Focus Mk1 käsijarruvaijerin vaihdosta...?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Focus Mk1 käsijarruvaijerin vaihdosta...?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mulla nyt aika vahva epäilys että kässärivaijeirit alkaa olla huonossa hapessa. Käsijarru meni kyllä nipin napin läpi leimalla, mutta heittoa oli 30% ja voimat oli vasemmalla 1.4kN ja oikeella vaan 1kN, kun vastaavasti taka-akselilla käyttöjarru piti tasaisesti ja voimakkaammin. Autoon vaihdoinkin toissa syksynä uudet kengät ja jouset, ja käyttöjarrun puolesta tosiaan ok, mutta käsijarru tuntuu heikolta ja kahvan liike oudolta, niin en oikein keksi muuta syypäätä kuin jumivan/rispaantuneen vaijerin. Kaiken järjen mukaan juuri se rummuille menevä osa vaijerista...

https://m.motonet.fi/fi/tuote/247617?ajoneuvo=167

...luulisi olevan suurin syypää koska heittoa pyörien välillä.

Niin mitenkä tuo vaijerin etupää purkaantuu? Kabiinin sisältäkö puretaan keskikonsolia pois? Ja pakoputken lämpöpeltiä irti että pääse käsiksi?

Autohan allekirjotuksen Mk1 Focus, rumpujarruilla. Mahdollisesti nosturilla saisin tehdä homman :twisted:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 käsijarruvaijerin vaihdosta...?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Laitoinpa tilaukseen myös sen etuosan vaijerista.. Jos vaikka korkkaa jenka tms, niin ei tartte auton rötköttää koko viikkoa nosturilla :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus Mk1 käsijarruvaijerin vaihdosta...?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tossahan siitä taitaa olla video, masentavan työläs toimenpide, varmaan päivä nosturilla riittää.. :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=KCHJAPiiC6w
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 käsijarruvaijerin vaihdosta...?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo elikkäs projektien puolella kirjottelinkin jo tästä, mutta summataan nyt vähän siis millanen homma oli.. :) Sellanen kämmi kävi osien kanssa että näemmä tosta motonetin setistäkin puuttui ne 17cm pätkät vaijeria jotka menee jarrukengille/linkuille, nämä löytyi onneksi hyllystä Fixukselta. Säätö tosiaan kahvan päässä 10mm mutteri löysälle tai kokonaan pois, käsiksi pääsee kun vaan poistaa pussin kahvan ympäriltä, itse kahva niin ikään 10mm kantaisilla pulteilla kiinni. Alapuolelta tarvitsi irrottaa vaan se keskimmäin lämpösuojapelti ja irrottaa jarru sekä bensaputket kahdesta takimmaisesta kiinnikkeestä että sain pelivaraa/tilaa. Vaijerin koriin kiinnittyvät mokkulat irtosi 7mm hylsyllä ja vasaralla. Rummun läheltä vedin tarkotuksella vaijerin poikki, itse tukivarren kiinnityskappale irtosi 7mm hylsyllä. Rummut nykäisin pois napoineen koska mulla ei ollu uusia napamuttereita. Vaijeri irtosi jarrukilvestä, kun painoi läpiviennin kynsiä pienellä meisselillä.

Kasaus aika simppeliä pätkät kiinni kengille ja kilpiin. Keskiosa paikoilleen pohjaan ja klipseihin. Etuosa ekana kahvaan ja jättää säädön ihan löysälle, kahva kiinni, ja auton alta keskinosavaijerin kiinni etupätkään. Rummut paikoilleen, pari polkasua ja sitten kässärin säätöä kirimään. Loput säädön hain parkkipaikalla, kun liike oli ok, niin pussi takaisin kepin ympärille.

Kokeilin maantiellä plussa/sohjo-kelissä ja takapyörät lukkiutu 80:n vauhdissa :D Eikä muuten tartte enää jännittää että hirttää jarrut parkkiin. Kovasti tekisi vielä mitata dynossa jarruvoimat, kunhan hallissa tilaa.

Työkalut hommaan olivat aika simppelit, vartin räikkä, puolen tuuman räikkä sekä hylsyjä. Nosturi oli kiva kans, niin ei tarvinnu maata auton alla. Aikaa meni ehkä joku 3-4h taukoja ja osien hakua ja pari jätkää piti kyydittää takas hallille.

-Arde
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus Mk1 käsijarruvaijerin vaihdosta...?

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Mikähän ihme siinä on kun uudemmissa autoissa menee aina se päivä hommissa joissa ennen meni korkeintaa tunti?
Jos pitää jotian jemmata piiloon niin luulis että sais helpommin esille paikat,pahalta alkaa näyttää kotikorjaamoille,vai siksikö se tahdäänkin ettei kukaan korjailis?
Vastaa Viestiin