mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
niemejou
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005 21:44

mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja niemejou »

Tervehdys, nyt meni rikki Mondeosta penkin korkeuden säätö. Sähkömoottori toimii, mutta hammaspyörästä kotelon sisällä on hampaat kadonnet niinkuin vanhalta mummolta. Kyselin Fordilta mutta he tahtovat myydä ainoastaan sähkömoottorin tai kokopenkin alaosan. mitä tehdä, mistä löytäis edullisen mekanismin. Auto on -00 mondeo (ambiente +)
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Paljonko maksaa fordilla kyseinen osa?

Kokeiles http://www.varaosahaku.fi/

Esim:(ei välttämättä ole sähkösäätöinen...)

Linkki

Lyhensin käsittämättömän pitkän linkin vähän mukavammaksi -lalli69-
:wink:
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
niemejou
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja niemejou »

Paljonko maksaa fordilla kyseinen osa?

Ford tahtoo myydä sähkömoottorin muistaakseni 100-150 euroa. Mutta jos haluat ostaa mekanismin niin sitten joutuu ostamaan alaosan penkkiin joka maksaa noin 300 euroa.
Katselin Moottoria ja nostomekanismia niin me lähtee penkin alta yhtenä pakettina kun vain irroittaa 2 lukkosokkaa ja sähköjohdon. Voisi luulla että kyseinen paketti löytyy liikkeen hyllystä, mutta ei. En varmaan ole ainoa joka on saanut kyseisen mekanismin rikki?

Katselin varaosahakua siellä oli tosiaankin muutama penkki myynnissä jossa mekaninen nostin, mutta sähköinen on edellen ykkösvaihtoehto...J.N
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

niemejou kirjoitti:Paljonko maksaa fordilla kyseinen osa?

Ford tahtoo myydä sähkömoottorin muistaakseni 100-150 euroa. Mutta jos haluat ostaa mekanismin niin sitten joutuu ostamaan alaosan penkkiin joka maksaa noin 300 euroa.
Katselin Moottoria ja nostomekanismia niin me lähtee penkin alta yhtenä pakettina kun vain irroittaa 2 lukkosokkaa ja sähköjohdon. Voisi luulla että kyseinen paketti löytyy liikkeen hyllystä, mutta ei. En varmaan ole ainoa joka on saanut kyseisen mekanismin rikki?

Katselin varaosahakua siellä oli tosiaankin muutama penkki myynnissä jossa mekaninen nostin, mutta sähköinen on edellen ykkösvaihtoehto...J.N
no et varmaan oo eka jolta tuo on hajonnu mut ei toi kumminkaan oo mikään kulutus osa ku esim, jarrupalat tai vetarit ni eihän niiden kannata tilata sinne varastoon mitään semmosta osaa jota menee kerran vuoteen 1 kpl :wink:. oon nimitäin huomannu tuolla ford huollossa et jokainen asiakas ihmetelee et "eikö teillä oo taka akselia hyllyssä" jos semmonen sattuu menemään, nii et kärsivällisyyttä kaikille ford osien ostajille jotka ostaa palikat merkkiliikkeestä, ne pitää todennäköisesti tilata :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Siinä on vaan todennäköiseti tässä tapauksessa niin että voit ostaa joko penkin alaosan tai moottorin, ja nekin hyvin todenäköisesti joutuu tilaamaan

Mutta kun haluaa vain sen mekanismin niin siinä onkin pulma :wink:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

vakuutusyhtiön varastolta..?
kaipa noita on jo kolaroitu lunastukseen..?
ei sieltä mitään junia t...
niemejou
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja niemejou »

vakuutusyhtiön varastolta..?
kaipa noita on jo kolaroitu lunastukseen
..?

Olen kysellyt ympäri suomea purkaamoilta, itseasiassa muutamassa paikassa on jopa ollut kyseinen tuote, mutta kylkiäisenä pitää ostaa vain koko penkki. Nuuka kun on niin ei sitä raski millään penkkiä mukana ostaa. :wink:
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

yllättävää että joutuu ostamaan koko härvelin kun yksi kuluva osa kajahtaa..

mutta eikös se hammasratas ole mahdollista vaihtaa itse? kai niitä muovirattaita jostain saa hyllytavarana? vai onko se edes muovia? :oops:
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
niemejou
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja niemejou »

Otin tuossa jokin aika sitten kyseisen laitteen irti penkin alta ja purin sen. Siellä oli tosiaankin muoviratas vinohammastuksella josta oli kadonnut 3-4 hammasta. Mutta muoviratasta ei saanut irti akselista muuta kuin rikkomalla.
Tuumailin kylläkin että jossain ammattikoulussa voisi varmaan olla syksyn tullen jotain innokkata koneistajaopiskelioita jotka voisivat sorvata uuden rattaan muovista.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei mitään muovisia tehdä jos aletaan teettämään.. terästä :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
viikinki
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Heinä 2005 13:59

Viesti Kirjoittaja viikinki »

Omassa kävi samoin ja vein rikkoutuneen rattaan sf-pyörään Pirkkalaan jossa tekivät uuden teräksestä, sorvattiin akseli tasaiseksi ja hitsattiin uusi ratas akseliin kiinni, ja taas toimii. Maksoi noin 30€
niemejou
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja niemejou »

Tuohan kuullostaa aivan mainiolta, pitääpä ottaa yhteyttä kyseseen liikkeeseen tai etsiä täältä kymeenlaaksosta vastaavanlainen firma. Kiitos vinkistä. :D
jotaki
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2005 09:19
Paikkakunta: Vantaa

Malli

Viesti Kirjoittaja jotaki »

Soittelin kyseiseen firmaan, tekisivät kyseisiä pyöriä jos olisi vanha malliksi ,
mutta kun sitä pyörää ei taida saada yhtenä kappaleena irti, heidän olisi helpompi ottaa tarkat mitat. Jos jollain olis mahdollisuus antaa malliksi se ratas sen kierreosan kanssa ei haitaa vaikka hampaita puuttu. Itselläni ratas viidessä osassa ei oikein saa mittoja. Rattaita tarvitsevat voisivat sitten tilata
niitä sieltä. Sanoivat että postin kautta toimitus onnistuu.
jajoju
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2005 18:11
Paikkakunta: Tornio

penkinsäätö

Viesti Kirjoittaja jajoju »

Todella hyvä ajatus se hammasrattaan teko. Onkos kukaan rikkinäisen penkinsäädön kanssa vähän lähempänä pirkkalaa, niin vois käydä tehettämässä sen rattaan ja samalla sinne firmaan yhen malliksikkin. Tilaisin heti yhden itsellenikin....
VL
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Elo 2005 12:27

Hintoja

Viesti Kirjoittaja VL »

Joo, Tampereella Kivitilassa uusi moottori maksaa 190e ja SF-pyörä pyytää pelkästä rattaasta (ilman asennusta) 100e. Teetetyn rattaan hinta on päässyt pompsahtamaan omituisesti, pitänee hiukan mainita asiasta...
jotaki
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2005 09:19
Paikkakunta: Vantaa

Korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja jotaki »

Uusi maksaa 190€, jossa on särkyvä muovi ratas.
niemejou
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Heinä 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja niemejou »

minulle jäi sellainen kuva kun kyselin Ford-huollosta että kyseinen hinta (n190€) on pelkälle moottorille. Mekanismi jossa on rikkinäinen ratas kuuluu pakettiin jossa tulee penkin alaosa mukana ja se maksaa sen noin 300 euroa. Olenko väärässä?.
VL
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Elo 2005 12:27

Tarkennusta

Viesti Kirjoittaja VL »

Fordilta ostettavissa oleva 190e moottoripaketti sisältää itse moottorin sähköjohtoineen ja myös mekaniikan, joka liikuttaa penkkiä. Särkyvä muoviratas on kiinni ruuvissa, joka hoitaa penkin liikuttelun ylös-alas. Tämä ruuvi rattaineen on kiinni moottorissa eli kuuluu toimitukseen, mutta ratas on (nähtävästi) uudessakin paketissa muovia. Paketti on penkin jalassa kiinni kahdella sokalla, eli ei aivan mahdoton vaihtaa itse. Hieman ahdas paikka, mutta onnistuu.

Teräksinen ratas maksaa sen 100e, mutta vanhan rattaan poisto, akselin (ruuvin) ohentaminen ja teräsrattaan kiinnitys hitsaamalla jää asiakkaan tehtäväksi. Muoviratas on kierteellä kiinni, eikä lähde irti rikkomatta ratasta. Teräsrattaassa ei ole kierrettä, siksi kiinnitys hitsaamalla.
jotaki
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2005 09:19
Paikkakunta: Vantaa

Säätö

Viesti Kirjoittaja jotaki »

toimii hienosti uudella teräsrattaalla
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

Itselläkin on ilmeisesti hammasratas rikki kun moottori ääntää ja kuuluu karmea rohina.
Onko joku teettänyt useamman hammasrattaan? Voisin ostaa pois jos löytyy.
Onko tuolla SSF-Pyörällä nykyään valmis malli tuosta?
hammasratamondeo

Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja hammasratamondeo »

Viallisen istuimen korkeussäädön korjausta


Ford Mondeo Mk2 ( Rakennusvuosi1997 - 2000 )

Ford Mondeo Mk3 ( Rakennusvuosi 2000 - 2007 )

Kuva
Kuva


Ford Mondeon sähköisen istuimen korkeussäätö pettää usein. Syy on erittäin todennäköisesti
moottorin sisään rakennetussa sisäisessä muovihammaspyörässä, joiden hampaita ovat usein kuluneita tai jopa murtuneita.

Täällä on tarjolla messinkihammaspyörä, joka on identtinen alkuperäisen muovihammaspyörän kanssa. Hampaat eivät kuitenkaan voi - johtuen raaka-aineen hyvistä ominaisuuksista - noin vain katkea tai kulua. Tuote on Saksassa valmistettu ja laatu on erittäin hyvä.

Hammasradan käyttöääni on raaka-aineesta johtuen vain minimaalisesti suurempi.

Kuten tiedetään, FORD tarjoaa ikävä kyllä vain koko yksikön, joka koostuu moottorista, vaihteistosta ja akselista, sen hinta on yli 250€.

Jos kykene viilan avulla poistamaan muovihammasradan alapuolella oleva kierre tai vääntämään sen pois paikaltaan, porattava reiän ja yhdistämään molemmat osat, on tarjolla täten mielenkiintoinen vaihtoehto täydelliseen FORD -yksikköön.

Hammasradan ja jousipinnin lisäksi toimitetaan tietysti myös kuvatut käyttöohjeet.
Sähköpostiosoite / Tiedot : boobler2@freenet.de


Kuva
Kuva

Ford Mondeon istuimen korkeussäädön korjausohjeet

Messinkihammasradan asennus korvauksena viallisesta sarjatuotannon muovihammasradasta

Ei saa käyttää akkuporakone! On olemassa vaara, että ilmatyyny laukaisee!

(Kuva 1) Istuimen ohjauskiskot on irrotettava ensin.

(Kuva 2) Samoin on irrotettava sähköliitokset istuimen alle.

(Kuva 3) Istuin on poistettava varovaisesti ajoneuvosta ja asetettava nurinpäin, jotta on vapaa pääsy istuimen moottoriin. Tässä kuvassa on nähtävissä käännetty istuin sekä moottorin akseli-yksikön sijainnin!

(Kuva 4 ) Tämä on poistettu moottorin akseliyksikkö. Akseli voi myös olla, riippuen rakennusvuosista,
lyhyempi tai pitempi, hammaspyörä kuitenkin on aina sama.

(Kuva 5) On irrotettava 3 pulttia, jotta vaihteiston kansi voidaan avata varovaisesti. On mahdollista, että pienet osat putoavat tässä yhteydessä ulos, joita myöhemmin vielä tarvitaan.

(Kuva 6) Kuvassa oleva muovihammaspyörä on viallinen ja se korvataan messinkihammaspyörällä.

(Kuva 7) Vanha muovihammaspyörä poistetaan joko viilaamalla, raastamalla tai nipistämällä pois pihdin avulla. Myös kulmahiomakoneesta voi olla apua, mutta yksinkertaisempi tapa on hiomakone. Sen avulle voitte myös suoraan poistaa vanha, muovihammaspyörän alle olevan kierteen. Vanha kierre voidaan viilata pois myös käsin, tai se poistetaan sorvin avulla.

(Kuva 8) Poishiottavan eli viilattavan materiaalin mitat on oltava suurin piirtein samat.

(Kuva 9) Seuraavaksi siirretään prikan taas takaisin akselille (vihreä nuoli alemmassa kuvassa). Nyt työnnetään uusi messinkihammaspyörän akselin poishiotun alueen loppuun saakka. Tarkistakaa uuden hammaspyörän aseman ja pyörimissuunnan (keltaiset nuolet näyttävät vain olemassa olevan asteikon yhdellä sivulla)

(Kuva 10) Nyt porataan hammaspyörän ja akselin läpi reiän 2,5 mm poralla (sininen piste ylemmässä kuvassa), jotta normitettu jousihylsy voidaan upottaa täysin (!) ja hammaspyörä ei voi enää liikkua. (Tässä kuvassa hammaspyörä on jo kiinteästi yhdistetty akseliin jousihylsyn avulla).

(Kuva 11) Tässä kuvassa ovat näkyvissä kaikki osat, joita asennuksen yhteydessä tarvitaan.

(Kuva 12) Näin uudelleen asennettu hammaspyörä on nyt istuttava moottorin vaihteistoon. Hammaspyörä on voideltava vielä vähän vaihteistorasvalla, vanhan muovihammaspyörän jäämiä poistetaan kotelosta (tämä on erittäin tärkeää!), sen jälkeen suljetaan kansi ja ruuvataan sen kiinni. (Metallilevy ei saa unohtaa, punainen nuoli!).
Moottorin asennetaan sen jälkeen takaisin istuimen alle ja kytketään pistokkeeseen.

Siinä on kaikki!!
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja kahe »

Onkos tuo samanlainen Focus C-Maxin 2004 Ghian penkissä?
Tuo osa taitaa olla juuri rikki, koska penkin moottori surisee napista.
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja kahe »

Korjausratas ei ole samanlainen C-Maxin penkissä ja koko moottori on erilainen. Eli täällä on yksi ratas vapaana. Nyt haen Trendin manuaalisäätöisen penkin tilalle purkaamolta.
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
Expire
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Joulu 2011 22:55
Paikkakunta: Kauhava

Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Expire »

Tilasin ebaysta myös tuon korjaussetin omaan mondeoon. Yllätyin kyllä kun oli suomenkieliset ohjeet ja öljyruiskut, porat jne mukana. Pirun hyvää palvelua täytyy sanoa. Pitää kohta nikkaroida paikalleen.
mondeo sportback -01
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: mondeon penkin sähköinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Expire kirjoitti:Tilasin ebaysta myös tuon korjaussetin omaan mondeoon. Yllätyin kyllä kun oli suomenkieliset ohjeet ja öljyruiskut, porat jne mukana. Pirun hyvää palvelua täytyy sanoa. Pitää kohta nikkaroida paikalleen.
Katos kiva kun nostettiin niin huomasin itsekkin. Tosiaan itsellä 01 mondeo ja sama vika.. hurisee kyllä napista mutta penkki ei liiku mihkään. Voitko laittaa suoran linkin ebay sivulle mistä tilasit korjaussarjan niin laittelen tilaukseen ja keveemmällä paikoilleen. Kiitos.

Terv: joni
Vastaa Viestiin