Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Rusakko_ kirjoitti: 17 Tammi 2021 16:20 Tuohon hyvään latinkiin voi vaikuttaa sekin että ajoa tulee 6-7 päivänä viikossa, eikä akku pääse aivan täysin kylmettymään. Joillain autot seisoo monta päivää... en tiedä, mietin vain.
Olen samaa mieltä, että säännöllinen käyttö on hyvästä.

Omassakin autossa ennen päivityksiä kävi usein niin, että päivittäisessä ajossa kaikki toimi mutta sitten kun auto seisoi useamman päivän niin varaustaso putosi johonkin 40-50% tienoille. Ja sieltä sitä ei saanut millään nousemaan vaikka ajoi Suomen päästä päähän.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Mulla oli tänään auto pajalla lukkojen sekoilun takia. Kaikki ovet meni ihan randomilla täysin mykäksi. Ikinä ei aamulla tiennyt mikä ovi toimi ja mikä ei. Huollossa sanoivat, että viimekertanen bms kalibrointi ei ollut mennyt ”perille” ja tämä olisi myös syy lukkojen sekoiluun?? Noh se softa kalibrointiin uudellen tälläkertaa onnistuneesti. Kaikki pelaa toistaiseksi. Jopa ne lukot :roll:
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

AAR85 kirjoitti: 19 Tammi 2021 19:07 Mulla oli tänään auto pajalla lukkojen sekoilun takia. Kaikki ovet meni ihan randomilla täysin mykäksi. Ikinä ei aamulla tiennyt mikä ovi toimi ja mikä ei. Huollossa sanoivat, että viimekertanen bms kalibrointi ei ollut mennyt ”perille” ja tämä olisi myös syy lukkojen sekoiluun?? Noh se softa kalibrointiin uudellen tälläkertaa onnistuneesti. Kaikki pelaa toistaiseksi. Jopa ne lukot :roll:
Oiskohan mullakin sama että ei ole mennyt softa perille? Tänään oli mulle uutena oireena että tutkan äänet hävisi mittaristoon. Menee kokoajan vaan huonommaksi.. :roll:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

focst kirjoitti: 19 Tammi 2021 19:24
AAR85 kirjoitti: 19 Tammi 2021 19:07 Mulla oli tänään auto pajalla lukkojen sekoilun takia. Kaikki ovet meni ihan randomilla täysin mykäksi. Ikinä ei aamulla tiennyt mikä ovi toimi ja mikä ei. Huollossa sanoivat, että viimekertanen bms kalibrointi ei ollut mennyt ”perille” ja tämä olisi myös syy lukkojen sekoiluun?? Noh se softa kalibrointiin uudellen tälläkertaa onnistuneesti. Kaikki pelaa toistaiseksi. Jopa ne lukot :roll:
Oiskohan mullakin sama että ei ole mennyt softa perille? Tänään oli mulle uutena oireena että tutkan äänet hävisi mittaristoon. Menee kokoajan vaan huonommaksi.. :roll:
Mulla on uuden softan aikana pari kertaa äänet hävinneet mittaristoon mutta se on korjaantunut samantien ilman uudelleenkäynnistyksiä.
Samoin jos auto on seissyt useamman päivän niin on mennyt virransäästötilaan mutta akussa on silti ollut yli 75% varausta.
Tämähän on pelkästään hyvä, että alkaa pihistelemään käyttämättömyyden perusteella eikä vasta sitten kun akku on jo syöty puolilleen
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Eilisen perille menneen päivityksen/konfiguroinnin jälkeen s/s toimi -3 pakkasessa 2km ajon jälkeen ilman esilämmitystä. Postitiivista.

Tässä mietin, että tuo s/s toimi ensimmäisen bms remontin jälkeen 2-3viikkoa vaikka tuo päivitys/konffaus ei mukamas ollut mennyt perille asti. Olisiko tämä johtunut siitä, että olivat kumminkin tehneet bms resetin siinä samalla? Mutta siltin ihmetyttää, ettei tätä ennen edes miinuskaapelin irrotus akusta tuonut s/s takasin henkiin.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

AAR85 kirjoitti: 20 Tammi 2021 06:52 Olisiko tämä johtunut siitä, että olivat kumminkin tehneet bms resetin siinä samalla? Mutta siltin ihmetyttää, ettei tätä ennen edes miinuskaapelin irrotus akusta tuonut s/s takasin henkiin.
En enää muista tarkkaan tapahtimien kronologiaa kun tässä on näitä käänteitä riittänyt.
Mutta jossain välissä mullakin toiminta meni niin huonoksi että töpseliresetin ja akun irraallaan lataamisen jälkeenkin systeemi kalibroitui johonkin 50% lukemiin. Silloin ei tietenkään toimi "mikään"

Tämä korjaantui vasta kun vaihtoivat huollossa akun.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Baltic
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Helmi 2020 11:10

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Baltic »

Välikysymyksenä...
Onko joku syy, miksi käytätte s/s. Siis onko joku mitannut sille esim. kulutussäästöä reaalimaailmassa?

Saatanasta koko keksintö ja omasta otin sulakkeen irti, nii ei tarvi sitä nappulaa hakata joka tartin jälkeen.
Transit Custom 2.0 EcoB 96kW 2018
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

Baltic kirjoitti: 20 Tammi 2021 10:01 Välikysymyksenä...
Onko joku syy, miksi käytätte s/s. Siis onko joku mitannut sille esim. kulutussäästöä reaalimaailmassa?

Saatanasta koko keksintö ja omasta otin sulakkeen irti, nii ei tarvi sitä nappulaa hakata joka tartin jälkeen.
Harvalle se s/s toimimattomuus taitaa olla ongelma. Se on vain ensimmäinen oire virtaongelmista. Seuraavaksi lakkaa avaimeton kulku oviin toimimasta, Webasto lakkaa toimimasta, parkkitutkien äänet (ja muutkin) kattoo mittaristoon...
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Edellisessä autossa oli laskuri, joka seurasi s/s säästämää polttoainemäärää.
77 000 km / 4,5 vuotta = ~2 litraa taisi olla hyöty.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

PiuhaPoikki kirjoitti: 19 Tammi 2021 22:03
focst kirjoitti: 19 Tammi 2021 19:24

Oiskohan mullakin sama että ei ole mennyt softa perille? Tänään oli mulle uutena oireena että tutkan äänet hävisi mittaristoon. Menee kokoajan vaan huonommaksi.. :roll:
Mulla on uuden softan aikana pari kertaa äänet hävinneet mittaristoon mutta se on korjaantunut samantien ilman uudelleenkäynnistyksiä.
Samoin jos auto on seissyt useamman päivän niin on mennyt virransäästötilaan mutta akussa on silti ollut yli 75% varausta.
Tämähän on pelkästään hyvä, että alkaa pihistelemään käyttämättömyyden perusteella eikä vasta sitten kun akku on jo syöty puolilleen
Vielä tänäänkin äänet mittaristossa vaikka oli yön laturissa..Ja tätä vikaa ei ollut ennen bcm päivitystä. :thumbup:
On ne fordilla hyviä ton softan kanssa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Selvis tämäkin ei ole softa päivittynyt eikä päivittynyt nytkään vaikka pari kertaa yritettiin. Saa jatkaa ylläpitolaturin käyttöä. :evil:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Fixu »

focst kirjoitti: 22 Tammi 2021 16:54 Selvis tämäkin ei ole softa päivittynyt eikä päivittynyt nytkään vaikka pari kertaa yritettiin. Saa jatkaa ylläpitolaturin käyttöä. :evil:
Voiko toi softa tulla OTA:na? En ole huollosta saanut vieläkään yhteydenottoa, mutta webasto pelaa ja tänään S/S toimi heti lauhtuneella ilmalla. CA-moduuli vaihdettiin jo keväällä. Kovat pakkasetkaan ei pahentaneet tilannetta.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Fixu kirjoitti: 22 Tammi 2021 17:04
focst kirjoitti: 22 Tammi 2021 16:54 Selvis tämäkin ei ole softa päivittynyt eikä päivittynyt nytkään vaikka pari kertaa yritettiin. Saa jatkaa ylläpitolaturin käyttöä. :evil:
Voiko toi softa tulla OTA:na? En ole huollosta saanut vieläkään yhteydenottoa, mutta webasto pelaa ja tänään S/S toimi heti lauhtuneella ilmalla. CA-moduuli vaihdettiin jo keväällä. Kovat pakkasetkaan ei pahentaneet tilannetta.
Ei pitäis tulla bcm modulille ei ole tarjolla päivitystä se tulee tarjolle kun testerille kerrotaan oireet niin se antaa päivityksen jota ei virallisesti ole. Oli muuten vaihteeksi tcu modulillekin tarjolla uusi päivitys..ei tämä taida vieläkään lopullinen korjaus olla.. :roll:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

focst kirjoitti: 22 Tammi 2021 17:12 Oli muuten vaihteeksi tcu modulillekin tarjolla uusi päivitys..ei tämä taida vieläkään lopullinen korjaus olla.. :roll:
Tuleeko se OTA?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

PiuhaPoikki kirjoitti: 22 Tammi 2021 19:09
focst kirjoitti: 22 Tammi 2021 17:12 Oli muuten vaihteeksi tcu modulillekin tarjolla uusi päivitys..ei tämä taida vieläkään lopullinen korjaus olla.. :roll:
Tuleeko se OTA?
Se näkyi normaalisti päivityksenä eli uskoisin että tulee OTA päivityksenä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eikö noita uusia autoja voi enää edes parkissa pitää kun akku puutuu? kysyn kun en tiedä.
Äsken kävin veivaamassa vanhan etuveto Escofarkun käyntiin pellonpäästä kun piti katos lumesta putsata,ei ollu mitään akkuongelmia ei,että mitä lie nää nyky kikottimet,ja tuo seisonu tuolla jo ainakin pari kuukautta,kerran akku ladattu syksyn jälkeen,että ei hyvältä näytä tää nyky kehitys.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

focst kirjoitti: 22 Tammi 2021 16:54 Selvis tämäkin ei ole softa päivittynyt eikä päivittynyt nytkään vaikka pari kertaa yritettiin. Saa jatkaa ylläpitolaturin käyttöä. :evil:
Mitäs ne huollossa tuumaa kun takuun alaiseen autoon ei saa päivitettyä valmistajan julkaisemaa softaa?
Nostelee käsiään?

Jotenkinhan tuo on ratkaistava.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

PiuhaPoikki kirjoitti: 23 Tammi 2021 20:30
focst kirjoitti: 22 Tammi 2021 16:54 Selvis tämäkin ei ole softa päivittynyt eikä päivittynyt nytkään vaikka pari kertaa yritettiin. Saa jatkaa ylläpitolaturin käyttöä. :evil:
Mitäs ne huollossa tuumaa kun takuun alaiseen autoon ei saa päivitettyä valmistajan julkaisemaa softaa?
Nostelee käsiään?

Jotenkinhan tuo on ratkaistava.
Ilmeisesti selvittely jatkuu ensi viikolla. Nyt ei voineet kun levitellä käsiä. ;)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Rusakko_ kirjoitti: 17 Tammi 2021 16:20
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Tammi 2021 14:39
Ei sinne viittätoista ampeerituntia mennyt.
Kun akku täyttyy niin virta pienenee. Viimeiset ampeeritunnit valuvat hitaasti.
Näin arvelinkin. Defa näytti vihreätä, että kai se suht täysi oli, mutta olisko lataus lähteny vähän ylikin 80 % kapasiteetin. Tosin 1,5h latausaikaan liittyy max 15 min heitto.
Joka tapauksessa auton lataus toimii kuten smartchargen on oletettavasti suunniteltukin toimivan. Ja webasto pelittää.

Tuohon hyvään latinkiin voi vaikuttaa sekin että ajoa tulee 6-7 päivänä viikossa, eikä akku pääse aivan täysin kylmettymään. Joillain autot seisoo monta päivää... en tiedä, mietin vain.
Törmäsin sattumalta defan sivuilla seuraavaan lauseeseen:
" lyijyakun ominaisuus on, että se pystyy ottamaan hyvin nopeasti 80-85% varauksesta vastaan, mutta loppu 15-20% varautuu suhteellisen hitaasti, noin 8-16 tunnissa, akun koosta riippuen. Akku itse vastustaa varauksen vastanottoa, joten suurin osa akuista ei ole koskaan täyteen varattuja."


Jos siis käytetään 2h kellokytkintä ja ylläpitolaturia niin ei ole mitään mahdollisuuttakaan saada akkua täyteen.
Olisko tämä lyijyakun ominaisuus myös selitys sille miksi nämä autojen älykkäät lataussysteemit lopettavat lataamisen juuri tuossa 80-85% tienoilla.

Se defa taitaa sytyttää vihreän ledin noilla haminoilla mutta jatkaa silti lataamista pyrkien kohti täyttä.

Vastaavasti Ctec sanoo:
"Nyrkkisääntö on, että 80 % latauksesta tapahtuu ensimmäisessä vaiheessa. Kaikki yksinkertaiset säädellyt akkulaturit alentavat jännitettä, kun 14,4 V:n jännite on saavutettu, mutta viimeisen 20 % prosentin lataamiseen voi tällöin mennä viikkoja."


https://www.ctek.com/fi/koulutus/laturin-toiminta
https://www.heater.fi/fi/energia/defa-s ... turit.html
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Edellä mainittuja juttuja kun lukee (ja esim Vartan sivuilta), niin jää olo, että lähtökohtaisesti kaikki auton omat laturit ja ylläpitolaturit lataavat akun vain n. 85 % ja tällöin esim Defa ilmoittaa vihreällä valolla että täysi. Näin siis etenkin StartStop ja ties minä jarruenergiantalteenottojärjestelmien aikana, missä akussa pitää olla kapasiteettia 85 % molempiin suuntiin. Ja mm. tätä rajapintaa BMS valvoo.

Ecosyistä on fiksua lopettaa autonlataus 85 %, koska loppuaika kuormittaa vain laturia kohtuuttoman pitkällä latausajalla ja kuulostaa, ettei "pöljällä" laturilla 100 % pääsekään.

Varsinaisesti 100 % ei mitään järkeä ole, kun ajossa se laskee parhaimmillaan muutamissa minuuteissa 85 %, jolloin auton lataus vasta käynnistyy.

AGM akut kestää ja ovat perinteisiä akkuja suorituskykyisempiä laajemmalla käyttöalueella, joten niitä kai kaikki akut nykyään, koska kaikissa alkaa SSt olla. Toinen apu olisi isomman Ah akku, mutta ne ei tahdo mihinkään mahtua. Ainakin ennen myytiin syväpurkausakkuja (esim Optima), mutta niitä kai kaikki nykyään.


Olis mielenkiintoista kokeilla miten kauan Defa lataa päivittäisten ajojen (missä oletan akun olevan 85 % ajon päätyttyä, koska en SS käytä ja ajoaikakin min 30 min) jälkeen, mutta en koskaan jaksa jäädä sitä odottamaan. Aluksihan se ei esitteenkään mukaan juuri lataa vaan puuhaa omiaan.

Toinen juttu onkin teidän muutaman muun kokemukset, joilla ei SS tai webasto toimi.

(nyt kun mietin, niin ei tässä tekstissä mitään muuta taida olla kuin oman päänsisäistä järkeilyä)
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Rusakko_ kirjoitti: 27 Tammi 2021 05:44 Varsinaisesti 100 % ei mitään järkeä ole, kun ajossa se laskee parhaimmillaan muutamissa minuuteissa 85 %, jolloin auton lataus vasta käynnistyy.
Toisekseen, ei me niillä prosenteilla mitään tehdä vaan käytettävissä olevilla ampeeritunneilla.
Ja niitähän oli ideaalitilanteessakin webastolle käytettävissä 14Ah. (20% / 70Ah)

Kokeilin illalla vielä sellaista, että siinä vaiheessa kun defa sytytti vihreän ledin niin auton oma valvonta sanoi 82%.
Pihtimittarilla laturin johdosta mitattuna akkuun ei mennyt enää oikeastaan mitää.

Kaivoin sitten kaapista vanhemman laturin jossa ei sen kummempaa älyä ole. Se vain ilmoittaa ledeillä 10% välein latauksen tilanteen.
Laturissa mainitaan erikseen, että ei sovellu ylläpitolataukseen vaan on irrotettava kun "MAX" led syttyy.

Tämä laturi alkoi tuupata 4A /16V siitä mihin defa oli lopettanut.
Neljän tunnin jälkeen "MAX" led syttyi. Virtaa meni edelleen 1,6A.
Irrotin laturin ja käynnistin auton: 87%

Kyllä nuo edellä lainatut laturivalmistajien jutut taitavat pitää paikkansa.
Ja tuo oman auton akunvalvonta toimii nyt oikein. Se on tärkeintä :thumbup:

Ps. Ainoa mikä tässä vielä närästää on se, että kun varausprosentti on saatu keinoteltua tuonne lähelle 90% niin järjestelmä tulee mustasukkaiseksi ja kateuksissaan alkaa purkaa akkua 15-20A virralla.
Pakkasella se ei ryhdy moiseen tunteenpurkaukseen mutta nyt nollakeleillä näin tapahtuu. Se saa tyydytyksen vasta kun 80% lähestyy. Todella smart.
Jos se pysyisi koko ajan "slow regen" moodissa (13,4V) niin akku ei turhaan purkautuis.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Tammi 2021 09:02
Rusakko_ kirjoitti: 27 Tammi 2021 05:44 Varsinaisesti 100 % ei mitään järkeä ole, kun ajossa se laskee parhaimmillaan muutamissa minuuteissa 85 %, jolloin auton lataus vasta käynnistyy.
Toisekseen, ei me niillä prosenteilla mitään tehdä vaan käytettävissä olevilla ampeeritunneilla.
Ja niitähän oli ideaalitilanteessakin webastolle käytettävissä 14Ah. (20% / 70Ah)

Kokeilin illalla vielä sellaista, että siinä vaiheessa kun defa sytytti vihreän ledin niin auton oma valvonta sanoi 82%.
Pihtimittarilla laturin johdosta mitattuna akkuun ei mennyt enää oikeastaan mitää.

Kaivoin sitten kaapista vanhemman laturin jossa ei sen kummempaa älyä ole. Se vain ilmoittaa ledeillä 10% välein latauksen tilanteen.
Laturissa mainitaan erikseen, että ei sovellu ylläpitolataukseen vaan on irrotettava kun "MAX" led syttyy.

Tämä laturi alkoi tuupata 4A /16V siitä mihin defa oli lopettanut.
Neljän tunnin jälkeen "MAX" led syttyi. Virtaa meni edelleen 1,6A.
Irrotin laturin ja käynnistin auton: 87%

Kyllä nuo edellä lainatut laturivalmistajien jutut taitavat pitää paikkansa.
Ja tuo oman auton akunvalvonta toimii nyt oikein. Se on tärkeintä :thumbup:

Ps. Ainoa mikä tässä vielä närästää on se, että kun varausprosentti on saatu keinoteltua tuonne lähelle 90% niin järjestelmä tulee mustasukkaiseksi ja kateuksissaan alkaa purkaa akkua 15-20A virralla.
Pakkasella se ei ryhdy moiseen tunteenpurkaukseen mutta nyt nollakeleillä näin tapahtuu. Se saa tyydytyksen vasta kun 80% lähestyy. Todella smart.
Jos se pysyisi koko ajan "slow regen" moodissa (13,4V) niin akku ei turhaan purkautuis.
Olin jotenkin ajatellut, että Defa hoitaa 100 %:iin. Ei näköjään hoida :) Mutta hyvää tutkimustyötä sinulta ja ihan järkeen käypääkin, kiitän omalta osaltani.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Pitkäänhän tuo toimi männävuoden päivityksen/huollon jälkeen.
Tänään ei lähtenyt weba käyntiin, akun varaustaso alhainen.
Jännä homma, kun auton käyttö on pysynyt samanlaisena.

Kaitse täytyy tällä paskalla sinnitellä ensi syksyyn, kun ollaan jo kohta kevään puolella.
Sitten ympärivuotiseen käyttöön sopiva auto alle (japanilainen, kuten kaikki autot ennen tätä).
Vatun kesäauto.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

Luin jokseenkin kokonaan tämän ketjun ja joudun silti kysymään, että miten nämä latausongelman oireet näkyy jos niitä on ? Useimmilla näyttäisi olevan Webasto käytössä ja se ei sitten toimi, eikä stop/start? Kysyn koska tässä omassa 5tkm Pumassa on kyllä jotain oiretta. Esim Sync ilmoittaa joskus että se menee virransäästötilaan kun auto ei ole käynnissä. Stop/start ei mennyt tänään päälle (-4), yleensä menee ja asensin aiemmin molempiin autoihimme Defa ylläpitolaturin johdon valmiiksi akkuun ja se näyttää oikestaan aina keltaista lediä, mikä tarkoittaa vajaata akun varausta (12.2-12.4V mitattu). Vaikka lataisi 4h 4A laturilla ja se näyttää että täynnä on, niin seuraavana päivänä Defa piuha vilkuttaa taas oranssia lediä. 2-autossa se näyttää vihreää, siinä on kyllä ihan uusi akku. Eli kuulostaako tämä BMS moduuli oireilulta ?
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Rusakko_ kirjoitti: 27 Tammi 2021 16:41
PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Tammi 2021 09:02

Toisekseen, ei me niillä prosenteilla mitään tehdä vaan käytettävissä olevilla ampeeritunneilla.
Ja niitähän oli ideaalitilanteessakin webastolle käytettävissä 14Ah. (20% / 70Ah)

Kokeilin illalla vielä sellaista, että siinä vaiheessa kun defa sytytti vihreän ledin niin auton oma valvonta sanoi 82%.
Pihtimittarilla laturin johdosta mitattuna akkuun ei mennyt enää oikeastaan mitää.

Kaivoin sitten kaapista vanhemman laturin jossa ei sen kummempaa älyä ole. Se vain ilmoittaa ledeillä 10% välein latauksen tilanteen.
Laturissa mainitaan erikseen, että ei sovellu ylläpitolataukseen vaan on irrotettava kun "MAX" led syttyy.

Tämä laturi alkoi tuupata 4A /16V siitä mihin defa oli lopettanut.
Neljän tunnin jälkeen "MAX" led syttyi. Virtaa meni edelleen 1,6A.
Irrotin laturin ja käynnistin auton: 87%

Kyllä nuo edellä lainatut laturivalmistajien jutut taitavat pitää paikkansa.
Ja tuo oman auton akunvalvonta toimii nyt oikein. Se on tärkeintä :thumbup:

Ps. Ainoa mikä tässä vielä närästää on se, että kun varausprosentti on saatu keinoteltua tuonne lähelle 90% niin järjestelmä tulee mustasukkaiseksi ja kateuksissaan alkaa purkaa akkua 15-20A virralla.
Pakkasella se ei ryhdy moiseen tunteenpurkaukseen mutta nyt nollakeleillä näin tapahtuu. Se saa tyydytyksen vasta kun 80% lähestyy. Todella smart.
Jos se pysyisi koko ajan "slow regen" moodissa (13,4V) niin akku ei turhaan purkautuis.
Olin jotenkin ajatellut, että Defa hoitaa 100 %:iin. Ei näköjään hoida :) Mutta hyvää tutkimustyötä sinulta ja ihan järkeen käypääkin, kiitän omalta osaltani.
Kun eri auto/akku -yhdistelmiä riittää, niin auton oma ilmoitus prosenteista taitaa olla aika arvausta todellisuuteen. Akkuhapon mittaus lienee kaikkein varmin tapa todeta ne prosentit, mutta nykyakuissa aika vaikea toteuttaa.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin