Fordin ruostekorjaukset

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Förd
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2008 18:29

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Förd »

Tuossa on aika helppo tehdä yksinkertainen virhe eli tököttiä sivellessä ei paina tarpeeksi kovaa peltiä vasten, jolloin tökötti menisi varmasti kaikkiin uriin. Jos vain lepsusti sivelee, niin pois pestessä näkee edelleen vähän ruostetta urissa eli se ei ole mustunut. Jos tätä ei huomaa ja lähtee maalailemaan päälle, niin koko ruosteenpoisto on jo siinä vaiheessa mennyt kiville.
Förd
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2008 18:29

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Förd »

Mitenhän tuon lakan kanssa oikein pitää ajoittaa päälleveto? Eilen vedin testipellille Car-Repin tavarat järjestyksessä kaksi vetoa per purkki:

Happopohjamaali
-> 15min
pohjamaali primer
-> 15min
värimaali
-> 15min
lakka

Toiselle reunalle testipeltiä jätin laittamatta lakkaa ollenkaan.

Nyt sitten tökin maalipintaa meisselillä ja lakkaosan maali irtosi halkeilemalla todella helposti pellistä irti. Ilman lakkaa oleva maali sen sijaan oli tiukasti kiinni. Ilmeisesti siis lakka tuli vedettyä ihan liian aikaisin maalin päälle ja se kusi kaikki kerrokset. Nyt lakka siis tuntuu sulattavan kaikki kerrokset mössöksi. Mikähän on järkevä aika odottaa maalin kuivumista ennen lakkaamista?

Teen vielä testin uudelleen ja vedän lakkaa neljään eri kohtaan 2h, 4h, 6h, 8h väleillä ja katson, vieläkö halkeilee.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Förd kirjoitti: 04 Kesä 2020 15:43 Mitenhän tuon lakan kanssa oikein pitää ajoittaa päälleveto? Eilen vedin testipellille Car-Repin tavarat järjestyksessä kaksi vetoa per purkki:

Happopohjamaali
-> 15min
pohjamaali primer
-> 15min
värimaali
-> 15min
lakka

Toiselle reunalle testipeltiä jätin laittamatta lakkaa ollenkaan.

Nyt sitten tökin maalipintaa meisselillä ja lakkaosan maali irtosi halkeilemalla todella helposti pellistä irti. Ilman lakkaa oleva maali sen sijaan oli tiukasti kiinni. Ilmeisesti siis lakka tuli vedettyä ihan liian aikaisin maalin päälle ja se kusi kaikki kerrokset. Nyt lakka siis tuntuu sulattavan kaikki kerrokset mössöksi. Mikähän on järkevä aika odottaa maalin kuivumista ennen lakkaamista?

Teen vielä testin uudelleen ja vedän lakkaa neljään eri kohtaan 2h, 4h, 6h, 8h väleillä ja katson, vieläkö halkeilee.
Lakka vedetään värimassan päälle kun massa on matta, yleensä kuitenkin valmistaja ilmoittaa minkä ajan kuluttua värimassan päälle saa lakan vetää. Mipan WBC-värimassan päälle lakka vedetään 20 min. odottelun jälkeen, mutta tämä vain kyseisen maalin ohje. Joka tapauksessa värimassaa ei hiota eikä anneta kuivua "umpeen" vaan lakka tulee wet-on-wet- tyyliin. Sen sijaan tuon tartuntapohjamaalin kannattaisi antaa kuivua kunnolla ja tehdä välihionta 800-paprulla tai harmaalla karhuntassulla, jonka jälkeen vasta värimassa+lakka.

Alla muutama linkki omista säädöistä, joista olen yrittäny suht. tarkkaan kertoilla miten oon tehny (hionnat, maalit, kerrokset, tyylit jne) :)

http://www.borehammer.net/omegab2_prokkis2.htm

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta4.htm
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Förd
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2008 18:29

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Förd »

Onko se siis ok, että lakka tavallaan sulattaa uudelleen sen jo vedetyn pohjamaalin ja värin? Tuossa nyt tehnyt lisää testivetoja, niin vaikka on antanut pohjamaalien kuivaa sen verran (30min), ettei mene meisselillä kovin naarmuille, niin siihen kun vetää värin ja lakan, on pohjamaalikin pehmentynyt. Kyllä se lopulta sitten taas kovettuu, mutta kärsiiköhän tuossa pohjamaalin kontakti peltiin tms.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mun mielestä lakan ei kuulu sulattaa värimassaa, eikä myöskään pohjamaalia, jos värkit on toisiinsa soveltuvia. Itse antaisin sen pohjmaalin kuivaa ihan kovaksi, jotta voi hioa sen ennen värimassaa. En tosin ole ihan varma millasita car repin lakkaa käytät(?), niitähän on 1k ja 2k, lukee purkissa kaiketi, sillä jos vedät 2k lakan 1k pohjamaalien päälle, niin hyvin suurella todennäköisyydellä korkkaa/hilseilee, kokemusta on.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Förd
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2008 18:29

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Förd »

No sitten en tajua, miksi lakka käyttäytyy noin.

Pohjana on joko: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000702 ... maa-500-ml
tai https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000545 ... ali-400-ml
Näitä siis molempia kokeillu pohjalla mutta ei samaan aikaan.

Näiden päälle sitten: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000542 ... maa-500-ml

Värinä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000333 ... 0300-400ML

Ja lakkana: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000552 ... akka-500ml
Olen kyllä harkinnut 2k-lakan hankkimista.

Ärsyttävää kun ei tiedä yhtään, että miten näitä pitäis nyt vedellä kun purkkien ohjeilla lakka pehmentää koko kerroksen. Ehkä pitää antaa pohjien kuivua monta tuntia ja kokeilla sitten. Tuskin ne liian kuivaksi menee kun sekään ei ilmeisesti hyvä?
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pohjamaali ja primerit saa kuivua päiviä vaikka viikonkin silloin kun teet välihionnan. Jos käytät tuota ensinnä linkittämääsi 2k pohjamaalia, niin sen päälle ei välttämättä tarvitse vetää toista primeriä, mikäli harmaa sävy on joka tapauksessa tarkoitus säilyttää pohjissa.

Ainoastaan happopohja taitaa olla siinä määrin v-mäinen että vaati jotain väliin ennen pintamaaleja. Tämä vähän mutua tosin kun en oo hapolla maalaillut koskaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Förd
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2008 18:29

Re: Fordin ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Förd »

Mietin vain, että meneeko noista pohjamaaleista kosteus läpi peltiin asti vai tukkiiko ne pinnan tarpeeksi hyvin. Netti on täynnä kaikkia höpinöitä ja jotain mainintaa tuollaisestakin oli. Kesäyöt meinaa olla vähän kosteita. Jos ei mene, niin voisihan sitä kuivattaa pohjia vähän pidempäänkin.
Vastaa Viestiin