Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
460L
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2020 10:23

Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Viesti Kirjoittaja 460L »

Kyse on hyvin todennäköisesti alustasta, vaikka valoista puhutaankin.

Ongelma on lyhykäisyydessään seuraava: Lava-alusta mallin -09 kuorma-auto 460L, joka on ollut jatkuvasti liikenteessä ja katsastettu vuosittain, sai vuonna 2020 katsastuksessa korjauskehoituksen "valojen korkeussäätö ei toimi". Korjausta vaikeuttaa huomattavasti se, ettei autossa ole valojen korkeussäätöä, eikä ole koskaan ollutkaan. Tavalliset halogeenivalot kuitenkin ovat.

Auto siis tavalla tai toisella itse säilyttää vaaka-asentonsa riittävän tarkasti, ettei valojen suuntaus muutu olosuhteiden muuttuessa. Se voi tulla vaikka jäykistä jousista, automaattisesta taka-akselin korkeudensäädöstä/kaasuiskareista, hyvin pitkästä akselinvälistä, pienestä kuormattavuudesta suhteessa omapainoon tms.

Laite pitää kuitenkin viranomaisten mielestä korjata, vaikkei ole mitään mitä korjata. Tein asiasta Trafille oikaisuvaatimuksen perustelulla, että sellaista mitä ei ole olemassa ei voi eikä tarvitse korjata. Vaatimus tietenkin hylättiin, mutta lasku jäi.

Miten tuossa asiassa voisi edetä? Onko jollain tarkempaa tietoa rungollisen transitin taka-akselin sielunelämästä, tai siitä millä perusteella aikoinaan se on hyväksytty tieliikenteeseen ilman valojen korkeussäätöä? Jos ja kun tyyppihyväksyntä on aikoinaan saatu, ei sitä mielestäni voida taannehtivasti peruuttaa vuonna 2020 ilman jotain erityisen painavaa syytä.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Outoa kun rekisteriotteessa ei ole merkintää korkeussäädöstä tai siis sen tarpeettomuudesta.
Katsastusohjehan on, että jousitusrakenne voi vapauttaa asennuspakosta. Tuotahan voisi kysyä Fordilta, miten ne yleensä on.
Jousitus taitaa vaatia vapautukseen ilmajouset.
460L
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2020 10:23

Re: Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Viesti Kirjoittaja 460L »

Auto on ollut käytössä toisessa eu-maassa (Ruotsi). Ilmeisesti rekisteriotteen lisämerkinnät nollaantuvat maahantuonnin yhteydessä ja ne pitäisi sitten yrittää hankkia uudestaan tekemällä vaikka VTT:llä kuormitustestit eli osoittamalla, ettei valojen suuntaus muutu liikaa vaikka autossa on suurin sallittu kuorma.

Transitiin myydään ajovaloumpioita moottoreilla ja ilman, mikä sekin varmaan on jonkinlainen aihetodiste siitä, ettei moottoreita/säätöä tarvita joissain malleissa. Umpiohan ei käy kuin 2006-vuodesta alkaen ja säätövaatimus taas on jo vuodelta 1995.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Onko Ruotsissa käytössä tuota ajovalojenkorkeus säätöpakkoa? jos ei ole niin syy onkin siinä
460L
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2020 10:23

Re: Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Viesti Kirjoittaja 460L »

Kyllä se on direktiivin vaatimus, eli kaikissa eu-maissa. Maakohtaiset, ajoneuvon rakenteeseen liittyvät vaatimukset eivät pääsääntöisesti ole edes laillisia, eli eu ajaa ohi niistä. Joku talvirengaspakko on poikkeus, mutta sekään ei vaadi auton rakenteiden muuttamista vaan ainoastaan paremmat gummit.

Jopa Trafin omissa ohjeissa on sentään maininta "Huom! Jousitusrakenne voi vapauttaa asennuspakosta" (C8.1, sivu 26).

https://www.finlex.fi/data/normit/45650 ... usteet.pdf

Tavalla tai toisella auto on uutena tyyppihyväksytty eu-maahan ilman valojen korkeudensäätölaitetta, vaikka sellainen yleensä autoilta vaaditaan.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Transit MK6 kuorma-auto valojen korkeussäädön tarve?

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

460L kirjoitti: 10 Joulu 2020 19:05 Kyllä se on direktiivin vaatimus, eli kaikissa eu-maissa. Maakohtaiset, ajoneuvon rakenteeseen liittyvät vaatimukset eivät pääsääntöisesti ole edes laillisia, eli eu ajaa ohi niistä. Joku talvirengaspakko on poikkeus, mutta sekään ei vaadi auton rakenteiden muuttamista vaan ainoastaan paremmat gummit.

Jopa Trafin omissa ohjeissa on sentään maininta "Huom! Jousitusrakenne voi vapauttaa asennuspakosta" (C8.1, sivu 26).

https://www.finlex.fi/data/normit/45650 ... usteet.pdf

Tavalla tai toisella auto on uutena tyyppihyväksytty eu-maahan ilman valojen korkeudensäätölaitetta, vaikka sellainen yleensä autoilta vaaditaan.
Kiitän tiedoista
Vastaa Viestiin