Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

Elikkäs tänään kun kaupassa kävin niin ei antanut startata. PAT valo ei pala eikä surinaa ole.

Oireita on ollut nyt vain sateisilla/kosteilla keleillä :roll: Kuivalla kelillä ei ongelmaa.
Sen verran luin että sulakepoksin kolvaukset korjattava ? vai ?
Voiko myös olla kuin joissain tapauksissa että sulakepoksin päälle on tullut kosteutta ja releet ovat siitä itseensä ottanut?

Sen verran preparoisin jo että sulakepksin se klipi on irti ja se lähes vapaana siinä vain johdot ovat kiinni ? Miten vaikeasti johdot ovat kiinni, näyttääpi muutama johto olevan tuossa :?

Ps. Onko tuolle ajonestolaitteelle muuten edes mitään omaa relettä ?
Viimeksi muokannut Ukkone..., 19 Huhti 2012 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 PAT vika?

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

Kuva

Löytyi johto liitoksista vähä lämpemisen merkkejä

Kuva

Vihreä-punainen johdon liitoksissa tosiaa jotain kärähtämisen merkkejä. Joissain juotoksissa aukkoja ja murtumiakin oli muutama.

Autaako nämä yhtää vian etsimisessä? :?:


No klo 20 koitin mutta ei auttanut... Nyt ei pala laturinvalo kun laittaa virrat päälle.
Aajattelin et jos akku ois vaa lopussa? Huomasin että valomuistuttujan ääni muuttuu/madaltuu kun säädän puhallinta isommalle :?
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 PAT vika?

Viesti Kirjoittaja jppn »

Kokeile kiristää sitä johto-osan pinniä kokeeksi jollain neulalla tms,näkyy olevan ihan auennut se kontakti (3. valokuva). CRCtä voi myös tipan laittaa...ja santapaperilla tms vähän kiillottaa kontaktipintoja.
(Korjasin just iteltä tuommosen vastaavan probleemin vaihtamalla varaosajohtosarjasta uuden pinnin ,johto vaan poikki ja sokeripalalla ehyt johdon pätkä pinneineen tilalle. Mulla ei valomuisti toiminut, en kyllä muista minkä värinen se oli)
Tuo lämmennyt johto voisi (värin perusteella) olla virtalukolle menevä sähkö,eli kriittinen on...
Kannattaa kattoo/puhdistella kontakteja myös akun +navan vieressä olevista pääsulakkeista, tuo ilmeisesti tulee sen 1. sulakkeen kautta.
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 PAT vika?

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Kokeile kiristää sitä johto-osan pinniä kokeeksi jollain neulalla tms,näkyy olevan ihan auennut se kontakti (3. valokuva). CRCtä voi myös tipan laittaa...ja santapaperilla tms vähän kiillottaa kontaktipintoja.
(Korjasin just iteltä tuommosen vastaavan probleemin vaihtamalla varaosajohtosarjasta uuden pinnin ,johto vaan poikki ja sokeripalalla ehyt johdon pätkä pinneineen tilalle. Mulla ei valomuisti toiminut, en kyllä muista minkä värinen se oli)
Tuo lämmennyt johto voisi (värin perusteella) olla virtalukolle menevä sähkö,eli kriittinen on...
Kannattaa kattoo/puhdistella kontakteja myös akun +navan vieressä olevista pääsulakkeista, tuo ilmeisesti tulee sen 1. sulakkeen kautta.
Joo katoinkin niitä mut mites ne lähtee irti ? :oops:
Jep näin koitin illalla vielä mutta en saannut sitä oikein kunnolla, tänään vielä koitan toisella akulla ja tutkin voiko se olla joku johto virtalukolta joka menee johonkin... Tuntuu nää eskojen sielunmaisemat aika oudolta, eka foortti mulla :)

Lisäys vielä tähän, koitin putsailla noita päävirta sulakkeita mut en ihan kunnolla saannut niitä. Koitin starta niin Airbag valo oli päällä koko ajan tai vilkkui, startatessa kuului surinaa joka kesti about 3sek... mutta ei tainnut olla startti vaan bensapumppu? :? Otin akun miinus kaapelin iri ja takaisin niin ei tullut äskeistä näytelmää.
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 PAT vika?

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

Alkaisin jo autoa tarvitsemaan :D
Hmm löyty Defan autohälytin (Central Unit 820x/823x) boksi tuolta radion takaa, virta johto ei kytketty akulle.
Ed.omistaja sanoi ettei saannut defan häläriin sitä avainta kun sitä edellinen omistaja oli todennut ettei defa toimi. :roll:

Voinko nyt vain nyppiä johdot pois vai? röyhkeesti oli rosvo liittimillä kytketty noi :evil:
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

esim tuolla http://www.net-import.dk/images/DEFA%20 ... manual.pdf on kytkentämanuaali tuohon hälyttimeen. Varmaan lähes kaikki ryöstäjällä olevat piuhat ovat (ongelman kannalta) merkityksettömiä (ovikytkimiä, sireeniä, vilkkuja yms) ja tuskin vaikuttaa tuohon auton toimintaan. Mutta tuo kannattaa kattoo onko tuo startille menevä herätejohto viety sen hälyttimen kautta (hälyttimen nastat P3.2 ja 3.4), ne pitää yhdistää jos hälytin poistetaan käytöstä. Van tuskinpa tuota defan kännistyksenestoa on kytketty, jos se on pelannut aiemmin ilman hälyttimen virtaa.

Eipä tuohon nyt mitään pommminvarmaa ohjetta osaa antaa. Ite mittaisin ehkä ensin virtalukolle tulevan jännitteen virta-avaimen eri asennoissa, pitäs tulla se 12V riippumatta missä asennossa avain on.
Ehjää sulakerasiaa vois kokeilla, jos joltain saisi lainaksi.
Voisi myös kokeilla heilutella sulakerasian piuhoja kun virrat päällä, oisko jollain vaikutusta. Yleensä tommonen vähän lämmennytkin liitos ottaa vielä kontaktia kun sitä taivuttaa eri asentoon.

Jotenkin sen pinnin saa liitinrunkosta irti kun työntää oikein pienen meisselin tms sieltä liittimen puolelta ja vääntää ja samalla vetää johdosta,siellä on pieni kynsi. Van saanee sen ilman irroitustakin sen verran virkistettyä että pitäs toimia ainakin jonkun aikaa.

Ja Haynesin kirjasta löytyy sähkökuvat, netistä en ole löytänyt tuohon MK6 malliin.
Ilmeisesti jo avasit ja juottelit sulakerasiaa. Sieltä välistä niitä juotoksia ei saa katottua jos ei irroita kortteja toisistaan, joten voihan se sulakerasia olla vieläkin viallinen. :(
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:esim tuolla http://www.net-import.dk/images/DEFA%20 ... manual.pdf on kytkentämanuaali tuohon hälyttimeen. Varmaan lähes kaikki ryöstäjällä olevat piuhat ovat (ongelman kannalta) merkityksettömiä (ovikytkimiä, sireeniä, vilkkuja yms) ja tuskin vaikuttaa tuohon auton toimintaan. Mutta tuo kannattaa kattoo onko tuo startille menevä herätejohto viety sen hälyttimen kautta (hälyttimen nastat P3.2 ja 3.4), ne pitää yhdistää jos hälytin poistetaan käytöstä. Van tuskinpa tuota defan kännistyksenestoa on kytketty, jos se on pelannut aiemmin ilman hälyttimen virtaa.

Eipä tuohon nyt mitään pommminvarmaa ohjetta osaa antaa. Ite mittaisin ehkä ensin virtalukolle tulevan jännitteen virta-avaimen eri asennoissa, pitäs tulla se 12V riippumatta missä asennossa avain on.
Ehjää sulakerasiaa vois kokeilla, jos joltain saisi lainaksi.
Voisi myös kokeilla heilutella sulakerasian piuhoja kun virrat päällä, oisko jollain vaikutusta. Yleensä tommonen vähän lämmennytkin liitos ottaa vielä kontaktia kun sitä taivuttaa eri asentoon.

Jotenkin sen pinnin saa liitinrunkosta irti kun työntää oikein pienen meisselin tms sieltä liittimen puolelta ja vääntää ja samalla vetää johdosta,siellä on pieni kynsi. Van saanee sen ilman irroitustakin sen verran virkistettyä että pitäs toimia ainakin jonkun aikaa.

Ja Haynesin kirjasta löytyy sähkökuvat, netistä en ole löytänyt tuohon MK6 malliin.
Ilmeisesti jo avasit ja juottelit sulakerasiaa. Sieltä välistä niitä juotoksia ei saa katottua jos ei irroita kortteja toisistaan, joten voihan se sulakerasia olla vieläkin viallinen. :(
Jes hyvä kiitos. Huomenna mahd uus akku ja defaa eliminoimaan. Virtamittaria vois kans hankkii kun ei ole toimivaa.

Heiluttelua voisi kokeilla, tuntuu vain vähän liikkuvan nuo littimet poksinkannessa, sitä liitintäkin on rapsuteltu ja muovattu alkuperäiseen muotoon mutta siis sen metalli liittimen saa pois? hyvä voisi putsata paremmin.

Sulakerasia voi olla viallinen joo mutta sain ainakin valomuistin ja taka-vasemman valon kuntoon, voisi sanoa pieneksi voitoksi :D
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Miten se siis nyt sitten toimii kun a) panee virrat päälle ja b) kun starttaa ?
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Miten se siis nyt sitten toimii kun a) panee virrat päälle ja b) kun starttaa ?
A) valot ja muut sähkölaitteet toimii. Ajonestolaitteen valo ei pala myöskään laturin valo ei syty.
B)Avain kyllä menee pykälän eteen päin mutta mitään ei kuulu.
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Tuo että laturin valo/käynn.esto pysyy pimeänä on-asennossa viittaisi siihen että sytytysvirtarele ei vedä jostain syystä. Virtalukolta palaa sulakerasille vihreä/sininen-johto joka antaa sähköt mm. sytytysvirtareleelle. Ton vois mitata kuhan saat sen JÄNNITEmittarin...vikahan voi olla vaikka virtalukon pohjassa. Summassa tosin sitä(kään) ei kannata mennä vaihtamaan.
Kyllä se siitä vielä lähtee... :)
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Tuo että laturin valo/käynn.esto pysyy pimeänä on-asennossa viittaisi siihen että sytytysvirtarele ei vedä jostain syystä. Virtalukolta palaa sulakerasille vihreä/sininen-johto joka antaa sähköt mm. sytytysvirtareleelle. Ton vois mitata kuhan saat sen JÄNNITEmittarin...vikahan voi olla vaikka virtalukon pohjassa. Summassa tosin sitä(kään) ei kannata mennä vaihtamaan.
Kyllä se siitä vielä lähtee... :)
Sulakeboksin sulakkeet kaikki ehjiä ja oikean kokoisia. Aivan jännitemittaria haen :D Virtalukon pohjakin on tosiaan mahdollinen. Mutta turvaudun kuitenkin vähemmän väkivaltaisempiin toimiin.
voiko sytytysvirranrele olla rikki? Ja onko se akun vieressä?
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Voihan se rikkikin olla, mutta se ei selittäs kaikkia vikoja (starttaus näytti menevän suoraan ohi tuon releen,sähkökuvien mukaan). Sytytysvirtarele sijaitsee sulakerasiassa.
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

Onko johto vihreä-sininen vai virheä tai sininen ? Sini-vihreää ei löytynyt :?

Paljastuu tietämättömyyteni tuota mittaria kohtaan :lol:

Kuva




Mittasin toivottavasti oikeaa asiaa tässä nytten... Eli kun avain on I tai II kohdassa, mustan ja punaisen johdon kohdalla mittari näyttää ~12.4 kun kytkee sytytys virran ni tippuu 0.03 ? :|
Sama keltaisessa johdossa.
Näin tänään tyttöystävän Ka:n avainen ja mun on ei todellakaan ole yhtä hyvässä kunnossa... Tuntuu että tutkittavia vikoja löytyy enempi kuin jaksaa/ jaksaa maksaa :evil:
Lisäksi että melkein 2päivän latauksen jälkeen akku antaa ~12volttia...
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Suorita mittaukset maata vasten, eli mittarin musta johto ohjauspylvääseen tms.
Kun virta on Off asennossa, 12V näkyy vain yhdessä nastassa (tuleva johto,tod näk pun tai musta) ja sitten ACC asennossa pitäs jännite myös näkyä jossain toisessa (ohuempi johto) nastassa. Näin käydään kaikki asennot, aina pitää jännite tulla yhteen nastaan lisää. Jos tuosta nyt jotain selvää saa :roll:
Se nyt oli odotettuakin että ne haynesin antamat johtojen värit ei satu oikein...
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Suorita mittaukset maata vasten, eli mittarin musta johto ohjauspylvääseen tms.
Kun virta on Off asennossa, 12V näkyy vain yhdessä nastassa (tuleva johto,tod näk pun tai musta) ja sitten ACC asennossa pitäs jännite myös näkyä jossain toisessa (ohuempi johto) nastassa. Näin käydään kaikki asennot, aina pitää jännite tulla yhteen nastaan lisää. Jos tuosta nyt jotain selvää saa :roll:
Se nyt oli odotettuakin että ne haynesin antamat johtojen värit ei satu oikein...
Hmm kiitos meempäs kokeilee.
Jeps maadotin ohjauspylvääseen, meni niinkuin sanoit, yksi aina lisää. alle 12tuli kyllä?
Ainut mihin ei tullut mitään oli Musta-Sininen.
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Musta-siniseen pitäs tulla start-asennossa. Näköjään värit täsmää MK5 sähkökuviin, punainen on tuleva, Musta On ja keltainen ACC.
Kyllä se vajaa 12V pitäs riittää.
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Musta-siniseen pitäs tulla start-asennossa. Näköjään värit täsmää MK5 sähkökuviin, punainen on tuleva, Musta On ja keltainen ACC.
Kyllä se vajaa 12V pitäs riittää.
Startti asentoa en kokeillu, loppus kädes kesken... Eli jos tossa nyt ei oo vika niin mitäs seuraavaksi ? :|

Eiku jaa riitti kädet :lol: Sinne startatessa tulee 11.82
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Sitä pitäs mittailla lisää... :D
Jos pistät yvllä email-osoitteen niin voin lähettää sähkökuvat yms jos kiinnostaa tutkia. Vois sitten mittailla tuleeko sulakkeille sähköä tai päävirtareleelle. Tai sitten katella sulakerasiaa lisää sisältä. Onko ihan varma että kaikki piuhat on kiinni rasiassa ?
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Sitä pitäs mittailla lisää... :D
Jos pistät yvllä email-osoitteen niin voin lähettää sähkökuvat yms jos kiinnostaa tutkia. Vois sitten mittailla tuleeko sulakkeille sähköä tai päävirtareleelle. Tai sitten katella sulakerasiaa lisää sisältä. Onko ihan varma että kaikki piuhat on kiinni rasiassa ?
Nonii :) Päävirta releistä vielä, ne on siis akun vieressä? 3kpl ? Mä en saannu niitä irti!
Mielestäni nyt kaikki johdot sulakeboksiin on kiinni ja hyvät...
Akkukin varmaan vaikuttaa asiaan? hetken (1,5päivää) lataillu sitä ja akkukaapelit irti vielä niin se täplä on musta? Mittarilla katoin niin liian alhaiset ovat lukemat kai, 12luokkaa ovat. Pitäis olla 13?
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

No joo hyvän täyden akun napajännite on noin 12.8V. Mutta jos mittasit jotain 11.8 tms virtalukolta ON-asennossa ja mitään ei tapahdu, niin ei se johdu alhaisesta jännitteestä vaan jotain muuta vikaa on. Kaapeleihin ja liitoksiin jää aina jonkun verran. Akkujännite tippuu jonnekkin 8-10V kun starttaa (kylmänä) ja sekin riittää muihin toimintoihin.
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:No joo hyvän täyden akun napajännite on noin 12.8V. Mutta jos mittasit jotain 11.8 tms virtalukolta ON-asennossa ja mitään ei tapahdu, niin ei se johdu alhaisesta jännitteestä vaan jotain muuta vikaa on. Kaapeleihin ja liitoksiin jää aina jonkun verran. Akkujännite tippuu jonnekkin 8-10V kun starttaa (kylmänä) ja sekin riittää muihin toimintoihin.
Hmm...Kait sit pitää mennä mittailemaan jotain johtoja :lol: Ajonestovalo ei syty missään vaiheessa ? Pääsulakkeissa sitte? Sulakeboksi nyt mielestäni on kunnossa, ei halkeemia tai mitään :?
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Niin se voisi olla fiksua mitata kaikkien paikallaan olevien sulakkeiden jännitteet (avain ON asennossa) ja kattoo mitä jännitteitä sieltä puuttuu.
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Niin se voisi olla fiksua mitata kaikkien paikallaan olevien sulakkeiden jännitteet (avain ON asennossa) ja kattoo mitä jännitteitä sieltä puuttuu.
Niistä pitäis tulla kaikista 12 vai ? :oops:
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja jppn »

Joo 12V, sen saa yleensä mitattua siitä sulakkeessa olevasta pienestä metallinavasta, ei tarvitse repiä irti. Samalla voi mitata että se 12V tulee molempiin päihin (=sulake on silloin ehyt).
Siellä on joitain sulakkeita (esim ECU:n) jotka kertoo sen sytytysvirtareleen toiminnasta.
Ootko varma että a) kaikki sulakkeet on paikallaan ja b) kaikki releet,diodit,hypyt on paikallaan sulakerasiassa (nehän piti ottaa pois kun purit sen)
Escorteilla vuodesta 1992...
Ukkone...
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2012 20:19

Re: Ford Escort mk6 `97 Ajonesto vikaa

Viesti Kirjoittaja Ukkone... »

jppn kirjoitti:Joo 12V, sen saa yleensä mitattua siitä sulakkeessa olevasta pienestä metallinavasta, ei tarvitse repiä irti. Samalla voi mitata että se 12V tulee molempiin päihin (=sulake on silloin ehyt).
Siellä on joitain sulakkeita (esim ECU:n) jotka kertoo sen sytytysvirtareleen toiminnasta.
Ootko varma että a) kaikki sulakkeet on paikallaan ja b) kaikki releet,diodit,hypyt on paikallaan sulakerasiassa (nehän piti ottaa pois kun purit sen)
automaattilootan ja muiden lisävarusteiden sulakkeet ei ole, ei taida olla ees paikkoja.
Kaikki releet ovat paikalla.
On oikein, otin kuvan enne purkamista.
Sulakeitta mitattu nytten...13 ja 14 näyttää arvoa -0,01.
Numero 13 on moottorin kuva ja 14 KAT
Viimeksi muokannut Ukkone..., 20 Huhti 2012 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Vastaa Viestiin