Talvirenkaiden valintaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Pelkkiä kitkarenkaita olen ostanut talvikäyttöön vuodesta 2003 lähtien. Nyt on alla toista talvea Goodyear Ultra Grip Ice 2 sarja.

Neliveto-TT:ssä on alla Goodyearin nastat - edellinen omistaja oli laittanut uudet Goodyearit alle viime talvena enkä raaskinut heittää niitä menemään kitkojen tieltä. Seuraavat tulevat siinäkin olemaan kitkat.
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Savan kitkoilla on nyt koettu kaikki mahdollinen mitä Suomen talveen mahtuu. Varmasti vielä parempiakin on mutta ei näistä kyllä mitään puutu. Pakkaskelillä jäällä tarraa yllättävän hyvinkin ja tuntumä säilyy. No olihan tässä jäätä ja vesikeliä ja liukasta oli. Jarruttaessa puuttui se turvallinen nastojen rahina :lol:

Mutta summasummaarum mielestäni ansaitsee ominaisuuksista 4/5 arvosanaksi. Hinta laatu 5/5 eli jatkoon!
miccomus kirjoitti: 11 Helmi 2021 21:19 Minä nyt kumminkin kaivelin testidataa esille ja totesin, että kyllä Savaa alle ja kaasua 8-)
Eli pistin Sava Eskimo Ice kitkarenkaita kierroksen tilaukseen. Ja kyllä just noita DOT17 koska totesin että ovat 3-4 vanhat eikä ne nyt varastoinnissa ihan sekunnissa happane ja jos noilla sen pari talvea sekä yhden pitkän kevään ajelee niin ovat todellakin hintansa arvoinen sijoitus.
Onko hyviä ehdotuksia allelaittoon vanteille? Sijainti vois olla länsi-vantaan ja nurmijärven väliltä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mä otin hankookit i spiket ja on niin hyvät että.
Hiljaset, pitää hyvin. Hyvä ajaa. Halvat. 6/5.
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja hke »

Focus STssä alla uudehkot Hankookin nastat, Mazdassa kolmatta talvea Nokian nastat, alkavat olla jo liukkaat. Seuraavaksi talveksi uudet.
Muutaman kerran olen ajanut kitkoilla ja ohjauksen vetely on häirinnyt paljon. Pito vaatinee pehmeämmän rakenteen?
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mulle tuli myös pari uusia Hankookin i*Pikejä taka-akselille, samaa merkkiä ennestäänkin ollut, ei pahaa sanottavaa, ja mulle tärkeintä että kestävä runko. Suottaa ostaa kalliimman brändin kumeja pidon vuoksi jos runko hajoaa ennemmin kuin että renkaan pinta kuluu loppuun, tai ainakin tulee kalliiksi :D

EDIT: Nyt tuli oikeeseen topicciin tämä posti...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo tuli vuosikaudet käytettyjä conteja mutta ne tuppas kulumaan ihan silmissä ja sitten jostain petti vielä runkokin kun pintaa oli jäljellä.
Hinta lähes tupla hankookkiin joten ostelkoot muut niitä.
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja hke »

Aiheeseen liittyen;
Eka auto oli 80 luvulla Datsun 100a jonka mukana tuli nastarenkaat (se on ihan sama mitkä talvella alla viisaammat sanoivat). No Mannerheimintiellä vältin täpärästi peräänajon ajamalla korokkeelle koska vauhti ei hidastunut. Menin rengasliikkeeseen ja ostin uudet Nokian nastat ja tuntui että tuli kesäkeli. Siitä lähtien max 3 talvea renkailla ja vaihtoon. Nastallisia olleet mutta sama juttu olisi kitkoilla.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Viimetalvi contin nastoilla ja ei vakuuttanut vaikka ihan uudet oli kun auton mukana tuli. Nyt taas tutut ja turvalliset kitkat. Triangel merkkiset ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen pitooon. Väittäisin että jokapaikassa parempi kuin noi nastat.
Kokona 225/18
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mulla tuli Omegaan kesälle varasarjaksi (tuntui Kapseneissa urasyvyys hupenevan silmissä mun ajotyylillä :roll: :D ) myös Trianglet jotka oli vähän käytetyt ja yhden kesän olleet tyypillä jolta sain ne. Kietaistiin duunikaverin kanssa piruuttaan ne noille GM-muotopelleille, heitot oli luokkaa 20g ennen tasapainotusta eli viittaisi että aika hyvä runkoisia ovat nekin, vaikkei hinta päätä huimaakaan.

Se että 80-luvulla Nokia oli se rengas, ei ehkä ihan suoriltaan ole tähän päivään peilattavissa :roll: Niissähän on hitosti runkovikaa nykyään, ja mua ainakin ottais pannuun jatkuvat tärinät ja luikertelut, sen sijaan että vähän ennakoi jarrumatkan suhteen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

miccomus kirjoitti: 13 Helmi 2021 15:16 Omaa kommenttia sivuten että jos metrejä tiellä tulisi vähänkin enemmän niin ostaisin Contin kitkat. Niistä on vain hyvää kokemusta!
Continentalin kitkat ne on minullakin, tosin jo useamman vuoden vanhat. Huippurengas. :thumbup: Aiemmin oli Goodyearin kitkat ja hyvät nekin. Katson rengasvertailuja alan lehdistä ja kun on 15-tuumaiset pyörät, ei ole järkeä ottaa 50 - 100 euron säästön takia kiinankumeja.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Talvirenkaiden valinta (tai ainakin alle laitot!) ovat hyvin ajankohtaisia... joten nosto vanhaan ketjuun :)

Viikko takaperin tuohon emännän Fordiin (Kuga) heitin alle jo muutaman vuoden vanhat Bridgestonen Blizzak -nastarenkaat.
Nuo siis olleet jo tullessa meille, renkaat toimineet hyvin, mutta ongelma on maalia kesivät tarvikevanteet... :cry:
Nyt tuosta oli mahdollisesti tullut uutta haittaa, koska varastosta kaivetuista renkaista 2 oli kesän aikana tyhjentyneet.

Noh, 2.5 kiloa painetta sisään ja renkaat alle, ei kuulunut mitään sihinää tms. Noh, sitten oli ma-to työreissussa ja tuo Fordikin
oli päivittäin ollut ajossa... Perjantaina emäntä lähti sitten aamuhämärässä töihin, ja oli sitten ihmetellyt kun auto "puoltaa" vahvasti:
Pääsi n. 1km ja siitä kääntyi kotiin päin, kotipihassa ajoikin sitten jo käytännössä vanteella :oops: Rengas oli tipahtanut jo vanteen huuleltakin...

Noh, onni onnettomuudessa, netistä bongasin 2kpl uuden karheita Michelinin nastarenkaita tätä aika eksoottista Fordin (215/60 R17) kokoa ja rengastyötkään eivät maltaita maksaneet... Nyt on sitten edessä Michelinit ja takana Bridgestonet, mutta täytyy vielä vähän jääkelillä testata että olisiko syytä vaihtaa "suositusten mukaan" nämä uudemmat ja paremmat taakse (vastustan tuota suositusta sikäli että eturenkaat jarruttaa varmaan 70% ja toisaalta toimivat ABS:t yms. pitäisi kyllä pitää autoa riittävän suorassa jarruttaessakin. Toisekseen edessä ne kuluvatkin nopeammin..)

Muista renkaista kokemuksia:
- Omaan ostin PIRELLI Winter Ice Zero 2:t - tässä uudemmassa versiossa nastojen määrä kasvoi jotain +30% Huippurengas, hinta kuitenkin hieman alempi kuin noilla testivoittajilla kuten Nokian ja Continental. Olen ollut varsin tyytyväinen (nyt taitaa alkaa jo 3. talvi näillä?)

- Tyttären autoon ostin vuosi sitten joululahjana Linglongin nastarenkaat - olin kiinalaiseen vähän skeptinen ennalta, mutta monin verroin paremmat nämäkin kuin kuluneilla nasteilla olleet ja korputtuneet Nokian renkaat... Ajo kun on mm. kadunkulmissa liukastelua, ja tuossa puree nasta hyvin :D
deezer
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja deezer »

Fiestassani (Titanium X) on sen vakio-talvivanteilla 195/50/16 -nastarenkaat. Tuo koko on ilmeisestikin kohtuullisen harvinainen. Onko kyseinen koko korvattavissa jollakin muulla, eli olisivatko esim. 195/55/16 -renkaat lailliset? Olisiko jotain käytännön ongelmia luvassa?
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Se kannattaa mennä kokeilee niitä kitkoja sinne sivuteille,tässä meilläkin olis hyvä mäki mistä tulla pihaan ja samalla kääntyä.
Se voi siellä yllättää on ihan toista kun ajelee sulia pääteitä missä penkat leveellä,monesti olen kuulutellu niitä kavereita kylään joilla kitkat,kummasti ei oo näkyny...mikä lie?
Pääsiäisenä ei olis uudella autolla päässy edes pihaan kun kauhea monttu sisääntulo kohdassa joutu kauhalla tasottelee.
Että olosuhteet on Suomessa aika vaihtelevia,tässäkin tämä talvi näytti jälleen että liukasta on!
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No eipä ole ollut ongelmia kitkoilla herrakansan autolla takavedon kanssa. Hyvin on pihaan päässyt vaikka ei aina ole edes aurattu. Ei sitä täällä syrjässä aura ehdi, toista kilometriä saa mennä on mutkaan ylämäkeä pohjaa myöden välillä tai vähintään sen oman tien 500m
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja hpford »

Eikös kitkat ole just lumella jopa parempia kuin nastat, ongelma on enemmän jääkeli.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kyllähän kitkat lumella pitää,tuosta jääkelin pidosta tahtosin ittekkin tietoja,en torppaa niiden pitoa kuitenkaan juuri sen vuoksi kun itsellä ei ole ollu,sillon ei passaa puhua puolesta eikä vastaan.
Tosin on muuttunu niin renkaat kuin autotkin nythän on jo vaikka mitä avustimia autoissa,itsella taas sellasia autoja ei ole niin ei vois vertaillakkaan.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Itellä on ollut parissa autossa ostettaessa kitkat.
Muutaman pelottavan jääajo kokemuksen jälkeen vaihtuivat äkkiä nastoihin ja kitkat ajettiin muutamana kesänä loppuun.
Sitä kun ajelee jääkelillä 40kmh kohti t risteystä ja 100m ennen toteaa ettei jarrut vaikuta mitään muuta kuin polkimen tärinään ja penkka vaan lähestyy....onneksi oli pehmeä penkka eikä risteävää liikennettä.

Suurimman osan talvea toimi ihan hyvin...mutta sitten tulee joskus se jääkeli...
Kitkailu on vähän kuin venäläistä rulettia Glock 17 kanssa. ;)
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No sit on varmaan kauhean hyvä tuuri kun 15v ajanut kitkoilla vallan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
Nykyisessä autossa oli uudet continentalit nastat alla ostettaessa ja niin surkeita renkaita ei ole miesmuistiin ollut.
Luulin että nyt on kunnon kumit kun laatua ja kaikkea. Eihän ne nastat juuri enään tule edes ulos renkaasta. Edellisen talven liukastelin niillä ja nyt on taas kitkat ollut alla.
Moderni kitka toimii loogisesti kaikilla keleillä, jopa jäällä.
En huomannut jäällä juuri mitään eroa contin nastojen ja kitkojen välillä. Lumella kitkat vie aivan eri tavalla autoa.

Ainakin itselle nykyiset nastat oli suuri pettymys.

Paras rengas jäällä on ollut Green diamond missä on kovametalli rouhetta seoksessa, ne vaan ei ole testeissä pärjännyt kun vaativat 2000-3000km ajoa että alkavat olemaan parhaimmillaan kun se rouhe tulee kunnolla esiin.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mk1escos kirjoitti: 18 Huhti 2023 08:49 Moderni kitka toimii loogisesti kaikilla keleillä, jopa jäällä.
Myös ikivanha nastaton nasta toimii loogisesti kaikissa talvikeleissä, pidon absoluuttinen määrä vain on erilainen eri renkailla.

Eli kesärengas talvikelissä on ihan holtiton, kun sen sivuttaispito on nolla. Huonokin talvirengas omaa selvästi paremman sivuttaispidon ja sitten se absoluuttinen pysähtymismatka vaihtelee renkaan laadun ja tyypin mukaan.

Eli minun inputti tähän ikiaikaiseen kitkat vs. nastat keskusteluun on se, että ihan sama kumpaa käyttää. Kummassakin on hyviä puolia ja jokainen sitten arvottaa mikä on itselle tärkeää. Olennaista on, että talvirenkaat on ja ne ovat omaan ajoprofiilin sopivat.

Oma kokemus perustuu siis kolmen renkaan taktiikkaan, jossa on kesät ja nastat ja välissä sitten jotain talvilaillista mitä sattuu olemaan. Välikelin rengas menee alle syyskuulla ja vaihdan kunnolliset talvirenkaat sitten kun talvi tulee ja välillä täällä eteläsuomessa ajelen läpi talven niillä välikelin kumeilla. Ne ovat tyypillisesti vanhat nastat jotka on korvattu tuoreemmilla ja nypitty nastat pois. 15 vuotias nastaton nastarengaskin on ihan looginen talvirengas ja on mennyt talvia, etten ole niitä parempia edes kaivannut alle.

Nykyaikainen nastarengas on koko ajan lähestynyt ominaisuuksiltaan kitkarengasta, eli samanlaista lamellia niissä nastoissa nykyään on kuin kitkassakin. Eli nastat ovat lähinnä kitkarenkaita jonkinlaisella lisänastoituksella. Jokainen sitten miettii mikä on itselle sopivaa, minulla se on jonkinlainen sekä/että ratkaisu. Renkaanvaihto vie minun elämässä aikaa noin puoli tuntia, jos sellainen menee muutaman kerran vuodessa ylimääräisenä se ei haittaa mitään.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tikola kirjoitti: 18 Huhti 2023 08:59
Mk1escos kirjoitti: 18 Huhti 2023 08:49 Moderni kitka toimii loogisesti kaikilla keleillä, jopa jäällä.
Myös ikivanha nastaton nasta toimii loogisesti kaikissa talvikeleissä, pidon absoluuttinen määrä vain on erilainen eri renkailla.


Nykyaikainen nastarengas on koko ajan lähestynyt ominaisuuksiltaan kitkarengasta, eli samanlaista lamellia niissä nastoissa nykyään on kuin kitkassakin. Eli nastat ovat lähinnä kitkarenkaita jonkinlaisella lisänastoituksella. Jokainen sitten miettii mikä on itselle sopivaa, minulla se on jonkinlainen sekä/että ratkaisu. Renkaanvaihto vie minun elämässä aikaa noin puoli tuntia, jos sellainen menee muutaman kerran vuodessa ylimääräisenä se ei haittaa mitään.
Täysin samat kokemukset ja nyt juuri vaihdettu Michelinin nastarenkaat pois jotka ovat vaan parantuneet vanhetessaan kun nastat ovat lähteneet irti tai kuluneet olemattomiksi. Rengas on erittäin hyvä, hiljainen ja johdonmukainen käytökseltään ajaa. Paras talvirengas koskaan.

Renkaiden ikää en muistanut katsoa mutta muistaakseni DOT on vuodelta 2016. Autolla on ajettu näiden talvirenkaiden aikana kokonaisuudessaan
100 000km josta talvirenkaiden osuus ehkä 40 000km - 45 000km.
Pintaa on jäljellä reilusti.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Kitkat vai nastat on aika hedelmätöntä keskustella, ellei kerro sijaintiaan maassa. Eteläisessä ja lounaisessa Suomessa nastoilla ei ole montaa viikkoa tarvetta kun mustaa asfalttia on alla. Keski-Suomen tilanne on varmasti toinen. Mulla oli duunipakussa 20 vuotta kitkat, samoin Mondeossa 10 vuotta. Rannikolla tuli hyvin toimeen, eikä tarvinnut kuunnella rahinoita ja vaihtamisen hetkikin oli vapaampi vaikka kitkoilla ajoi pidempäänkin.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

Juuri näin - tarrasin tuohon "moderni kitka toimii loogisesti" lauseeseen. Oma kokemus on tosiaan, että mikä tahansa jokseenkin kelvollinen talvirengas on talvella looginen ja johdonmukainen, jopa ne ihan loppuunajetut. Kesärengas ei ole talvikelissä johdonmukainen vaan se sivuliuku lähtee jokseenkin koska tahansa, joka toki sekin on yksi johdonmukaisuuden muoto :D

Itsellä nastan tarve on lähinnä keskisuomessa sijaitsevalle mökille nousu jääkeleillä. Sinne ei perus etuvetoastralla ihan aina pääse vaikka useimmiten kitkarenkaallakin se on ongelmaton nousu. Oikeastaan suurin murhe siinäkin renkaiden sijasta on vetoluistoneston napin puuttuminen autostani. Minusta sellaisen auton myyminen Suomessa vuonna 2010 on lähes rikollista. Luistoneston poiskytkentä on Suomessa tietyissä tilanteissa välttämätön ominaisuus ja en voi ymmärtää miten aikanaan on ajateltu, että sitä ei autossa tarvita ollenkaan.

Nyt on ollut jo pari vuotta itsellä hankkeena sen napin lisääminen, mutta vielä se on työn alla. Pitää ostaa yksi paneeli autoon toisenlainen hajottamolta ja sitten koodata tuo ominaisuus päälle. Kyseessä on siis Opel Astra vuodelta 2010.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Sepä se kun Suomi on pitkämaa,keli on etelässä ihan eri kuin pohjoisessa.
Ja ainahan sitä itte pärjää jos ei joku muu tule eteen,sillon ei välttämätä riiutä jarrutusmatka,loppuu se kovmmissa nopeuksissa nastarenkaillakin.
Tuo totta että renkaat valitaan autonmukaan ja hieman kuljettajankin,riippuu mihin on tottunu,sitten tietty missä ajaa.
itsellä ajoa niin vähän että renkaiden merkitys ei suurta ole,kunhan pitää.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vaikka tää talvi alkaa kohta oleen taputeltuna, niin tulipa sopivasti Kakkapeliitta 8- renkaat testiin, ja joo ovat kyllä ton etuliitteensä veroset :lol: Ei tarvii olla kummonen mustajää patchi tiessä niin pito katoaa luokattoman rajusti ja muutenkaanhan noi ei vakuuta kun ovat niitä runkovikojen kuninkaita :roll:

Varsinaisessa talviautossa samassa koossa GT Radialit ja aivan toista maata pito ja tuntuma, vaikkei nekään sieltä parhaasta päästä ole koko asteikolla :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

hankookin ice spkike 2 kolmessa autossa ja varsin hyvä fiilis jäänyt.
Kestää ja pitää.
Vastaa Viestiin