiin aika helppo kokeilla tuo. Mutta kun just sataa vettä.
Toivottavasti ei mikään hankala juttu.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Siis puhallin? Etuvastus... Osta uus etuvastus. Sillä korjaantuu.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eeska91 kirjoitti:Siis puhallin? Etuvastus... Osta uus etuvastus. Sillä korjaantuu.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä taas vastattu..
Oliskos syytä vähän kertoa mikä voorti on kysessä, syitähän voi olla vaikkapa moottorin hiilet tms. Sillä etuvastuksella tehdään ne alemmat pyörintänopeudet, jos pyörii vaan täysillä, on vastus pimeenä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Oho. Sori.
Siis Sierra 1,6 cvh.

Edit: ei pyöri tosiaan millän nopeudella.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Miten maadotus menee näissä? Eikö maa oo jossai kojelaudan takana piilossa että sitä ei voi tutkia.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Eeska91 kirjoitti:Miten maadotus menee näissä? Eikö maa oo jossai kojelaudan takana piilossa että sitä ei voi tutkia.
Öh... Maana toimii yleisesti auton runko mihin on akun miinus napa kytkettynä.

Yleismittari käteen ja katsomaan missä vika. Ensiksi mittaisin tuleeko sulakkeelle jännite. (rele)
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

jep. Tuota kokeilen huomenna.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Sitä meinasin että oisko maajohto hapettunu/poikki. Jos se on kojelaudan sisällä nii uutta paikkaa ettimään ja uudella piuhalla kokeilla
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kokeillaan tätäkin. Tätä kyllä ajattelin itekkin.
Tuo ylempi taitaa vain olla helpompi.
Mutta huominen näyttää.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin Riesassahan on joku ihme kytkentä kun se lämppärin tuuletin alkaa pyöriä ihan hiljaa heti kun kääntää virrat päälle eli sitä ei saa millään muulla koskaan kokonaan pois päältä.
Ihmettelin tuota itekkin kun auto oli isäukolla uutena että miksi tuommoinen pitää sitten olla?
Voipi sulla olla sen lämppärin moottorin hiilet jo loppu kun on siel pyöriny jo kauan,tuskin kannattaa hiiliä vaihdella? usein on jo laakeritkin väljät,tai sitten on se etuvastus jos siel viel semmoi on?
Miten lie sitten tehty tuo jatkuva pyörintä? ja miksi?
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Joo niin on. Nythän sen sais pois kun irrottaa säätimen.
Kunhan kerkiän menen vääntämään.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mä menisin heti aluks kiinni siihen puhaltimen moottoriin sieltä konehuoneen puolelta. Suojus pois, liittimet irti, mittaisin piuhojen jännitteet ja sitten 12 V suoraan akulta ja katsoisin tapahtuuko mitään, sitten vasta noita muita osia ihmettelemään.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kokeilin tuota mitä Xanthe_ esitti, virrat päälle ja sulakkeen kantaan lamppua, ei mitään, (ei ole mittaria)
Eikös sen lampun pitäisi syttyä?
Samalla (ihan suotta) kokeilin vetää miinusnavasta johdon runkoon, ei mitään.
Täytynee lähtee vielä kokeileen tuo Tursaan esitys.

Mutta jos sulakkeellekkaan ei tule virtaa ni mitä sitten? Onko lämppärin moottorille oma rele?
Ainakaan sulakerasiassa ei semmosta ole.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja tursas »

petekai kirjoitti:Kokeilin tuota mitä Xanthe_ esitti, virrat päälle ja sulakkeen kantaan lamppua, ei mitään, (ei ole mittaria)
Eikös sen lampun pitäisi syttyä?
Samalla (ihan suotta) kokeilin vetää miinusnavasta johdon runkoon, ei mitään.
Täytynee lähtee vielä kokeileen tuo Tursaan esitys.

Mutta jos sulakkeellekkaan ei tule virtaa ni mitä sitten? Onko lämppärin moottorille oma rele?
Ainakaan sulakerasiassa ei semmosta ole.
"Sulakkeen kantaan lamppua", hmm, ei se syty, ellei ole maata, sulakkeen läpi menee vaan plussa, osta virtakynä parilla eurolla, musta maihin/runkoon ja punainen virtoihin. Ei ole releitä tässä, ymmärtääkseni.

Ensin voi tietenkin pistää koneen käyntiin, sitten puhallin täysille ja ruuvarin sinne sulakepesään, ettei olis huonot kontaktit. En nyt muista onko puhaltimen sulakkeen takana/samassa muita sähkölaitteita, toimiiko ne.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Termit vähän kateissa, mutta juurikin kynällä sinne sohin..Ja hauenleuka iskarin reunassa kiinni.
Tökötin oikein kunnolla, että varmaan ajoi sen ruuvarin asian.

Sen lamppu ei sitten syttynyt.
Ei sen sulakkeen takana ole muuta.

Sulake pois ja johto akusta suoraan sen tilalle ? Ainakin luulis tulevan virtaa.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ei kun virtaa sinne paljaan puhaltimen moottorin liittimiin, kun ne on ensin muusta irrototettu.
Tossa jus testasin kun on kaapissa ylimääräinen puhallin toisesta kärrystä. Niin ei pidä välittää niistä etuvastuksista vaan testata niihin kahteen piuhaan +/-, jotka menee puhaltimen koneeseen, pyöriikö vai ei.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Just kävin tökkimässä suoraa virtaa joka paikkaan.
Ei mitään. Luulisi virran kulkevan läpi vaikka hiilet oliskin sökönä.
Akusta virta sulakkeen paikalle ja kynä maajohdoksi liittimiin , ei mitään.
Suora virta virtalukosta sen pistokkeen taakse liittimiin, lamppu syttyi joo mutta puhallin ei pyörinyt.

Tuo ylläoleva tuntuu hankalalta kun siitä täytyy irrottaa se muovi jota riittää tuulilasin leveydeltä.
Mutta ei kai se auta kun ruuvata. Mutta se huomenna.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eikös siihen puhaltimeen pääse käsiksi kun irrottaa moottroin takaa tulipellistä sen mustan luukun mikä on ruuvattu siihen tulipelliin kiinni, jotenkin niin muistelen.. Tosin on 4-5v aikaa kun oon sierran kans viimeks roplaillu.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Niin näkyy olevan kun kattelin alan kirjallisuutta
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

No niin. Uutta olisi taas.
Olin lähdössä kaupalle ja käänsin virrat päälle. Lämppäri alkoi pyöriä !
Mutta vastaavasti boksin luota ei kuulunut rapsahdusta Eli ei käyntiin. Tämä onkin se alkuperäinen
ominaisuus joka on vaivannut niin kauan kuin auto on mulla ollut.
Siellä ei näy mitään relettä mutta siellä on rapsahtanut ja on lähtenyt käyntiin . Johtonippu menee boksilta
tulipellin läpi ja siinä on vain sulake (varmaan jälkiasennus)
Mikä siellä sitten rapsahtaa? (jos rapsahtaa)
Voiko nuo kaksi jotenkin vaikuttaa toisiinsa?
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Ja nyt taas käyntiin , tosin ei omien johtosarjojen kautta vaan bensapumpulle jo aikaisemmin virtalukosta vetämäni
johdon avulla. Mutta kuitenkin.
Ja lämppärin puhallin pyöri normaalisti.
Ihmeellistä.
Ja boksin luota kuului selvästi rapsahdus, kun virrat käänsi päälle.
Kun olis joku kaverina niin selvittäisi mistä se rapsaus kuuluu. No ehkä huomenna.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kiva olis tuoki mysteerio tietää kun itellä kans samanmoine Riesa on,vikaa kun tulee kun ikääkin tulee.
Ai että konehuoneenpuolelta sitte pääsis käsiksi tuulettimeen,pitääpi joskus kattoa että kuinka ahdasta on,meinaan vaan kun konekkin on melkei jo tulipellis kiinni heeh!
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kyllä sinne vaan konehuoneen puolelta pääsee. 2 ruuvia auki ja luukku pois. Puhallin 2:lla mutterilla kiinni.
Hain Motonetista koko tarvikepuhaltimen ja ruuvasin paikalleen. 39,90€.
Helppo homma.
Tarvikepuhaltimessa vaan oli maadoitus erilailla kuin alkuperäinen. Johto poikki ja abico siihen. Toimii.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Polttoainepumpun releen pitäisi olla siellä jossain ohjainlaitteen luona, violetti väriltään.

Lisäksi jossain on todennäköisesti joku ruiskun ohjauksen rele, joka voi vaikuttaa myös bensapumpun releeseen.
Toinen näistä releistä vetelee viimeisiään tai jossain liitännässä on hapettumaa, josta virta kulkee joskus tuurilla läpi.

Kannattaa käydä kaikki sähköliittimet läpi ensin jonkun contact cleaner sprayn kanssa(Ääritilanteissa voi joutua käyttämään jopa hiomapaperia), sen jälkeen vaseliini-sprayta liittimiin.
Auto on kuitenkin vanha ja sähköt hyvin yksinkertaiset, siellä ei montaa liitintä ole. Maapisteet ovat myös tärkeät olla kunnossa.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ei viikkoa viatta

Viesti Kirjoittaja emax »

Moottorinohjaus releeltä lähtee virtaa suuttimelle, pumpun releen käämiin, lambdan lämmitykseen, boxille, jne. Siinä johdossa täytyy olla joku tinaus tai liitin jossain yleisesti hapettuvassa paikassa, koska tämä sama vika tuntuu pompsahtavan aina syksyisin tänne foorumille, ja auto on aina 1.6i cvh sierra.
Mutu tuntumalta sanoisin että se ei ole rele, koska kuitenkin aina johonkin nuosta tulee virtaa, mutta satunnaisesti joku jää ilman, yleensä pumpun releen käämi tai suutin ja lopulta molemmat.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin