Ecosport nastarenkaiden jumputus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Koivunmari
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2020 08:28

Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Koivunmari »

Mahtaisiko täältä löytyä tietoa renkaiden jumputuksesta. Hankin Ecosport vm. 17 syyskuussa ja nyt vaihdatin nastarenkaat alle (peltivanteet). Välittömästi alkoi jumputus. Äänen erottaa heti 30 km/t vauhdista eteenpäin. Jumputus nopeutuu vauhdin mukana. Auto ohjautuu normaalisti, esim. kaarteissa tai jarruttaessa ääni ei muutu. Hienoista tärinää jumputuksen tahdissa tuntuu ratissa ja penkissä. Kesärenkailla mitään jumputusta ei kuulunut, siksi en heti epäilisi esim laakereita.??
Ford merkkihuollossa käskettiin viedä heidän pikahuoltoon. Pikahuollossa kerrottiin suoraan, että jumputus on Fordeissa renkaan ominaisuus ja etenkin Fiestoissa se on vielä pahempaa. Pääsisin eroon vaivasta hankkimalla kitkat. (Autoa ei siis katsottu.)
Tällaisesta ominaisuudesta en kuitenkaan löydä esim. netistä mitään tietoa. Renkaat ovat Hakkapeliitta 7 ja melko uudet, pinnoiltaan näyttäisi olevan ehjät ja siistit. Rengaspaineet ja pyörimissuunnat ok. Huomasin, että yhdestä renkaasta oli paino irronnut. Olin varma, että asia johtuisi siitä, joten pyysin tasapainotuksen tähän yhteen renkaaseen. Jumputus jatkui kuitenkin täsmälleen samanlaisena.
Jostain olen lukenut, että ecosportin äänieristys olisi vähän surkea. En tiedä kuuluuko ääni ulos miten.

Onko teillä kokemuksia vastaavasta tai tietääkö joku onko tämä järkyttävä jumputus todella Fordeissa ominaisuus? Kiitos!
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Renkaiden paisto vuosi?

Voi olla kudosvika jos jumputtaa... kaikki renkaat vaan rengasliikkeessä tasapainotukseen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Siis se paistovuosi nyt ei suoraan korreloi siihen runkovika riskiin, joskus tullu ikä loppuja renkaita vastaan, silti rungot tosi hyvässä nickissä, mutta Nokialaisissa, varsinkin uusissa on useinkin runkovikaa. Monesti tasapainotuskin yhtä taiteilua kun joudut käyttämään rengasta poissa vanteelta, että ei olisi jo heti kättelyssä sitä 100g heittoa :roll: Kuvatuilla oireilla eli jumputtava ääni, ja nopeuden mukaan kasvava värinä (tulee voimistumaan jos enemmän ajaa) sanoisin että runko sökö.

Tasapainotus tuskin korjaa lopullista ongelmaa, vaikka sitä tässä tarjottiinkin, toki sillä saa hetkeksi aikaa tärinät pois (alkavassa runkoviassa), mutta jos ongelma olisi vaan ehdotetussa tasapainotuksessa, niin tärinä ilmenisi siinä 80-110 nopeudessa, yli mentäessä taas tärinä katoaisi, kun vastaavasti runkovikaisessa alkaisi vauhdin vaan kasvaessa täristä jo kuskikin :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jeps, yhdyn asiaan en sinuun, nokialainen ja runkovika ei ole uusi asia vaan ihan normaalia kun on merkkejä joissa ei saa runkoja rikki,
Paistovuosi ei tosin kerro muuta kuin onko alkanut kuivumaan, totta.

Siksi ehdotin että auto liikkeeseen ja kaikki renkaat tasapainotukseen niin siinä monesti tulee ilmi jos kudosvaurio jota ei välttämättä näe kun rengas kiinni autossa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Voi olla vyö jostain renkaasta poikki, sitten jos sellainen rengas edessä niin puoltaa.
Onko patteja kyljessä, silloin rakenne hajonnut. Ja niin kuin Ducworthin kommentissa oli, Nokialaisissa usein runkovikaa.
En ole Nokialaisiin kajettunut 09 mallin jälkeen, Norjan tietyömaan sepeli oli niille renkaille liikaa. Tuli patteja kylkiin, sitten poksahteli alle.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

NiceMan kirjoitti: 08 Joulu 2020 19:09 Siksi ehdotin että auto liikkeeseen ja kaikki renkaat tasapainotukseen niin siinä monesti tulee ilmi jos kudosvaurio jota ei välttämättä näe kun rengas kiinni autossa.
Niin mitä iloa ketjunaloittajan on käydä varta vasten rengasliikkeessä (ja vielä maksaa siitä) että toteavat sielläkin että rungot on menneet ja tehdä silti se tasapainotus? :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

duckworth kirjoitti: 08 Joulu 2020 20:37
NiceMan kirjoitti: 08 Joulu 2020 19:09 Siksi ehdotin että auto liikkeeseen ja kaikki renkaat tasapainotukseen niin siinä monesti tulee ilmi jos kudosvaurio jota ei välttämättä näe kun rengas kiinni autossa.
Niin mitä iloa ketjunaloittajan on käydä varta vasten rengasliikkeessä (ja vielä maksaa siitä) että toteavat sielläkin että rungot on menneet ja tehdä silti se tasapainotus? :roll:
Jokainen tarpoo miten haluaa... voihan hän ajaa jumsuttaenkin halutessaan jos ei suositella tutkimista... Turha sisä rengasliikkeessä käy kun saattavat vaihtaa rikkinäisen tilalle ehjänkin... ikävä jos jumsuttaminen sattuisi katoamaan sillä käynillä...
En tiedä aloittajan asian tuntemusta, tuskin kovin hyvä jos täällä kysyy neuvoja mutta jatkakaa mietiskelyä että kannattaako tehdä asialle jotain ja nauttia jumputuksesta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

NiceMan kirjoitti: 08 Joulu 2020 21:27 Jokainen tarpoo miten haluaa... voihan hän ajaa jumsuttaenkin halutessaan jos ei suositella tutkimista... Turha sisä rengasliikkeessä käy kun saattavat vaihtaa rikkinäisen tilalle ehjänkin... ikävä jos jumsuttaminen sattuisi katoamaan sillä käynillä...
En tiedä aloittajan asian tuntemusta, tuskin kovin hyvä jos täällä kysyy neuvoja mutta jatkakaa mietiskelyä että kannattaako tehdä asialle jotain ja nauttia jumputuksesta.
Ei kannata tarpoa runkovian kanssa, kuten sanoin jos ajaa pidempään vaan niin takuulla pahenee tärinät. Itse tosin en lähtisi tasapainottelemaan ja rengasliikkeeseen arvuuttelemaan onko runkovikaa, vaan suosiolla uudet renkaat noilla oireilla.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

duckworth kirjoitti: 08 Joulu 2020 21:36
NiceMan kirjoitti: 08 Joulu 2020 21:27 Jokainen tarpoo miten haluaa... voihan hän ajaa jumsuttaenkin halutessaan jos ei suositella tutkimista... Turha sisä rengasliikkeessä käy kun saattavat vaihtaa rikkinäisen tilalle ehjänkin... ikävä jos jumsuttaminen sattuisi katoamaan sillä käynillä...
En tiedä aloittajan asian tuntemusta, tuskin kovin hyvä jos täällä kysyy neuvoja mutta jatkakaa mietiskelyä että kannattaako tehdä asialle jotain ja nauttia jumputuksesta.
Ei kannata tarpoa runkovian kanssa, kuten sanoin jos ajaa pidempään vaan niin takuulla pahenee tärinät. Itse tosin en lähtisi tasapainottelemaan ja rengasliikkeeseen arvuuttelemaan onko runkovikaa, vaan suosiolla uudet renkaat noilla oireilla.
No rengasliikkeessä osaavat laittaa uudet renkaat...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Pyrailija
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Kesä 2020 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Pyrailija »

Runkovika renkaassa, flat-spot seisomisen johdosta, reippaasti kiero vanne tai vaihtajalta unehtunut kesäpyörien soviterengas orkkisvanteen ja navan väliin = pyörä liki irti, tätäkin muuten näkee valitettavan paljon jopa ns. ammattilaisten, lue rengavaihto 20€, jäljiltä. Ammattitaitoiseen rengasliikkeeseen mars.
Aikanaan Fordeissa oli yhdessä tai kahdessa pinnapultissa prikka, joka esti jarrulevyä putoamasta asentajan varpaille kun satula oli irrotettu. Vuosia sitten noita oli tarvikealujen alle jätetty pilvin pimein. Orkkisvanteissa oli kolo johon prikka sopi, mutta tarvikevanteet eivät menneet navalla pohjaan saakka, vaan jäivät vinoon.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei asiaa tunteva rengasliike/asentaja rengasta ala tasapainottaakkaan jos älyää katsoa JO alussa että kuvio heittää (on nk.pystyheittoa),näin toimii se oikea asentaja,tiedän koska kaverini oli rengasasentaja ja monet renkaat laiteltiin ja ikinä ei ollu moittimista.
On myös pienempiä paikkoja missä rengaskoneet ja sinne kun viet pyörät ja menet itse mukaan ja sanot että katsotaampa onko runkovika jossain niin varmasti asentaja hommansa hoitaa,joko vika löytyy tai sitten renkaissa/vanteissa ei vikaa ole.
ihan uusiakin renkaita laitettaessa tulisi katsoa JO pelkkä vanne onko suora ja asennuksen jälkeen että onko pysytheittoa,sen jälkeen vasta tasapainotus onnistuu,vanteen kieroutta tai pystyheittoa ei kompensoi mitkään tasapainot vaan molemmissa tapauksissa on rengas/vanne vaihdettava,jossain kuulemma kalliita aluvanteita oikovatkin,se eri juttu.
Näillä kun etenee tulee asia kuntoon,se sitten erijuttu jos autossa onkin vikaa...
Koivunmari
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2020 08:28

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Koivunmari »

Kiitos vastausistanne!
Taidan hipsiä sinne rengasliikkeeseen tarkistuttamaan/tasapainottamaan renkaat. Tarpeen mukaan sitten uudet alle. Ilmeisemmin Nokialaisia ei kannata edes harkita.
Hyvin ne huollossa sitten huiputtivat maallikkoa Fordien jumputusominaisuudesta. Tosin huolto oli myyjäliikkeen huolto, etteivät ehkä halua ottaa vastuuta renkaista. Joten tuskin edes kuulisivat mitään jumputusta :/
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

ihan samoja vikoja tulee minkä merkkiseen renkaaseen tahansa,joskus vaan voi olla jollain valmistajalla joku rengastyyppi mikä on rungoltaan huono jo suunniteltaessa,sillon on kyse jo tekoviasta.
Esim. aikoinaan oli täysin susirengas Nokia hakkapeliitta 111 ei kestäny rungot kun taas muissa on kestäny,eli ei Nokia kaikista huonoin voi aina olla...
Pyrailija
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Kesä 2020 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Pyrailija »

Tessu200 kirjoitti: 10 Joulu 2020 18:20 ihan samoja vikoja tulee minkä merkkiseen renkaaseen tahansa,joskus vaan voi olla jollain valmistajalla joku rengastyyppi mikä on rungoltaan huono jo suunniteltaessa,sillon on kyse jo tekoviasta.
Esim. aikoinaan oli täysin susirengas Nokia hakkapeliitta 111 ei kestäny rungot kun taas muissa on kestäny,eli ei Nokia kaikista huonoin voi aina olla...
Olin rengasalalla jo silloin kun Nokian 111 eli kavereitten kesken "Metsäliitto" tuli markkinoille. Tuhansia renkaita nastoittaneena ja kymmeniä tuhansia asentaneena uskallan sanoa ettei 111 ei ollut rungoltaan yhtään huonompi kuin muutkaan, olipahan vain Nokian ensimmäinen nastarengas joka tuli nastoittaa 11mm nastalla, kun samaan aikaan markkinoilla olleeseen 09:iin lyötiin 12mm tai 13mm nasta koosta riippuen. Tätä eivät monet rengasmiehet ymmärtäneet/ uskoneet vaan lyötiin liian pitkää nastaa, joka rikkoi rungon jo nastoitusvaiheessa tai viimeistaan kilometrien myötä, katkomalla liki joka renkaasta joitain teräksiä. Silloin rengasliikkeet tai tukkuliikkeet nastoittivat käytännössä kaikki renkaat itse, tehdasnastoituksista ei ollut vielä tietoakaan. Itse pidin tuolloin hyvänä nyrkkisääntönä; nastan pituus = nastanreiän syvyys +1mm, sillä saatiin nastoitukselle kohtuu ulkonema, joka sisäänajon aikana hieman lisääntyi, runkoa rikkomatta.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tähänkin löyty ennen semmonen helppo ratkaisu, että kaveri ajaa perässä/sivulla vaikka motarilla ja katsoo, mikä rengas siellä vipattaa tai pompottaa, varsinkin jos se alkaa heti kolmessa kympissä, sen näkee heti silmällä arvuuttamatta, jonottamatta ja maksamatta tasapainoitukseen.., jotain muuta siellä on..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Pyrailija kirjoitti: 11 Joulu 2020 04:58
Tessu200 kirjoitti: 10 Joulu 2020 18:20 ihan samoja vikoja tulee minkä merkkiseen renkaaseen tahansa,joskus vaan voi olla jollain valmistajalla joku rengastyyppi mikä on rungoltaan huono jo suunniteltaessa,sillon on kyse jo tekoviasta.
Esim. aikoinaan oli täysin susirengas Nokia hakkapeliitta 111 ei kestäny rungot kun taas muissa on kestäny,eli ei Nokia kaikista huonoin voi aina olla...
Olin rengasalalla jo silloin kun Nokian 111 eli kavereitten kesken "Metsäliitto" tuli markkinoille. Tuhansia renkaita nastoittaneena ja kymmeniä tuhansia asentaneena uskallan sanoa ettei 111 ei ollut rungoltaan yhtään huonompi kuin muutkaan, olipahan vain Nokian ensimmäinen nastarengas joka tuli nastoittaa 11mm nastalla, kun samaan aikaan markkinoilla olleeseen 09:iin lyötiin 12mm tai 13mm nasta koosta riippuen. Tätä eivät monet rengasmiehet ymmärtäneet/ uskoneet vaan lyötiin liian pitkää nastaa, joka rikkoi rungon jo nastoitusvaiheessa tai viimeistaan kilometrien myötä, katkomalla liki joka renkaasta joitain teräksiä. Silloin rengasliikkeet tai tukkuliikkeet nastoittivat käytännössä kaikki renkaat itse, tehdasnastoituksista ei ollut vielä tietoakaan. Itse pidin tuolloin hyvänä nyrkkisääntönä; nastan pituus = nastanreiän syvyys +1mm, sillä saatiin nastoitukselle kohtuu ulkonema, joka sisäänajon aikana hieman lisääntyi, runkoa rikkomatta.
itse kerroin mitä minulle sanottu,kiitos tiedoista
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

tursas kirjoitti: 11 Joulu 2020 13:49 Tähänkin löyty ennen semmonen helppo ratkaisu, että kaveri ajaa perässä/sivulla vaikka motarilla ja katsoo, mikä rengas siellä vipattaa tai pompottaa, varsinkin jos se alkaa heti kolmessa kympissä, sen näkee heti silmällä arvuuttamatta, jonottamatta ja maksamatta tasapainoitukseen.., jotain muuta siellä on..
Pompotusta ei näe jos takana ajaa ei ainakaan jos etupyörissä vikaa,eihän tuo vaadi muuta kun autonkulma tunkille auto käyntiin/vetopäälle ja katsomaan vippaako rengas jotenkin,noin itse löysin oman autoni runkovian viime keväänä ja jos on ehjät renkaat niin kokeilee niillä,ihan vaikka kesäpyörillä nyt kun ei vielä ole liukastakaan monin paikoin edes ollu,helppo homma
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tessu200 kirjoitti: 13 Joulu 2020 05:36
tursas kirjoitti: 11 Joulu 2020 13:49 Tähänkin löyty ennen semmonen helppo ratkaisu, että kaveri ajaa perässä/sivulla vaikka motarilla ja katsoo, mikä rengas siellä vipattaa tai pompottaa, varsinkin jos se alkaa heti kolmessa kympissä, sen näkee heti silmällä arvuuttamatta, jonottamatta ja maksamatta tasapainoitukseen.., jotain muuta siellä on..
Pompotusta ei näe jos takana ajaa ei ainakaan jos etupyörissä vikaa,eihän tuo vaadi muuta kun autonkulma tunkille auto käyntiin/vetopäälle ja katsomaan vippaako rengas jotenkin,noin itse löysin oman autoni runkovian viime keväänä ja jos on ehjät renkaat niin kokeilee niillä,ihan vaikka kesäpyörillä nyt kun ei vielä ole liukastakaan monin paikoin edes ollu,helppo homma
Ei näe takaa tietenkään, sivulta sanoinkin. Monta kertaa näkee monenmoista vipottajarengasta tuolla tien päällä. Eikä siinä tunkin päällä niin kovaa ajella.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jos kerran jo näkee 30km/h lukemassa että vippaa niin tunkilla kyllä näkee,ainakin olen ite siinä aian selvittäny jos jompi kumpi heittää,ja vauhtia siihen kyllä saa jos tahtoo suurin vaihde päälle ja kaasu lattiaan niin kyllä tärrää jos vikaa on,pystyheittohan näkyy ihan rengaskoneessa kun pikkasen pyöräyttää ei siihen vauhtia tarvita.
Pyrailija
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Kesä 2020 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecosport nastarenkaiden jumputus

Viesti Kirjoittaja Pyrailija »

No, onkos tähän vaivaan ratkaisua löytynyt?
Vastaa Viestiin