Sanpool kirjoitti: ↑06 Tammi 2021 23:46
Aikanaan samalla ajoprofiililla/latausmahdollisuudella -08 1.8tdci webastolla toimi moitteetta..no se oli silloin se.Eipä siinä niin paljon sähköhienouksia ollutkaan.
Joo, mutta tuossa autossa ei ollutkaan vielä "älykästä latausta" vaan se pyrki lataamaan akun aina täyteen. Toisin kuin tämä nykyinen.
Lisäksi tuon virrankulutus oli murto-osa nykyisestä.
Täällä on paljon puhuttu ajoprofiilista ja sen vaikutuksesta.
Kokonaan on unohdettu muu auton käyttöprofiili.
Näille uusille MK4:lle pahinta myrkkyä on auton kanssa touhuaminen ilman että moottori käy.
Tämän olen maininnut täällä ennenkin mutta omien kokemusten mukaan esimerkiksi pesu ja vahaus, jossa auton ympärillä touhutaan pari kolme tuntia ovia aukoen syö akun varaustilasta suuruuluokkaa kolmanneksen.
Sama jos mökkireissua valmistellessa käydään illan mittaan viemässa autoon nyssäkkä kerrallaan niin siinä samalla huomaamattaan kulutetaan akku valmiiksi puolilleen. Siten aamulla webasto ei menekään päälle. Muistetaan nyt, että alkutilanteessa akussa on korkeintaan 80%. Siis jos systeemi toimisi edes suunnitellusti. Ja se webaston raja lienee 60%. Pelivaraa on siis optimaalisissa olusuhteissa parhaimmillaan 20%. Se tarkoittaa noin 14Ah !!
Kun tässä nyt kerran muisteltiin noita vanhanajan hyviä autoja niin lyödään paremmaksi:
Ikävä tulee sitä vanhaa Perkins-dieselillä varustettua Transittia, jossa ei ollut muita sähkölaitteita kuin starttimoottori ja hehkulamput.
Ei edes hehkutulppia, koska sekin homma hoidettiin imusarjan liekkihehkulla. Se toimi polttoaineella.
Pakkasella käytiin lisäksi painamassa ruiskutuspumpun kyljestä pakkosyöttö päälle. Siihenkään ei tarvittu sähköä. Moottorin sammutus suoritettiin vetämällä kojetaulusta mekaanista sammutusvipua. Eipä syönyt sammutussoledoidikaan turhaan ampeereita.
Oven aukaiseminen sytytti 5W sisävalon. Ei todellakaan 30A syöviä tietokoneita ja mittaristoja kosketusnäyttöineen.
Silloin ei kyllä ylläpitolaturiakaan oltu keksity.